KIVIROCK KOEAJAA: MAN TGX 35.580 8X4-4 BL sorakasettiyhdistelmä - Tuottavuutta järkevillä valinnoilla

31.01.2019 11.01

man12.jpg

Lokakuun alussa 2018 tuli täyteen viisi vuotta siitä kun Suomessa otettiin käyttöön nykyinen lainsäädäntö, mikä mahdollistaa kokonaispainoltaan 76-tonnisten- ja poikkeusluvalla sitäkin raskaampien -ajoneuvoyhdistelmien käytön Suomen maantieverkossa. Jo reilusti tätä ennen on käyty keskustelua tarjolla olevien voimanlähteiden ja vaihteistojen sekä jarrujen kelvollisuudesta erittäin raskaisiin kuljetuksiin. Useimmat ovat päätyneet, usein järkevin perustein, tehokkaimpaan tarjolla olleeseen moottorivaihtoehtoon. 

(kuva yllä: Antoisa koeajorupeama paljasti MAN TGX 35.580 suorituskykyiseksi myös raskaampien kuormien kuljetuksessa. Keskinopeutta mitattaessa erot tehokaampiin vaihtoehtoihin jäävät marginaalisiksi.)

Moottorit, autot ja kuljettajien ammattitaito on edennyt viidessä vuodessa merkittävin askelein eteen päin. Käyttökokemukset ovat osoittaneet, ettei tehokkain moottori välttämättä ole kustannustehokkain vaihtoehto kaikkiin kuljetustehtäviin, vaikka suuri osa kuljetuksista ajettasiinkin lähes maksimipainoilla. Käyttökokemusten ohella myös autovalmistajien sekä myyntihenkilöstön asiantuntemus on karttunut. Sen ansiosta yhä useammalla asiakkaalle tarjotaan mahdollisuutta hankkia työtehtäväkohtaisesti optimoidulla voimalinjalla varustettu ajoneuvo. Nyt koeajettava MAN TGX 35.580 sorakasettiyhdistelmä on esimerkki tällaisesta ajoneuvosta. 

man3.jpg(kuva: Nummi housukipissä riittää liikevaraa vaativimmankin sora-autokuskin tarpeisiin. Vahvistettu apurunko on sovitettu siististi runkopalkkien yhteyteen.)

Yhdeksän-akselisen ja täydelle 76 tonnin kokonaispainolle rakennetun MAN TGX sorayhdistelmän voimalähteeksi on valittu tehokkaimman eli 640 hv moottorin asemesta 580 hv vaihtoehto MAN:in kuusisylinterisestä ja tilavuudeltaan 15,2 litran moottorista. Vaikka moottorivaihtoehtojen huiupputehoero on 60 hevosvoimaa, jää ero vääntömomentin osalta vain sataan Newtometriin. 640:stä irrotetaan 3000 Nm ja 580:stä 2900 Nm huippuvääntömomentti kierrosalueella  900 - 1380 r/min. Väkeväksi voi luonnehtia myös veljessarjan kuopusta, josta irrotetaan 540 hv / 2700 Nm suoritusarvot. MAN:in polttoainetaloudelliset 15-litraiset sopivatkin suoritusarvojen puolesta kelvollisesti 76-tonnisen yhdistelmän nokalle. 

Sora- ja puupuolella voimalinja tavataan sovittaa rahtiautoja tiuhemmaksi, tässä autossa perävälitys on 1:4,11. Se näkyy maantienopeuksissa moottorin korkeampina kierroksina.

- Asiakkaamme ovat todella valveutuneita ja laskutaitoisia. Voimanlähteen valinta kääntyy helposti 580:een, sillä 640:n mukanaan tuomat 60 lisähevosvoimaa ja 100 Nm:n vääntömomenttia näet maksavat jonkin verran. Toisaalta 640:n valinneet eivät ole maininneet voiman puutteesta, sanoo tuotepäällikkö Janne Sarasmäki MAN kuorma-autoja maahantuovasta K Auto Oy:stä.

MAN:in 580 hevosvoimainen D38 -moottori osuu sopivasti vaihtoehtotarjonnan puoliväliin. Kuljettajat luonnollisesti haluaisivat sen tehokkaimman, siinä missä omistaja edullisimman vaihtoehdon.

- 580:n sopii hienosti näiden väliin, tarjoten hyvän suorituskyvyn ja polttoainetalouden, Sarasmäki lisää.

man2.jpg

(kuva: Selkeälukuinen mittaristo ja asiallisesti, käyttötarpeen mukaan ryhmitetyt hallintalaitteet paljastavat auton olevan korkealuokkainen MAN-tuote.)

Asiakaslähtöisyys toiminnan kulmakivenä

- Tulemme jatkossakin terävöittämään tuotevalikoimaamme, tuotteiden korkea laatua ja saatavuutta sekä asiantuntevaa asiakaslähtöistä palvelua, mitkä ovat toimintamme kulmakiviä. Kasvun myötä olemme rakentaneet palveluistamme entistäkin joustavampia ja räätälöidympiä, Seppälä jatkaa.

Kentek palvelee asiakkaitaan sekä suoraan että koko maan kattavan jälleenmyyjäverkostonsa kautta. Tuotevalikoiman tarkempi jäsentely paljastaa valikoiman rakentuvan suodatinalan kärkimerkkien, kuten esimerkiksi Donaldsonin, Baldwinin ja Mann+Hummelin sekä useiden muiden vahvojen tuotemerkkien tarjontaan. Tiivisteissä Kentek tekee yhteistyötä omistajansa Diploma Plc:n muiden sisaryritysten kanssa ja tarjoaa laajan toimittajaverkostonsa avustuksella kustannustehokkaat ja korkealaatuiset ratkaisut asiakkaiden vaativimpiinkin tarpeisiin ja käyttökohteisiin.

Vahvasta teknisestä osaamisesta ja luotettavuudesta on osoituksena yrityksen rooli OEM-teollisuuden yleisesti hyväksymänä komponenttitoimittajana. Kentek toimittaakin useille laitevalmistajille käyttökohtaisesti räätälöityjä suodatin- ja putkistoratkaisuja, useisiin eri käyttötarkoituksiin. 

- Pystyäkseen olemaan uskottava OEM-toimija, on yrityksen teknisen osaamisen lisäksi omattava tehokkaat logistiset palvelut sekä tuotteet, joiden laatuun voi luottaa. Ne asiat meillä ovat kunnossa, Seppälä täsmentää.

man4.jpg

(kuva: XL hytti on tehty kaukoliikenneasiakkaita kuunnellen, siksi ajomukavuus on luokan kärkeä. - Ohjaustuntuma on hyvä ja nappuloiden paikat on jo tehtaalla mietitty kohdalleen, sanoo kuljettajan paikalle kavunnut ”Liljendalin Elvis” Jan Salomaa.)

Mukavuus huipussaan

MAN TGX:n ohjaamo on 2440 mm leveä ja 2280 mm pitkä XL kabiini. Kuljettajan paikalle kavutaan pitävästi rivoitettuja rappusia pitkin. Kuljettajan paikalta on kelvollinen näkyvyys. Valitettavasti tukevarakenteiset A-pilarit ja suurikokoiset peilikotelot jättävät suurehkoja katvealueita auton etukulmiin, asian kanssa on elettävä vielä ainakin pari vuotta. Uusia ohjaamomalleja on kaavailtu tuotavan markkinoille vuonna -20 tai -21. Muilta osin tekniikka onkin tätä päivää.

Monitoimiohjauspyörä säätyy syvyys- ja pituus -suunnissa. Mittaristo on saksalaisvalmistajan tapaan selkeä ja informatiivinen. Hallintalaitteiden ja nappuloiden sijoittelu on hyvässä harmoniassa käytännöllisyyden kanssa. Huilitaukoja ajatellen autoon on lisätty taukolämmitin, joka pitää hytin lämpimänä. Moottorilämmitin on erikseen. Säilytystiloissa riittää ja Punkka tarjoaa levyttä ja pehmeyttä, mikäli työn välissä ilmenee akuuttia tarvetta loikoiluun. XL hytin sisäkorkeus ja levys tarjoaa asialliset puitteet myös pieneen verryttelyyn ja vaatteiden vaihtoon. Kojelaudan ja muiden pintojen puhdistus sujuu likaa hylkivien materiaalien ansiosta asiallisen vaivattomasti. 

man5.jpg

(kuva: Jyki perävaunurunko Jorpe Sand automaattikasetointilaitteella. Kantavuutta 21 m3 lavalla varustetussa kärryssä on peräti 29,9 tonnia.)

Kuormaa päälle

Taipaleelle lähdettiin, yhdessä Kivirock -lehden pitkäaikaisen avustaja Jan Salomaan kanssa Liljendalista, kuutostien ja Loviisantien risteyksessä sijaitsevan Café Liljan edestä (ent. Shell) kuormaamattomalla yhdistelmällä, jotta saataisiin parempi käsitys kuorman vaikutuksesta ajettavuuteen sekä kuultaisiin pitävätkö 5-akselisen Jyki sorakärryn lavalukot Jorpe automaattikasettilavan ääneti paikallaan tien epätasaisuuksilla. Ja pitiväthän ne, ainakin uudessa kärryssä. 

MAN kulkee kuormattakin ajettaessa suunnitellusti ja sujuvasti. MAN on tunnettu tehokkaista ja tunnokkaista jarruistaan, eikä tämäkään kombinaatio tee tähän poikkeusta, joskin moottorijarru ja vaihteiston yhteyteen kytketty intarder-hidastin jättävät yhdistelmän käyttöjarrujen käyttötarpeen melko vähäiseksi, oli kuormaa tai ei.TGX:n akselivälit ovat 3900+1350+1450 mm ja akselimassat 9,5+10,5+10,5+9,0 -tonnia. Lukoilla ja vakaajilla varustettu taka-akselisto on ilmajousitteinen. Viimeinen, yksikköpyörillä varustettu akseli on ohjaava sekä nouseva. Rakenne on tyypillinen sorakasettiautoon ja tarjoaa vakautta kippaukseen.

Yksi MAN kuorma-autojen, mutta myös Jyki perävaunujen suosion salaisuuksista on, korkean tuottavuuden ohella, hyvä kantavuus, joka saa jatkoa myös tämän akseliperäisen ja siirtoajotehtävien asettamiin haasteisiin tarkoitetun yhdistelmän kohdalla. Auton kantavuudeksi ilmoitetaan 19,2- ja kärryn 29,9 -tonnia. Suurin tieliikenteessä sallittu yhdistelmämassa on täydet 76 tonnia. 

Lähes 50 tonnin kantavuus on kova juttu! Sorakuorma lastattiin TGX:n lavoille Myrskylässä Viren-Yhtymän soramontulla, Volvo pyöräkuormaajan voimin. Kuormattuna arviolta 70-tonninen TGX etenee varmasti ja määrätietoisesti. Kuljettajan pukilta on helppo todeta aikaisemmin paperilla lupaavaksi todetun vääntömomenttikäyrän pitävän hyvin kutinsa. Vastamäet noustaan maantienopeuksilla isolla vaihteella koneenkierrosten pysytellessä pääosin polttoainetaloudellisen kierroslukualueen (1190-1340 r/min) rajoissa. Vaihteisto tarjoaa pienempää pykälää vasta kun moottorin kierrokset laskevat 900 r/min tuntumaan. Moottorin jatkeeksi liitetyn 12-portaisen ZF TraXon TipMatic vaihteiston, jossa OffRoad-vaihteisto-ohjelma 70-120 tonnin yhdistelmille ja hydraulihidastin, toiminta on kaikin puolin sujuvaa ja nopeaa. Polttoainetaloudelle positiivinen rullaustoiminto kytkeytyy herkästi päälle, usein jopa kilometrien matkalle. Montulla ja pikkuteillä voitiin puolestaan hyödyntää maasto-ohjelmalla täydennetyn vaihteiston kytkintä säästäviä ryömimisominasuuksia. Vaihteiston ohjaus sujuu MAN:ssa entiseen malliin kuljettajan istuimen viereen viedystä kiertokytkimestä. Hidastimen tehostaman moottorijarrun tehot riittävät hienosti ennakoivaan ajotapaan harjautuneen kuljettajan tarpeisiin. 

- Tämän kanssa pärjää pienen totuttelun jälkeen melkein ilman käyttöjarruja, kertoo Liljendalin-rahtiässä Jan Salomaa omalla ajovuorollaan.

man6.jpg(kuva: Vetokytkin on korkeaa TAV laatua.)

Kovilla kotimaisilla 

Kotimaisuus on vahvassa roolissa sorakasettiyhdistelmän päällerakenteissa. Vetoauton ryhmäkippi on Nummi RT75:n eli vakiokauraa sora-autossa. Kuten aikaisemmin mainittu ovat lavat ja automaattikasetointilaite Jorpen käsialaa, mallia Jorpe Sand. Auton lava on pituudeltaan 6,4 metrinen ja tasan metrin laitakorkeudella. Tilavuudeksi ilmoitetaan 15 m3. Kärryyn sopii 21 m3 kuormaa. Jyki-kärryn, jossa 3. ja 5. akseli voidaan nostaa saman aikaisesti, kytkentä autoon luonnistuu vaivatta ilmaservolla varustetun TAV -vetokytkimen avuin. Sininen tappi pitää, kuten Pirkanmaalla sanotaan!

Kasetointi ja kuorman purku sujuu Jorpen kamppeille ominaiseen tapaan nopeasti ja ilmeettömästi. Kestävä MAN laatu ja kotimaisten kamppeiden toimintavarmuus yhdistettynä koko maan kattavan huoltoverkoston palvelualttiuteen ovat kovaa valuuttaa sora-automarkkinoilla.

24.04.2024 11.35IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
24.04.2024 10.55Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 9.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.04.2024 11.00Metso ja Almalyk MMC allekirjoittivat raamisopimuksen suuren kuparisulaton toimittamisesta Uzbekistaniin
02.04.2024 7.00Seppo Voutilainen nimitetty Terrafamen toimitusjohtajaksi
29.03.2024 20.11KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.03.2024 15.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
28.03.2024 8.30Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
26.03.2024 9.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
25.03.2024 11.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 10.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
20.03.2024 9.00Terrafame 2023: Liiketulos heikkeni haastavassa markkinassa, perustuotanto jatkui lähellä ennätystasoa
19.03.2024 19.00Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
18.03.2024 11.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 5,5 % vuoden 2023 aikana
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.03.2024 11.00Henning Have: "Siksi käytän Rototilt R2:ta pienemmissä koneissa"
12.03.2024 11.00Rakennuskustannukset pysyivät ennallaan vuoden 2024 helmikuussa vuodentakaisesta
10.03.2024 14.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.03.2024 13.30Kubotan maataloustraktorit Matekon tuotevalikoimaan
04.03.2024 8.00Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.02.2024 12.22Matekon Seinäjoen toimipisteessä tapahtuu - uutta voimaa myyntiin ja Konepäivät tulossa!
28.02.2024 8.00Maarakennusalan kustannukset nousivat vuoden 2024 tammikuussa 1,0 % vuodentakaisesta
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
24.02.2024 11.00Metso toimittaa keskeistä murskaus- ja jauhatustekniikkaa australialaiseen kultakaivokseen
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 14.00engcon lanseeraa tärylevyn uuteen kokoluokkaan
22.02.2024 11.00Kaivosteollisuus ry:n EDI-työkalu on nyt julkaistu
20.02.2024 15.00Karjalan ja Savon ratojen parantaminen aloitettava pikaisesti
20.02.2024 12.00Nimitykset: Tuomas Hietanen ja Petteri Karttunen vahvistaa Suomen Rakennuskoneen myyntitiimiä
19.02.2024 16.00Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä väheni vuoden 2023 loka-joulukuussa 27 % vuodentakaisesta
16.02.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 16.2. TALVITIEPÄIVÄT ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
13.02.2024 11.00Talvitiepäivillä suomalaista talvikunnossapidon kalustoa ja tiealan asiantuntijaseminaari 14.2.-15.2.2024
13.02.2024 10.00Lahti ja Hollola ehkäisevät jäte- ja hulevesitulvia yhteistyöhankkeella
12.02.2024 9.00Anglo American ja Suomen Malmijalostus selvittävät suomalaisen akkuarvoketjun mahdollisuuksia
10.02.2024 9.00RealMacinery laajentaa Mecalac edustustaan kaivukoneisiin
09.02.2024 20.33KATSO TÄSTÄ 9.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.02.2024 11.40Metsolta uusi sovellus murskaimien ja -seulojen etäohjaukseen
06.02.2024 14.00Metallinjalostajat ry: EU:n uudet 2040 ilmastotavoitteet korostavat investointien tärkeyttä
05.02.2024 10.00Kestävää kaivososaamista viedään Suomesta ja Ruotsista Yhdysvaltojen tuella - Minearc-projekti julkistettiin
03.02.2024 12.00Onko tässä Suomen kansainvälisin jälleenmyyjäkokous?
02.02.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 2.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
31.01.2024 11.00Asuntotuotannon käynnistämiseen Suomessa tarvitaan valtiontukea
30.01.2024 12.00LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - mukana Hydrauliikka teema
30.01.2024 11.00SSAB julkisti vuoden 2023 tilinpäätöstiedotteensa
29.01.2024 12.00Länsi-Suomen Avant-keskus avaa ovensa helmikuussa Liedossa
26.01.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 26.1. LÄHETYS! Kooste Kuopion Konepäiviltä - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
24.01.2024 13.56Aki Laakkio sanoo säästävänsä rahaa Leican-koneohjausjärjestelmällä
24.01.2024 9.33Pasi Virta nimitetty Rotatorin operatiiviseksi johtajaksi
23.01.2024 11.00YIT:n ja NRC Group Finlandin työyhteenliittymä valittu rakentamaan Espoon kaupunkirataa
22.01.2024 10.00Tampereen Energia valitsi Caverionin toteuttamaan putkistourakan biovoimalaitoksella
19.01.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 19.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.01.2024 9.30Janne Mäihäniemi mukaan Aari Rahoituksen tiimiin
17.01.2024 11.14Steelwrist tuo keväällä markkinoille uuden kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjämalliston
15.01.2024 11.00EV Metals Group solmi puitesopimuksen Metson kanssa Saudi-Arabiaan rakennettavan litiumkemikaalitehtaan keskeisenä teknisenä kumppanina
12.01.2024 21.30KATSO TÄSTÄ 12.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.01.2024 9.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2023 marraskuussa 6,8 % vuodentakaisesta
10.01.2024 13.00GRK on valittu toteuttamaan Espoon kaupunkiradan ensimmäistä alueurakkaa
08.01.2024 11.00Metso toimittaa murskausteknologiaa kahteen kuparikaivokseen Keski-Aasiassa
07.01.2024 12.00Kaivinkoneen kuljettaja Eira, 22, on tärkeä Rototiltin tuotekehitykselle
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.01.2024 10.20Metso toimittaa neljä murskausasemaa Etelä- ja Pohjois-Amerikkaan
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
02.01.2024 14.29Virolaisyritys osti JCB -työkoneiden maahantuoja Matekon
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
30.12.2023 9.33Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2023 marraskuussa 9,9 % vuodentakaisesta
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet
27.12.2023 8.00Future Tech Service (FTS) ja Metso solmivat jakelusopimuksen Etelä-Koreassa
25.12.2023 11.00Mineraaliklusterin yhteisöverot nousivat 415 miljoonaan euroon
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
21.12.2023 9.00Maarakennusalan kustannukset nousivat vuoden 2023 marraskuussa 3,2 % vuodentakaisesta
19.12.2023 12.00"Kehitys kulkee ja me menemme sen mukana" - L5 Navigation hyvä valinta VM Suomalaiselle
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.12.2023 12.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2023 lokakuussa 6,8 % vuodentakaisesta
13.12.2023 9.50Koneohjauksen uusi ulottuvuus
10.12.2023 11.00Skanska ja Metropolia Ammattikorkeakoulu sinetöivät pitkään jatkuneen kumppanuuden työelämäyhteistyösopimuksella
08.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 8.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
07.12.2023 11.00Volvo Construction Equipment parantaa lataamisen joustavuutta siirrettävällä Power Unit -yksiköllä
07.12.2023 9.00Ruukkiin kuuluva Plannja tarjoaa ensimmäisenä Skandinaviassa kattoja fossiilivapaasta teräksestä
06.12.2023 11.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2023 lokakuussa 6,6 % vuodentakaisesta
05.12.2023 14.00Rototiltin ohjainkahvoille palkinto hyvästä muotoilusta - jo kolmatta kertaa
05.12.2023 10.00Jyväskylän kaupunki vahvistaa kiertotalousmallia sekä kaupunkiorganisaatiossa että alueellisesti
04.12.2023 11.00Huipputehokas betonin kierrätysmurskain on myös ympäristöystävällinen
02.12.2023 13.00Maatori Oy laajentaa omistuspohjaansa
01.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 1.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.12.2023 9.00RealMachineryn uusi edustus McCloskey tuo kokonaispalveluratkaisut kivenmurskaukseen
29.11.2023 11.34Väitös: Kuvaan perustuvia mittauksia voidaan hyödyntää raskaan kaluston puomeissa
29.11.2023 8.00Avesco Used Day 2023 nyt perjantaina 1.12. Keravalla - lähde edullisille konekaupoille

Näytä lisää »