Yrjö Raunisto: Miten tehdä Suomesta jälleen maanrakennuskoneiden valmistuksen kärkimaa?

19.02.2019 19.11

yka1.jpg

Suomessa on perinteisesti osattu kehittää ja valmistaa työkoneita vaativiin erikoiskäyttöihin, kuten esimerkiksi metsäkoneita joissa olemme valmistusmäärissäkin mitattuna maailman ehdoton kärkimaa. Myös kaivoskoneiden, murskien ja poralaitteiden valmistus on merkittävää. Maanrakennuspuolella meillä on vahvaa lisälaitevalmistusta erityisesti omien markkinoiden tarpeisiin, mutta millä keinoilla Suomi saataisiin laajemmin takaisin konevalmistuksen kartalle?

(kuva yllä: Yrjö Raunisto tunnetaan visionäärinä maanrakennuskonealan koneiden ja laitteiden kehityksessä. Rauniston mielestä Suomi voisi nousta vielä takaisin maanrakennuskoneiden valmistuksen kärkimaaksi mutta se vaatii paljon muutosta koulutukseen, asenteisiin ja työtapoihin. Kuvassa Rauniston kehittämä uutta teknistä ajattelua edustava, ainoana maailmassa myös ylöspäin iskevä hydraulinen RaMeC -vasara.)

Vielä 1970-1980 luvuilla Suomessa oli mm. kolme kaivinkonevalmistajaa, neljä traktorikaivurivalmistajaa, kaksi tiehöylävalmistajaa, kaksi hydraulivasaravalmistajaa, kaksi pyöräkuormaajavalmistajaa, kaksi kivimurskainvalmistajaa, mobiilinosturivalmistaja, todella suuri kallioporakonevalmistaja ja paalukonevalmistaja. 

Mitä sitten tapahtui 80- ja 90-luvuilla? 

- Kaivinkone-, pyöräkuormaaja- ja mobiilonosturivalmistus loppui kokonaan, traktorikaivuri- ja tiehöylävalmistus tippui radikaalisti samoin kuin muiden laitteiden valmistajien määrä väheni oleellisesti. Ainoastaan lisälaitepuolella tapahtui jotain uuttakin mikä johti myöhemmin kansainvälisille markkinoille esimerkiksi pontiniskijöissä ja seulakauhoissa. Kun siirryttiin 2000-luvulle niin laskukausi jatkui edelleen maanrakennuskoneiden ja laitteiden valmistuksessa; 80-luvulla suomalaisten tilalle tulivat japanilaiset, sitten korealaiset ja viimeisimpänä kiinalaiset, analysoi insinööri ja yrittäjä Yrjö Raunisto, joka tunnetaan kansainvälisesti innovatiivisena maanrakennuskoneiden kehittäjänä. Raunisto on työskennellyt alalla vuodesta 1970 ja saanut mm. vuonna 2001 ”rakennuskonealan Nobel-palkintona” tunnetun Nowa Inno Award -palkinnon kehittämästään sivuotto pontiniskijästä. Tänä päivänä Rauniston yritys RaMeC valmistaa innovatiivista toisen sukupolven sivu-otto pontiniskijää sekä hydraulista vasaraa, mikä ainoana maailmassa lyö myös ylöspäin tehden kaivukoneen vasarakäytöstä paljon energiatehokkaampaa ja rakenteita säästävää. 

Syy suomalaisen valmistuksen vähentymiseen on Rauniston mielestä paljon koulutuspuolella. 

- Mielestäni niin yliopisto, ammattikorkeakoulu kuin ammattikoulutuksenkin taso on romahtanut. Entisajan opistoinsinööri on ammattiasenne-koulutuksessa jo yli nykyisen yliopistokoulutuksen. Ja 70-luvun puhtaaksipiirtäjä oli työnantajan kannalta katsottuna pätevämpi kuin nykyinen ammattikorkeakoulu-inssi. Ammattikoulun taso on negatiivinen eli yhden vuoden oppisopimuksella oppii paljon enemmän kuin kolmessa vuodessa ammattikoulussa. Joskus törmää siihen että konerakennus diplomi-inssi ei hallitse vektorilaskentaa eikä kokoonpano-piirrustusten tekemistä tai kaksi lukukautta käynyt ammattikorkeakoulu-inssi ei osaa edes tilavuuslaskua tai neljä vuotta ammattikorkeakoulua käynyt automaatio-inssi ei osaa kytkeä akkua sarjaan. Eli mielestäni Suomessa teknillisen koulutuksen taso ei enää tue tuotekehitystä eikä laadukasta valmistusta, jyrähtää Raunisto. 

Myös nykyisen suunnittelun ja tuotannon välistä yhteistyötä Raunisto kritisoi: 

- Jos kysytään yleisesti että kumpi tietää hitsauksesta enemmän: luokkahitsari vai insinööri, niin vastaus on kaikille selvä: luokkahitsari. Mutta montako kertaa suomalainen insinööri menee kysymään hitsarilta neuvoja? Ei todennäköisesti koskaan. Mutta hitsauspiirrustukset tekee insinööri ja kun keskusteluyhteyttä ei ole niin ”sutta” syntyy jo ennen hitsausta. Vielä suurempi ammattitaitoero tulee suunnitteluinsinöörin ja CNC-koneistajan välillä. Ammattitaitoisella koneistajalla on satojen tuntien koulutus, insinöörillä ei juuri ollenkaan ja taas ”susi” on jo valmis ennen valmistusta. Kysyttäessä erään ison laitevalmistajan CNC-koneistajalta, montako kertaa insinööri käy näyttämässä piirustuksia ja kysymässä nevoja toleransseista, valmistustavoista jne. niin CNC-koneistajan vastaus on: ”Ei koskaan”. Vielä 80-lukuun saakka insinöörillä oli pakollinen harjoittelu jakso; nyt se vaatimus on jo kauan sitten hylätty ja yhteistyöongelma on valmis. Meiltä puuttuu nykyään ns. japanilainen ryhmätyömalli missä suunnittelijat ovat jatkuvasti tekemisissä tuotannon kanssa hakien laatua ja entistä parempia rakenneratkaisuja, sanoo Raunisto. 

Kolmas syy maanrakennuskoneiden valmistuksen taantumiseen on Rauniston mielestä yritysten johdossa, mikä näkyy erityisesti myynnin etääntymisenä asiakkaasta ja varsinkin myytävän laitteen päivittäisestä käytöstä. 

- Me täällä RaMeCilla kutsumme tätä ”TSS”:ksi (Trouble Shooter Salesman), eli että jokainen pontiniskijän ja hydraulivasaran myyntimies osaa oman ja kilpailijan teknilliset tiedot sekä laitteiden tuottavuuden. Hän myös osaa asennuksen kaivinkoneeseen; esimerkiksi Saksassa vain 50 %:ia laiteasennuksista on oikein tehty ja Suomessa %-luku on vieläkin pienempi. Myyjä myös osaa kouluttaa kuljettajan ja asiakkaan työpäällikön sekä hän seuraa säännöllisesti asiakkaan koneen menestystä, toteaa Raunisto. 

Miten sitten nostaa Suomi taas maanrakennuskoneiden valmistuksen yhdeksi kärkimaaksi? 

- Periaatteessa haaste on hyvin yksinkertainen, sillä viimeiseen 30 vuoteen koneiden perusrakenteen kehitys on ollut hyvin pientä. Hydraulinen kaivinkone oli jo 30 vuotta sitten jopa 90 %:sti samalla tuottavuus tasolla kuin nykyinen 2018 malli. Kun isäni osti uuden Cat 950 pyöräkuormaajan vuonna 1961, niin 57:ssä vuodessa on tapahtunut rakenteessa isoja muutoksia vain Hanomagin kehittämät akseleiden lukot ja jousitus. Kun Krupp kehitti 60-luvulla hydraulivasaran, vuoden 2018 vasarassa on edelleenkin vain 50 %:n hyötysuhde ja kaivinkonetta vahingoittavat painepiikit sillä kiveä yritetään rikkoa väkivallalla - ei järjellä. Pontiniskijöissä sodan jälkeen ainoa kehitys oli vuonna 1993 suomalaisen Movaxin kehittämä sivu-otto pontiniskijä. Ja nyt me olemme osaltamme viemässä kehitystä seuraavalle tasolle vasaroissa ja pontiniskijöissä. Yleisesti voidaan sanoa että jos ostat kännykän tai tietokoneen, niin 3-4 vuden jälkeen se on vanhanaikainen, mutta maarakennuskoneet ovat pääsääntöisesti 30-40 vuotta vanhoja niin tuottavuudeltaan kuin konseptiltaan. Tämä pitäisi nähdä postiivisena asiana ja täysin uusia rakenteita kehittämällä suomalaiselle erikoiskonevalmistukselle löytyisi varmasti tilausta maailman markkinoilta. Hinnalla emme voi kilpailla mutta teknisellä ylivertaisuudella varmasti, uskoo Raunisto. 

Mistä niitä innovaatioita keksitään mitkä mahdollistaisivat maanrakennuskonevalmistuksen uuden nousukauden Suomessa? 

- Meidän pitää saada suunnittelijat ja tuotanto takaisin keskusteluyhteyteen japanilaismallisella ryhmätyöllä. Myyntimiehet pitää innostaa ”TSS-miehiksi” jolloin palautteet saadaan nopeasti tuotekehitysosastolle. Ja tuotekehityksen välineeksi myös kynä ja paperi - ei pelkkä AutoCad, sillä antropologikin kertoo miksi kynä ja paperi on tuhansien vuosien evoluutio; AutoCadillä vain 20-30 vuotta. Yksinkertaisesti sanottuna: vain kynä ja paperi tuo luovuutta, pelkkä AutoCad tappaa luovuuden - silti AutoCad on kynän ja paperin erinomainen apuväline. Teknilliseen koulutukseen pitää tuoda takaisin vanhat, hyväksi havaitut arvot yhdistettynä nykyteknologian mahdollisuuksiin. Matematiikka ja fysiikka taas koulutuksessa kunniaan samoin kuin käytännön ammattitaito. Jokaiseen kouluun pitää saada myös asennekoulutusta eli miksi olemme tässä ja mikä on yhteistyön sekä ammattitaidon merkitys. Valmistavissa yrityksissä erittäin tärkeää on yhteistyön korostaminen eri osastojen välillä - erityisesti T&K ja valmistus - ne aina saman katon alle, listaa Raunisto ratkaisumallejaan. 

Esimerkkinä onnistuneesta maanrakennuskonelaitteen valmistuksesta Raunisto ottaa omasta elämästään, missä kehitystarina jatkuu edelleen tänäkin päivänä. 

- Kun aloitimme oman tuotteen kehityksen meillä oli jo 20 vuoden kokemus hydraulisista kaivinkoneista. Myimme 80-luvun lopulla peinteistä pontiniskijää, jolloin asiakkaat pyysivät: ”Jos pontti on yli 6-8 metriä, joudumme ottamaan nosturiasenteisen ja silloin työ maksaa 2-3 kertaa enemmän - tee jotain?”. Niinpä vuonna 1991 keksimme uuden tavan tehdä ponttitöitä eli sivu-otto pontiniskijän, jolla työkustannukset putosivat yli 40 %. Myimme tuotetta heti 50%:ia korkeammalla hinnalla kuin saksalaiset/japanilaiset myivät ja silti asiakkaat tekivtä tekivät urakoinnilla rahaa. Paransimme ”TSS” myyntisysteemiämme ja 5-7 vudessa nostimme tuotteen hintaa yli 100%:ia ja silti asiakas teki enemmän rahaa kuin perinteisillä pontiniskijöillä. Myyntikatteemme nousi yli 60 %:ia ja käyttökate yli 20 %:ia. Menestykseksi maailman markkinoilla tulleeksi sivu-otto pontiniskijää myytiin 13 vuodessa yli 40 eri maahan. Viedäksemme kehityksen seuraavalle tasolle aloitimme vuonna 2013 uudella yrityksellä toisen sukupolven pontiniskijän tuotekehittelyn, mikä nostaa jälleen asiakkaan urakoinnin tuottavuutta merkittävästi. Vaikka tässä esimerkissä puhun vain omasta kokemuksestani, näen että vastaanvanlaisella toiminnalla Suomessa.

24.04.2024 11.35IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
24.04.2024 10.55Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 9.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.04.2024 11.00Metso ja Almalyk MMC allekirjoittivat raamisopimuksen suuren kuparisulaton toimittamisesta Uzbekistaniin
02.04.2024 7.00Seppo Voutilainen nimitetty Terrafamen toimitusjohtajaksi
29.03.2024 20.11KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.03.2024 15.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
28.03.2024 8.30Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
26.03.2024 9.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
25.03.2024 11.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 10.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
20.03.2024 9.00Terrafame 2023: Liiketulos heikkeni haastavassa markkinassa, perustuotanto jatkui lähellä ennätystasoa
19.03.2024 19.00Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
18.03.2024 11.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 5,5 % vuoden 2023 aikana
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.03.2024 11.00Henning Have: "Siksi käytän Rototilt R2:ta pienemmissä koneissa"
12.03.2024 11.00Rakennuskustannukset pysyivät ennallaan vuoden 2024 helmikuussa vuodentakaisesta
10.03.2024 14.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.03.2024 13.30Kubotan maataloustraktorit Matekon tuotevalikoimaan
04.03.2024 8.00Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.02.2024 12.22Matekon Seinäjoen toimipisteessä tapahtuu - uutta voimaa myyntiin ja Konepäivät tulossa!
28.02.2024 8.00Maarakennusalan kustannukset nousivat vuoden 2024 tammikuussa 1,0 % vuodentakaisesta
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
24.02.2024 11.00Metso toimittaa keskeistä murskaus- ja jauhatustekniikkaa australialaiseen kultakaivokseen
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 14.00engcon lanseeraa tärylevyn uuteen kokoluokkaan
22.02.2024 11.00Kaivosteollisuus ry:n EDI-työkalu on nyt julkaistu
20.02.2024 15.00Karjalan ja Savon ratojen parantaminen aloitettava pikaisesti
20.02.2024 12.00Nimitykset: Tuomas Hietanen ja Petteri Karttunen vahvistaa Suomen Rakennuskoneen myyntitiimiä
19.02.2024 16.00Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä väheni vuoden 2023 loka-joulukuussa 27 % vuodentakaisesta
16.02.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 16.2. TALVITIEPÄIVÄT ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
13.02.2024 11.00Talvitiepäivillä suomalaista talvikunnossapidon kalustoa ja tiealan asiantuntijaseminaari 14.2.-15.2.2024
13.02.2024 10.00Lahti ja Hollola ehkäisevät jäte- ja hulevesitulvia yhteistyöhankkeella
12.02.2024 9.00Anglo American ja Suomen Malmijalostus selvittävät suomalaisen akkuarvoketjun mahdollisuuksia
10.02.2024 9.00RealMacinery laajentaa Mecalac edustustaan kaivukoneisiin
09.02.2024 20.33KATSO TÄSTÄ 9.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.02.2024 11.40Metsolta uusi sovellus murskaimien ja -seulojen etäohjaukseen
06.02.2024 14.00Metallinjalostajat ry: EU:n uudet 2040 ilmastotavoitteet korostavat investointien tärkeyttä
05.02.2024 10.00Kestävää kaivososaamista viedään Suomesta ja Ruotsista Yhdysvaltojen tuella - Minearc-projekti julkistettiin
03.02.2024 12.00Onko tässä Suomen kansainvälisin jälleenmyyjäkokous?
02.02.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 2.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
31.01.2024 11.00Asuntotuotannon käynnistämiseen Suomessa tarvitaan valtiontukea
30.01.2024 12.00LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - mukana Hydrauliikka teema
30.01.2024 11.00SSAB julkisti vuoden 2023 tilinpäätöstiedotteensa
29.01.2024 12.00Länsi-Suomen Avant-keskus avaa ovensa helmikuussa Liedossa
26.01.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 26.1. LÄHETYS! Kooste Kuopion Konepäiviltä - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
24.01.2024 13.56Aki Laakkio sanoo säästävänsä rahaa Leican-koneohjausjärjestelmällä
24.01.2024 9.33Pasi Virta nimitetty Rotatorin operatiiviseksi johtajaksi
23.01.2024 11.00YIT:n ja NRC Group Finlandin työyhteenliittymä valittu rakentamaan Espoon kaupunkirataa
22.01.2024 10.00Tampereen Energia valitsi Caverionin toteuttamaan putkistourakan biovoimalaitoksella
19.01.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 19.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.01.2024 9.30Janne Mäihäniemi mukaan Aari Rahoituksen tiimiin
17.01.2024 11.14Steelwrist tuo keväällä markkinoille uuden kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjämalliston
15.01.2024 11.00EV Metals Group solmi puitesopimuksen Metson kanssa Saudi-Arabiaan rakennettavan litiumkemikaalitehtaan keskeisenä teknisenä kumppanina
12.01.2024 21.30KATSO TÄSTÄ 12.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.01.2024 9.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2023 marraskuussa 6,8 % vuodentakaisesta
10.01.2024 13.00GRK on valittu toteuttamaan Espoon kaupunkiradan ensimmäistä alueurakkaa
08.01.2024 11.00Metso toimittaa murskausteknologiaa kahteen kuparikaivokseen Keski-Aasiassa
07.01.2024 12.00Kaivinkoneen kuljettaja Eira, 22, on tärkeä Rototiltin tuotekehitykselle
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.01.2024 10.20Metso toimittaa neljä murskausasemaa Etelä- ja Pohjois-Amerikkaan
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
02.01.2024 14.29Virolaisyritys osti JCB -työkoneiden maahantuoja Matekon
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
30.12.2023 9.33Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2023 marraskuussa 9,9 % vuodentakaisesta
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet
27.12.2023 8.00Future Tech Service (FTS) ja Metso solmivat jakelusopimuksen Etelä-Koreassa
25.12.2023 11.00Mineraaliklusterin yhteisöverot nousivat 415 miljoonaan euroon
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
21.12.2023 9.00Maarakennusalan kustannukset nousivat vuoden 2023 marraskuussa 3,2 % vuodentakaisesta
19.12.2023 12.00"Kehitys kulkee ja me menemme sen mukana" - L5 Navigation hyvä valinta VM Suomalaiselle
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.12.2023 12.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2023 lokakuussa 6,8 % vuodentakaisesta
13.12.2023 9.50Koneohjauksen uusi ulottuvuus
10.12.2023 11.00Skanska ja Metropolia Ammattikorkeakoulu sinetöivät pitkään jatkuneen kumppanuuden työelämäyhteistyösopimuksella
08.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 8.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
07.12.2023 11.00Volvo Construction Equipment parantaa lataamisen joustavuutta siirrettävällä Power Unit -yksiköllä
07.12.2023 9.00Ruukkiin kuuluva Plannja tarjoaa ensimmäisenä Skandinaviassa kattoja fossiilivapaasta teräksestä
06.12.2023 11.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2023 lokakuussa 6,6 % vuodentakaisesta
05.12.2023 14.00Rototiltin ohjainkahvoille palkinto hyvästä muotoilusta - jo kolmatta kertaa
05.12.2023 10.00Jyväskylän kaupunki vahvistaa kiertotalousmallia sekä kaupunkiorganisaatiossa että alueellisesti
04.12.2023 11.00Huipputehokas betonin kierrätysmurskain on myös ympäristöystävällinen
02.12.2023 13.00Maatori Oy laajentaa omistuspohjaansa
01.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 1.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.12.2023 9.00RealMachineryn uusi edustus McCloskey tuo kokonaispalveluratkaisut kivenmurskaukseen
29.11.2023 11.34Väitös: Kuvaan perustuvia mittauksia voidaan hyödyntää raskaan kaluston puomeissa
29.11.2023 8.00Avesco Used Day 2023 nyt perjantaina 1.12. Keravalla - lähde edullisille konekaupoille

Näytä lisää »