KIVIROCK KOEAJAA: Renault Trucks C520 P8x4*4 - Tehopeli tienhoitoon

08.02.2020 16.30

rellu1.jpg

Renault Trucks on ottanut pitävän jalansijan tienhoitoautojen markkinoilla Suomessa ja vastaa kasvaneeseen kysyntään heti ajoon valmiilla kalustolla. Koeajoimme niistä tuoreimman eli Pajakulma Oy:n päällerakentaman neliakselisen C 520:n.  

Suomen tiestölle on tullut lyhyessä ajassa noin kymmenkunta Renault Trucks tienhoitoautoa. Yhdistävänä tekijänä on se että miltei kaikki autot operoivat jopa meikäläisittäin erittäin vaativista keliolosuhteista tunnetuilla taajama- ja maantieosuuksilla, rannikkoseudulta aina maan rajaseuduille saakka. 

Suomessa on pitkät perinteet tienhoitoautojen varustelusta ja laitevalmistuksesta. Yksi maineikkaimmista varustelijoista on Pajakulma Oy, joka on myös vastannut nyt koeajettavan, Renault Trucks Suomelle valmistuneen esittelyauton varustelusta. 

- Teknisiä tai tuotannollisia ogelmia ei ole liioin esiintynyt ja niinpä olemmekin varsin tyytyväisiä yhteistyöhömme, toteaa Renault Trucks Suomen myyntijohtaja Pasi Gerpe.

rellu3.jpg

(kuva: Renault Trucks C520:n ohjaamo soveltuu erinomaisesti tienhoitokäyttöön ja tilaa on riittävästi tarvittavien lisälaitteiden asennukselle.)

Vaativaan ammattikäyttöön 

Koeajetun, kokonaispainoltaan 35-tonnisen Renault Trucks C 520 tienhoitoauton voimanlähteenä toimii imuilman esilämmityksellä ja Optibrake+ -moottorijarrulla sekä vahvistetulla öljypohjalla ja hiukkassuodattimen automaattisella regeneroinnilla varustettu DTI13-moottori. Tehoa iskutilavuudeltaan 12,8 litran koneesta saadaan parhaimmillaan 382 kW (520 hv) / 1430 - 1800 r/min. 24 venttiilisen rivikuutosen parhaaksi vääntömomentiksi ilmoitetaan 2550 Nm / 1000 - 1430 r/min. 

Koneen jatkeena on vahvistettu 12-vaihteinen, yhdellä ryömin- tävaihteella täydennetty Optidriver Extended ETREM -automaatti. Taaksepäin ajettaessa moottoritehoa annostellaan taka-akselin suuntaan kaikkiaan viiden vaihteen välityksellä, joista yksi on ryömintävaihde.

Näillä suoritusarvoilla auraus sekä tienpinnan ehostuksen pitäisi luonnistua tehokkaasti ja vaivattomasti kelistä tai paikasta riippumatta. 

Myös C-sarjalaisen alusta ja runkorakenne on suunniteltu raskaita tienhoitotehtäviä ja pai- navia kuormia varten. Rungon etupäähän on integroitu tielaitosmallin aurapuskuri, kattavin hydrauliikkaliittimin ja tarvittavin sähköin. Puskuri vahvistaa runkorakennetta ja mahdollistaa raskaiden, runkorakenteita rasittavien aurojen käytön. Kaksiputkisen NUMMI-ryhmäkippilaitteiston voimin kippaava Jorpe -soralava apurunkoineen on sovitettu ammattitaidolla Renaultin rungolle. Autossa on myös automaattikasetoinnin asennusvalmius, jossa tilavaraus myös vetomoottorille sekä mekaaninen lukko etupäähän sisältäen ilmakellon asennusraudan, jolloin lukko on helposti varustettavissa paineilmakäytöllä.

9-tonnin etuakselin jousituksesta vastaa kaksilehtiset, paraboliset etujouset. Ajovakautta parannetaan vahvistetun kallistuksenvakaajatangon sekä tukevien iskunvaimentajien avuin.

Alusta on saanut jo tuotantolinjalla vetävän telin taakse nousevan apuakselin. Tridemin jousitus on toteutettu nykytyyliin korkeussäädettävin ilmajousin ja tukevin vakaajatangoin. Taka-akseliston suurimmaksi kantavuudeksi ilmoitetaan 21 + 9 tonnia. Auton tekninen kokonaismassa on 39 tonnia ja tieliikennemassa 35 tonnia. Vastaavasti yhdistelmämassat ovat: 78 ja 76 tonnia.

C-sarjalaisen jarruosasto rakentuu tehokkaan moottorijarrun lisäksi levyjarruista. Järjestelmään sisältyy myös ABS, ASR sekä tuiki tarpeellinen mäkilähtöavustin, hätäjarrutusavustin ja lukuisia muita turvallisuutta parantavia toimintoja.

rellu6.jpg(kuva: Rungon etupäähän on integroitu tielaitos -mallin aurapuskuri, kattavin hydrauliikkaliittimin ja tarvittavin sähköin.)

Toimiva hydrauliikka

Pajakulman tienhoitoautovarustukseen sisältyvä hydrauliikkajärjestelmä on täysin CAN -väyläohjattu. 12-lohkoinen hydraulijärjestelmä on sovitettu yhdessä 150 litran öljysäiliön kanssa ohjaamon taakse suojaan. Jatkuvatoiminen järjestelmä ottaa käyttövoimansa moottorin jatkeeksi liitetyltä 130 cm3 säätötilavuuspumpulta. 

Kaikkia hydraulijärjestelmän toimia, kippilaite mukaan luettuna, ohjataan hytin puolelta yhdellä monitoimi-joystickilla ja tapahtumia seurataan opastavasta värinäytöstä. Ero on perinteiseen nappula- ja vipuviidakolla varustettuun tienhoitoautoon melkoinen. 

Reaaliaikaisella opastuksella varustetun ja pitkälle automatisoidun järjestelmän käyttö vaikuttaa, ainakin nopean tutustumisen perusteella, johdonmukaiselta ja helposti omaksuttavalta. Joskin parhaimmillaan jopa useita metrejä autosta ulottuvien tienhoitolaitteiden oikeaoppinen käyttö sujuu vain harjaantuneelta kuljettajalta. 

rellu4.jpg

(kuva: Tienhoitovarustusta ohjataan kuljettajan istuimen käsinojaan integroidun joystick -ohjaimen ja näytön avulla. Monitoimiohjaimella hallitaan etuauraa, alusterää sekä kippiä ja käytännössä kaikkea auton hydrauliikkaa. Ohjaimeen on mahdollista lisätä myös sirotinlaitteen ohjaus.)

Liukkaasti liikenteeseen

Koeajettaessa autossa ei ollut tienhoitovarusteita, mutta toki kaikki valmiudet sellaisten asennukseen. Ilman kamppeita Renault Trucks C 520 kulkee pyyteettömän varmaotteisesti, kuten soranuppiauton kuuluukin. Maininnan arvoisena ja lisäarvoa ranskalaismerkille tuova etu on hiljan raskaisiin malleihin tarjolle tuodut ryömintävaihteet. Tosin tässä autossa niitä on vain yksi, mutta sekin mahdollistaa liikkeellelähdöt erittäin haastavissa paikoissa, mistä on erityisesti yhdistelmänä ajettaessa suurta apua.

Pajakulman tienhoitovarustuksessa on etuauran lisäksi valmius mm. jatkettavan alusterän asennukselle, joskaan auton 3,9 metrin akseliväli ei salli kääntyvällä luovutuskulmalla olevan alusterän asennusta. Auton sivulle saa jopa neljän metrin työleveyteen ulottuvan sivuauran. Työkalupuoli on laajennettavissa vieläkin kattavammaksi. Autossa on valmiudet esimerkiksi liuoslevittimen tai harjalaitteen kytkemiseksi.

Automaattikasettivarustuksella ja hydraulisella läpällä varustettu soralava on Jorpen valmistama. Ja tarvittaessa auton perään voi liittää asianmukaisen vetovarustuksen.

rellu2.jpg

(kuva: Jorpe soralavalla varustetun auton neljäs akseli on nouseva. Tridemin jousitus on toteutettu nykytyyliin korkeussäädettävin ilmajousin ja tukevin vakaajatangoin.)

Kestävä ja kustannustehokas

Pajakulman varustelema neliakselinen Renault Trucks C 520 tienhoitoauto on kelpo esimerkki suomalaisesta erikoisajoneuvopuolen päällerakenne- ja varusteluosaamisesta. Esimerkiksi auralaitteiden huollettavuus ja kuluvien osien vaihtamisen helppous on otettu huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Sama vaivattomuus liittyy myös auton omistamiseen ja ylläpitoon. Renault Trucksilla on laajaa osaamista maarakennuspuolen ajoneuvoista, mikä näkyy paitsi korkeana maavarana myös esimerkiksi ohjaamon suunnittelussa; useimmat kolhuille ja nirhaumille alttiit korinosat ovat joko tavallista kestävämpiä tai vähintäänkin vaivattomasti vaihdettavissa. Lisäksi RT-asiakkaat voivat hyödyntää koko maan kattavaa ja ympärivuorokauden tarjolla olevia huolto- ja varaosapalveluita. Renault Trucksin kestävyys ja  matalat omistamiseen liittyvät kustannukset ovat tuoneet valmistajalle useita asiakkuuksia myös kustannusten osalta varsin kriittiseltä kuntasektoripuolelta.

rellu5.jpg

(kuva: Tienhoitohydrauliikan 12-lohkoinen keskusyksikkö ja 150-litrainen öljysäiliö on nostettu ohjaamon taakse suojaan. Pystypakoputkessa on asiankuuluvasti lavalämmitysventtiili. Kippilaite on kotimainen NUMMI-kippi.)

17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 9.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.04.2024 11.00Metso ja Almalyk MMC allekirjoittivat raamisopimuksen suuren kuparisulaton toimittamisesta Uzbekistaniin
02.04.2024 7.00Seppo Voutilainen nimitetty Terrafamen toimitusjohtajaksi
29.03.2024 20.11KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.03.2024 15.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
28.03.2024 8.30Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
26.03.2024 9.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
25.03.2024 11.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 10.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
20.03.2024 9.00Terrafame 2023: Liiketulos heikkeni haastavassa markkinassa, perustuotanto jatkui lähellä ennätystasoa
19.03.2024 19.00Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
18.03.2024 11.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 5,5 % vuoden 2023 aikana
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.03.2024 11.00Henning Have: "Siksi käytän Rototilt R2:ta pienemmissä koneissa"
12.03.2024 11.00Rakennuskustannukset pysyivät ennallaan vuoden 2024 helmikuussa vuodentakaisesta
10.03.2024 14.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.03.2024 13.30Kubotan maataloustraktorit Matekon tuotevalikoimaan
04.03.2024 8.00Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.02.2024 12.22Matekon Seinäjoen toimipisteessä tapahtuu - uutta voimaa myyntiin ja Konepäivät tulossa!
28.02.2024 8.00Maarakennusalan kustannukset nousivat vuoden 2024 tammikuussa 1,0 % vuodentakaisesta
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
24.02.2024 11.00Metso toimittaa keskeistä murskaus- ja jauhatustekniikkaa australialaiseen kultakaivokseen
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 14.00engcon lanseeraa tärylevyn uuteen kokoluokkaan
22.02.2024 11.00Kaivosteollisuus ry:n EDI-työkalu on nyt julkaistu
20.02.2024 15.00Karjalan ja Savon ratojen parantaminen aloitettava pikaisesti
20.02.2024 12.00Nimitykset: Tuomas Hietanen ja Petteri Karttunen vahvistaa Suomen Rakennuskoneen myyntitiimiä
19.02.2024 16.00Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä väheni vuoden 2023 loka-joulukuussa 27 % vuodentakaisesta
16.02.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 16.2. TALVITIEPÄIVÄT ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
13.02.2024 11.00Talvitiepäivillä suomalaista talvikunnossapidon kalustoa ja tiealan asiantuntijaseminaari 14.2.-15.2.2024
13.02.2024 10.00Lahti ja Hollola ehkäisevät jäte- ja hulevesitulvia yhteistyöhankkeella
12.02.2024 9.00Anglo American ja Suomen Malmijalostus selvittävät suomalaisen akkuarvoketjun mahdollisuuksia
10.02.2024 9.00RealMacinery laajentaa Mecalac edustustaan kaivukoneisiin
09.02.2024 20.33KATSO TÄSTÄ 9.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.02.2024 11.40Metsolta uusi sovellus murskaimien ja -seulojen etäohjaukseen
06.02.2024 14.00Metallinjalostajat ry: EU:n uudet 2040 ilmastotavoitteet korostavat investointien tärkeyttä
05.02.2024 10.00Kestävää kaivososaamista viedään Suomesta ja Ruotsista Yhdysvaltojen tuella - Minearc-projekti julkistettiin
03.02.2024 12.00Onko tässä Suomen kansainvälisin jälleenmyyjäkokous?
02.02.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 2.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
31.01.2024 11.00Asuntotuotannon käynnistämiseen Suomessa tarvitaan valtiontukea
30.01.2024 12.00LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - mukana Hydrauliikka teema
30.01.2024 11.00SSAB julkisti vuoden 2023 tilinpäätöstiedotteensa
29.01.2024 12.00Länsi-Suomen Avant-keskus avaa ovensa helmikuussa Liedossa
26.01.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 26.1. LÄHETYS! Kooste Kuopion Konepäiviltä - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
24.01.2024 13.56Aki Laakkio sanoo säästävänsä rahaa Leican-koneohjausjärjestelmällä
24.01.2024 9.33Pasi Virta nimitetty Rotatorin operatiiviseksi johtajaksi
23.01.2024 11.00YIT:n ja NRC Group Finlandin työyhteenliittymä valittu rakentamaan Espoon kaupunkirataa
22.01.2024 10.00Tampereen Energia valitsi Caverionin toteuttamaan putkistourakan biovoimalaitoksella
19.01.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 19.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.01.2024 9.30Janne Mäihäniemi mukaan Aari Rahoituksen tiimiin
17.01.2024 11.14Steelwrist tuo keväällä markkinoille uuden kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjämalliston
15.01.2024 11.00EV Metals Group solmi puitesopimuksen Metson kanssa Saudi-Arabiaan rakennettavan litiumkemikaalitehtaan keskeisenä teknisenä kumppanina
12.01.2024 21.30KATSO TÄSTÄ 12.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.01.2024 9.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2023 marraskuussa 6,8 % vuodentakaisesta
10.01.2024 13.00GRK on valittu toteuttamaan Espoon kaupunkiradan ensimmäistä alueurakkaa
08.01.2024 11.00Metso toimittaa murskausteknologiaa kahteen kuparikaivokseen Keski-Aasiassa
07.01.2024 12.00Kaivinkoneen kuljettaja Eira, 22, on tärkeä Rototiltin tuotekehitykselle
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.01.2024 10.20Metso toimittaa neljä murskausasemaa Etelä- ja Pohjois-Amerikkaan
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
02.01.2024 14.29Virolaisyritys osti JCB -työkoneiden maahantuoja Matekon
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
30.12.2023 9.33Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2023 marraskuussa 9,9 % vuodentakaisesta
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet
27.12.2023 8.00Future Tech Service (FTS) ja Metso solmivat jakelusopimuksen Etelä-Koreassa
25.12.2023 11.00Mineraaliklusterin yhteisöverot nousivat 415 miljoonaan euroon
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
21.12.2023 9.00Maarakennusalan kustannukset nousivat vuoden 2023 marraskuussa 3,2 % vuodentakaisesta
19.12.2023 12.00"Kehitys kulkee ja me menemme sen mukana" - L5 Navigation hyvä valinta VM Suomalaiselle
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.12.2023 12.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2023 lokakuussa 6,8 % vuodentakaisesta
13.12.2023 9.50Koneohjauksen uusi ulottuvuus
10.12.2023 11.00Skanska ja Metropolia Ammattikorkeakoulu sinetöivät pitkään jatkuneen kumppanuuden työelämäyhteistyösopimuksella
08.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 8.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
07.12.2023 11.00Volvo Construction Equipment parantaa lataamisen joustavuutta siirrettävällä Power Unit -yksiköllä
07.12.2023 9.00Ruukkiin kuuluva Plannja tarjoaa ensimmäisenä Skandinaviassa kattoja fossiilivapaasta teräksestä
06.12.2023 11.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2023 lokakuussa 6,6 % vuodentakaisesta
05.12.2023 14.00Rototiltin ohjainkahvoille palkinto hyvästä muotoilusta - jo kolmatta kertaa
05.12.2023 10.00Jyväskylän kaupunki vahvistaa kiertotalousmallia sekä kaupunkiorganisaatiossa että alueellisesti
04.12.2023 11.00Huipputehokas betonin kierrätysmurskain on myös ympäristöystävällinen
02.12.2023 13.00Maatori Oy laajentaa omistuspohjaansa
01.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 1.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.12.2023 9.00RealMachineryn uusi edustus McCloskey tuo kokonaispalveluratkaisut kivenmurskaukseen
29.11.2023 11.34Väitös: Kuvaan perustuvia mittauksia voidaan hyödyntää raskaan kaluston puomeissa
29.11.2023 8.00Avesco Used Day 2023 nyt perjantaina 1.12. Keravalla - lähde edullisille konekaupoille
28.11.2023 11.00Kiinteistönhoito-Keskiviikko 29.11.2023 klo 10-14 huomenna Helsingin Tattarisuolla
27.11.2023 10.00Metso vahvistaa kaivosalan huoltokapasiteettia Arizonassa Yhdysvalloissa laajentamalla huoltokeskusta ja tarjoamalla korkealuokkaisia koulutuspalveluita
26.11.2023 17.00Työkoneiden vuokramarkkina supistuu kuluvana vuonna yhdeksän prosenttia - kasvua on luvassa vasta 2025
26.11.2023 11.00Maarakennusalan kustannukset nousivat vuoden 2023 lokakuussa 3,5 % vuodentakaisesta
24.11.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 24.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.11.2023 8.00NCC toteuttaa Kansallismuseon peruskorjauksen Helsingissä

Näytä lisää »