Väylävirasto tutkii uudenlaisten ratapölkkyvaihtoehtojen tärivaikutuksia Pori-Mäntyluoto-radalla26.08.2020 10.40
Väylävirasto kokeilee Porissa erilaisten ratapölkkyjen vaikutusta raskaan junaliikenteen aiheuttamaan tärinään. Kokeilu tehdään Pori–Mäntyluoto-radalla reilun kilometrin pituisella osuudella. Asennus alkaa elokuun lopussa ja koeajoihin päästään lokakuun lopulla. Väylävirasto testaa Ulasoorin alueella miten aiempaa leveämmät ratapölkyt ja toisaalta ratapölkyn alapinnassa olevat joustorakenteet vaikuttavat tärinän leviämiseen. Kokeilussa on mukana muun muassa synteettisiä Japanissa kehitettyjä ratapölkkyjä. "Synteettisissä ratapölkyissä on kolme eri testattavaa leveyttä. Testiradan tavoitteena on myös saada tutkimustietoa ja käytännön kokemusta siitä, kuinka synteettinen ratapölkky toimii Suomen sääolosuhteissa ja radan käytössä. Tavoitteena on selvittää päällysrakenteen vaikutusta tärinän leviämiseen ympäristöön", kertoo rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin Väylävirastosta. Pori–Mäntyluoto-rata valikoitui koeosuudeksi, koska rataa korjataan muutenkin vuosina 2020-2021. Sen päällysrakenne vaihdetaan ensi vuonna kokonaan. Nopeusrajoituksista on saatu jo helpotustaVäylävirasto on jo maaliskuusta saakka pyrkinyt vähentämään tärinää alentamalla junien nopeuksia eri puolilla maata. Seurantakyselyn mukaan asukkaat ovat kokeneet rajoitusten vaimentavan tärinää. |