Ratatyömaat elää yöaikaan28.02.2022 8.10
Kun muut nukkuvat yöllä niin ratatyömailla tehdään töitä. Kuvassa Pasilan aseman aluetta missä Taavico Oy urakoi loppuvuodesta 2021 monipuolisesti konekalustollaan tehden mm. vanhan sillan purkutyön valmistelua, putkipaalutusta ja ponttausta. Taavico Oy on maansiirto- ja rakennusalan monipuolinen toimija, joka on jo vuodesta 1988 tuottaneet laadukasta ja ammattitaitoista palvelua luotettavasti. Kouvolassa kotipaikkaansa pitävän yrityksen toiminta-alueena on koko maa ja vahvaa erikoisosaamista löytyy erityisesti rautatiekunnossapito- ja -rakennustyöstä. Kuusamosta alunperin kotoisin oleva yrittäjä Taavi Siikaluoma on toiminut kone- ja rakennusalalla koko ikänsä. - Erilaisia ratahommia on urakoitu jo yli 30 vuoden ajan hyvin laajasti pääasiassa eteläisen Suomen alueella. Teemme esimerkiksi raiteiden rakentamista, ratapölkkyjen vaihtoa, sähköratapylväiden perustuksia, opastinten asennuksia, meluaitojen rakentamista ja ponttaustöitä. Lisäksi hoidamme kattavasti rata-alueiden kunnosspitotyöt ja lumihommat, kertoilee Siikaluoma. Ratapuolella Taavico Oy:n tärkeimmät asiakkaat ovat NRC, Destia, Kreate, GRK ja YIT. Erittäin ammattitaitoisen, ratatyöskentelyyn koulutetun henkilökunnan käytössä on laajasti erikoistehtävissä tarvittavaa konekalustoa. - Pääosin työskennellään öisin jolloin saa paremmin lupia nousta koneilla hetkeksi kiskoille. Silti operointi vaatii erittäin suurta tarkkuutta ja nopeutta sillä usein yöaikaankin kiskoilla voi viipyä maksimissaan kymmenkunta minuuttia kunnes taas on junan vuoro. Ratakatsastettuja pyöräalustaisia kaivukoneita meiltä löytyy puolisenkymmentä ja näiden monikäyttöisten koneiden rooli on todella merkittävä operoinnissa, Siikaluoma toteaa.
Kaksi Taavico Oy:n kiskopyöräkaivureista kaksi on lyhytperäisiä Liebherr A918 Compact -malleja,mitkä ovat toimineet toimitusjohtaja Taavi Siikaluoman (vas.) mukaan oikein hyvin tehtävässään. Liebherr-Finlandin myyjä Petri Dubb kuuntelee tyytyväisenä palautetta… Liebherr kuin kotonaan kiskoillaKaksi kiskopyöräkaivuria on lyhytperäisiä Liebherrin A918 Compact -malleja; lisäksi Taavicolla on tela-austainen Liebherr R914 Compact. Kaikissa koneissa on taittopuomisto ja kaupat niistä on kätelty Liebherr-Finlandin Petri Dubbin kanssa. - Kyseinen tela-alustainen Liebherr tuli meille vuonna 2015 ja se on toiminut kaikin puolin hyvin. Samoihin aikoihin otimme käyttöön ensimmäisen kiskovarustellun Liebherrin millä on nyt ajettu yi 6000 tuntia ilman murheita. Hyvien kokemusten perusteella hankimme toisen kisko-Liebherrin vuonna 2019. Molemmissa koneissa kiskoalusta on Konepaja Mankisen valmistama ja varustelu muutenkin melko samankaltaista. Merkittävin rakenteellinen ero on siinä että toisessa koneessa ei ole takatassuja ollenkaan jolloin kiskopyörien akseliväli saatiin lyhyemmäksi, joten koneella on mm. ketterämpi ajaa vaihteisiin. Lyhytperäisyys mahdollistaa kiskoilla työskentelyn ilman että peräylitys menee toisen raiteen puolelle ja ulottuvuuttakin Liebherrissä on näihin hommiin riittävästi, kommentoi Siikaluoma. Liebherrin tunnetusti tehokkaaseen ja tarkkaan hydrauliikkaan kiskopyöräalustan asennus ei vaatinut oikeastaan mitään muutoksia. - Ratatöissä koneen turvallisuusvaatimukset ovat todella kovat puomin nostorajoittimineen ym. Aiemmin kansallisissa ratamääräyksissä on hiljattain siirrytty EU:n yleisiin määräyksiin, jolloin turvallisuusasiat kiristyivät entisestään, Siikaluoma toteaa. Lyhytperäinen Liebherr A918 Compact on ketterä ja ulottuva kone kiskotyömaille hyvin monipuoliseen käyttöön. Vaalit näyttää ratahankkeiden suunnanTöitä ratapuolella on tällä hetkellä oikein hyvin ja suurin haaste on osaavien tekijöiden löytämisessä. - Lähitulevaisuus näyttää töiden suhteen hyvälle ja sitten taas seuraavat vaalit pistävät tilanteen hyvin pitkälle uusiksi ratahankkeiden osalta, pohtii Taavi Siikaluoma. |