Murskausta uudella ajatusmallilla

14.11.2023 9.30

jonsson1.jpg

LM-Suomiset Oy on maarakennuksen edelläkävijä Eurajoelta, joka tarjoaa kokonaisvaltaista palvelua myös louhinnassa ja murskauksessa. Sähkökäyttöiset ruotsalaiset Jonsson -murskayksiköt ovat vakuuttaneet tehokkuudellaan, luotettavuudellaan ja alhaisilla käyttökuluillaan.

(kuva yllä: LM-Suomiset Oy murskaa kiviaineksia suurella volyymilla sähkökäyttöisillä Jonsson -murskaimilla; kokonaisuus muodostuu L130 -esimurskausyksiköstä, L300S -välimurskausyksiköstä ja L550 -jälkimurskausyksiköstä.)

- Olemme perheyritys ja toiminta-ajatuksenamme on tarjota asiakkaillemme hyviä ja luotettavia maarakennuspalveluita kilpailukykyiseen hintaan. Palvelutarjontamme on monipuolinen ja meiltä onnistuvat kaikenlaiset maarakennustyöt kohteen koosta riippumatta sekä myös kuljetuspalvelut, lähes 30 vuoden kokemuksella. Asiakkaitamme ovat kunnat ja kaupungit, rakennusalan toimijat, teollisuus, pk-yritykset sekä yksityiset henkilöt, kertoo LM-Suomiset Oy:n toimitusjohtaja Markku Suominen

LM-Suomiset Oy tarjoaa kokonaisvaltaista palvelua myös louhinnassa ja murskauksessa. 

- Me toteutamme louhintaprojektit alusta loppuun saakka, sillä louhimisen lisäksi voimme murskata kiviaineksen paikan päällä ja kuljettaa se haluttuun paikkaan. Teemme louhinta ja murskaustyöt tehokkaasti, sillä kalustomme kapasiteetti on suuri. Lisäksi operoimme murskauskalustollamme kiviaineksen ottopaikoissa tuottaen laadukkaita materiaaleja rakentamisen tarpeisiin, sanoo Suominen.

jonsson2.jpg

LM-Suomiset Oy:n murskausurakoinnin ammattilaiset Niilo Vainio (vas.), August Mäkinen ja Topi Oikari ovat tyytyväisiä Jonsson -laitteiden käytettävyyteen, luotettavuuteen sekä todella suureen murskauskapasiteettiin. Taustalla L130 -esimurskain ja sen perässä L300S -välimurskain.

Murskausta perinteistä poiketen

Murskausliiketoimintaa LM-Suomiset aloitteli vuonna 2017 ja kunnolla vauhtiin päästiin seuraavana vuonna alkaneessa Metsä Fibren Rauman laajassa louhintaprojektissa.

- Ensimmäiset laitteemme olivat Metson valmistamia ja keväällä 2020 juuri koronan alkaessa saimme käyttöön uuden Jonsson L550 -jälkimurskausyksikön, millä syntyy kerralla kolmea eri lopputuotetta. Siitä noin vuoden päästä tuli Jonsson L300S -välimurskausyksikkö ja heti perään Jonsson L130 -esimurskausyksikkö. Ajatus Jonssonista syntyi jo vuonna 2018 kun keskustelimme avoimin mielin Metson Mikko Takaniemen ja Janne Leinosen kanssa ruotsalaisen Jonssonin tarjoamista eduista operointiin; silloin merkki kuului Metson myyntiohjemaan ja on edelleen tänäkin päivänä Metson omistama, mutta myynnistä vastaa Tieka ja siellä kokenut alan osaaja Takaniemen Mikko. Meillä kun ei ollut murskauksen historiaa painolastina, ajattelimme kokonaisuuden vähän eri tavalla, kuin perinteisesti tehdään. Pääsimme myös vierailemaan Jonsson & Sönerin tehtaalla Själevadissa ja jo silloin syntyi päätös hankkia pala kerralla koko Jonssonin ketju, muistelee Suominen. 

Alusta asti Suominen järkeili, että kaikilla kolmella yksiköllä ajettaessa murskattava materiaali kannattaa pudottaa välillä maahan, mitä yleensä pyritään välttämään.

- Normaalisti leukamurskan perään laitetaan välimurska ja sitten jälkimurska, jotka toimivat ketjussa. Jonssonin laitteiden suuri tehokkuus saadaan kuitenkin hyödynnettyä täysimääräisesti, kun esimurskalla ja välimurskalla ajetaan täydellä kapasiteetilla esimerkiksi 90 mm kiveä maahan ja siitä kannetaan pyöräkuormaajalla tavaraa jälkimurskalle, millä syntyy hienompia lajikkeita niin että sekin pyörii täysillä. Näin toimimalla toiminta ei rajoitu jälkiyksikön murska- tai seulakapasiteetin takia vaan kaikkia jakeita syntyy maksimaalisella tuotoksella, opastaa Suominen.

Kaikilla kolmella Jonssonin yksiköllä operoidaan isommilla työmailla, joissa materiaalimäärät ovat suuria ja samassa paikassa ollaan pidempään.

- Nopeaan toimintaan ja pienemmille louhintatyömaille meillä on Metso Lokotrac LT106 esimurskausyksikkö, minkä perään laitetaan Jonsson L550 jälkimurskausyksikkö, mitkä kulkevat työmaille kahdella lavetilla ja käyttöönotto on ripeää, Suominen toteaa.

jonsson3.jpg

Jonsson L550 -jälkimurskainyksiköllä syntyy kolmea lopputuotetta tehokkaasti.

Sähkökäyttöisyys selkeä etu

Jonssonin murskat ovat sähkökäyttöisiä, mikä on Suomisen mukaan erittäin hyvä asia.

- Kaikissa yksiköissä on oma dieselgeneraattori Volvon 16-litraisella dieselmoottorilla, mitkä tuottavat sähkön murskaimiin ja vaihtoehtoisesti murskat voidaan kytkeä suoraan verkkovirtaan silloin kun sitä on saatavilla. Fiksua on se, että jokaisessa kolmessa yksikössä on täysin identtinen generaattori kätevässä paketissa, mikä voidaan irroittaa helposti ja nostaa ketjuilla. Ja kun esimurskaa ja välimurskaa voi ajaa tarvittaessa vain toisen laitteen generaattorilla yhteiskäyttönä, saavutetaan energiatehokkuutta ja jos yksi generaattori hajoaisi niin kahdella pyörii koko kolmen murskan ketju, sanoo Suominen.  

Sähkökäyttöiset murskaimet ovat osoittautuneet oikeaksi valinnaksi niin tehokkuuden kuin kustannusten osalta tarkasteltuna.

- Aiempiin dieselkäyttöisiin murskaimiimme polttoaineenkulutus on laskenut radikaalisti tarkasteltaessa tuotettuja tonneja. Kun ajetaan generaattoreilla niin esimurska ja välimurska kuluttavat yhteensä noin 40-50 litraa ja jälkimurska noin 80-100 litraa tunnissa; riippuen toki käsiteltävästä kivilaadusta ja sen ampuisen onnistumisesta sekä monesta muusta asiasta. Kun verrataan aiempaan dieselmurskaamme missä oli 330:n elementti niin se kulutti polttoainetta yli 100 litraa tunnissa ja Jonsson isolla 550 elementillä kuluttaa litroissakin tarkisteltuna vähemmän, vaikka lopputuotetta syntyy aivan eri volyymilla. Ja kaikkein edullisinta on käyttää murskaimia verkkovirralla mutta siihen on vielä aika harvoin työmailla mahdollisuutta, Suominen kertoo.

Lopputuotteita syntyy suurella volyymilla

Murskaimien tuntituotoksesta puhuminen on haasteellista, koska muuttuvia asioita on niin paljon eikä oikeastaan koskaan pystytä tekemään vertailua identtisistä lähtökohdista.

- Jonssonin leukamurskalla ja välikoneella tekee helposti 350-550 tonnia tunnissa hihnavaa´alla mitattuna, mutta tärkein asia on että siihen päästään tasaisesti koko ajan päivästä ja viikosta toiseen. Ja kun materiaali on hyvää ja homma pyörii muutenkin nappiin, niin tuntituotos on yli 700 tonnia ja hetkellisesti ehkä jopa 1000 tonnia. Myös jälkimurskaimesta syntyy tavaraa todella paljon; kun tehdään vaikka 16 mm lopputuotetta niin sitä saadaan helposti kasalle lähes 3000 tonnia työvuorosta toiseen. Murskaaminen ei ole pikajuoksua vaan maratonia, joten tasaisen vahva tuotos on se mitä haetaan ja sitä Jonsson tarjoaa, ilmoittaa Suominen.

jonsson4.jpg

Kaikilla kolmella Jonssonin yksiköllä LM-Suomiset operoi isommilla työmailla, joissa materiaalimäärät ovat suuria ja samassa paikassa ollaan pidempään. Kuvassa tehdään kiviaineksia Nousiaisissa, mistä materiaali kuljetetaan autoilla Turun seudulle ja Rauman suuntaan.

Järeät Jonssonit tehty kiven rikkomista varten

Suuri tuotos sekä erittäin kestävä rakenne perustuvat Jonsson -murskaimien suunnittelu- ja valmistusfilosofiaan.

- Jykevä Jonsson on rakennettu optimaaliseksi kiven rikkomista varten, ei kompromissina helppoa kuljetettavuutta tavoitellen. Esimerkiksi järeät kuljettimet ovat todella leveät, joten kuljetusnopeudet voidaan pitää rauhallisempina ja silti tavaraa siirtyy todella paljon. Syöttimen laidat on tehty erittäin paksuista, suorista teräslevymateriaalista ja kulutuslevyjä on paljon, mikä näkyy kestävyydessä; ja kun levyjä ei ole taivuteltu on niiden korjaaminen käyttövuosien kertyessä helpompaa, Suominen toteaa. 

Vahva rakenne antaa Suomisen mukaan käytössä oleville Jonsson murskaimille pitkän elinkaari odotuksen:

- Meillä ei ole ollut koneissa mitään teknisiä murheita ja luotettavuus on todella korkealla tasolla; yhtään päivää ei ole työmaat seisseet Jonssonin laitteiden takia. Koneiden runko on tehty maailmaa vastaan ja kestää varmasti jopa kaksikymmentä vuotta käyttöä, eli kun välillä tehdään isompia remontteja niin sitten vain vaihdetaan uutta elementtiä tilalle. Jotain Jonssonin kestävyydestä ja käyttäjien tyytyväisyydestä kertoo se, että niitä ei kovin usein löydy käytettyinä myynnissä, vaikka kuinka kaivelisi internetin ihmeellistä maailmaa.

Yksi merkittävä ero Jonsson jälkimurskaimissa on seularakenne, missä neliön kokoisesta esiseulasta isommat kivet tippuvat suoraan myllyyn eikä niitä pakoteta hakkaamaan pääseulan verkkoa vasten, vaan ne palaavat kiertoon vasta mentyään kerran rummun läpi.

- On selvä asia, että on turhaa ajan ja energian haaskausta yrittää tukkia vaikka 150 millinen kivi 50 millisen seulaverkon läpi. Ja kun isot kivet eivät hakkaa turhaan pääseulaverkkoa niin säästetään verkkokuluissa merkittävästi pitkässä juoksussa. Ja seulakorin useissa eri lohkoissa irrotettavien verkkojen vaihto on Jonssonissa helppoa eikä aiheuta porukassa nurinaa, kun aiemmissa koneissa siihen hommaan ei koskaan meinannut löytyä porukasta vapaaehtoisia, naurahtaa Suominen.  

Kokonaisuus saadaan tositoimiin uudelle työmaalle parissa päivässä

Kookkaiden Jonsson -murskayksiköiden siirtäminen laveteilla vaatii jonkin verran purkamista ja kasaamista, mutta ei ole ylitsepääsemätön operaatio. 

- Esimerkiksi L550 -jälkimurskayksikön putsaus ja purku kuljetusvalmiiksi kestää työpäivän verran ja illalla se voidaan siirtää uudelle työmaalle, missä se saadaan toimintakuntoon seuraavan päivän aikana, sanoo Markku Suominen.

 
26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset - mukana Oulun Oikiat Konepäivät kooste
24.04.2024 11.35IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
24.04.2024 10.55Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 9.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.04.2024 11.00Metso ja Almalyk MMC allekirjoittivat raamisopimuksen suuren kuparisulaton toimittamisesta Uzbekistaniin
02.04.2024 7.00Seppo Voutilainen nimitetty Terrafamen toimitusjohtajaksi
29.03.2024 20.11KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.03.2024 15.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
28.03.2024 8.30Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
26.03.2024 9.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
25.03.2024 11.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 10.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
20.03.2024 9.00Terrafame 2023: Liiketulos heikkeni haastavassa markkinassa, perustuotanto jatkui lähellä ennätystasoa
19.03.2024 19.00Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
18.03.2024 11.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 5,5 % vuoden 2023 aikana
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.03.2024 11.00Henning Have: "Siksi käytän Rototilt R2:ta pienemmissä koneissa"
12.03.2024 11.00Rakennuskustannukset pysyivät ennallaan vuoden 2024 helmikuussa vuodentakaisesta
10.03.2024 14.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.03.2024 13.30Kubotan maataloustraktorit Matekon tuotevalikoimaan
04.03.2024 8.00Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.02.2024 12.22Matekon Seinäjoen toimipisteessä tapahtuu - uutta voimaa myyntiin ja Konepäivät tulossa!
28.02.2024 8.00Maarakennusalan kustannukset nousivat vuoden 2024 tammikuussa 1,0 % vuodentakaisesta
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
24.02.2024 11.00Metso toimittaa keskeistä murskaus- ja jauhatustekniikkaa australialaiseen kultakaivokseen
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 14.00engcon lanseeraa tärylevyn uuteen kokoluokkaan
22.02.2024 11.00Kaivosteollisuus ry:n EDI-työkalu on nyt julkaistu
20.02.2024 15.00Karjalan ja Savon ratojen parantaminen aloitettava pikaisesti
20.02.2024 12.00Nimitykset: Tuomas Hietanen ja Petteri Karttunen vahvistaa Suomen Rakennuskoneen myyntitiimiä
19.02.2024 16.00Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä väheni vuoden 2023 loka-joulukuussa 27 % vuodentakaisesta
16.02.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 16.2. TALVITIEPÄIVÄT ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
13.02.2024 11.00Talvitiepäivillä suomalaista talvikunnossapidon kalustoa ja tiealan asiantuntijaseminaari 14.2.-15.2.2024
13.02.2024 10.00Lahti ja Hollola ehkäisevät jäte- ja hulevesitulvia yhteistyöhankkeella
12.02.2024 9.00Anglo American ja Suomen Malmijalostus selvittävät suomalaisen akkuarvoketjun mahdollisuuksia
10.02.2024 9.00RealMacinery laajentaa Mecalac edustustaan kaivukoneisiin
09.02.2024 20.33KATSO TÄSTÄ 9.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.02.2024 11.40Metsolta uusi sovellus murskaimien ja -seulojen etäohjaukseen
06.02.2024 14.00Metallinjalostajat ry: EU:n uudet 2040 ilmastotavoitteet korostavat investointien tärkeyttä
05.02.2024 10.00Kestävää kaivososaamista viedään Suomesta ja Ruotsista Yhdysvaltojen tuella - Minearc-projekti julkistettiin
03.02.2024 12.00Onko tässä Suomen kansainvälisin jälleenmyyjäkokous?
02.02.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 2.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
31.01.2024 11.00Asuntotuotannon käynnistämiseen Suomessa tarvitaan valtiontukea
30.01.2024 12.00LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - mukana Hydrauliikka teema
30.01.2024 11.00SSAB julkisti vuoden 2023 tilinpäätöstiedotteensa
29.01.2024 12.00Länsi-Suomen Avant-keskus avaa ovensa helmikuussa Liedossa
26.01.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 26.1. LÄHETYS! Kooste Kuopion Konepäiviltä - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
24.01.2024 13.56Aki Laakkio sanoo säästävänsä rahaa Leican-koneohjausjärjestelmällä
24.01.2024 9.33Pasi Virta nimitetty Rotatorin operatiiviseksi johtajaksi
23.01.2024 11.00YIT:n ja NRC Group Finlandin työyhteenliittymä valittu rakentamaan Espoon kaupunkirataa
22.01.2024 10.00Tampereen Energia valitsi Caverionin toteuttamaan putkistourakan biovoimalaitoksella
19.01.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 19.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.01.2024 9.30Janne Mäihäniemi mukaan Aari Rahoituksen tiimiin
17.01.2024 11.14Steelwrist tuo keväällä markkinoille uuden kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjämalliston
15.01.2024 11.00EV Metals Group solmi puitesopimuksen Metson kanssa Saudi-Arabiaan rakennettavan litiumkemikaalitehtaan keskeisenä teknisenä kumppanina
12.01.2024 21.30KATSO TÄSTÄ 12.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.01.2024 9.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2023 marraskuussa 6,8 % vuodentakaisesta
10.01.2024 13.00GRK on valittu toteuttamaan Espoon kaupunkiradan ensimmäistä alueurakkaa
08.01.2024 11.00Metso toimittaa murskausteknologiaa kahteen kuparikaivokseen Keski-Aasiassa
07.01.2024 12.00Kaivinkoneen kuljettaja Eira, 22, on tärkeä Rototiltin tuotekehitykselle
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.01.2024 10.20Metso toimittaa neljä murskausasemaa Etelä- ja Pohjois-Amerikkaan
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
02.01.2024 14.29Virolaisyritys osti JCB -työkoneiden maahantuoja Matekon
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
30.12.2023 9.33Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2023 marraskuussa 9,9 % vuodentakaisesta
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet
27.12.2023 8.00Future Tech Service (FTS) ja Metso solmivat jakelusopimuksen Etelä-Koreassa
25.12.2023 11.00Mineraaliklusterin yhteisöverot nousivat 415 miljoonaan euroon
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
21.12.2023 9.00Maarakennusalan kustannukset nousivat vuoden 2023 marraskuussa 3,2 % vuodentakaisesta
19.12.2023 12.00"Kehitys kulkee ja me menemme sen mukana" - L5 Navigation hyvä valinta VM Suomalaiselle
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.12.2023 12.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2023 lokakuussa 6,8 % vuodentakaisesta
13.12.2023 9.50Koneohjauksen uusi ulottuvuus
10.12.2023 11.00Skanska ja Metropolia Ammattikorkeakoulu sinetöivät pitkään jatkuneen kumppanuuden työelämäyhteistyösopimuksella
08.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 8.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
07.12.2023 11.00Volvo Construction Equipment parantaa lataamisen joustavuutta siirrettävällä Power Unit -yksiköllä
07.12.2023 9.00Ruukkiin kuuluva Plannja tarjoaa ensimmäisenä Skandinaviassa kattoja fossiilivapaasta teräksestä
06.12.2023 11.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2023 lokakuussa 6,6 % vuodentakaisesta
05.12.2023 14.00Rototiltin ohjainkahvoille palkinto hyvästä muotoilusta - jo kolmatta kertaa
05.12.2023 10.00Jyväskylän kaupunki vahvistaa kiertotalousmallia sekä kaupunkiorganisaatiossa että alueellisesti
04.12.2023 11.00Huipputehokas betonin kierrätysmurskain on myös ympäristöystävällinen
02.12.2023 13.00Maatori Oy laajentaa omistuspohjaansa
01.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 1.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.12.2023 9.00RealMachineryn uusi edustus McCloskey tuo kokonaispalveluratkaisut kivenmurskaukseen
29.11.2023 11.34Väitös: Kuvaan perustuvia mittauksia voidaan hyödyntää raskaan kaluston puomeissa

Näytä lisää »