(uutinen www.infra.fi sivuilta - teksti: Heikki Peutere)
Poliisitarkastaja Jouni Takala poliisihallituksesta vahvistaa, että piittaamattomuus muiden tienkäyttäjien turvallisuudesta on lisääntynyt. Liikennekulttuurin muutos herättää poliisissa huolta.
”Nykyisin ihmisillä on aina olevinaan kiire, jolloin helposti kuvitellaan, että ratin takana istuvalla on enemmän oikeuksia kuin velvollisuuksia. Pelisääntöjen unohtaminen tien päällä voi johtaa kohtalokkaisiin seurauksiin.”
”Autokoulut yrittävät omalta osaltaan iskostaa etenkin nuorten kuljettajien mieliin, että hyvä ajotaito on vain yksi osa liikenneturvallisuutta. Vastuuntuntoinen kuljettaja ottaa huomioon, että tien päällä liikkuu paljon erilaisia autoja, joiden kuljettajien ajotavat ja vastuu sujuvasta liikenteestä vaihtelevat kohteliaisuudesta täydelliseen holtittomuuteen”, Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi sanoo.
”Mitä vanhemmat edellä, sitä lapset perässä”
Takala ja Jokilampi ovat yhtä mieltä siitä, että hyvään tai huonoon liikennekulttuuriin kasvattaminen alkaa jo vanhempien ajokäyttäytymisestä.
”Jos lapsi takapenkillä istuessaan ja nuoreksi aikuiseksi varttuessaan on koko ajan havainnut, etteivät vanhemmat noudata liikennesääntöjä tai välitä toisista autoilijoista, asenne tarttuu helposti”, Jokilampi toteaa.
”Autokoulun tärkein tehtävä on ajotaidon opettamisen lisäksi saada nuori oppilas ymmärtämään, että kohtelias liikennekäyttäytyminen lisää kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta.”
Kesäkautena tehdään paljon päällystystöitä. Nopeudet laskevat asteittain aina 30 kilometriin tunnissa kohdissa, joissa asfalttia levitetään kaistalle.
Liikenneviraston tietyömailla tekemissä mittauksissa on havaittu, että joka neljäs kuljettaja polkaisee tällaisenkin kohdan ohi nopeutta, joka ylittää rikesakkorajan. Eroja tavallisten ja ammattikuljettajien välillä ei juuri ole.
Poliisin näkyvyys rauhoittaa kiireisimpiä
Poliisinkin arvion mukaan liian monet ihmiset suhtautuvat piittaamattomasti 30 kilometrin nopeusrajoitukseen. Poliisitarkastaja Takala pitää saattoautojen käyttämistä joskus ainoana keinona hillitä ylinopeuksia.
”Poliisi lisää myös mahdollisuuksien mukaan automaattisten valvonta-autojen käyttöä tietyökohteissa. Auto mittaa nopeuden, mutta ei pysäytä. Posti toimittaa jälkikäteen rikesakot ylinopeuksista.”
Hyvä liikennekulttuuri ja turvallinen liikkuminen lähtee kaikista tiellä liikkujista. Siihen vaikuttavat ratin takana istuvan ihmisen luonne ja henkilökohtaiset ominaisuudet kuten ajotaito, terveys ja muiden tiellä liikkujien kunnioittaminen.
”Poliisin tehtävä on ensisijaisesti valvoa, että tien päällä käyttäydytään asiallisesti. Jo virkavallan näkyvyys liikenteessä rauhoittaa raskaan kaasujalan käyttäjiä”, Takala toteaa.
Myös liikennejärjestelyt pitää tehdä huolellisesti ja määräyksiä noudattaen. Nopeutta rajoittavien liikenne- ja varoitusmerkkien pitää olla selkeät ja riittävän suuret. Työ on kohteessa tehtävä napakasti ilman turhia viiveitä, ja töiden valmistuttua tietyöhön liittyneet liikenne- ja muut merkit on viipymättä poistettava.
Hyvä liikenteen ohjaus vähentää vaaratilanteita
Liikenteen ohjaus on tärkeä turvallisuustekijä. Nykyisin useimmissa tietyökohteissa käytetään automaattisesti vaihtuvia liikennevaloja. Osassa työntekijät vastaavat liikenteen ohjauksesta tietyöosuuden molemmissa päissä.
Urakoitsijat perehdyttävät kaikki liikenteen ohjaajat tehtäviinsä ennen työkauden alkua. Tottuneellekaan kertaus ennen sesongin alkua ei ole pahitteeksi.
Jokaisen tiehankkeen onnistumisen perusta on, että suunnitelmat on tehty määräysten mukaan huolellisesti ja niitä myös kirjaimellisesti noudatetaan.
Vaikka matkaa hidastavat tietyöt ärsyttävät ohikulkijoita, kannattaa pitää mielessä, että hetken harmi vaihtuu vuosikausien tyytyväisyydeksi, kun liikenne kulkee joustavasti ja turvallisesti paremmilla teillä.
Vie eteenpäin hyvän liikennekulttuurin viestiä. Katso ja jaa Sami Hedbergin ja Zaanin suosikkivideo!
Lisää videoita löydät kesän mittaan INFRAn YouTube-kanavalta.