Hitachin uudessa hybridikaivinkoneessa yhdistyvät koeteltu teknologia ja tulevaisuuden innovaatiot13.10.2017 17.00
Hitachin uusi hydraulinen hybridikaivinkone on esitelty ensi kertaa Euroopassa. ZH210-6:n esitteli valtuutettu belgialainen Hitachi-jälleenmyyjä Luyckx kansainvälisillä Matexpo-messuilla 11.–15. syyskuuta. Uuden hybridimallin polttoaineen kulutus on kaikkien aikojen alhaisin Hitachin keskiraskaiden hydraulisten kaivureiden historiassa, ja se on myös suunniteltu alentamaan edelleen CO2-päästöjä ja käyttökuluja. Koneessa yhdistyvät koeteltu teknologia, edistyksellinen hydraulijärjestelmä ja uusi kevyt varsi, ja tästä syystä sillä saavutetaan alhaiset päästö- ja kulutusarvot tinkimättä korkeasta suorituskyvystä ja helppokäyttöisyydestä, joista Hitachi tunnetaan maanrakennusteollisuuden piirissä. Uusi voimanlähde Aiempaan ZH-5-hybridimalliin verrattuna uusi malli käyttää 12% vähemmän polttoainetta (sekä PWR- että ECO-tilassa), ja ZX210-6:n vakiomalliin verrattuna polttoainesäästö on 20%. ZH210-6:n uudella voimanlähteellä, jossa yhdistyvät 73 kW:n dieselmoottori (pienempi kuin ZH210-5:ssä) ja 44 kW:n sähköinen apumoottori, on huomattava vaikutus polttoaineen kulutukseen. Dieselmoottorin teho riittää yksinään tavanomaiseen käyttöön, ja tarvittaessa maksimivoimaa raskaissa kuormituksissa voidaan lisäksi ottaa sähköinen apumoottori käyttöön. Näin uusi hybridimalli on tehokkaampi kuin ZH210-5 tai vakiotyyppinen ZX210-6. Uusi energian varastointitapa Uuden, integroidun voimanlähteen myötä ZH210-6:ssa otettiin käyttöön uusi sähköenergian varastointilaitteisto. Aiemmassa ZH210-5:ssä käytetyn kondensaattorin tilalla on uudessa mallissa suurikapasiteettinen li-ioni-akku, jonka kehittäjä on Hitachi Automotive Systems, Ltd. Tämä on huomattavasti lisännyt jatkuvaa syöttötehoa sähköiselle apumoottorille, minkä ansiosta se pystyy antamaan huomattavan tuen moottorille paljon pidempään. Kevyemmän kuormituksen aikana apumoottori toimii generaattorina ja varaa li-ioni-akkuyksikköä, kuten hybridiautoissa. ZH210-6:ssa on myös uusi tehonohjausyksikkö, joka hyödyntää autoissa hyväksi todettua teknologiaa. Tämä parantaa uuden hybridikaivinkoneen luotettavuutta entisestään. Parannuksia hydrauliikkaan Lisäpäivityksenä aiempaan malliin verrattuna on TRIAS-HX II -hydraulijärjestelmä. Sitä on hienosäädetty ZH210-6:ta varten hydraulijärjestelmän tehokkuuden parantamiseksi ja polttoaineen kulutuksen pienentämiseksi entisestään. Sähkötoimista hydraulista kääntöä on myös parannettu ja sähkömoottorin suurin vääntö on nyt 220 Nm ZH210-5:n 160 Nm:n sijaan. Toisin kuin vakiotyyppisissä Zaxis-6-hydraulikaivinkoneissa, ZH210-6:ssä ei käytetä SCR-teknologiaa, ja se tarkoittaa vähemmän lisäkuluja omistajille, koska AdBlue-nestettä ei tarvita. Sen sijaan uusi malli täyttää Stage IV -vaatimukset nykyaikaisen hapetuskatalysaattorin (DOC) ja hiukkassuodattimen (DPF) yhdistelmällä. Tämä on erityisen edullinen ratkaisu, kun konetta käytetään eurooppalaisissa kaupungeissa, joissa hiukkaspäästömääräykset ovat tiukat. Kevyt ja kestävä Hydraulisen ZH210-6-hybridikaivinkoneen varsi on valmistettu sitkeästä teräksestä, joka on 15% kevyempää kuin ZH210-5:n ja ZX210-6:n vakiotyyppisessä varressa. Tästä syystä varren liikuttamiseen tarvitaan vähemmän voimaa ja siten se auttaa alentamaan kulutusta. Hitachi on tehnyt perusteelliset testit, joilla on varmistettu varren sama korkea kestävyystaso merkittävästä painon alenemisesta huolimatta. Koneiden omistajia ja kuljettajia Alankomaissa, Belgiassa, Saksassa ja Britanniassa on parhaillaan mukana Hitachin uuden hydraulisen hybridikaivukoneen käyttötesteissä, jotka jatkuvat vuoden 2018 alkupuolelle asti. Burkhard Janssen, Hitachi Construction Machinery (Europe) NV:n tuote- ja suunnitteluosaston pääjohtaja, odottaa saavansa myönteistä palautetta sekä testeistä että Matexpo-messuilla kävijöiltä. “ZH210-6 on kehitetty yhdistämällä koeteltua Hitachi-teknologiaa ja tulevaisuuden innovaatioita. Siihen on otettu mukaan teknologiaa koko Hitachi-konsernin piiristä ja siinä on alan johtavat komponentit, minkä ansiosta on saavutettu aiempia malleja huomattavasti pienempi polttoaineen kulutus”, hän sanoo. “Se on täydellinen esimerkki Hitachin jatkuvista pyrkimyksistä alentaa omistamisen kuluja asiakkailleen sekä sen edistyksellisestä teknologisesta lähestymistavasta pienentää laitteittensa ympäristövaikutuksia.” Lisätietoja vuoden 2018 alkupuolella. |