Mercedes-Benz Arocs -mallisto kasvaa14.11.2017 16.31
Neljä vuotta Mercedes-Benz Arocsin ensiesittelyn jälkeen Arocs-mallistoon esitellään uusia vaihtoehtoja. Arocs-malliston uusia vaihtoehtoja ovat aikaisempaa 100 milliä matalakattoisemmat, 2300 milliä leveät ClassicSpace M- ja L-ohjaamot. Ne soveltuvat käyttökohteisiin, joissa auton korkeus on rajoitettu tai kun päällirakenteet ulottuvat osin ohjaamon päälle. Kattokorkeus on jopa 280 milliä aikaisempaa pienempi autoissa, joissa käytetään OM 470 -moottoria, 320 milliä korkeaa moottoritunnelia sekä ClassicSpace-matalakatto-ohjaamoa. Arocseihin, joissa on 2500 milliä leveä ohjaamo, on nyt saatavana Home Line ja Style Line -tyylinen muotoilu ja varustetasot. Kaikkiaan Arocsiin on tarjolla kaksi ohjaamoleveyttä (2300 ja 2500 mm), kolme ohjaamopituutta (S eli 1700, M eli 2000 ja L eli 2300 mm) sekä kaksi moottoritunnelin korkeutta 2300 milliä leveissä ohjaamoissa (170 ja 320 mm). Arocs tarjoaa uusia vaihtoehtoja myös jousitukseen ja voimansiirtoon. Tällaisia ovat esimerkiksi sähköinen Sertotwin-ohjaus sekä HAD (Hydraulic Auxiliary Drive) eli hydraulinen etuveto. Kun auto lähtee liikkeelle, HAD välittää etuakselin pyöränapamoottoreille jopa 450 baarin hydraulipaineen ja siten kaivattua lisäpitoa. Auton käsittelyssä pienillä nopeuksilla auttaa turbohidastinkytkin (TRC). Huhtikuusta 2018 alkaen kaksiakselisiin Arocs 4x2- ja 4x4-malleihin on saatavana myös uusi tehdasasenteinen hydraulinen kippijärjestelmä. Arocs on alansa esikuva myös turvallisuudessa. Saatavana on uusi rengaspaineen valvontajärjestelmä, joka näyttää jokaisen renkaan vaaditun painetason sekä (2- ja 3-akselisiin Arocseihin) neljännen sukupolven aktiivinen hätäjarruavustin (Active Brake Assist 4), joka reagoi myös jalankulkijoihin. Turvallisuus kohenee myös Actros-mallistossa: puoliperävaunun vetotehtäviin tarkoitettu Actros 4x2 LS voidaan varustaa muun muassa kääntymisavustimella (Sideguard Assist), joka huomioi jalankulkijat ja pyöräilijät ja parantaa siten mallin käytettävyyttä rakennustyömailla urbaanissa ympäristössä. Neljä moottoria, 18 tehovaihtoehtoa Arocsin moottorivalikoima koostuu 6-sylinterisistä moottoreista, joiden iskutilavuudet ovat 7,7, 10,7, 12,8 ja 15,6 litraa. Tehovaihtoehtoja on saatava yhteensä 18 välillä 175–460 kW (238–625 hv). Enimmäisvääntö vaihtelee vastaavasti 1000–3000 newtonmetriin. Erityisen suorituskykyinen on uusimman sukupolven OM 470 -dieselmoottori, jonka kuusi sylinteriä on järjestetty riviin. Ruiskutuspaine on 2700 baaria, ja moottorissa hyödynnetään esimerkiksi epäsymmetristä ruiskutusta sylintereille 1–3 ja 4–6, uudenmuotoista palotilaa ja muuttuvaa pakokaasujen takaisinkierrätystä. Turboahdin on Mercedes-Benzin omaa tuotantoa. Perinteistä hukkaportti-venttiiliä tai pakokaasujen kierrätyksen EGR-anturia ei käytetä enää lainkaan. OM 470 -moottori on yksi voimakkaimmista, taloudellisimmista ja puhtaimmista voimanläheistä omassa kokoluokassaan. Kaikki Arocsin moottorit täyttävät Euro VI -normin vaatimukset. 7,7-litraisen Mercedes-Benz OM 936 -moottorin vaihtoehdot ovat:
10,7-litraisen Mercedes-Benz OM 470 -moottorin vaihtoehdot ovat:
12,8-litraisen Mercedes-Benz OM 471 -moottorin vaihtoehdot ovat:
15,6-litraisen Mercedes-Benz OM 473 -moottorin vaihtoehdot ovat:
Arocsissa on vakiona Mercedes PowerShift 3 -vaihdeautomatiikka, joka ohjaa saumattomasti 8-, 12- tai 16-vaihteisen vaihteiston toimintaa. Käyttötarkoituksesta riippuen kuljettajan käytössä ovat Offroad- ja Power-vaihtamisohjelmat. Offroad-käyttöön Arocsissa on tarjolla kolme vetovaihtoehtoa: manuaalisesti kytkettävä jokapyöräveto, automaattinen jokapyöräveto alennusvaihteella sekä hydraulinen etuveto (HAD), jossa kuljettaja voi napin painalluksella kytkeä etupyörien napamoottorit toimintaan ja saada näin käyttöön 450 baarin hydraulipaineen pidon parantamiseksi. HADilla on monia etuja: se on tehokas, keveämpi kuin perinteiset jokapyörävedon tekniset ratkaisut, helppokäyttöinen, huoltovapaa ja toimintavarma ratkaisu. Arocsin kuluttaman polttoaineen määrää voi pienentää tehokkaasti ennakoivalla PPC-vakionopeussäätimellä (Predictive Powertrain Control), joka sopeuttaa vaihteiston toiminnan ja vaihteensiirrot reitin vaatimuksiin ja maaston muotoihin. Käytännössä PPC voi leikata polttoainekuluista jopa 5 prosenttia. Jos autolla ajetaan esimerkiksi 60 000 kilometriä vuodessa (josta 35–40 % maanteillä ja moottoriteillä), säästö voi olla 400–500 euroa. PPC maksaa hintansa takaisin noin kahden vuoden kuluessa. Fleetboard-palvelut ajoneuvokaluston hallintan Arocsin normaalit käyttöympäristöt kuten rakennus- ja maansiirtokohteet vaativat hienosäädettyä logistiikkaa, ajoneuvokaluston saumatonta hallintaa ja sen teknisen kunnon jatkuvaa seurantaa. Avain tähän on verkottuminen, joka on mahdollista Fleetboard-palvelukokonaisuuden avulla. Arocsiin on tätä varten saatavana valinnaisvarusteena Truck Data Center -moduuli, joka kerää tiedot auton antureista, kameroista ja sensoreista, analysoi informaation ja välittää eteenpäin. Ajoneuvoista kootaan esimerkiksi tietoja niiden liikkeistä, moottorin tyhjäkäynnistä, kulutuksesta auton seisoessa paikallaan ja sen ollessa liikkeellä sekä sen sijainnista suunnitellulla reitillä. Mercedes-Benz Uptime -palvelu puolestaan seuraa ajoneuvon tilaa ja kuntoa sekä esimerkiksi AdBlue-lisäaineen riittävyyttä reaaliajassa. Mikäli autossa ilmenee vikaa tai tarvetta korjauksille, tieto tästä välitetään Fleetboardin kautta Mercedes-Benzin huoltoverkostolle, joka puolestaan varaa autolle korjausajan. Auton vikakohteet voidaan näin huoltaa ennen varsinaista rikkoutumista, mikä säästää aikaa ja rahaa, helpottaa ajoneuvokaluston käytön suunnittelua ja pidentää kaluston käyttöikää. |