Aalto-yliopiston asema toimi edelläkävijänä Länsimetron asemien rakentamisessa

26.11.2017 8.11

aaltoasema.jpg

Länsimetro muokkaa merkittävästi kaupunkiympäristöä ja tuhansien kaupunkilaisten arkea. Matka-ajat pääkaupunkiseudun laidalta toiselle lyhenevät. Vuosaaresta Matinkylään pääsee 39 minuutissa ja Rautatientorilta Otaniemeen Aalto-yliopistolle 12 minuutissa.

Metron voima ja vahvuus on, että se toimii erillään muusta liikenteestä. Muun liikenteen vaivat ja ruuhkat eivät metroa hetkauta. Maan alla myös liikenneturvallisuus on aivan eri tasolla kuin maan päällä, monen eri liikennevälineen joukossa.

Länsimetroon tulee ensimmäisessä vaiheessa kaksi linjaa, joista toinen kulkee Matinkylästä Vuosaareen ja toinen Tapiolasta Mellunmäkeen. Vuorovälit tihenevät. Tapiolan ja Itäkeskuksen välillä metro matkaa ruuhka-aikaan kahden ja puolen minuutin välein.

Länsimetron ensimmäisen vaiheen asemat ovat Helsingissä Koivusaari ja Lauttasaari sekä Espoossa Keilaniemi, Aalto-yliopisto, Tapiola, Urheilupuisto, Niittykumpu ja Matinkylä. Kakkosvaiheen – asemat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti – louhinnoista on tehty jo yli 90 prosenttia.

Kasvava kaupunki tarvitsee metron

Espoon ja Helsingin kaupunginvaltuustot päättivät Länsimetron rakentamisesta toukokuussa 2008. Rakentaminen alkoi alkukesällä 2010. Prosessi lähti liikkeelle maankäytön ja kaupungin suunnittelusta.

Metron rakentamisesta on vastannut Länsimetro Oy, joka perustettiin vuonna 2007. Länsimetro on Helsingin kaupungin, Espoon kaupungin ja valtion yhteishanke. Kaupungit ovat sopineet keskinäisestä kustannusten jaosta rajalta poikki –periaatteella: kumpikin maksaa omalla alueellaan syntyvät rakennuskustannukset. Metroliikenteen operoinnista ja infrastruktuurin ylläpidosta vastaa Helsingin kaupungin liikennelaitos.

Metro rakentaa kaupunkia

Länsimetro kulkee koko matkansa maan alla, mutta sen vaikutukset eivät jää piiloon. Helsinki ja Espoo odottavat maan alta nousevan talouden uusia ituja.

Kaikkien uusien asemien ympärillä on valmistunut, käynnissä tai aluillaan suuria rakennushankkeita. Lauttasaari on jo tiiviisti rakennettu. Vanhan ostoskeskuksen paikalle, metroaseman päälle on rakennettu uusi kauppakeskus Lauttis. Uudet palvelut ja asunnot tuovat perinteikkäillekin alueille uudenlaista vetovoimaa. Keilaniemeen nousee neljä tornitaloa ja Otaniemeen Aalto-yliopiston uusi Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Väre-tila. Urheilupuisto on jo pääkaupunkiseudun vilkkain urheilupaikka, ja sinnekin tulee uutta asuntotuotantoa.

Aalto-yliopisto ansaitsee arkkitehtuuriltaan komean sisääntulon

Aalto-yliopiston asema sijoittuu Otaniemen kampusalueen ytimeen. Pääsisäänkäynti aukeaa suoraan kohti Alvar Aallon suunnittelemaa vanhaa päärakennusta. Metroaseman arkkitehtuurista vastaa ALA Arkkitehtien ja Arkkitehtitoimisto Esa Piirosen työyhteenliittymä. Metroasemien arkkitehtisuunnittelun tavoitteena oli tunnistettavan, oman identiteetin luominen asemille kaupunkikuvassa ja sisätiloissa. Aalto-yliopiston asema erottuu Länsimetron muista asemista muun muassa materiaaleillaan.

”Materiaaleissa on vältetty kiiltoa ja pyritty aitouteen. Cor-ten -teräksinen alakatto yhdistää kaikkia aseman yleisötiloja ja sitoutuu sävyltään punatiiliseen kampusympäristöön. Liukuporraskuilun päätteenä on kolmionmuotoinen vino lasiseinä. Otaniemen vanhan kartanon lehmuskujan lehvästöt näkyvät sen läpi laiturille asti taivasta vasten. Aseman arkkitehtuuri lataa jo tunnelissa tunnelman kohti kattoa”, kuvailee arkkitehti, SAFA Juho Grönholm ALA Arkkitehdeistä.

Taitteinen alakatto jatkuu yhtenäisesti pääsisäänkäynniltä alas laiturille ja edelleen ylös Tietotien sisäänkäynnille. Tummaksi patinoitu kupariverhous, harmaa graniitti ja cor-ten-teräs kuuluvat aseman maanpäällisten osien materiaaleihin.

”Aseman pitää ottaa paikkansa alueen porttina ja solmuna. Alvar Aallon yliopistorakennukset ja Pietilöiden Dipoli ansaitsevat komean sisääntulon. Halusimme lisäksi korostaa korkeakoulun perinteitä ja merkityksellisyyttä. Arkkitehtuuri on alueella erittäin voimakasluonteista. Otaniemellä on vahva identiteetti, jota asemalla peilataan ja hienovaraisesti täydennetään. Halusimme silti aseman istuvan paikkaansa riittävällä painolla”, Grönholm kertoo.

”Metroa on odotettu Otaniemeen kauan. Käyttäjät ovat taiteen, tekniikan ja talouden nykyisiä ja tulevia huippuja. Asema on suunniteltu heitä varten, eikä aseman toiminnallisissa tai teknisissä ratkaisuissa ole tehty kompromisseja”, Grönholm sanoo.

Aalto-yliopiston aseman lisäksi ALA Arkkitehdit vastaa myös Länsimetron Keilaniemen aseman suunnittelusta yhdessä Esa Piirosen kanssa sekä toisen vaiheen Soukan, Espoonlahden ja Kivenlahden asemien suunnittelusta.

Yhteistyö ja sinnikkyys olivat onnistumisen avaintekijät

Rakentajat toteuttavat arkkitehtien ja muiden suunnittelijoiden visioita käytännössä. Aalto-yliopiston aseman pääurakoitsija oli YIT Rakennus Oy. Aseman rakentaminen aloitettiin kesällä 2013, ja se valmistui ensimmäisenä Länsimetron asemista.  

”Asemakokonaisuus on uniikki. Vaativuustaso tekemisessä oli kaikin puolin korkea. Pääurakoitsijana tehtäviimme kuului mittavien rakennusteknisen töiden lisäksi myös kiinteistöteknisten ja metron erikoisteknisten urakoiden töiden sovittaminen kokonaisuuteen”, YIT:n rakennuspäällikkö Vesa Välimaa kuvaa.  

YIT:n urakkana oli asemakokonaisuuden rakentaminen. Tähän sisältyivät maanalainen asema, sisäänkäyntirakennukset, tekniset rakennukset sekä työtunneli. Etenemisen työjärjestys ja systemaattisuus sekä logistiikan järjestäminen ovat maanalaisessa rakentamisessa aina erityisasemassa ja herkkiä häiriölle. Muutokset ja täydennykset suunnitelmiin vaikuttivat moneen osapuoleen ja aikatauluun. Aikataulujen ja työjärjestysten sovittaminen vaati projektiryhmältä sitkeyttä, oivalluksia ja erityisesti hyvää yhteistyötä hankkeen eri osapuolten kesken.

”Etsimme jatkuvasti ratkaisuja tiiviissä yhteistyössä tilaajan kanssa, ja asema eteni ensimmäisenä maalisuoralle”, Välimaa kertoo.

Arvokasta kokemusta konkareille ja harjoittelijoille

”Urakoitsijan asemassa pyrimme tukemaan asiakastamme projektin eteenpäin viemisessä ja edistämään koko hankkeen etenemistä. Otaniemen asemalla ratkoimme ensimmäisenä monia rakentamisessa eteen tulleita pulmia. Oppeja ja kokemuksia pystyttiin siirtämään myös muille asemille. Tietomallinnusta hyödynsimme tuotantomäärien ja suunnitelmatilanteen hallinnassa. Mallin 3D-visualisoinnin avulla pystyimme havainnollistamaan rakentamisen tilannetta niin tilaajalle, suunnittelijoille, aliurakoitsijoille kuin omalle henkilökunnallemmekin”, kertoo YIT:n yksikönjohtaja Anne Piiparinen.

YIT:n projektiryhmä koostui useiden infra- ja toimitilarakentamisen yksikköjen ammattilaisista. Työmaan keskivahvuus oli kokonaisuudessaan noin 120 henkeä, ja työmaalla teki kaikkiaan töitä yli 1 500 ihmistä. Aalto-yliopiston aseman rakentamisessa oli koko kolmivuotisen projektin ajan mukana useita harjoittelijoita, joille vaativa urakka tarjosi arvokasta kokemusta. Osasta harjoittelijoita tulee Aalto-yliopiston opiskelijoina myös metron käyttäjiä.

Maraton johti maaliin  

YIT:n vastaava työnjohtaja Jukka Männikkö kuvaa aseman rakentamista maratoniksi – matka oli pitkä ja vaativa. Kallioon pultattiin noin 5 400 reikää. Asemaan upposi 12 500 kuutiota betonia laudoitettuihin ja raudoitettuihin rakenteisiin. Raudoitusta kului 1 700 tonnia. Graniittilaatoitusta asennettiin lähes 3 000 neliötä aseman sisäänkäynteihin ja asemalaiturille. Oviakin asemalla on 260.

Rakentajien oivalluksilla säästettiin aikaa. Hankkeen jakaminen lohkoihin toi selkeyttä, joten rakentaminen pystyttiin vaiheistamaan ja rytmittämään mahdollisimman tehokkaasti. Toisen sisäänkäynnin kansirakenne toteutettiin osittain elementoituna paikallaanvalun sijasta. Liukuportaiden esivalmisteiden haalauksessa tarvittavilta raskailta teräsapurakenteilta vältyttiin, kun luiskatyön vaiheistusta muutettiin tarkkaan suunnitellen. Syviä betoniperustuksia korvattiin porapaaluilla ja vältettiin massiiviset, aikaa ja energiaa syövät maankaivuutyöt.

”On toki ihan tavanomaista, että matkan varrella mietimme ja innovoimme, miten asiat kannattaa rakentaa. Oivallukset kuuluvat ammattitaitoon. Meillä oli projektissa hyvä porukka, jonka kanssa hioimme työtapoja ja menetelmiä jatkuvasti paremmiksi”, Männikkö sanoo.

Aalto-yliopiston metroasema ei kuitenkaan ollut rakentajallekaan tavanomainen urakka.

”Oli ainutkertainen mahdollisuus olla rakentamassa tätä asemaa.”

Aalto-yliopiston metroasema:

  • Pääsisäänkäynti on Aalto-yliopiston päärakennusta vastapäätä osoitteessa Biologinkuja 1
  • Päivittäin noin 12 000 käyttäjää
  • Matka-aika Rautatientorilta Aalto-yliopiston asemalle 12 minuuttia
  • Asemalaituri 16,5 m merenpinnan alapuolella, maanpintaan korkeuseroa noin 25 m
  • Lattiapinta-alaa noin 18 000 m2, josta yleisölle näkyviä tiloja noin 3 500 m2
  • Arkkitehtisuunnittelu ALA Arkkitehdit ja Arkkitehtitoimisto Esa Piironen
  • Pääurakoitsija YIT Rakennus Oy

Lue myös: Länsimetron hanke toisin silmin katsottuna (Anne Piiparisen blogikirjoitus)

28.11.2023 11.00Kiinteistönhoito-Keskiviikko 29.11.2023 klo 10-14 huomenna Helsingin Tattarisuolla
27.11.2023 10.00Metso vahvistaa kaivosalan huoltokapasiteettia Arizonassa Yhdysvalloissa laajentamalla huoltokeskusta ja tarjoamalla korkealuokkaisia koulutuspalveluita
26.11.2023 17.00Työkoneiden vuokramarkkina supistuu kuluvana vuonna yhdeksän prosenttia - kasvua on luvassa vasta 2025
26.11.2023 11.00Maarakennusalan kustannukset nousivat vuoden 2023 lokakuussa 3,5 % vuodentakaisesta
24.11.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 24.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.11.2023 8.00NCC toteuttaa Kansallismuseon peruskorjauksen Helsingissä
22.11.2023 11.00Rotatorille uusi huoltokorjaamo Kajaaniin
20.11.2023 10.00Kaivosteollisuus: Presidentinvaalit ratkaisevat raaka-ainekysymyksiä?
17.11.2023 20.30KATSO TÄSTÄ 17.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.11.2023 10.00Rototilt - Olympiakultamitalisti Jonna Sundlingin pääyhteistyökumppani
14.11.2023 14.00Kivirock -jättilehti työn alla - lähde mukaan ilmoituksella
14.11.2023 9.30Murskausta uudella ajatusmallilla
14.11.2023 8.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2023 syyskuussa 5,1 % vuodentakaisesta
13.11.2023 18.08Kovaan käyttöön tehdyt kotimaiset rotaattorit ja kallistajat
12.11.2023Kansainväliset opiskelijatiimit veivät Tapojärven kiertotalouskisan kärkipaikat
10.11.2023 18.00KATSO TÄSTÄ TEKNOLOGIA´23 ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kone- ja kuljetusalan kuulumiset
09.11.2023 11.00NCC voitti Vuoden työmaa -kilpailun
06.11.2023 10.00Malminetsintäopas on nyt päivitetty - saatavilla myös englanniksi
03.11.2023 22.00KATSO TÄSTÄ HALLOWEEN-VIIKON LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
02.11.2023 10.00SSAB ja Sandvik aloittavat yhteistyön fossiilivapaan teräksen käytöstä kaivosteollisuuden laitteissa
01.11.2023 10.44Metsolle tilaukset kolmesta kuparianodivalimosta
01.11.2023 8.40Rototiltiltä kaksi RC-sarjan uutuutta
27.10.2023 23.00KATSO TÄSTÄ 27.10. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.10.2023 12.00Terrafamen liikevoitto 23,5 miljoonaa euroa kolmannella vuosineljänneksellä
25.10.2023 11.00Kaikille kaivukoneista kiinnostuneille - Tilt & Rotaten uusi numero nyt ilmestynyt!
24.10.2023 10.00Maarakennusalan kustannukset nousivat vuoden 2023 syyskuussa 2,5 % vuodentakaisesta
23.10.2023 11.00TSM Suomi vahvistamaan kaivosteollisuuden vastuullisuustyötä
20.10.2023 23.00KATSO TÄSTÄ 20.10. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.10.2023 11.00Avesco Oy hakee tuotepäällikköä CAT -maarakennuskoneille
17.10.2023 11.00Kaikille kaivukoneista kiinnostuneille - Tilt & Rotaten uusi numero nyt ilmestynyt
16.10.2023 10.12Metso tuo markkinoille ensimmäiset tuotteet diesel-sähkökäyttöisten Lokotrack murskainten ja seulojen tuotesarjastaan keväällä 2024
16.10.2023 9.05Suomen Kulutusosa uuteen kasvuvaiheeseen
16.10.2023 9.00Taantuma ei paina kylmäalaa
13.10.2023 20.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys KoneAgria 2023 -näyttelystä
09.10.2023 9.00Nesteen uusiutuvien polttoaineiden käyttöönotolla tavoitellaan lähes kolmasosaa Outokummun Kemin kaivoksen hiilineutraaliustavoitteesta
08.10.2023 10.00Metso avaa täysin uudistetun mineraalienkäsittelylaboratorion Porissa
06.10.2023 18.50KATSO TÄSTÄ 6.10. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.10.2023 10.11NCC ja NRC Group sopimukseen kiviaineksien toimittamisesta Turun ratapihan parannusurakkaan
03.10.2023 10.00Toimitiloja korjattiin 3,8 miljardilla eurolla vuonna 2022
02.10.2023 9.00Uusia tuotteita markkinoille - Rototilt Control yhä useampiin kaivinkoneisiin
29.09.2023 23.55KATSO TÄSTÄ 29.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.09.2023 20.00LUE TÄSTÄ! Syksyn suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lähes 150-sivua alan asiaa
27.09.2023 9.09Terrafamen Lauri Ratia on valittu Vuoden Yritysjohtajaksi
26.09.2023 11.00Entistä älykkäämpi Wille 275 Delta lanseerataan Elmia Park -messuilla
25.09.2023 9.00YIT neljättä vuotta peräkkäin rakennusalan ihannetyönantaja
22.09.2023 20.45KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
21.09.2023 9.00Uusi markkinointi- ja myyntijohtaja vahvistamaan Rototiltin kasvupolkua
20.09.2023 9.00NCC rakentaa Rovaniemelle Napsun monitoimitalon
18.09.2023 16.23Tampereen ratikkahankkeen uuden vaiheen suunnittelua jatketaan PIRKKO-yritysryhmittymässä
18.09.2023 14.30Länsirannikon Konepäivät 2023 lauantaina 30.9. Raumalla LM-Parkissa - lähde mukaan!
18.09.2023 11.00Hydrauligeneraattorit vs. dieselgeneraattorit: Kumpi on paras vaihtoehto sinulle?
18.09.2023 9.20VALOVOIMA 2023 -kiertue on täällä taas - huomenna Tuusula!
18.09.2023 9.00Suomen Hyötytuuli on käynnistänyt merituulipuiston perustusten kilpailutuksen
15.09.2023 23.00KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.09.2023 14.40Sandvikin Maxpo-osastolla juhlistettiin tulevia toimituksia
13.09.2023 9.00Koneet mehtään ja monttuun - uuden Kuopion konekeskittymän avajaiset nyt perjantaina 15.9.
08.09.2023 18.30KATSO TÄSTÄ 8.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
07.09.2023 8.00Korjausrakentamisen arvo laski 5,2 % vuoden 2023 toisella neljänneksellä
06.09.2023 11.00YIT toteuttaa Koasille asuinkerrostalon Jyväskylän Tourulan Pajalaan ja aloittaa uuden asuinalueen rakentamisen
05.09.2023 11.00KoneAgria 2023 tarjoaa tärkeää tietoa maatalousyrittämisestä ja esittelee uusimmat koneet
01.09.2023 23.55KATSO TÄSTÄ: Hyviä uutisia! erikoislähetys Maxpo 2023 -näyttelystä Hyvinkäältä
29.08.2023 13.55Esittelyssä Maxpossa: VAHVA C140 -koura täydentää isojen materiaalikourien mallistoa
28.08.2023 17.00Ledlenser ATEX uutuudet nyt saatavilla - valaisimet räjähdysherkkiin ympäristöihin
28.08.2023 14.00Kiertotalous näytöspäivät Hyvinkäällä 31.8.-2.9. - esittelyssä ja kokeiltavissa laajasti koneita sekä alan toimijoita palveluineen
28.08.2023 11.10Epiroc Finland mukana Maxpossa 31.8.-2.9.2023
28.08.2023 9.00JCB työkoneet vahvasti esillä Maxpossa Mateko Oy:n osastolla
25.08.2023 21.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia! erikoislähetys Brasilian ExpoForest 2023 -metsäkonemessuilta -
23.08.2023 11.00Maarakennusalan kustannukset nousivat vuoden 2023 heinäkuussa 0,4 % vuodentakaisesta
18.08.2023 22.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia! -erikoislähetys Lepaa 2023 -näyttelystä
18.08.2023 11.00Sweco rakennuttajakonsultiksi Satamatunnelihankkeeseen ja Länsisataman laituri- ja kenttähankkeeseen
14.08.2023 15.22Leica toteutti kartoittajan haaveen
12.08.2023 10.00KATSO VIDEO! Hyviä uutisia! -erikoislähetys Power Truck Showsta 11.8.
11.08.2023 7.12Louhinta Joensuun asema-alueella aiheuttaa elokuussa melua ja muutoksia liikennejärjestelyihin
10.08.2023 9.33Metson painesuodattimia ja pumppuja kahteen rautamalmiprojektiin Intiassa
04.08.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 4.8. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
02.08.2023 10.00Toyotan täysin uusi Land Cruiser perustuu perinteisille vahvuuksille
31.07.2023 12.00Steelwrist vahvistaa ja laajentaa läsnäoloaan markkinoilla avaamalla uudet toimitilat Suomessa ja Ranskassa
28.07.2023 20.30KATSO TÄSTÄ 28.7. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.07.2023 10.06Sotkamo Silverin puolivuosikatsaus - Toiminnan tehostaminen ja korkeampi hopeapitoisuus paransivat kannattavuutta
27.07.2023 11.00Metso vahvistaa materiaalinkäsittelyn palvelujaan ostamalla australialaisen Brouwer Engineeringin
26.07.2023 12.00Kouvolaan valokuituverkon rakentaminen laajenee syksyllä uusille alueille
26.07.2023 9.00Spectralta uusi maarakennuslaser
24.07.2023 9.00Maarakennusalan kustannukset nousivat vuoden 2023 kesäkuussa 0,8 % vuodentakaisesta
21.07.2023 20.30KATSO TÄSTÄ 21.7. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
21.07.2023 9.00Mika Heino Aari Rahoitukselle
21.07.2023 8.00Lotus Demolition purkaa - Vaasan siilot viimein nurin KATSO VIDEO!
20.07.2023 8.00KATSO VIDEO! Komatsu pyöräkuormaaja etäohjauksella
19.07.2023 12.50DINO280RXT - kompaktia tehokkuutta KATSO VIDEO!
18.07.2023 11.00Terrafame Oy:n tammi-kesäkuun 2023 tulos julkaistaan 28.7.
14.07.2023 18.20KATSO TÄSTÄ 14.7. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
13.07.2023 10.00Metso ja kanadalainen Avalon ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen akkumineraaleja tuottavan litiumtuotantolaitoksen rakentamisesta Ontarioon
12.07.2023 14.00LUE TÄSTÄ! Uusi 264-sivuinen Kivirock - maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
11.07.2023 9.00Layer Group laajentaa toimintaansa Suomessa Maalausliike Vainiomäen hankinnalla
10.07.2023 11.00Caverionille Fingridin voimajohtokokonaisuuden uusiminen Siikajoen alueella - parantaa sähköverkon kapasiteettia vihreässä siirtymässä
09.07.2023 11.00NCC Building tehostaa toimintaansa uudella organisaatiorakenteella
07.07.2023 23.00KATSO TÄSTÄ OKRA 2023 -ERIKOISLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa maarakennus-, kuljetus ja metsäalan tuoreet kuulumiset
06.07.2023 11.00Kauppakeskus Itiksen uudistus laajenee seuraavaan vaiheeseen
05.07.2023 10.55Witraktor tuo uusia brändejä Suomeen - SIP, Bomford ja Bailey Trailers lanseerataan Okrassa
04.07.2023 15.00Robit ja Sotreq yhteistyöhön Brasiliassa
04.07.2023 9.04Metso toimittaa kaivoslaitetteita Sambiaan

Näytä lisää »