Volvo CE:n globaali myynti kasvoi 30 % ensimmäisellä vuosineljänneksellä19.05.2018 13.01
Kysynnän huomattava kasvu kaikilla tärkeimmillä markkina-alueilla auttoi Volvo Construction Equipmentia saavuttamaan vahvan tuloksen vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä myynnin kasvaessa 30 % ja kannattavuuden 79 %. Volvo Construction Equipmentin (Volvo CE) vuoden 2018 ensimmäinen talousneljännes päättyi vahvasti kysynnän kasvaessa voimakkaasti kaikilla tärkeimmillä markkina-alueilla, etenkin Aasiassa, minkä ansiosta yhtiö voi raportoida myynnin, kannattavuuden ja uusien tilausten määrän voimakkaasta kasvusta. Vuoden 2018 kolmen ensimmäisen kuukauden aikana Volvo CE:n nettomyynti kasvoi 30 % ollen 20 914 miljoonaa Ruotsin kruunua (16 101 miljoonaa kruunua vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä). Valuuttakurssien muutokset huomioiden tulos parani vielä enemmän eli 33 %. Myös liikevoitto kasvoi 2 888 miljoonaan Ruotsin kruunuun, mikä tarkoittaa huomattavaa 79 %:n kasvua vuoden 2017 ensimmäisen neljänneksen 1 615 miljoonaan kruunuun verrattuna. Käyttökate kasvoi samoin voimakkaasti ollen 13,8 %, kun se vuotta aikaisemmin samalla ajanjaksolla oli 10 %. Vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä myös Volvo CE:n tilausten määrä kasvoi 37 %:lla 23 938 koneeseen tilausmäärän lisääntyessä kaikilla markkina-alueilla, mutta etenkin Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Myös toimitukset kasvoivat tällä ajanjaksolla 35 % toimitettujen koneiden määrän ollessa 22 102. MARKKINATILANNE Maanrakennuskoneiden markkinat jatkoivat kohenemistaan vuosineljänneksen aikana ja kasvua tapahtui kaikilla markkina-alueilla. Euroopan markkinoilla kasvua oli 10 % Saksan, Italian ja osittain Itä-Euroopan kysynnän kasvaessa. Pohjois-Amerikan markkinoilla kasvua oli 21 % lähinnä kaivukoneiden kysynnän lisääntyessä. Etelä-Amerikka jatkoi toipumistaan alhaisilta tasoilta ja siellä kasvua oli 27 %. Aasiassa (Kiinaa lukuun ottamatta) kasvua oli 21 % viime vuoteen verrattuna Intian, Indonesian, Turkin ja Lähi-idän kysynnän kasvaessa. Suurten kaivukoneiden ja pyöräkuormaajien voimakkaan kysynnän vaikutuksesta Kiinan markkinoiden tulos parani 13 % vuosineljänneksen aikana. |