Harjanti Oy: Maanrakennusta maalla ja merellä05.12.2019 16.20
(kuva: Puoliperävaunuyhdistelmän kuormaus sujuu Kobelco SK500LC-10:llä noin kolmessa minuutissa. Harjanti Oy:n oma kuljetuskalusto rakentuu pääosin Volvo ja Scania kuorma-autoista.) Uudenmaan alueella urakoiva perheyritys Harjanti Oy on todellinen moniosaaja. Palveluihin kuuluvat kaikki maanrakentamiseen liittyvät palvelut louhinnasta maisemointi- ja asfaltointitöihin. Yrityksen erikoisosaamisalaa ovat saaristokoh-teiden maanrakennuspalvelut, joita tarjotaan oman kuljetusaluksen voimin. Vaativiin maanrakennustöihin erikoistuminen ja erilaisten työmenetelmien käyttäminen ja kehittäminen ovat 1990 luvun taitteesta alkaen toimineen Harjanti Oy:n toiminnan kulmakiviä. Yrityksen perustajan Heikki Harjannin mukaan työmenetelmät ja koneet kehittyvät kiihtyvällä tahdilla. - Menestyäkseen yrityksen täytyy mukautua asiakkaiden tarpeisiin. investointitarve uuteen kalustoon ja lisälaitteisiin on siten jatkuvaa. Toisaalta investointien kautta pääsemme paremmin kiinni kokonaisurakoihin ja erikoisosaamista vaativiin työtehtäviin. Helsinkiläinen Harjanti Oy uusii konekantaansa pääsääntöisesti kolmen-neljän vuoden sykleissä. Yrityksen kalustoluettelo on vakuuttavaa luettavaa, mikä kertoo paljon reilut 20 työtekijää ja reilun tusina alihankkijoita työllistävän Harjanti Oy:n palveluhalukkuudesta. Kaivinkoneita on lähemmäs kolmisen kymmentä, alkaen Yanmarin 0,8 t. Minikaivurista ja päättyen laaja-alaisen Hitachi, Kobelco ja Yanmar konemalliston kautta raskaaseen 52-tonnin Kobelco SK500LC-10 telakaivinkoneeseen. Pääsääntöisesti Volvo ja Scania -kuorma-autojen varaan rakentuva raskas kuljetuskalusto sisältää kaikkiaan reilut kymmenkunta vaihtolava- ja nuppiautoa sekä puoliperä- ja sorakasettiyhdistelmää. Edellämainittujen lisäksi yrityksellä on Caterpillar-, Komatsu ja Kramer -pyöräkuormaajia sekä Pillarin puskutraktori. Erikoiskalustoon sisältyy Hamm tiehöylä ja useampi jyrä sekä Kobelcon ja Yanmarin teladumpperit ja JCB kurottaja. Unohtamatta Vögele asfaltinlevitintä ja Kleemann mobiiliseulaa sekä kuljetusalus M/S Hessua. - Metrohankkeen myötä olemme kehittyneet vahvaksi tunnelihankkeiden osaajaksi. Espoossa on parhaillaan kymmenkunta konetta tunnelissa, missä Vögelellä levitettiin yhteensä noin 14 km murskeita. Lisäksi koneita on parhaillaan myös Triplassa ja muilla suurilla työmailla, Heikki Harjanti kertoo. Harjanti Oy:n koneet ovat omia ja huollot tehdään pääsääntöisesti työmailla liikkuvan huollon voimin. Yrityksen konehalli sijaitsee Helsingin Tattarisuolla, minne on parhaillaan rakenteilla uusi 1000 neliömetrin halli. - Me ollaan kaluston suhteen tällainen vanhakantainen yritys, eli halutaan omistaa omat koneet ja ajoneuvot. Kaivuukalusto ostetaan pääsääntöisesti KH-Koneet Oy:stä, Tepolta. Yksi uusimmista hankinnoista on tämä reilu 50-tonninen Kobelco SK500LC-10.
Tehokas ja taloudellinen Parhaillaan Kobelco SK500:nen tyhjentää, Harjannin ohjaamana, Espoon Perkkaalla, junaradan varressa sijaitsevaa vanhaa maakaatopaikkaa Harjanti toteaa pääkaupunkiseudun työmaiden hieman arastelevan 50-tonnisia työkoneita. - Onhan tällainen aivan lyömätön peli kun puhutaan tehokkuudesta. Kannot ja kaikki muukin irtoaa vaivattomasti ja maa siirtyy. Harjannin käsissä kokonaispainoonsa nähden sirorakenteinen Kobelco kuormaa kolme peräkkäin työmaalle saapunutta puoliperäyhdistelmää reilussa kymmenessä minuutissa. - Tässä pyörii viisi puolikasta ja tuossa vieressä 36 tonnisen Hitachin apuna toistakymmentä nuppiautoa. Tehokkuus on huipussaan! Harjannin mukaan tehokkuuden lisäksi Kobelco on myös polttoainetaloudellinen. Työtunteja koneeseen on ehtinyt kertyä vasta noin 900. - Metrotyömaan kiireiden takia kone oli pitkään pois töistä, mutta nyt ollaan taas tositoimissa. Polttoaineenkulutuksen osalta Kobelco on kokoisekseen varsin taloudellinen, kulutus on tällä työmaalla pysytellyt kuormauksessa noin 29 litrassa per tunti. Monessa työkohteessa päästään sen alle. Yli 30 litran ei oikeastaan olla vielä menty, kuin hetkellisesti joissain erittäin vaativissa kohteissa. Pyörittäjän asemesta raskaassa Kobelcossa on Gjerstad:in kallistuva luiskakauha. 3d laitteet ovat Leica Geosystemsiltä. - Pyörittäjälle ei tämän kokoluokan koneessa ole oikein ole löytynyt tarvetta. Kallistus riittää, Harjanti sanoo. Harjanti on erittäin tyytyväinen Kobelcon koneisiin ja KH-Koneet Oy:n palvelutarjontaan. Asiat sujuvat kuten sovitaan ja koneet ovat mitä pitääkin. - Koskaan ei ole tarvinnut ääntä korottaa, vaan asiat hoituu ammattilaisten ottein ja yhteisymmärryksessä. Ja mitä Kobelcon koneisiin tulee, niin hiljattain hankittu 7,5-tonninen oli todella positiivinen uutuus. Ohjaamo on siinäkin tilava ja mukava. Suomenkieliset valikot ja asiallinen Bluetooth-yhteys. Kunnon työoloissa päiväkin sujuu mukavammin, Heikki Harjanti summaa. Harjanti toimittaa maanrakennuskaluston- ja palvelut myös saaristo-
kohteisiin oman kuljetusaluksen avulla. Tyypillisiä rakennuskohteita ovat laiturit, imeytyskentät ja jätevesijärjestelmät kesäasunnoille.
Maalla ja merellä Harjanti Oy:n erikoisosaamisalana ovat saaristossa tehtävät maanrakennustyöt. Kuljetusalus M/S Hessulla työmaille kulkevat niin kaivinkoneet kuin rakennusmateriaalit ja sora-autotkin. - Enemmänkin se on meille semmoinen harrastus ja henkireikä, Harjanti sanoo ja jatkaa, että urakointikohteena saaristo on kuitenkin erittäin mielenkiintoinen ja haastava. Aluksen kyytiin sopii kerralla vaikkapa kaksi betoniautoa ja kapteeni tuntee saariston kivet ja karikot melkein nimeltä, joten osaamisessa ja kuljetuskapasiteettissä löytyy. 52-tonninen Kobelco SK500LC-10 on tehokas ja pienikokoinen verrattuna moniin kilpailevien valmistajien vaihtoehtoihin. Harjanti Oy kuljettaa koneet työmaalle omilla laveteilla. - Lavettikuskit ovat tyytyväisiä koneen kokoon, kuormaus ja kuljetus sujuu nopeasti ja vaivattomasti, Heikki Harjanti sanoo. |