Iveco Astra on kustannustehokas vaihtoehto raskaisiin ajotehtäviin06.12.2019 11.30
Iveco Astra on tehty erityisesti järeisiin maansiirtotehtäviin kaivoksissa ja infrarakennustyömailla. Astra (Anonima Sarda TRAsporti) on erikoiskuorma-autojen valmistaja, joka on perustettu vuonna 1946 Cagliarissa ja vuonna 1951 toiminta siirtyi Piacenzaan, missä tehdas sijaitsee edelleen. Astra on ollut vuodesta 1986 lähtien osa Ivecoa mikä on puolestaan osa CNH Industrial konsernia. Iveco Astra keskittyy valmistamaan järeitä erikoiskuorma-autoja haastaviin ajotehtäviin kuten raskaaseen maansiirtoon. Sen tuotteet täydentävät loistavasti Ivecon laajaa mallivalikoimaa. - Iveco Astra valmistaa tällä hetkellä noin 1200 kuorma-autoa vuodessa ja palveluksessa on lähes 400 työntekijää - ennätysvuotena valmistusmäärä on ollut 2500. Autojen myynti tapahtuu Ivecon globaalin verkoston kautta mikä hoitaa myös huolto- ja varaosapalvelut. Viime vuoden myynnistä 34 % meni Eurooppaan, 38 % Pohjois-Amerikkaan, 15 % Aasiaan ja Tyynenmeren alueelle ja 13 % Latinalaiseen Amerikkaan, kertoo Astra Veicoli Industriali S.p.A.:n aluepäällikkö Thomas Ceska, joka vastaa toiminnoista saksankielisissä maissa ja Baltiassa. Suomessa olisi paljon käyttökohteita Suomessa on käytössä pari Iveco Astraa betoniautojen alustana, mutta Ceska näkisi meillä paljon mahdollisuuksia näiden erikoisautojen myynnissä kaivospuolelle ja erilaisiin maansiirtotehtäviin: - Iveco Astra on parhaimmillaan kiven ja maa-ainesten ajossa infratyömailla tai kaivosolosuhteissa – lisäksi se soveltuu moneen eri käyttöön sillä tarjolla on todella suuri määrä alustavaihtoehtoja ja voimalinjaratkaisuja. Rakennustyömailla ja kivenajossa Iveco Astralla pystytään korvaamaan dumpperit sillä sen kantavuudet ovat niiden kanssa samaa luokkaa. Hankintahinta on dumpperiin verrattuna kuitenkin paljon edullisempi ja polttoaineen kulutus 30-40% vähemmän. Selvää säästöä syntyy myös rengaskuluissa sekä huolloissa ja varaosissa, jotka ovat tavallisen kuorma-auton tasolla pitkine huoltoväleineen, ilmoittaa Ceska. Monikäyttöinen Iveco Astra soveltuu esimerkiksi betoniauton alustaksi, joita on Suomessakin käytössä jo pari kappaletta. Iveco Astran valintaa dumpperin sijaan puoltaa myös muuttuva työmaiden rakenne. - Aika usein uudet rakennustyömaat sijaitsevat jo olemassa olevan infran keskellä joten maasto-olosuhteet eivät ole niin vaikeat. Toki Iveco Astra on erittäin maastokelpoinen ja sillä menee paikoista missä kuljettajalta loppuu ennemmin kantti kuin autolta etenemiskyky, toteaa Ceska. Iveco Astran perusta on oma ainutlaatuinen runkorakenne mikä on valmistettu erikoislujasta Domex 540 teräksestä. Ohjaamot on vahvistettu täyttämään vaativimmat ROPS ja FOPS vaatimukset. Moottorit ja muu perustekniikka tulee Ivecolta – akselisto- ja vaihteistovalikoiman ollessa laaja. Lavoina käytetään pääasiassa italialaisen Cantonin edistyksellisiä ja laadukkaita ratkaisuja. Luotettavaa tehdasvalmista tekniikkaa Iveco Astran perusta on oma ainutlaatuinen runkorakenne mikä on valmistettu erikoislujasta Domex 540 teräksestä. Ohjaamot on vahvistettu täyttämään vaativimmat ROPS ja FOPS vaatimukset. Moottorit ja muu perustekniikka tulee Ivecolta – akselisto- ja vaihteistovalikoiman ollessa laaja. Lavoina käytetään pääasiassa italialaisen Cantonin edistyksellisiä ja laadukkaita ratkaisuja. - Auton koko valmistus tehdään samassa paikassa ja asiakkaat saavat avaimet käteen –tehdasvalmiin tuotteen. Kehotankin suomalaisia järeiden kuljetusten asiakkaita tutkimaan Iveco Astran mahdollisuuksia avoimin mielin, sillä se voisi tuoda uutta tehokkuutta ja kannattavuutta toimintaan, ilmoittaa Ceska. Iveco Finlandin Juhani Havia (vas.) ja Astra Veicoli Industrialin Thomas Ceska kehottavat suomalaisia järeiden kuljetusten asiakkaita tutkimaan Iveco Astran mahdollisuuksia avoimin mielin, sillä se voisi tuoda uutta tehokkuutta ja kannattavuutta toimintaan. |