Kuortaneen Kaivin Oy: Kaapelitöiden ammattilainen07.12.2019 10.00
Kuortaneen Kaivin Oy on erikoistunut kaapelitöihin ja verkkorakentamiseen. Kuvassa kaapelia asentaa yrityksen pyöräalustainen Hyundai R 140W-9A. Kuortaneen Kaivin Oy on kaapelitöihin erikoistunut urakointiyritys, joka tarjoaa toki myös muut maansiirto- ja pohjarakennustyöt vankalla ammattitaidolla. Kuortaneen Kaivin Oy:n perustivat Jyrki ja Kari Mäki-Mustapää, joilla on vankka kokemus kaivinkoneurakoinnista. Puolisen vuotta sitten osakkaaksi yritykseen ja sen toimitusjohtajaksi tuli veljesten serkku Eeli Mäki-Mustapää, joka teki aiemmin urakointia omalla yrityksellä. - Suvulla on pitkä maarakennuspuolen historia ja nyt toimimme yhden yrityksen alla sen toimintaa tulevaisuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin kehittäen, sanoo Eeli Mäki-Mustapää.
Kaivukoneissa päämerkki on Hyundai joita on tällä hetkellä käytössä kymmenkunta.
Hiljattain käyttöön otettiin kaksi uutta tela-alustaista HX235 LCRD -mallia - kuvassa ollaan kaapelinvedossa Hämeenkyrössä.
Kaapeleita ja verkkoja siirretään maan alle suojaan Kaapelitöihin ja verkkorakentamiseen on keskitytty jo pitkään. - Asiakkaitamme ovat eri kokoiset sähkö- ja kuituverkkoyhtiöt, teleoperaattorit, kunnalliset toimijat ja isot infraurakoitsijat. Usein teemme aliurakointia isoille pääurakoitsijoille mutta meille sopivan kokoisia projekteja hoidamme myös suoraan tilaajille kokonaisurakointina. Silloin hoidamme projektista riippuen suunnittelun, valokuituhitsaustyöt, sähkötyöt, kartoituksen ja dokumentoinnin aina mahdollisiin purkutöihin saakka yhteistyökumppaneidemme kanssa. Toimialan vaatimukset ovat kovat joten oman toiminnan pitää olla kunnossa ja luotettavaa, toteaa Mäki-Mustapää. - Asiakkaitamme ovat pääasiassa eri kokoiset verkkoyhtiöt ja kunnalliset toimijat. Usein teemme aliurakointia isoille pääurakoitsijoille mutta meille sopivan kokoisia projekteja hoidamme myös suoraan tilaajille. Toimialan vaatimukset ovat kovat joten oman toiminnan pitää olla kunnossa ja luotettavaa, toteaa Kuortaneen Kaivin Oy:n toimitusjohtaja Eeli Mäki-Mustapää. Työtilanne alalla on ollut viime ajat hyvä. - Sähkökaapeleita alettiin siirtämään laajemmassa mittakaavassa maan alle suojaan myrskyiltä muutama vuosi sitten ja sitä savottaa riittää jatkossakin vielä paljon. Taustalla on valtiollinen tavoite: vuoden 2028 loppuun mennessä myrskyn aiheuttama sähkökatkos ei kesämökilläkään saa kestää yli 36:ta tuntia. Myös valokuituverkkoja vedetään haja-asutusalueille ja taajamiin - siinä valtion tukipäätökset aiheuttavat syklisyyttä mutta tänä vuonna töitä on ollut paljon, Mäki-Mustapää kertoo. Sähkökaapeleita alettiin siirtämään laajemmassa mittakaavassa maan alle suojaan myrskyiltä muutama vuosi sitten ja sitä savottaa riittää jatkossakin vielä paljon. Taustalla on valtiollinen tavoite: vuoden 2028 loppuun mennessä myrskyn aiheuttama sähkökatkos ei kesämökilläkään saa kestää yli 36:ta tuntia. Sähkö- ja valokuituverkkoja Kuortaneen Kaivin urakoi laajasti maan alueella: - Normaalisti toimimme noin 300 kilometrin säteellä Kuortaneesta mutta tilanteen mukaan lähdemme töihin kauemmaksikin. Perinteistä maarakennusta teemme lähialueilla yleensä muutamalla koneella. Kuortaneen Kaivin Oy:n kuljettaja Aatu Kantola on tyytyväinen Hyundai –kaivukoneiden ominaisuuksiin ja ohjaamon ergonomiaan. Ammattitaitoisten kuljettajien käytössä laaja konekalusto Kuortaneen Kaivimen käytössä on monipuolinen ja nykyaikainen konekalusto, millä operoi ammattitaitoinen motivoitunut henkilökunta. - Verkkotyömailla kaivukoneen kuljettajalta vaaditaan paljon mm. projektin kokonaisuuden suhteen eli työssä pitää hallita muutakin kuin pelkkää kaivamista, mikä tekee siitä myös mielenkiintoista. Palveluksessamme on nyt kiireisimpänä aikana noin 30 henkilöä. Sesonki on nykyään pitkäkestäen huhtikuun alusta vuodenvaihteeseen ja projektien aikataulut tiukat. Olemme onnistuneet saamaan palvelukseemme osaavia ammattilaisia mutta toki hyvälle tekijälle löytyy aina töitä, ilmoittaa Mäki-Mustapää. Konekaluston rungon muodostaa viitisentoista omaa kaivukonetta, joista kolme on pyöräalustaista. Lisäksi urakoissa hyödynnetään tarpeen mukaan aliurakoitsijoiden kalustoa. Maa-ainesten kuljetuksessa on kaksi kasettiyhdistelmää ja lisäksi käytössä on koukkulava- ja nosturiautoja, lavetteja sekä muuta tarvittava konekalustoa. - Kaivukoneissa päämerkki on Hyundai ja ensimmäiset Suomen Telakoneen maahantuomat koneet hankittiin noin 10 vuotta sitten. Tällä hetkellä korealaismerkkiä on meillä kymmenkunta ja hiljattain käyttöön otettiin taas kaksi tela-alustaista Hyundaita malliltaan HX235 LCRD, joista kaupat tehtiin Pohjanmaan alueen jälleenmyyjän Jouko Salomäen kanssa. Kaapelitöissä koneisiin tulee vuodessa reilut 1500 tuntia ja uusimme kalustoa tasaiseen tahtiin, mikä takaa urakoinnin tehokkuuden ja kuljettajien työssä viihtymisen, kommentoi Mäki-Mustapää. Verkkotyömailla kaivukoneen kuljettajalta vaaditaan paljon mm. projektin kokonaisuuden suhteen eli työssä pitää hallita muutakin kuin pelkkää kaivamista, mikä tekee siitä myös mielenkiintoista. Kuvassa uusi Hyundai HX235 LCRD kaapelityömaalla Jalasjärvellä. Hyundaissa hinta-laatu suhde erinomainen Hyundait ovat osoittautuneet pitkässä juoksussa hyväksi konevalinnaksi. - Niiden hinta-laatu suhde on pysynyt hyvänä ja teknisesti ne pelaavat luotettavasti myös tehokkuuden ja käyttöominaisuuksien ollessa hyvällä tasolla. Meille valmistui kymmenkunta vuotta sitten uusi nykyaikainen hyvin varusteltu huoltohalli siltanostureineen. Suomen Telakoneella on Humppilassa suuri varaosavarasto mistä osat löytyy aina nopeasti ja heidän tekninen henkilökuntansa osaa antaa teknistä tukea. Lisäksi hyödynnämme myös Telakoneen kattavaa huoltoverkostoa tarvittaessa, kehuu Mäki-Mustapää. Uusimmat Hyundait ovat jälleen kehittyneet verrattuna aiempiin malleihin. - Vaikka koneiden tekninen taso on korkea niin tehdas kykenee aina kehittämään niitä eteenpäin. Näissä uusissa koneissa on uusimman päästötason ureamoottorit, joten lähipäästöt työmailla ovat lähes olemattomat. Hiljaisilla koneilla on hyvä operoida asutusalueilla ja polttoaineenkulutus on alhainen suhteessa tehtyyn työhön. Varustepuolella ns. lintuperspektiivi kamerat ovat nyt vakiovarusteena mikä tehostaa kuljettajan toimintaa ja parantaa myös turvallisuutta työmaalla, sanoo Mäki-Mustapää.
|