Kauppakamari: Vantaan ratikka on tärkeä investointi16.12.2019 8.12
Vantaan kaupunki valmistelee yleiskaavaa, jossa varaudutaan noin 110 000 uuteen asukkaaseen ja 80 000 uuteen työpaikkaan vuoteen 2050 mennessä. Kaupungin kasvu ohjataan ensisijaisesti jo olemassa olevaan kaupunkirakenteeseen. Lisäksi uuteen kaavaan ehdotetaan myös yhtä uutta merkittävää kehityskäytävää – Vantaan ensimmäistä raitiotielinjaa Mellunmäestä lentoasemalle.
Pääkaupunkiseudun kasvun ennustetaan jatkuvan voimakkaana seuraavinakin vuosikymmeninä, mikä asettaa suuria haasteita maankäytön suunnittelulle ja liikenteelle. Seudulla on jo nyt jatkuva pula kohtuuhintaisista asunnoista, mikä rajoittaa työvoiman liikkuvuutta. Kauppakamari pitää tärkeänä, että uudella yleiskaavalla mahdollistetaan riittävä asuntotuotanto ja että Vantaa toteuttaa oman osuutensa tarvittavasta asuntotuotannosta. Yleiskaavaluonnoksen mukaan Vantaan tuleva rakentaminen nojautuisi paljolti raideyhteyksien - erityisesti Vantaan ratikan - varrella sijaitseviin alueisiin. Näiden alueiden rakentuminen edellyttää Vantaalta vahvaa sitoutumista uusien asemien ja ratikan toteuttamiseen. ”Kauppakamari pitää uutta raitiotietä hyvänä kehittämislinjauksena. Vaikka kysymyksessä on kallis, tämän hetken arvion mukaan lähes 400 miljoonan euron investointi, ovat siitä saatavat hyödyt niin ikään merkittävät. Hankkeeseen sisältyy laaja maankäytön kehittämispotentiaali, joka tulee käyttää täysimääräisesti. Vantaan ratikka mahdollistaisi sekä uusien alueiden rakentamisen että Itä-Vantaan nykyisen kaupunki- ja palvelurakenteen kohentamisen. Uusi kiinteä joukkoliikennekäytävä olisi houkutteleva sijoitus- ja sijaintikohde yrityksille mahdollistaen laajamittaisen asuntojen rakentamisen ja palvelujen kehittämisen”, toteaa johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista. Investointia harkittaessa on lisäksi otettava huomioon, että pääkaupunkiseudun voimakas kasvu edellyttää merkittäviä satsauksia erityisesti joukkoliikenteeseen. Vantaan ratikka vastaisi myös tähän tarpeeseen täydentämällä seudullista raideliikennejärjestelmää ja parantamalla poikittaisia joukkoliikenneyhteyksiä Itä-Vantaan, Tikkurilan ja lentokentän välillä. Kuva Vantaan Kaupunki Hanke etenee Vantaan kaupungin toimesta Yleissuunnitelma on hyväksytty teknisessä lautakunnassa, ja seuraavaksi haetaan kaupunginhallitukselta ja valtuustolta päätöstä jatkosuunnittelusta. Jatkosuunnittelussa tehdään ratikan vaatimat asemakaavamuutokset, laaditaan koko ratikan linjauksen katusuunnitelmat sekä näiden jälkeen rakentamissuunnitelmat. Raitiotien rakennustyöt voitaisiin aloittaa vuonna 2024, jolloin se voisi olla käytössä aikaisintaan vuonna 2028. Ratikka pähkinänkuoressa
VuorovaikutusSyksyllä 2018 järjestettiin kaikille avoin nettikysely ratikasta. Saadut kommentit ja niiden vaikutuksia kirjattiin raporttiin, jonka voi ladata täältä. Nettikysely oli avoinna 3.-30.10.2018. Ratikasta on järjestetty asukastilaisuuksia Länsimäessä, Hakunilassa, Tikkurilassa ja Aviapoliksessa. Jatkossa asukkaat voivat vaikuttaa ratikan suunnitteluun esimerkiksi tulevien asemakaavamuutosten ja katusuunnitelmien yhteydessä. Muut raitiotietVantaan ratikan lisäksi varaudutaan myös muihin raitioteihin. Yleiskaavaluonnokseen on merkitty esimerkiksi raitiotieyhteys Jumbolta Tammiston läpi kohti Helsinkiä ja Pakkalasta länteen kohti Myyrmäkeä. Myös nykyisen runkolinjan 560 raideyhteydeksi muuttamiseen varaudutaan. |