Kleemann Mobirex: Tehokkuutta asfaltin murskaukseen01.01.2020 9.30
(kuva: Kivikolmio Oy otti kesäkuussa 2019 käyttöön uuden tela-alustaisen Kleemann Mobirex MR 130 Z EVO 2 –iskupalkkimurskaimen, millä operoidaan pääasiassa asfalttiasemilla ja lisäksi talvisaikaan tehdään betonia.) Kivikolmio Oy on vuodesta 1992 betoni- tiili- ja asfalttijätteen kierrätykseen ja murskaukseen erikoistunut yhtiö, mikä kuuluu Kuusakoski Recycling -konserniin ja on Suomen suurin toimija kierrätysmurskauksessa. Raisiossa päätoimipaikkaansa pitävällä Kivikolmiolla on käytössään viisi siirrettävää iskupalkkimurskainta, joilla operoidaan ympäri maata, sekä runsaasti erilaista toiminnassa tarvittavaa konekalustoa. Murskausta suoritetaan suoraan asiakkaan purkukohteissa, asfalttiasemilla, elementtitehtailla ja kierrätyspisteissä. - Palveluitamme ovat betonin ja kierrätysasfaltin murskaus sekä mahdollisesti muiden pehmeiden kierrätysmateriaalien prosessointi. Murskausta suoritetaan asiakkaan toiveiden mukaan eri lajikkeiksi. Valmistunutta mursketta voidaan käyttää kunnallistekniseen rakentamiseen tai asiakas voi käyttää sen omassa tuotannossaan uusioraaka-aineena. Ympäristöjärjestelmä on osa toimintaamme; Kivikolmio Oy:llä on voimassa oleva ISO 14001 ympäristösertifikaatti, kertoo toimitusjohtaja Timo Kämppi. (kuva: Kivikolmio Oy:n murskanhoitaja Seppo Ojala ja NCC:n työnjohtaja Tuomo Väisänen Vantaan asfalttiasemalla, missä syntyy vuodessa noin 150 000 tonnia murskattua asfalttia jalostettavaksi uusiokäyttöön.) Uusi iskupalkkimurkskain asfaltin ja betonin käsittelyyn Kesäkuussa 2019 Kivikolmio otti käyttöön uuden tela-alustaisen Kleemann Mobirex MR 130 Z EVO 2 -iskupalkkimurskaimen, millä operoidaan NCC:n asfalttiasemilla Vantaalla, Espoossa, Riihimäellä ja Lahdessa. - Murskaamme Kleemannilla NCC:lle jyrsinrouhetta 0/16 mm kokoon ja jopa useita satoja kiloja painavaa pala-asfalttia 0/11 mm kokoon. Lisäksi sillä tullaan murskaamaan betonia muille asiakkaille talvisaikaan. Asfaltinmurskauksessa sesonki alkaa maaliskuussa ja jatkuu loka-marraskuulle, kertoo Kivikolmio Oy:n murskanhoitaja Seppo Ojala. Haastatteluhetkellä Kleemann murskasi jyrsinrouhettaa NCC:n Vantaan asfalttiasemalla. - Tällä kaudella tässä laitoksessa syntyy murskattua asfalttia noin 150 000 tonnia, ilmoittaa NCC:n työnjohtaja Tuomo Väisänen.
(kuva: Tämän poikkeuksellisen suorituskyvyn takana on uusi materiaalin virtauskonsepti, joka varmistaa jatkuvasti ettei mitään virtausta rajoittavia tekijöitä ole missään. Esiseulontaan käytetään erillistä kaksitasoista seulaa. Pääteseulontaan on saatavana erillinen yksikkö lisävarusteena.) Murskain siirtyy kätevästi työmaalta toiselle Murskainyksikköä siirrellään neljän NCC:n asfalttiaseman välillä melko tiuhaan. - Nyt kun Kleemannilla on ajettu kaksi kuukautta on sitä siirretty jo kahdeksan kertaa asemalta toiselle. Yksi hankintakriteereistä olikin murskaimen nopea pakkaus hydraulisesti kuljetuskuntoon; siitä ei tarvitse purkaa kuin syöksyjä ym. mutta muuten se liikkuu kokonaisena eli seulaakaan ei tarvitse irrottaa. Ja kun päästään työmaalle niin koneen saa vauhdilla tuottavaan työhön, sanoo Seppo Ojala. Uuden murskaimen käyttöönotto tapahtui sekin helposti: - Olen työskennellyt yli 30 vuotta asfalttiasemilla ja tämä oli ensimmäinen näkemäni murskain, mikä saatiin tuotantoon ilman mitään lastentauteja tai teknisiä ongelmia. Homma lähti napista käyntiin, kehuu Tuomo Väisänen. Kone teknisesti luotettava ja huoltopalvelut pelaa Seuraavan työmaan jälkeen Kleemann lähtee 500 tunnin huoltoon Wirtgen Finlandin Tuusulan toimipaikkaan, missä on hiljattain tehty hallin laajennus huoltopalveluiden parantamiseksi entisestään. - Luotettavassa ja järkevästi rakennetussa koneessa ei ole ollut mitään teknisiä ongelmia. Sen tuotosmäärät ovat hyvällä tasolla: 0/16 mm lopputuotetta syntyy noin 200 tonnia tunnissa ja 0/11 millistä noin 150 tonnia tunnissa pitkässä juoksussa. Myös polttoaineenkulutus on hyvällä tasolla sitkeää asfalttimateriaalia murskatessa: keskikulutus on ollut kahden kuukauden aikana 26 litraa / tunti, laskeskelee Ojala. - Wirtgen Finlandin huoltohallin laajennus tuli varmasti tarpeeseen ja se auttaa myös NCC:tä sillä käytössä on runsaasti Wirtgenin ja Wögelen asfalttikoneita joissa on huoltosopimukset, toteaa Väisänen. (kuva: Kleemannin iskuvarasapalkki on käännettävä - yhdellä puolella tuottaa noin 15 000 tonnia asfalttimurskaa. Asfaltti on yllättävän kuluttava materiaali teräkselle sillä sitkeän bitumin seassa oleva kivimateriaali hioo vasaroita.) Hyviä teknisiä ratkaisuja Kleemann Mobirex MR 130 Z EVO 2 -iskupalkkimurskaimen rakenteessa Kivikolmion Seppo Ojala näkee paljon hyviä ratkaisuja: - Koneessa on mm. markkinoiden paras verkonvaihto sillä seulan saa laskettua alas työergonomian kannalta oikeaan kohtaan ja koneen sisällä ei ole palkkeja tai muita esteitä joten vaihto onnistuu alle tunnissa. Iso syöttökaukalo on toimiva ja materiaalia saa nosteltua sisään suurella kapasiteetilla - kaukalon laidat ei rämise sille ne lukittuvat yhteen mikä osaltaan vähentää murskauksessa syntyvää melua. Paluukuljettimessa on puhallin millä asvalttimateriaalissa olevat roskat saadaan pois prosessista. Ja kaikki toiminnot pelaa kaukosäätimellä jota ei juurikaan tarvitse käyttää, sillä koneen automatiikka hoitaa asiat luotettavasti ihan itsekseen.
|