KIVIROCK KOEAJAA: Renault Trucks C 520 10x4 - Järeä ranskalainen02.01.2020 9.30
Renault Trucks K- ja C-sarjan raskaat neliakseliset nuppiautoalustat tunnetaan keveydestään ja etenemiskyvystään ja korkeasta kantavuudestaan. Vankkarakenteisten Renaulttien suunnittelussa on otettu lukuun niin päällerakentajien kuin asiakkaiden tarpeet ja toiveet. Nyt koeajettava C-sarjalainen valmistui tuotantolinjalta alun perin 8x4:na. Suomessa ranskatar sai VTA-Tekniikalla vetävän telin perään ohjaavan ja nousevan lisäakselin. Nummi-kippi, ELG-lava ja muut kiviautovarusteet, mihin lukeutuu myös mallikohtaisesti räätälöity HF-apurunko asennettiin Nurmijärvellä HF-Autohuolto Oy:ssa. C-sarjan Renault lukeutuu Renault Truck Suomen kotimaan markkinoille räätälöimään ns. nopean toimituksen konseptiautomallistoon. Järeä C-sarjalainen koeajettiin Lohjan ympäristössä, missä auto osallistui kolme vuotta takaperin, ensimmäisenä Suomessa, Top Truck -korjaamoketjuun liittyneen huoltokorjaamon: Truck Service Lohja Oy:n tapahtumapäivään.
(kuva: Ohjaava ja nouseva lisäakseli asenettiin VTA-Tekniikka Oy:llä. 24 tonnin kuormalla Renault Trucks C 520 8x4 -alustan omamassa on tehtaan tuotantolinjalla ainostaan 9, 2 tonnia. Lisäakselilla ja päällerakenteilla Renun omamassa nousee noin 15,5 tonniin. Keveys saavutetaan kovaa rasitusta ja vaativia keliolosuhteita erinomaisesti kestäviä erikoisteräksiä ja alumiiniseoksia hyödyntämällä. Siltasäännön vuoksi viisiakselisen nuppiauton kokonaispaino jää reiluun 39-tonniin, silti kyytiin sopii hyötykuormaa sopii kyytiin lähes 24 tonnia. Etuakseliryhmän kantavuus on 18 tonnia ja takateliakseliryhmän 35 tonnia. Tekninen kokonaismassa on 53 tonnia. Yhdistelmämassa on 76 tonnia. Renaultin ajo-ominaisuuksia kokeiltiin täydellä kantavuuskuormalla. Voimalinjan sydämenä toimiva 13-litran ja parhaalta teholtaan 520 hevosvoimaisen DTI 13 -moottorin tarjoama reilu 2500 Nm vääntömomentti tuntuu maantiellä jopa hieman ylimitoitetulta nuppiautoon. Vahvistettu ja polttoainetaloudellisuusohjelmistolla varustettu 12+1 pykäläinen Optidriver ATO 2613F Xtended -vaihteisto pitää sujuvalla vaihtamislogiikallaan raskaan massan jatkuvassa ja tasaisessa liikkeessä, mentiinpä sitten eteen tai taakse päin. Vauhtia hillitään sekä käyttöjarruilla että pakokaasujarrun ja venttiilien puristusjarrun Optibrake+ -yhdistelmällä, mitä käytellään joko ohjauspyörän viereen viedystä vivusta tai jarrupolkimesta. Volvossa järjestelmä kulkee VEB+ -nimellä.
(kuva: Päällerakenteena on ELGin soralava. Se ja kippilaite sekä apurunko hydrauliikkoineen asennettiin HF-Autohuolto Oy:ssä.) Ketterä kuormattuna Nummen housukipin käyttö sujuu perinteiseen tapaan kuljettajan penkin viereen sovitetusta vivusta. Renaultin kuljettajaympäristö on toimiva kokonaisuus. Kojelaudassa ja mittaristossa yhdistyy onnistuneesti käytännöllisyys ja ranskalainen muotoilu. Nappulaviidakon sijasta useat toiminnoista, kuten tasauspyrästöjen lukkojen ohjaus, on niputettu loogisesti monitoimikatkaisijoihin. Ohjauspyörän rullan kautta komennettava ajotietokone taitaa tyylikkäästi molempia kotimaisia kieliä. Rattiin on ympätty myös Optidriver-vaihteiston manuaalikäyttö. (kuva: C-sarjalaisen ohjaamosta on hyvä näkyvyys. Mittaristoa hallitsee
analogisten mittarien väliin sovitettu valkopohjainen digitaalinen
nopeusnäyttö. Ajotietokoneen toimintoja ja vaihteiston manuaalikäyttö sujuu ohjauspyörästä.)
Kuten T-sarjassa, myös C-sarjan ohjaamosta on asiallinen näkemä. Kippauspaikkaa haettaessa mukavan liikenne- ja työturvallisuutta kohottavan lisän tarjoaa kahden kameran avuin pelaava Brigade-peruutuskamerajärjestelmä, missä erikoisuutena myös auton takaa äänen ottava mikrofoni. Äkkiseltään tarpeettomalta tuntuva, mutta tehokkaasti ympäristön äänet ohjaamoon välittävä mikrofoni on kätevä apu esimerkiksi silloin kun työmaalla on takamies ohjeita antamassa. Maantiellä C 520:n kulkee vakaasti ja ennakoitavasti. Positiivisena havaintona mainittakoon että Renault kääntyy varsin ketterästi kadun kulmissa, risteyksissä ja muissa ketteryyttä vaativissa paikoissa. Perusakseliväli on 4,6 metriä. Kokonaispituus Tässä autossa pakokaasujen jälkikäsittelylaitteisto sopii vielä asiallisesti etummaisten akselien väliin. Syyskuun alusta lähtien voimaan astuneen Euro 6 Step d:n myötä kemiantehtaat ovat suurempia ja siksi sovitettava toisen akselin taakse, mikä aiheuttaa harmaita hiuksia paitsi valmistajalle myös päällerakentajille. Miten toteuttaa pakoputkisto tai kuinka pienellä polttoainesäiliöllä pärjää, ovat varmasti keskustelua nostattavia puheenaiheita. Nyt jos koska kannattaa ottaa täysi hyöty irti tarjolla olevista esittelyautoista ja Renault Trucksin maarakennuspuolen käyttötarpeisiin räätälöimistä nopean toimituksen konseptiautomalleista, joita valmistajan mallistossa on tarjolla useimpiin kuljetustehtäviin ja käyttötarkoituksiin. (kuva: Pakokaasujen jälkikäsittelylaitteisto on vielä toistaiseksi siistissä nipussa 1. Ja 2. -akselien välissä. Uuden Euro 6 step d -päästömääräyksen myötä laitteet kasvavat ja ne on sovitettava pykälää taaemmaksi.)
|