West Express Oy: Maa siirtyy sähköllä07.01.2020 9.15
Kaivoskoneet ovat jo vuosikymmenien ajan toimineet ja kulkeneet sähkön voimin. Akkutekniikan nopean kehityksen myötä entistä useampi kaivoskone on voitu nyt irroittaa kiinteästä kaapelistaan ja valjastaa akkukäyttöiseksi. Työkonepuolelle sähkö on tullut varsin verkkaisesti, vaikkapa siksi, ettei tarvittavaa latausinfraa ole läheskään aina saatavilla. Nyt tilanne on kuitenkin muuttumassa, ja muutos on nopeaa. (kuva yllä: Kramerin suosittuun 5-sarjaan tuotu akkukäyttöinen 5055e on markkinoiden edistyksellisin pyöräkuormaaja. Omapainoltaan hieman yli 4-tonnisen koneen suurin kaatokuorma yltää 2,5 tonniin.) Helsingin kantakaupungin alueella korjausurakointipalvelua tarjoavan West Express Oy:n yrittäjä Kai Både näkee akkukäyttöiset koneet uutena mahdollisuutena sekä kilpailuvalttina ja investoi parhaillaan laaja-alaisesti akkukäyttöisiin työkoneisiin sekä niiden latausinfraan. (kuva: Akkuyksikön lataus tapahtuu joko tavallisesta sähkövirrasta 230 V pistokkeella tai voimavirrasta. Yksi täysi lataamiskerta riittää kolmen tunnin keskeytymättömään käyttöön. Espoon Juvanmalmille parhaillaan rakenteilla oleviin uusiin toimitiloihin on valmistumassa edistyksellinen, useille eri työkoneille ja ajoneuvoille tarkoitettu latauslaitteiden keskittymä. Hallin ylläpitoon ja valaistukseen tarvittava sähkö on tarkoitus ottaa rakennuksen katolle asennettavista aurinkokennoista. Ensimmäiset akkukäyttöiset koneet ovat jo tuottavassa työnteossa West Express Oy:n työmailla. - Joko olet kehityksessä mukana tai sitten olet ulkona. Näen että tässä pitää ehdottomasti olla mukana. Työmaamme ovat pääsääntöisesti kantakaupungin kerrostaloalueilla, ihmisten ikkunoiden alla. Ja missä sähkön saatavuudesta ei muodostu ongelmaa. Jos totta puhutaan, en itsekkään ole innokas heräämään aamulla kovaäänisen työkoneen meteliin, Kai Både toteaa. Yksi West Express Oy:n tuoreiden työkonehankintojen lista on täysin poikkeuksellinen Suomen mittakaavassa. Akkukäyttöisen kokonaispainoltaan 5,5-tonnisen Kramer 5055e pyöräkuormaajan lisäksi yrityksen kalustoon on lisätty myös akkukäyttöiset JCB 19C-IE minikaivukone ja Wacker-Neuson AP1850e tärylätkä. - Jotta ihmiset uskovat että tämän asian kanssa ollaan nyt tosissaan liikkeellä, hankin myös Audi e-tron täyssähköauton. Pääosin työmaakäyntejä varten. Sen perässä voisi vaikkapa vetää JCB:n kärryllä työmaille, Både kertoo. West Epress haluaa tarjota asiakkailleen mahdollisuuden valita täysin päästöttömän urakkavaihtoehdon. Båden mukaan tulevaisuudessa edessä on myös akkukäyttöisten hyötyautojen hankinta, joskin perinteiset polttomoottoritekniikan voimin toimivat työkoneet ja ajoneuvot tulevat pysymään enemmistönä yrityksen kalustossa. - Dieselille on vaikea löytää korvaajaa. Meillä on useita Kramer- ja JCB -pyöräkuormaajia ja Yanmar -kaivukoneita. Ne ovat erittäin tehokkaita ja tuottavia sekä toimintavarmoja. Lisäksi uusien koneiden pakokaasu- ja melupäästöt ovat selkeästi pienentyneet ja koneiden tehokkuus kasvanut. Molemmissa tekniikoissa on siis puolensa. (kuva: Sähkötekniikka ei tuo mainittavia muutoksia ohjaamon puolelle. Vivut ja katkaisijat
ovat tutuilla paikoillaan.)
Tehokas ja äänetön Hiljattain KH-Koneet Oy:ltä hankittu Kramer 5055e on parhaillaan Helsingin Reimarlan kaupunginosassa avustamassa kerrostalon salaoja- ja piharemontin etenemistä. Vasta pari viikkoa talossa ollut kone saa konekuskeilta positiivista palautetta. - Äänettömyys on tietysti se mikä on helposti havaittavissa, mutta parasta antia, ainakin töiden kannalta tässä on tehokkuus ja käytön vaivattomuus. Sähkömoottorin ansiosta kuormaimen käyttö ei vaadi lainkaan koneen kierrosten nostoa, mihin on totuttu dieselkoneissa. Kuormaimen ja kauhan liikeradat tottelevat täysin ja viivettä joystickin liikeratoja ja nostotehoa tuntuu olevan reippaanpuoleisesti tämän kokoluokan koneelle, sanoo Janar Pärn ”sähkö-Kramerin” ohjauspyörän takaa. Wacker-Neuson ”akkulätkä” ja Mateko Oy:stä hankittu uusi JCB akkukaivurikin on saatettu tutustumisvaiheesta työmaakäyttöön. Båden mukaan nekin ovat saaneet, Kramerin tapaan, positiivisen vastaanoton työmiehiltä. (kuva: Nollapäästöinen 1,9 tonnin JCB 19C-E akkukaivuri on kokoisekseen varsin pätevä kaivuri. Suurin kaivuusyvyys on reilut 2,8 metriä. JCB:n mukaan akku kestää työpäivän. Latausaika on 2 - 12 tuntiin, latausvaihtoehdosta riippuen.
-Tehokas ja äänetön, eli juuri sitä mitä koneelta haemme, yrittäjä Kai Både sanoo uudesta koneesta.) Virtaa koko päiväksi Pian kaksi vuotta sitten ensiesitelty Kramer 5055e on valmistajan muiden pyöräkuormaajien tavoin varustettu nelipyöräohjauksella. Sähkökäyttöisessä ja siten nollapäästöisessä kuormaajassa on samat edistykselliset ominaisuudet kuin dieselkäyttöisissä sisarmalleissa. Lähes äänettömään työskentelyyn kykenevän koneen ominta käyttöympäristöä ovat luonnollisesti asutuskeskukset, mutta myös sisätilat sekä muut polttomoottorin käyttöä rajoittavat kohteet. Kramerin voimalinjan sydän muodostuu kahdesta; teholtaan 15 kW ja 22 Kw sähkömoottorista. Tehokkaampi moottori on valjastettu hydrauliikkapuolen tarpeisiin. 15 kW:nen vastaa koneen liikkumisesta. Valmistaja lupaa koneen huippunopeudeksi 16 km/h. Valmistajan mukaan dieselmoottorin paikalle sovitetun lyijy-akkuyksikön virta riittää kevyessä käytössä noin viideksi tunniksi ja raskaammassa työskentelyssä noin kolmeksi tunniksi. - valmistajan ilmoittamat lukemat pitävät aika hyvin kutinsa. Käytännössä olemme huomanneet että virtaa kuluu eniten koneen siirtoajossa, työmaalla kulutus on vähäisempää, Kai Både kertoo. Toisin kuin useissa täyssähköhenkilöautoissa Kramerissa on laturi on integroitu akkujen yhteyteen. Yksinkertaisimmillaan koneen akkujen lataus sujuu vaikka auton lohkolämmittimelle tarkoitetusta virtatolpasta. Normaalilla 230 V verkkovirralla akku täyttyy noin kuudessa-seitsemässä tunnissa. Lataus on mahdollista tehdä myös 380 V voimavirralla. - todella kätevää. Akku latautuu noin 80 prosentin varaustasoon jo ruokatunnin aikana, mikä riittää kokemustemme mukaan hyvin työpäivän loppuun. Kramer on paljastanut tuovansa markkinoille piakkoin vaihtoehtoiset akustot, joiden latauksen kerrotaan sujuvan vielä nykyistäkin nopeammin. Lisäksi toiminta-ajan kerrotaan olevan pidempi. (kuva: Wacker-Neuson AP1850e akkutärylätkä saa käyttäjältään ylistävää palautetta. Kustannusneutraali? Kramer 5055e maksaa noin 10 000 euroa dieselsisartaan enemmän. Hintaeroa voi luonnehtia jopa yllättävän pieneksi, jos vertailupohjaksi otetaan vaikkapa henkilöautot. Valmistajan mukaan hintaero tasoittuu huomattavasti edullisimpina polttoaine- ja muina käyttökustannuksina. - Suuri osa työkoneiden polttoainelaskusta muodostuu tyhjäkäynnistä, usein tahattomasta, kone vain jäi käyntiin. Sähkökoneessa tällaista kulua ei muodostu. Sama pätee hydrauliikkaan, konetta ei tarvitse ”kierrättää” vaan liikkeet tottelevat kuljettajan komentoja, mistä Janar jo mainitsi aikaisemmin. Lisäksi huollettavia kohteita ja vaihdettavia nesteitä ja suodattimia on huomattavasti vähemmän, joten myös huoltokustannukset ovat, ainakin toivottavasti kohtuulliset. Kaikista merkittävintä on kuitenkin se että asiakkaat ovat tyytyväisiä, mikä taas tuo uusia urakkatarjouksia ja koneisiin työtunteja, yrittäjä Kai Både toteaa lopuksi.
|