Niclas Grönholm CE Dealer Teamin tallikuljettajaksi
10.05.2022 10.00
Viime vuoden rallicrossin MM-sarjan pronssimitalisti Niclas Grönholm on solminut monivuotisen sopimuksen rallicrossin MM-sarjan RX1e-kuninkuusluokkaan osallistuvan ruotsalaisen CE (Construction Equipment) Dealer Teamin kanssa. Alkavalla kaudella sähköistyvä rallicrossin MM-sarja saa heti ensimmäisenä toimintavuotena suomalalaisen tallikuljettajan, kun aiemmin Marcus Grönholmin GRX-SET World RX Teamin Hyundailla lajin MM-tasolla kilpaillut Niclas Grönholm kilpailee jatkossa monivuotisella sopimuksella maailman johtavana rakennuskoneiden valmistajana tunnetun CE (Construction Equipment) Dealer Teamin kuljettajana.
Keltamustasta värityksestään tuttu ruotsalainen maarakennuskonejätti on solminut lajin promoottorin kanssa monivuotisen sopimuksen, jolla ruotsalaisvalmistaja sitoutui tuleviksi vuosiksi lajin MM-sarjaan. Talli kilpailee tämän vuoden MM-sarjassa kahdella autolla.
Tiimin toista autoa ajaa monivuotisella sopimuksella Niclas Grönholm, 25, ja toista viime vuonna kahdessa ajamassaan rallicrossin RX2e-luokan osakilpailussa finaaliin itsensä ajanut Ruotsin Klara Andersson, 22. Andersson on ajanut rallicrossia vuodesta 2018 ja hänet valittiin äskettäin Ruotsin Autourheiluliiton (Svensk Bilsport) toimesta Vuoden juniorikuljettajaksi Ruotsissa 2021.
Kysymyksessä on rallicrosshistorian ensimmäinen sukupuolitasa-arvoinen kuljettajakaksikko.
Nelivetoisten täyssähköautojen rakentamisesta ja kilpailuttamisesta vastaa Ruotsin vakioautojen STCC-sarjassa useita mestaruuksia voittaneen PWR Racingin sisartiimi PWR RX. Tiimin kilpa-auto perustuu viime vuoden GRX-SET World RX Teamin autoon ja sen nimi on PWR RX1e.
Uuden tiimin tallipäällikkönä toimii rallicrossjoukkueen johtamisesta pitkät perinteet omaava Jussi Pinomäki ja urheilujohtajana Emil Axelsson, joka työskenteli aiemmin rallicrossin MM-tasolla EKS RX:n tiimipäällikkönä. Axelsson muistetaan myös rallin puolella menestyneenä kakkosohjaajana.
Ammattilaissopimuksen MM-sarjaan allekirjoittanut Grönholm on sopimuksestaan luonnollisesti erittäin tyytyväinen. Tiimin tukijoina toimii useita CE:n ruotsalaisia teollisuuskumppaneita, kuten esimerkiksi SSAB, Swecon, Ascendum, SMT ja Engcon, jotka esittelevät tapahtumissa tuotteitaan tai toimintaansa.
- Ammattilaissopimus rallicrossin MM-sarjaan on ollut tavoitteeni ja nyt se on totta. Tänä vuonna isot tukijat ovat takanani ja saman aikaisesti näemme sähköistymisen takia ison muutoksen koko lajissa. Olen ajanut edelliset vuodet perheen omassa tiimissä, ja isäni (Marcus Grönholm) saa jatkossa keskittyä kisojen katsomiseen kahvimuki kädessään, Grönholm hymyilee.
Ruotsalainen rakennuskonejätti teki tuloaan rallicrossiin jo muutaman vuoden ajan.
- Ilman lajin sähköistymistä he eivät olisi lajissa mukana. Lajimme tulevaisuus tukee CE:n imagokuvaa, kestävän kehityksen arvoja ja monimuotoisuutta, joita he haluavat tuoda esille. Täyssähköautoihin siirtyminen oli heille avainkysymys. Myös sukupuolineutraalisuus ja tasa-arvo ovat valmistajalle tärkeitä asioita. Rallicrossin sähköistyvä MM-sarja sopi heidän strategiaansa. On hieno asia, että sain näinkin ison tukijan taakseni, Grönholm muistuttaa.
Tänä vuonna rallicrossin MM-sarjan pääluokan nimi on RX1e. Luokan täyssähköautot ovat nelivetoisia. Autoihin asennettavan sähkö- ja akkusarjan toimittaja on itävaltalainen Kreisel Electric. Sähköpaketti sisältää innovatiivisella jäähdytysjärjestelmällä varustetun 52,65 kWh:n akuston, 250 kW:n sähkömoottorit molemmille akseleille ja kaksi invertteriä.
Kysymyksessä on lajihistorian nopein kilpaväline, joka kiihtyy 500 kW (670 hv) huipputehon ja välittömästi käytettävissä olevan 880 Nm väännön ansiosta 0–100 km/h 1,8 sekunnissa. Nopeammin siis kuin formula 1-auto. Kiihtyvyyttä tehostaakseen auton akusto on suunniteltu optimaalista painojakautumaa varten mahdollisimman keskelle ja alas. Vaikka RX1e-luokan autojen merkit ja korimallit ovat erilaisia, luokan kilpa-autot kilpailevat samalla sähkö- ja akkusarjalla.
Rallicrossin uuden ajan MM-kausi käynnistyy heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna Ruotsin Höljesistä.
- Jokainen tiimi saa ajaa ennen kauden alkua kolme yhteistä testipäivää, joiden aikataulua ei ole vielä vahvistettu. Tulossa on mielenkiintoinen MM-kausi, Grönholm povaa. Rallicrossin MM-kalenteri 2022: 2.–3.7. Höljes, Ruotsi 30.–31.7. Nürburgring, Saksa 13.–14.8. Ramudden, Norja 3.9. Riika, Latvia 4.9. Riika, Latvia 17.9. Montalegre, Portugali 18.9. Montalegre, Portugali 8.10. Spa, Belgia 9.10. Spa, Belgia
|