Liikenneinfrastruktuuri 2040 -hanke: Suomi on ohjattava matelukaistalta ohituskaistalle

17.01.2017 11.00

tietyomaa.jpg

Naapurimaissamme liikenneverkon voimakas kehittäminen nähdään yhdeksi keskeisimmistä kilpailukyvyn edistäjistä. Ilman vastaavaa kansallisesta edusta lähtevää kirkasta strategiaa ja siinä pysymistä Suomi jää väistämättä jälkeen.

”Liikkuminen ja kuljetukset ovat suuren murroksen kynnyksellä. On tärkeä pysähtyä pohtimaan, millaisia tarpeita liikenneinfrastruktuurin tulee tulevaisuudessa palvella ja mihin infrapanostukset kannattaa sijoittaa. On valittava määränpää, jonne halutaan mennä ja tunnistettava mitä reittiä, miten ja millaista vauhtia sinne voidaan edetä”, inframarkkinoiden asiantuntija Eero Nippala Tampereen ammattikorkeakoulusta sanoo.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ja Tampereen ammattikorkeakoulun luotsaamassa selvityksessä on hahmoteltu Suomen liikenneinfrastruktuurin kehittämiselle ja kehittämisen panostuksille neljä vaihtoehtoista polkua: Älykäs, Huima, Kuuliainen ja Niukka. Nämä johtavat hyvinkin erilaisiin tulevaisuudenkuviin, kun tarkastelujakso on ulotettu vuoteen 2040 saakka.

Tulevaisuudenkuvia on peilattu eri tavoitteisiin, jotka liittyvät Suomen asemaan Euroopassa, elinkeinoelämän kilpailukykyyn, työllisyyteen, alustatalouteen ja hiilivapaaseen liikenteeseen.

”Tavoitteet täyttyisivät monin osin parhaiten Huimaksi nimetyssä skenaariossa, jossa investoidaan vahvasti elinkeinoelämän raaka-aine- ja tavarakuljetusten edellytyksiin sekä laajojen työssäkäyntialueiden työmatkaliikenteeseen. Suomi yhdistettäisiin kiinteämmin Eurooppaan Helsinki–Tallinna-tunnelilla, joka mahdollistaa kauttakulun Koillisväylälle. Huima edellyttäisi väylänpidon vuosittaisen kokonaisrahoituksen kasvattamista nykyisestä noin 3,2 miljardista eurosta 4,2 miljardiin euroon”, VTT:n erikoistutkija Terttu Vainio toteaa.

Vastaavasti kehityspolku Niukka tarkoittaisi jämähtämistä nykyisen liikenneinfrastruktuurin ylläpitoon. Niukka Suomi jäisi Euroopassa peränpitäjäksi, varsinkin jos Norja ja Ruotsi yhdistävät kaavailujensa mukaisesti eteläisten osiensa suuret kaupungit yhteiseksi talousalueeksi Tanskan kanssa nopeilla junilla. Älykkäässä skenaariossa liikenneväylät muuttuvat palvelualustoiksi ja Kuuliaisessa sitoudutaan vahvasti päästövähennystavoitteisiin, joita ei saavutettaisi osassa muista skenaarioista.

”Suomi tarvitsee talouskasvun ja kilpailukyvyn turvaamiseksi nykyistä selvästi suurempia liikenneinfrastruktuuri-investointeja. Etenkin Etelä-Skandinavian mittavat liikennesuunnitelmat muodostavat kovan haasteen. Sen vuoksi yhteydet Keski-Eurooppaan Baltian kautta sekä pohjoiset yhteydet Atlantille ja Jäämerelle ovat lähitulevaisuuden asioita. Hankkeita on lähdettävä valmistelemaan ajoissa muun muassa EU:n TEN-T-rahoituksen saamiseksi. Näihin hankkeisiin kuuluu myös Koillisväylän datakaapeli”, Paavo Lipponen kommentoi selvitystä.

”Liikenneinfran rahoitus on yhtä tärkeä kuin esimerkiksi hävittäjien. Lentokoneita ei voida rahoittaa, jos talous ei kasva. Siihen tarvitaan nykyistä huomattavasti parempia niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin yhteyksiä”, Lipponen painottaa.

Liikenneverkon kehittämisessä 25 vuotta on lyhyt aika

Hankkeen ohjausryhmän puheenjohtajana toiminut Rakennusteollisuus RT:n pääekonomisti Sami Pakarinen toteaa, että fyysisen infran tarve ei häviä, vaikka digitalisaatio avaa aivan uudenlaisia mahdollisuuksia.

”Vuoteen 2040 mennessä väylänpitoon on tarve sijoittaa kokonaisuudessaan 77–105 miljardia euroa. Rahoitus on syytä käyttää viisaasti. Summat ovat suuria, ja yhteiskunnan kannalta erittäin iso kysymys on se, mitä rahalla voidaan saada aikaan – tai olla saamatta.”

Hankkeen ohjausryhmä ehdottaakin poliittisille päättäjille, että nämä käynnistäisivät pitkän aikavälin infrasuunnitelman laatimisen. Yksittäisten hankkeiden sijaan on syytä tarkastella koko liikennejärjestelmää. Lisäksi on tarpeen selvittää budjettirahoituksen rinnalle tai sijaan uudenlaisia rahoitusratkaisuja, kuten liikenneverkkoyhtiöselvityksen yhteydessä on jo tehtykin.

”Liikenneinfran suunnittelu ja rakentaminen vaativat valtavasti aikaa ja työtä, ja rakenteiden elinkaari on huomattavan pitkä. Merkittävien hankkeiden valmistelun kannalta vuosi 2040 on jo lähellä. Nyt on kiire käynnistää sellaisten strategisten hankkeiden suunnittelu, jotka pitäisi toteuttaa seuraavien 25 vuoden kuluessa. Esimerkiksi valtatie 12:n sijoittamista tunneliin Tampereella esitettiin 1990-luvun alussa, ja tunneli avattiin liikenteelle viime marraskuussa”, Pakarinen muistuttaa.

”Digitalisaatio, palveluistuminen, automatisoituva liikenne ja kunnianhimoiset päästövähennystavoitteet ovat teemoja, jotka mullistavat liikenneympäristöämme ja liikenneinfraan kohdistuvia vaatimuksia. Nyt julkaistu Liikenneinfrastruktuuri 2040 -selvitys sekä valmisteilla oleva Suomen liikenne- ja viestintäjärjestelmien tulevaisuuskuva 2030 ja 2050 ovat arvokas tuki tulevaisuuden infratarpeiden ennakoinnissa. Jos haluamme olla liikenteen uusien palveluiden edelläkävijöitä, meidän on oltava rohkeita myös niihin tarvittavan infran kehittämisessä ja tukemisessa,” liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo.  

Liikenneinfrastruktuuri 2040 -hankkeeseen kytkeytyy WSP:n tekeillä oleva selvitys, jossa osalle kehityspoluista laaditaan toimenpideohjelmat kymmenen vuoden aikajänteelle ja arvioidaan niiden vaikutukset elinkeinoelämälle. WSP:n selvitys valmistuu alkuvuoden aikana.

Hankkeissa mukana olevat tahot edustavat monipuolisesti suomalaista yhteiskuntaa. Liikenneinfrastruktuuri 2040 -hankkeen ohjausryhmään ovat osallistuneet Rakennusteollisuus RT, Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Suomen Kuntaliitto, Liikennevirasto, Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK, Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK sekä Toimihenkilökeskusjärjestö STTK. Hankkeen on rahoittanut TT-säätiö.

Raportti on saatavilla verkosta VTT:n sivuilla Vtt.fi/inf/pdf/technology/2017/T283.pdf

Raportti sekä julkistustilaisuuden aineistot RT:n sivuilla Rakennusteollisuus.fi/Liikenneinfra2040

23.10.2017 9.55Taloyhtiöt hakevat säästöjä lämmityskustannuksiin lämpöpumppuinvestoinneilla
23.10.2017 9.30Pohjoinen Teollisuus 2018 -tapahtuma kokoaa teollisuuden ammattilaiset yhteen
22.10.2017 12.11Lemminkäiselle infraurakka Henriksdalin jätevedenkäsittelylaitoksessa Tukholmassa
22.10.2017 11.00Ritchie Bros.in Tampereen konehuutokauppa 25.10. sähköisenä
21.10.2017 10.11TTS kouluttaa koneasentajia RealMachinerylle - lähde mukaan hyvään joukkoon
21.10.2017 7.11Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä väheni kesä-elokuussa
20.10.2017 16.11Keitele Groupille uusi JCB 457 HT pyöräkuormaaja
20.10.2017 11.00Hella Valovoimakiertue 2017 starttaa ensi viikolla
19.10.2017 16.01Ammattilehden Mediamobiili 2.0 on otettu käyttöön - näyttävä ajoneuvo liikkuu tien päällä ja alan tapahtumissa
19.10.2017 15.11Niemi-Korpi järjestää avajaiset uudessa Vantaan toimipisteessään nyt perjantaina ja lauantaina - tarjolla hyötyajoneuvoja ja hampurilaisia!
19.10.2017 9.11Avant Tecno Oy Suomen Ampumahiihtoliiton pääyhteistyökumppaniksi
18.10.2017 18.11Rototilt vie automaation aivan uudelle tasolle
18.10.2017 15.11Metsolle merkittävä tilaus mineraalienkäsittelylaitoksen toimituksesta Venäjälle
18.10.2017 13.30Terrafame Oy:n yhteistoimintaneuvottelut päätökseen: 37 saa lähtöpassit
18.10.2017 12.30RTS-ympäristöluokituksen kriteeristö päivittyy vastaamaan LEVEL?s vaatimuksia
18.10.2017Suomen tilavin on turvallisuudeltaan ja ympäristöystävyydeltään hyvässä ykkösluokassa.
17.10.2017 15.11KATSO TÄSTÄ! Talvikoneet RealMachinerylta nopealla toimituksella ja hyvin hinnoin
17.10.2017 8.09Finavian rakennuttaa Hki-Vantaalle seitsemän uutta lähtöporttia
16.10.2017 9.33Asetuksen muutos velvoittaa parantamaan talousveden riskienhallintaa
15.10.2017 11.00Katso tästä lokakuun LED-tarjous Länkkäreihin
15.10.2017 9.11Lemminkäisen asuinkerrostalokohteisiin Sompasaaressa Fortum SmartLiving -ratkaisu
14.10.2017 9.00Rakennuskustannukset nousivat syyskuussa 0,1 prosenttia vuodentakaisesta
13.10.2017 17.00Hitachin uudessa hybridikaivinkoneessa yhdistyvät koeteltu teknologia ja tulevaisuuden innovaatiot
13.10.2017 11.23YIT:lle 20 M euron katu-urakat Helsingissä
13.10.2017 9.54Vt 15 Kotka-Kouvola -tiesuunnitelman vuorovaikutus käyntiin yleisötilaisuuksilla
13.10.2017 9.00Turvallista työpäivää tänäänkin - Tapaturmapäivän aamun vinkit Deleten Helsingin toimipisteestä
12.10.2017 15.00engconin perustajalle Stig Engströmille Årets Grundare Sverige 2017 -tunnustus
12.10.2017 9.50Nokialla tutkitaan Maatialanharjun pohjavesialueen geologista rakennetta
12.10.2017 7.00Terrafamen sivukivialueen työmaalla vesienhallinnan lyhytaikainen poikkeustilanne
11.10.2017 19.17Teknologia17 messu jatkuu huomenna Helsingin Messukeskuksessa - Ammattilehti mukana osastolla 6F91 - jakelussa uusin Fluid Finland
11.10.2017 14.45Sotkamo Silver laajentaa
10.10.2017 16.00Metsolle merkittävä tilaus mineraalienkäsittelylaitoksen toimituksesta Venäjälle
09.10.2017 21.00KORJAUS XLPRO -ARTIKKELIIN KIVIROCK 2/2017
09.10.2017 12.49Tero Kiviniemi Destian toimitusjohtajaksi
09.10.2017 12.43Helsinki-Vantaan uudistunut kiitotie 2 on otettu käyttöön tänään
09.10.2017 12.40Peikon WELDA -kiinnityslevyille ETA-arviointi ja CE-merkintä
09.10.2017 12.20MICHELIN esittelee uuden sukupolven rengassarjan dumppereihin
09.10.2017 12.00Uusi, kestävämpi Michelin E4 ADT -rengas
09.10.2017 8.10Muutos YIT:n johtoryhmässä
08.10.2017 9.11Iso paha puskutraktori täyttää 40 vuotta - Cat D10 ja sen edistyksellinen korotettu vetopyörä muutti puskutraktorien markkinat
07.10.2017 9.00YIT:n ehdotus jatkoon Pasilan tornialueen kilpailussa
06.10.2017 16.10Mateko luovutti Finavialle kolme uutta JCB 457HT pyöräkuormaajaa
06.10.2017 9.00Hitachi talvikampanja on nyt käynnissä - lue tästä lisää
06.10.2017 8.00Teboil Heavy Duty -sivustolta voiteluainetietoa raskaan kaluston ammattilaisille
05.10.2017 14.05Destiassa aloittaa Erikoisrakentamisen tulosyksikkö
05.10.2017 11.00ELY-keskus on käynnistänyt maantielain mukaisen tiesuunnitelman laatimisen valtatielle 9 Lievestuoreen kohdalle
04.10.2017 9.20Hydrologisen seurannan ammattilaiset kokoontuvat Lappeenrannassa
03.10.2017 11.02Markkinoiden ensimmäinen työkonediesel St1 MPÖ Plus vähentää kustannuksia ja päästöjä
03.10.2017 9.00Hilti Suomelle nuori toimitusjohtaja
02.10.2017 11.00Peikko toimittaa huomattavan tilauksen ostoskeskushankkeeseen Latviassa
02.10.2017 8.45Caterpillar ja Kennametal teknologiayhteistyöhön
01.10.2017 9.00Hyödynnä CAT-akkukampanjan edut
30.09.2017 11.00Avant ollut jo 25 vuotta Tanskan markkinoilla
29.09.2017 10.15Tampere elää ratikkatyömaan ympärillä
29.09.2017 9.00Destia palkitsi parhaat infra-alan lopputyöt
28.09.2017 9.00Morotec Oy:lle uusi pyöräalustainen Doosan DX170W-5 -kaivukone
28.09.2017 7.00Kilpailu- ja kuluttajavirasto aloittaa jatkokäsittelyn Lemminkäisen ja YIT:n yhdistymisessä
27.09.2017 11.00NCC lunastaa lupauksia uudessa Rovaniemen tienhoitourakassa
27.09.2017 9.00Maarakennusalan kustannukset nousivat elokuussa 1,9 prosenttia vuodentakaisesta
26.09.2017 17.01OP jasto Oy:lle 14 asentajaa palvelemaan Doppstadt, Sennebogen, Magni ja MTB asiakkaita
26.09.2017 16.11Niemi-Korpi avasi myyntipisteen Vantaalle Kehä III varrelle - tarjolla laajasti hyviä vaihtoautoja
26.09.2017 11.05RealMachinery vahvistaa yhteistyötään Ammanin kanssa
26.09.2017 9.45Uuden sukupolven Hardox® kulutuslevy maansiirtolavoihin, kauhoihin ja kontteihin
25.09.2017 19.02LUE TÄSTÄ! Historian suurin FLUID Finland lehti on ilmestynyt - 172 sivua asiaa hydrauliikasta ja pneumatiikasta
25.09.2017 14.15Bluetooth kuulusuojaimet kovaan käyttöön
25.09.2017 9.00Metso vauhdittaa strategiansa toteutusta uuden toimintamallin ja organisaation avulla
24.09.2017 11.00Arvometallien kierrätyslaitos Suomeen - rakentamisen suunnittelu käynnistyy syksyn aikana
24.09.2017 9.11YIT:n uudet maanteiden ja kaupunkien kunnossapitourakat alkavat lokakuussa
23.09.2017 9.00Volvo CE avannut huoltopisteen Hyvinkäällä
23.09.2017 7.10Muutos Lemminkäisen johtoryhmässä
22.09.2017 9.00Rakennuskustannukset nousivat elokuussa 0,3 prosenttia vuodentakaisesta
22.09.2017 8.00Lue uusin Real Machineryn mielenkiintoinen asiakaslehti
21.09.2017 9.00Tervetuloa Rotatorin uuden toimipisteen avajaisiin 22.-23.9.
20.09.2017 19.10KATSO VIDEO! Uusi Sisu Polar Hybrid Ammattilehden koeajossa ja esittelyssä
20.09.2017 13.20Nimityksiä MN-Lifttek Oy:ssä
20.09.2017 13.05Rudus Oy muuttaa Peabin Ultimes Business Gardeniin
19.09.2017 10.50Tänä vuonna jo kaksi ilmajohtoihin liittyvää sähköiskukuolemaa
19.09.2017 10.40HYDROSHOP -asiakaslehti ilmestynyt - LUE TÄSTÄ!
19.09.2017 8.22Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöportin 28 siltapaikka uusiutui
19.09.2017 8.08Riihimäen Jussilansuon maa-ainesten käsittelykeskuksen suunnittelu uuteen vaiheeseen
18.09.2017 11.35JLG kuukulkijoiden korkeinta huippuluokkaa!
18.09.2017 10.35Suorituskykyinen LED-otsavalaisinuutuus
18.09.2017 10.27Ovako esittelee Hybrid Steel® - ainutlaatuisilla ominaisuuksilla varustettu teräslaatu.
18.09.2017 10.15NCC lunastaa lupauksia uudessa Rovaniemen tienhoitourakassa
18.09.2017 8.20Mitä opittiin nurmenviljelystä kasvukaudella 2017?
17.09.2017 9.00Uusi Novatron Xsite® PRO 3D -porasovellus esiteltiin Maxpossa
17.09.2017 7.10Kiinteistöjen kulunvalvonta - kätevää ja edullista
16.09.2017 9.11Täydennysrakentaminen ja Naantalin allianssi teemoina YIT:n puheenvuoroissa Kuntamarkkinoilla
15.09.2017 13.30Destia jatkaa Itä-Suomen LAM-pisteiden kunnossapitäjänä
14.09.2017 16.57Seitsemän kysymystä AdBluesta - mitä, missä ja milloin
14.09.2017 15.10Etelä-Savon III-luokan pohjavesialueiden pohjavesitutkimukset alkavat
14.09.2017 10.00KATSO VIDEO! Scania Suomi Oy:n tuotepäällikkö Mika Jukkara esittelee uutta XT-varustelua
13.09.2017 16.50Baltic Connector jatkaa maakaasuputken maastotutkimuksia
13.09.2017 15.00DAF uudistaa ja täydentää CF- ja XF -mallejaan
13.09.2017 10.00Rakennusteollisuus RT: Rakentamisen hiilijalanjäljen ohjauksen tiekartta ei johda väitettyihin merkittäviin päästövähennyksiin
12.09.2017 14.40Ruukki juhlistaa 100-vuotiasta Suomea lahjoittamalla sotaveteraanille katon
12.09.2017 14.30Porschelta katumaasturi 911:n hengessä
12.09.2017 14.00Toyotalta uusi Land Cruiser
12.09.2017 9.30Uudet vähähiilisyyden kriteerit pilottikäyttöön julkisissa rakennushankkeissa
12.09.2017 8.54Rakennustuotteiden tyyppihyväksyntiin muutoksia 1.1.2018

Näytä lisää »