Ilmatilauudistus tuo uutta sekä kaupalliselle ilmailulle että harrastajille28.10.2014 15.11
Suomessa on meneillään ilmatilan kokonaisuudistus, joka vaikuttaa kaupallisen liikenteen lisäksi myös harrasteilmailijoihin. Monisyiseen asiaan kytkeytyy useita liittymäpintoja niin yhteiseurooppalaisten lentosääntöjen käyttöönotosta, puolustusvoimien lentotoiminnan painopistealueiden muutoksesta, EU:n ilmatilalle asettamista suorituskykyvaatimuksista, taloudellisesta lentämisestä kuin miehittämättömien ilma-alusten toimintaedellytysten parantamisesta. Kaupalliselle liikenteelle muutos näyttäytyy mm. mahdollisuutena käyttää entistä suorempia reittejä ja hyödyntää entistä paremmin lentokenttien lähestymisalueen ilmatilaa siten, että polttoainetta kuluu vähemmän. Ilmatilarakenteita määritellään myös uudelleen ja jatkossa joillain uusilla alueilla esim. toisiotutkavastaimen eli transponderin käyttö tulee välttämättömäksi kaikille ilmatilan käyttäjille. - Uudistuksessa sovitetaan yhteen sekä kaupallisen-, harraste- että sotilasilmailun tarpeita ja sen vuoksi uudistusta onkin tehty tiiviissä yhteistyössä sidosryhmien kanssa”, kertoo Jukka Hannola: ”Uskomme, että joistain pakollisista kompromisseista huolimatta selkeä enemmistö ilmatilan käyttäjistä tulee hyötymään uudistuksesta. Uusi ilmatilarakenne otetaan käyttöön 13. marraskuuta 2014. Mikä asiassa mietityttää? Tutustu Trafin kokoamiin kysymyksiin ja vastauksiinUudistukseen liittyy myös paljon kysymyksiä ja pohdintoja. Saavatko jatkossa miehittämättömät ilma-alukset lentää vapaasti tai mitä hyötyä transponderista on? Ja pätevätkö uudet säännöt myös muualla Euroopassa? Nämä ja monet muut vastaukset löytyvät Trafin nettisivuillaan julkaisemista, ilmatilauudistukseen liittyvistä kysymyksistä, väitteistä ja vastauksista. |