Ensimmäiset Mercedes-Benz Vito E-CELL -sähköpakettiautot luovutettu asiakkaille

31.10.2012 5.22

vitojuha.jpg

Mercedes-Benz Vito E-CELL avaa uuden luvun jakeluliikenteen ja tavara-autojen kehityksessä. Se on täydellinen ratkaisu kaupunkien sisäiseen liikenteeseen, liikkumiseen alueilla joilla autoilua on rajoitettu tai jakelutehtäviin yöllä tai aamun varhaisina tunteina, sillä auto ei aiheuta lainkaan ulkoista melua eikä paikallisia CO2- tai muita päästöjä.

Useat suomalaiset yritykset ovat valinneet Vito E-CELL ajoneuvokalustoonsa juuri näistä syistä. Veho Hyötyajoneuvokeskuksessa, Espoon Lommilasssa, luovutettiin eilen 30.10.2012 asiakkaille Suomen 12 ensimmäistä täyssähkökäyttöistä Vito-pakettiautoa. Asiakkaat ovat: Aalto Yliopisto, Fortum Oy, Helsingin Energia Oy, Itella Logistics Oy (kaksi autoa), Kuopion Energia Liikelaitos, Kuopion Kaupunki Kuntatekniikkaliikelaitos, Lemminkäinen Talotekniikka Oy, Mäntsälän Sähkö Oy, Pori Energia Oy ja Turku Energia Oy. Yksi auto tulee lisäksi Veho Hyötyajoneuvojen CharterWay Rent –palveluun.

Työ- ja Elinkeinoministeriö ja Tekes julkistivat uuden hankepaketin moninkertaistamaan sähköajoneuvojen ja latauspisteiden määrän joulukuussa 2011, nyt luovutetut Vitot ovat mukana tässä hankkeessa, joka jatkuu vuoden 2013 loppuun.

Kts. lisää http://sahkoinenliikenne.fi/ ja http://sahkoinenliikenne.fi/media/

Lisää tietoja saa myös Vehon ympäristöhankkeesta, johon liittyvät kaikki konsernin ekologiset standardit, ajoneuvot ja muut toiminnot: www.vehokohtinollapaastoja.fi

Vito E-CELL –mallin kehityksellä pitkä historia – ensimmäinen sähköpakettiauto tehtaalta jo 1972

Viton sähköversio on maailman ensimmäinen sarjatuotannossa oleva täysin sähkökäyttöinen pakettiauto. Autot valmistetaan Mercedes-Benzin tehtaalla Vitoriassa Espanjassa samalla tuotantolinjalla muiden Vitojen kanssa. Jo ennen tuotannon käynnistymistä Vito E-CELLia on testattu Espanjassa ja myös arktisissa olosuhteissa Ruotsin Arjeplogissa. Ensimmäinen 100 kappaleen sarja on ollut jo vuoden 2010 syksystä alkaen koekäytössä Berliinissä ja Stuttgartissa yhteistyössä Vattenfall- ja EnBW-energiayhtiöiden kanssa. Suunnitelmissa olevan 2000 kappaleen sarjasta on valmistettu jo yli 400 autoa.

Asiakkaat 15 Euroopan maassa ovat yrityksiä, jotka vuokraavat Vito E-CELLit käyttöönsä neljäksi vuodeksi täydellä huoltoleasingsopimuksella. Jokaisella autolla ajetaan noin 80 000 kilometriä, joten koko ajalta sähkömoottorilla varustetusta pakettiautosta kertyy yhteensä kahdeksan miljoonan kilometrin käyttökokemukset.

Vaikka VitoE-CELL edustaa tämän hetken moderneinta sähköajoneuvoteknologiaa, Mercedes-Benzillä on alalta jo vuosikymmenten kokemus. Yhtiö valmisti ensimmäisen sähkökäyttöisen pakettiautonsa LE 306:n vuonna 1972. Sitä seurasivat käyttökokeet 307 E- sekä 308 E-malleilla sekä sähkökäyttöisellä Sprinterillä. Tuolloin vaikeuksia aiheuttivat vielä akkujen riittämätön teho ja raskas paino, jotka rajoittivat liiaksi autojen toimintamatkaa ja hyötykuormaa.

Vito E-CELL puolestaan vastaa lähes kaikissa suhteissa muita dieselmoottoreilla varustettuja Vito-malleja. Dieselmoottoristen autojen käyttökulut ovat kuitenkin – sähköenergian hinnasta riippuen – jopa 4–7 kertaa sähkökäyttöistä versiota korkeammat.

Vääntövalmis sähkömoottori erottaa Vito E-CELLin muista malleista

Vito E-CELLin toimintamatka yhdellä latauksella on NEDC-normin mukaisesti noin 130 kilometriä. Akkujen kapasiteetti riittää näin erinomaisesti, sillä jakeluliikenteen tavara-autoilla ajetaan tyypillisesti 50­–80 kilometriä päivässä. Huippunopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa, mikä takaa akkujen mahdollisimman pitkän kestoiän ja auton toimivuuden nimenomaan kaupunkiolosuhteissa.

Sähkömoottorin jatkuva teho on 60 kW ja hetkellisesti 70 kW, vääntö puolestaan 280 Nm. Koska koko vääntö on käytettävissä välittömästi moottorin käynnistymisen jälkeen, auto tarjoaa kaupunkiajoon saman tai jopa paremman dynaamisen suorituskyvyn kuin perinteiset dieselmoottorit.

Muista Vito-versioista poiketen E-CELL on etuvetoinen ja vaihteisto yksiportainen. Malli perustuu Viton keskipitkään, akseliväliltään 3200 mm versioon. Ajoneuvon 3050 kilon kokonaispainosta hyötykuormaa voi olla lähes 850 kiloa eli samaa luokkaa kuin Viton diesel-malleissa. Auton mukavuusvarusteisiin kuuluvat kuljettajan lämmitettävä istuin, kaksiosainen etumatkustajan istuin, monitoimiohjauspyörä, lämmitettävät ja sähkösäätöiset ulkopeilit. Auto on varustettu kahdella sivuliukuovella sekä takaluukulla. Maavara sekä lähestymis-/jättökulmat ovat käytännössä samat kuin muissa Vitoissa.

Kuten kaikissa Vitoissa, E-CELLissa on täydellinen ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä, ABS-jarrut sekä turvatyyny kuljettajalle. Lisäturvaa tuovat etumatkustajien turvatyyny sekä näytöllä varustettu peruutuskamera ja peruutusvaroitin, joka varoittaa jalankulkijoita äänimerkillä muuten äänettömän auton liikkeistä kaupunkien ahtailla kujilla.

Tehokkaat ja turvalliset akut ladataan viidessä tunnissa

Vito E-CELLin voimantuotto perustuu yksinomaan nykyaikaisiin litium-ioniakkuihin, joten auto on täysin riippumaton perinteisistä liikenteen nestemäisistä tai kaasumaisista energianlähteistä. Akkujen 36 kWh:n kapasiteetista 32 kWh eli 90 prosenttia käytetään ajoneuvon liikuttamiseen. Käyttöjännite on 360 V ja sähkövirta 12 A. Lattian alle sijoitettu akusto koostuu 16 moduulista ja kaikkiaan 192 kennosta. Kun akut eivät ole käytössä tai turvatyynyt laukeavat, korkeajännite kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Akut on lisäksi törmäyssuojattu.

Akut, sähkömoottori, muuntaja ja muut sähköjärjestelmän osat ovat vesijäähdytteisiä. Toisin kuin polttomoottori, jonka ihanteellinen käyttölämpötila on noin 100 astetta, sähkömoottori on tehokkaimmillaan noin 30 asteen lämpötilassa. Jotta myös matkustamo pysyisi tarvittaessa lämpimänä, auto on varustettu sähkötoimisella lisälämmittimellä.

Latausjohdon pistoke löytyy auton vasemmalta puolelta, B-pilarin alaosasta – paikasta jossa normaalisti sijaitsee polttoainetankin täyttöaukko. Vito E-CELLin tyhjentyneet akut voidaan ladata 380/400 V virralla ja 6,1 kW teholla tyhjästä täyteen noin viidessä tunnissa. Akkujen lataustasosta riippuen aika voi olla huomattavasti lyhempikin. Lataukseen on tulossa myös erityisen hyvin Suomeenkin soveltuva 230 V järjestelmä, mutta tällöin latausaika kaksinkertaistuu. Toimintamatkan pidentämiseksi akut latautuvat lisäksi hiljennettäessä vauhtia ja moottorijarrutuksen aikana.

Vito E-CELL on varustettu älykkäällä latauksen ohjausyksiköllä (SCCU; Smart Charge Communication Unit), joka laskee tarvittavat latausvälit ja –ajat asiakaskohtaisesti auton käyttöprofiilin perusteella. Tämä rajoittaa osaltaan sekä välillisiä CO2-päästöjä että kustannuksia, koska lataukset voidaan ajoittaa esimerkiksi halvan yösähkön tai verkon alhaisen kuormitustason mukaan. Tällä on vaikutusta Vito E-CELLin elinkaarensa aikana synnyttämiin kokonaispäästöihin sekä akkujen kestoikään. Latausaikojen valinta onnistuu myös autokohtaisesti monitoimiohjauspyörän ja kojelaudan näppäimillä.

Viton sähköversio talvikäyttötesteissä -30 asteessa

Pakkasta päivin ja öin enimmillään -30 astetta ja intensiivisiä käsittelykokeita paljaalla jäällä, lumella ja yleisillä teillä. Näin sähkökäyttöisen Mercedes-Benz Viton suorituskykyä on testattu Ruotsin Arjeplogissa lähellä Napapiiriä koesarjassa, jonka auto selvitti vaivatta.

Vaikka Vito E-CELLin huippunopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa, auton on silti suoritettava samat käytännön ajo- ja käsittelytestit joihin normaalit CDI-moottoriset Vitotkin joutuvat. Mercedes-Benzin pakettiautojen turvallisuusjärjestelmät, ajotuntuma ja jousitus laitetaan lujille erilaisissa käsittely-, mutka- ja jarrutustesteissä. Auton on suoriuduttava niistä ilman ongelmia ­-säätilasta ja olosuhteista huolimatta.

Sähkökäyttöisen Viton kokeissa selvitettiin lisäksi, miten jarrutusenergian talteenotto auton sähköjärjestelmään onnistuu käsittelykokeiden aikana. Lapissa suoritettujen testausten jälkeen Vito E-CELLin koeajot jatkuivat muun muassa Alpeilla ja Espanjassa.

11.03.2014 10.33VTT:n hyperspektrikameralla lupaavia tuloksia ihosyövän esiasteiden havaitsemiseen
11.03.2014 10.22Rekkamiesten arki tutuksi TV5:lla
11.03.2014 7.50Uusin XX Magazine ilmestynyt - LUE TÄSTÄ!
11.03.2014 5.10Tapahtumakalenterista alan tärkeimmät tapahtumat
10.03.2014 17.05Uusi Dynaset Blue Hydraulics -tuotesarja vie tuottavuuden uudelle tasolle - uutuudet saivat suurta huomiota osakseen ConExpossa Las Vegasissa!
10.03.2014 17.00Bobcat valmistaa tänä vuonna jo miljoonannen liukuohjatun pyöräkuormaajan!
10.03.2014 16.52Hitachi esitteli ConExpossa uusia malleja minikoneista kaivoskoneisiin
10.03.2014 15.20KATSO TÄSTÄ! Yli 550 kuvaa ConExpo 2014 -konemessuilta Las Vegasista!
10.03.2014 15.09KATSO TÄSTÄ YLI 200 KUVAA! IFPE 2014 -näyttely Las Vegasissa esitteli hydrauliikan, pneumatiikan, voimansiirron ja liikkenhallinnan uusimmat ratkaisut
10.03.2014 15.03Iäkkäämpikin taksin rattiin, jos edellytykset riittävät
10.03.2014 12.12Marttiinin uutuusmalli esittäytyy kevään messuilla
10.03.2014 10.40Nyt netissä - lue uusin Metsäalan Ammattilehti Nro 1/2014
10.03.2014 10.13HUOMIO MAARAKENNUSYRITYKSET! Kun teette tontin pohjia tilatkaa puiden ja risujen raivaus ammattilaiselta
10.03.2014 7.50Talvivaaran johdossa henkilömuutoksia
10.03.2014 5.10Hallitus jakoi 5,7 miljoonaa maakunnan kehittämisrahaa alueille
09.03.2014 15.59Varmista kelkkailureitin turvallisuus ennakkoon
09.03.2014 11.09Kuopiossa vietettiin Kubota-juhlat
09.03.2014 8.00Pitävät kengät auttavat pysymään pystyssä liukkailla
08.03.2014 15.55URHOtv:lle lupa lähettää myös elokuvia, dokumentteja ja sarjoja
08.03.2014 11.10NASAn GPM-satelliitti mittaa sadetta maailmanlaajuisesti
08.03.2014 6.30Seinäjoen Rotatorilla Makkarapäivät tänään!
07.03.2014 15.10Liity nyt veloituksetta Kivirock.fi:n postituslistalle
07.03.2014 10.04Suomelta selvitys Saimaan kanavatien onnettomuudesta
07.03.2014 9.30Seinäjoen Rotatorilla Makkarapäivät tänään ja huomenna
07.03.2014 5.00Stavangerin sukellusrobotit saivat uuden huoltohallin - Ruukin kokonaistoimitus nopeutti rakennusaikataulua
06.03.2014 15.31Konekaupan Villi Länsi Turussa 21.-22.3.
06.03.2014 10.11Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä kasvoi runsaat 13 prosenttia
06.03.2014 5.01Suomalaisia on nyt 1400 enemmän
06.03.2014 1.01Uudistunut Avantin harjasarja lupaa puhdistaa kadut keväällä
05.03.2014 15.33Näin käytät Kivirock.fi:n kuva-albumia - katso ohjeet täältä!
05.03.2014 11.10HUOMIO MAARAKENNUSYRITYKSET! Kun teette tontin pohjia tilatkaa puiden ja risujen raivaus ammattilaiselta
05.03.2014 10.10Tuleehan ajoneuvoverolippusi jo sähköisesti?
04.03.2014 15.10Vaarallisia aineita kuljettavalla yrityksellä pitää olla turvallisuusneuvonantaja - seuraavat TNA-tutkinnot Jalasjärvellä ja Rovaniemellä
04.03.2014 10.10Jaa Kivirock.fi:n uutiset ja kuvat helposti mm. Facebookissa
04.03.2014 5.01Metsolle merkittävä venttiiliteknologiatilaus
03.03.2014 15.10Kuorma-autoliikenteen kustannukset nousivat 1,2 prosenttia tammikuussa
03.03.2014 10.31Arkikokemuksista uusia turvallisuusratkaisuja
03.03.2014 7.44Konekaupan Villi Länsi Turussa 21.-22.3.
03.03.2014 5.10Metsäkoneiden kustannuksissa vain minimaalista kasvua
02.03.2014 16.44Helsinki-Vantaan strateginen merkitys viivästyttää päätöstä meluhakemuksesta
02.03.2014 11.11Trafi pyrkii vahvistamaan kuljetusyritysten vastuullisuutta
02.03.2014 7.44Liikenneviraston perustaminen paransi liikennemuotojen koordinointia
01.03.2014 15.59Tieliikenteessä selvästi vähemmän kuolonuhreja kuin vuosi sitten
01.03.2014 11.10Finavia ja Suomen Ilmailuliitto tiivistävät yhteistyötään
01.03.2014 8.10Väitös: Huipputason pienhiukkastutkimusta Puijon tornissa
28.02.2014 15.51Kuopion lentoaseman palvelut monipuolistuvat
28.02.2014 10.01Helmikuu on ollut laajalti poikkeuksellisen lämmin
28.02.2014 7.33Venäjän lentojen lisätarkastukset päättyvät
28.02.2014 5.11Tapahtumakalenterista alan tärkeimmät tapahtumat
27.02.2014 15.05Merijäät erittäin petollisia
27.02.2014 12.30Rautaruukki mukana Fennovoiman ydinvoimahankkeessa
27.02.2014 10.10Romutustodistusten määrä laskussa
27.02.2014 5.10HUOMIO MAARAKENNUSYRITYKSET! Kun teette tontin pohjia tilatkaa puiden ja risujen raivaus ammattilaiselta
26.02.2014 15.00Neste Oil valitsi Metson automaatio- ja venttiiliteknologian korkealaatuisen bensiinin valmistamiseen
26.02.2014 11.30Normet hankki omistukseensa Dynamic Rock Support AS:n ja vahvisti kaupalla tarjoamaansa kallionlujituksessa
26.02.2014 10.21Lausuntopyyntö vesikulkuneuvon rekisteröinti -määräysluonnoksesta
26.02.2014 5.01Jaa Kivirock.fi:n uutiset ja kuvat helposti mm. Facebookissa
25.02.2014 15.31Etelämantereen tutkimusaseman huoltotyöt loppusuoralla
25.02.2014 11.11Suomen ilmailun turvallisuusohjelmaa päivitetty
25.02.2014 9.10JCB hakee voimakasta kasvua Suomessa
25.02.2014 5.10Linja-autoliikenteen kustannukset nousivat prosentin
24.02.2014 15.41Rakentamisen omavaraisuusaste vahvistui vuonna 2012
24.02.2014 10.30Maaseudun kehittämisen tukena uusi ohjelma ja laaja yhteistyöverkosto
24.02.2014 7.32Maarakennusalan kustannukset jatkavat nousuaan
24.02.2014 5.10Mikael Laine Cargotecin strategiajohtajaksi
23.02.2014 15.51Liikuthan lomallakin turvallisesti
23.02.2014 11.10Pk-yritykset yhdistivät voimansa: GENERAL FINLAND -osuuskunta hakee kasvua Venäjältä
23.02.2014 7.45Tuotekehitys ja asiakkaalle räätälöity palvelu puuteollisuuden kilpailuvalteiksi
22.02.2014 15.51Lähijunaliikenteen tarjontaan ei muutoksia
22.02.2014 11.00Vanhentunut toimistorakennus elvytettävissä lähes uudenveroiseksi
22.02.2014 7.55Lihoneiden ja laihtuneiden painon viikkorytmit erilaiset
21.02.2014 15.51Koivutuohen yhdisteistä monipuolinen bisnesmahdollisuus Suomen teollisuudelle
21.02.2014 10.31Vihreämpään suuntaan vai yhteisön voimin - tieliikenteen skenaarioilla kuva kehittymisnäkymistä vuoteen 2030
21.02.2014 7.21Maarakennusalan konekustannukset nousivat tammikuussa 1,5 prosenttia
21.02.2014 5.10Avaruussää riski sähköverkoille muuallakin kuin pohjoisilla leveysasteilla
20.02.2014 20.00Rautaruukin vuosikertomus julkaistu
20.02.2014 18.44Tapahtumakalenterista alan tärkeimmät tapahtumat
20.02.2014 15.10Mälarenergin voimalaitos tuottaa energiaa kotitalousjätteestä
20.02.2014 12.00HUOMIO MAARAKENNUSYRITYKSET! Kun teette tontin pohjia tilatkaa puiden ja risujen raivaus ammattilaiselta
20.02.2014 9.44Hiabin uusi S-HiPro-nosturi kuljettaa jopa 25 prosenttia enemmän jätettä kerralla
20.02.2014 5.11Metson ja Valmetin osakkeiden hankintamenon määrittäminen Suomen tuloverotuksessa
19.02.2014 15.31Ilmatieteen laitos kouluttaa toimittajia ilmastonmuutoksesta
19.02.2014 10.12Kaivosteollisuus arvostaa kestävää terästä ja toimivaa palveluverkostoa
19.02.2014 7.32Liikenteen liikevaihto kasvoi vuonna 2012
19.02.2014 5.10Metso auttaa chileläistä kaivosyhtiö Minera Esperanzaa kasvattamaan päivittäistä tuotantoaan 20 tuhannella tonnilla
19.02.2014Machinery Swepacin edustajaksi Suomessa
18.02.2014 15.41Maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisarviointi valmistunut
18.02.2014 10.36Liikenneministeri Kyllösen suruvalittelut Venäjän liikenneonnettomuuden johdosta
18.02.2014 9.55Rotatorin Kuopion Konepäivää vietettiin lauantaina 8.2.
18.02.2014 9.00Jari Saarelle Kurikkaan kaksi JCB 541-70 Agri-Extra kurottajaa
18.02.2014 7.01Liike- ja teollisuusrakennukset energiatehokkaiksi Ruukin uudella korjausratkaisulla
18.02.2014 5.01Metson ja LiuGongin yhteisyritys kehittää tela-alustaisten murskaus- ja seulontalaitteiden liiketoimintaa Kiinassa
17.02.2014 18.30Hiihtolomakausi alkaa harvinaisen vähälumisena
17.02.2014 16.15Maksamatta jääneiden televisiomaksujen perimisestä luovutaan
17.02.2014 10.22Ruukki palkkaa noin 800 kesätyöntekijää
17.02.2014 5.00Cargotecin MacGregor sai 23 miljoonan euron tilauksen merenalaiseen kuormankäsittelyyn tarkoitettujen nostureiden toimittamisesta
16.02.2014 15.44Jaa Kivirock.fi:n uutiset ja kuvat helposti mm. Facebookissa
16.02.2014 11.10Meripelastuksen hälytysnumero muuttui - päivitä myös radiopäiväkirjan tiedot
16.02.2014 7.55Ilmatieteen laitos tuottaa ennusteita Suomen hiihtojoukkueelle Sotsiin
15.02.2014 15.44Lomarengas: Lapin hiihtokeskuksissa vielä tilaa hiihtolomaviikoilla

Näytä lisää »