Dieselauton harvat tankkausvälit ovat toki yleensä hyvä asia varsinkin paljon ajavalle. On miellyttävää, kun autoa ei tarvitse tankata joka toinen päivä. Mutta jos kilometrejä kertyy vain vähän, säiden muuttuminen voi tuoda ongelmia. Jos säiliö on täynnä kesälaatuista dieseliä, ja sää muuttuukin kylmäksi, tästä voi tulla ongelmia.
Jos lämpötila laskee alle kesälaatuisen polttonesteen suodatettavuuslämpötilan, yleensä -15 °C, dieselpolttonesteen parafiini alkaa kiteytyä. Tämä tukkii nopeasti suodattimen, ja meno alkaa hyytyä. Ensiksi moottorista alkaa kadota teho, ja lopulta se sammuu kokonaan. Tässä vaiheessa ei enää ole tehtävissä muuta kuin hinata auto lämpimään korjaamoon, jossa siihen pitää vaihtaa uusi polttonestesuodatin ja juoksevampi polttoneste säiliöön.
Niinpä tässä vaiheessa ei kesälaatuista kaasuöljyä kannata enää tankata säiliötä täyteen. On viisaampaa ajella hyvin vajaalla säiliöllä, kunnes sattuu sellaiselle huoltoasemalle, jossa on talvilaatua myynnissä. Tällä pikku kikalla voi säästyä ikäviltä hankaluuksilta.