Laivamatkustajien oikeuksiin selviä parannuksia26.12.2012 11.11 Matkustajan oikeuksia meri- ja sisävesiliikenteessä säätelevä EU-asetus tuli voimaan 18.12.2012. Asetuksen tarkoituksena on turvata matkustajien oikeudet myöhästymisten ja matkan peruuntumisen varalta. Myöhästymis- ja peruuntumistapauksissa matkustajalla on oikeus huolenpitoon ja mahdolliseen korvaukseen. Huolenpitoon voi kuulua aterioita ja virvokkeita sekä yöpymisjärjestelyt tapauksen mukaan. Matkustajalle voidaan tarjota myös uudelleenreititys tai lipun hinnan palautus. Mikäli matkustaja ei ole tyytyväinen tilanteen hoitoon, tulee hänen ottaa ensisijassa yhteyttä liikenteenharjoittajaan ja sen jälkeen tarvittaessa viranomaiseen. Valitus tulee tehdä kahden kuukauden kuluessa tapahtumasta. Vammaisten ja liikuntarajoitteisten erityistarpeet myös huomioonAsetus parantaa myös vammaisten ja liikuntarajoitteisten henkilöiden erityistarpeita meri- ja sisävesiliikenteessä. Tarpeet on huomioitava erityisesti esim. lipunvaraustilanteissa, tiedotuksessa, noustessa alukseen ja poistuessa aluksesta, siirtyessä mahdollisiin WC-tiloihin, vaurioituneiden tai kadonneiden liikkumisen apuvälineiden tilapäisessä korvaamisessa sopivilla välineillä. Tavoitteena aina turvallinen matkaMahdollisen myöhästymisen tai matkan peruuntumisen vuoksi aikataulujaan harmittelevan matkustajan on hyvä muistaa, että kaikki päätökset tehdään aina turvallisuusnäkökulmasta. Oikeutta korvaukseen ei ole, jos peruutus tai viivästys johtuu esim. sopimattomista sääolosuhteista, työtaistelusta tai muusta turvallisuusriskistä. |