Tasoristeysonnettomuuksia pystytään ennakoimaan entistä tarkemmin14.01.2013 5.22 Tasoristeysonnettomuuksien ennakoimiseen on kehitetty uusi arviointiohjelma, jolla pyritään ennustamaan mahdollisimman luotettavasti kussakin tasoristeyksessä tapahtuvien onnettomuuksien määriä sekä arvioimaan tasoristeysten parannustoimenpiteiden vaikutuksia onnettomuusmääriin. Tasoristeysten turvallisuusarviointeihin tarkoitettu arviointityökalu, RautaTARVA (Tarva LC) on kehitetty Liikenneviraston ja Trafin toimeksiannosta VTT:n ja Simsoft Oy:n yhteistyönä. Vastaavankaltaista arviointiohjelmaa teiden turvallisuusarviointeihin on käytetty Liikennevirastossa ja ELY-keskuksissa 1990-luvun puolivälistä alkaen. Arvioinnit perustuvat vuosina 2000–2011 valtion rataverkon tasoristeyksissä tapahtuneiden onnettomuuksien määriin sekä tasoristeystietojen perusteella laadittuihin onnettomuusmalleihin. Tehdyt tarkastelut osoittavat, että onnettomuusmallien ja onnettomuushistorian tiedot yhdistämällä saadaan olennaisesti parempia ennusteita kuin pelkän onnettomuushistorian perusteella. Ohjelmaan sisältyvät tiedot tasoristeyksistä on tarkoitus päivittää määräajoin, ensimmäinen päivitys tehdään vuoden 2013 alussa. Liikennevirasto ja ELY-keskukset tulevat jatkossa käyttämään Tarva LC:n laskemaa onnettomuusennustetta mm. valittaessa turvallisuutta parantavia toimenpiteitä sekä tasoristeyksiä, joiden kohdalla turvallisuutta parannetaan. Trafi hyödyntää ohjelman tietoja turvallisuustyössään. Ohjelman perusteella voidaan arvioida sekä yksittäisten tasoristeysten että rataosien tasoristeysten turvallisuutta. Tasoristeykset on myös jaoteltu ennustettujen onnettomuusmäärien perusteella eri turvallisuusluokkiin. Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi -raportti kokonaisuudessaan Liikenneviraston nettisivuilla. |