Rotatorille ja Nissan trukeille 40 yhteistä vuotta täyteen21.01.2013 10.33 Vuonna 2013 juhlistetaan Rotatorin ja Nissan Forkliftsin jo 40 vuotta kestänyttä yhteistyötä. Sen lisäksi, että Rotator on Nissanin pitkäaikaisin jälleenmyyjä Euroopassa, on Nissan myös Suomessa pisimpään saman edustajan kanssa yhteistyötä tehnyt trukkimerkki. Neljäänkymmeneen vuoteen mahtuu muutoksia Neljänkymmenen vuoden aikana pysyvää on ollut trukkikaupan muutos. Nissanin tullessa markkinoille 70-luvulla koettiin japanilaiset merkit vieraaksi. Tällä hetkellä niillä on kuitenkin kattava markkinaosuus. 1970-luvulla myydyin trukkimalli oli 1,5 tonnin vastapainotrukki ja 2,5 ja 3,5 tonnin trukkeja pidettiin jo “suurina” koneina. Nykyään Nissan- trukkien valikoima vaihtelee 1,25 tonnin sähkötrukista 8 tonnin polttomoottoritrukkiin ja aikaisempina vuosikymmeninä ”suurena” pidetty 2,5t polttomoottoritrukki on tänä päivänä valikoiman myydyin koneluokka. Rotator vastaa asiakkaan tarpeeseen Toinen merkittävä muutos trukkikaupassa on vuokrauksen ja ostamisen suhteessa. Kun vielä 15 vuotta sitten suomalaiset asiakkaat ostivat 90 % ja vuokrasivat 10 % kalustosta, 2000-luvun puolessa välissä ostamisen ja vuokrauksen suhde oli jo tasan. Tänä päivänä huoltoleasing- ja huoltorental-sopimusten osuus on yli 60 % hankinnoista. Trukkihankinnan yhteydessä asiakas haluaa samaan pakettiin huollot, kunnossapidot sekä pääomakulut. Juuri palvelujen osalta trukkitoimittajan on kehitettävä jatkuvasti omaa toimintaansa ja huomioitava huolto- ja ylläpitohenkilökunnan kasvava rooli. Rotatorin valtteja kilpailussa ovat erityisesti koko Suomen kattava huoltoverkosto ja laajat palvelut käyttökoulutuksista aina trukkien etäseurantajärjestelmiin. Rotatorin trukkikaupassa vuodesta 1974 mukana ollut materiaaliosaston myyntijohtaja Jari Marjamäen mukaan tänä päivänä ei riitä pelkästään hyvä trukki. Toimittajalla täytyy olla lisäksi tarjottavana kattavat huolto- ja kunnossapitopalvelut: - Tänä päivänä asiakkaat haluavat häiriöttömän ja jatkuvan prosessin. Se tarkoittaa, että huolto pitää olla paikalla ja kone uudelleen käyttökunnossa jos ei minuuteissa niin mielellään tunneissa. Tulevaisuudessa trukkien käyttöä seurataan langattomasti tietokoneiden avulla, jolloin tieto häiriöstä on huollolla välittömästi ja käyttökatkoihin päästään käsiksi entistä nopeammin. |