Uusi moottoriteknologia tuo uusia haasteita maarakennuskonealalle16.02.2013 10.10
Ojala Machine Oy Sievistä tekee maarakennuskonekaluston kauppaa suurella volyymilla. Asiakkaita osaavasti palvelevan toiminnan taustalla on Ojaloiden vuosikymmenten kokemus maarakennuskoneurakoitsijana, laaja verkosto koneiden hankinnassa euroopassa sekä vankka tekninen osaaminen ja erittäin laadukas koneiden varustelu- ja huoltotoiminta Sievissä. - Koska tuomme maahan oikeastaan kaikkia maarakennuskonemerkkejä, tulee meidän osata myös kaikkien merkkien tekniikka koneiden ostosta ja myynnistä niiden maahantulohuoltoon ja varusteluun. Lisäksi maahantuomme myös mm. kuljetuskalustoa, hakkureita, murskaimia ym. joten tekninen osaamisemme on laajaa, sillä se ei rajoitu pelkästään yhteen konemerkkiin, sanoo Ojala. Yli 56 kW tehoisissa työkoneissa otetaan vuoden 2014 alussa käyttöön uusien päästönormien mukaiset Tier 4 Final / Stage IV -moottorit. - Uusi moottoriteknologia tuo uudet haasteet myös maarakennuskoneiden valmistajille, myyjille ja loppukäyttäjille. Suurin osa valmistajista tulee käyttämään moottoreissaan sekä pakokaasujen kierrätystä (EGR) että SCR-tekniikkaa, missä pakoputkistoon ruiskutetaan urealiuosta (AdBlue), opastaa Ojala. Uudet moottorit jälkikäsittelyjärjestelmineen vievät entistä enemmän tilaa ja nostavat uusien työkoneiden hankintahintaa. - Kasvaneet ja lisääntyneet komponentit vaikuttavat koneiden muotoiluun ja sitä kautta mm. ohjaamon näkyvyyteen. Uusi teknologia nostaa esimerkiksi keskikokoisen kaivukoneen hintaa noin 10 000 eurolla. Moottoreissa on jatkossa myös paljon nykyistä korkeampia pintalämpötiloja, mikä asettaa omat haasteensa paloturvallisuuteen vaikkapa turpeen lastauksessa, sahateollisuudessa ja muissakin käytöissä. Lisäksi Ad Blue -nesteen jakelu ja säilytys työmailla tulee olemaan uutta konealalla. Myös uuden teknologian koneiden käyttövarmuus ja ylläpitokustannukset mietityttävät niin asiakkaita kuin koneiden myyjiäkin, toteaa Ojala. Ojala Machine on onnistunut hankkimaan varastoon suuren valikoiman uusia ja uudenveroisia kaivukoneita vanhalla luotettavaksi todetulla moottoriteknologialla. - Asiakkaat kysyvät näitä koneita ja me olemme pystyneet vastaamaan kysyntään. Meillä oli myös pyöräkuormaajia suuri määrä vanhalla moottoritekniikalla mutta nyt niitä on pihassa enää yksi kappale; pyöräkuormaajissa on siirrytty kaivukoneita nopeammin uuteen moottoriteknologiaan. Toki elämme mukana kehityksessä ja meiltä löytyy kaivukoneita myös Tier 4 Final -moottoreilla, joiden avulla opimme myös itse uuden tekniikan, kertoo Ojala. |