Talvivaara-selvitys ministeri Niinistölle: Ympäristönsuojelulakiin esitetään muutoksia18.02.2013 16.44 Ympäristöministeriö asetti marraskuussa 2012 Riitta Rainion ja Aino Turpeisen selvittämään Talvivaaran kaivoksen ympäristöongelmia ja viranomaisten toimintaa niiden valvonnassa. Selvitys luovutettiin ympäristöministeri Ville Niinistölle tänään. - Selvityksessä on hyviä ehdotuksia viranomaisten toiminnan ja lainsäädännön kehittämiseksi. Tulen viemään niitä eteenpäin parhaillaan käynnissä olevan ympäristönsuojelulainsäädännön uudistuksen yhteydessä. Kansalaisten on voitava luottaa viranomaisten riippumattomuuteen ja siihen, että ympäristöviranomaiset käyttävät kaikkia käytettävissä olevia keinoja ympäristövahinkojen estämiseksi, Ville Niinistö sanoi selvityksen luovutustilaisuudessa eduskunnassa. Toiminnanharjoittajalla on vakavia puutteita suunnittelussa, riskiarvioinnissa ja asiantuntemuksessaSelvityksessä tuodaan esiin Talvivaaran kaivoksen vakavat ympäristönsuojeluongelmat. Toiminnassa on tapahtunut useita muutoksia ja sellaisia yllättäviä tilanteita, joita YVA- menettelyssä, ympäristölupaa haettaessa tai lupapäätöksessä osattu arvioida. Myös ympäristölupamääräyksiä on rikottu. Talvivaara on joutunut muuttamaan toimintaansa ongelmien ilmaannuttua. Muutoksista syntyneisiin uusiin ongelmiin ei ilmeisestikään ole varauduttu tehdyssä riskinarvioinnissa. Myöskään kaivoksen vesitase ei ole ollut toiminnanharjoittajan hallinnassa eikä siihen liittyvää riskiarviointia ole tehty tai se on jäänyt vähälle huomiolle. Tästä johtuen ei ole osattu varautua sellaiseen vesitilanteeseen, joka Talvivaarassa tällä hetkellä vallitsee. Selvityksen mukaan Talvivaaran kaivoksen toiminnan suunnittelussa ja toiminnasta aiheutuvien ympäristöpäästöjen arvioinnissa sekä toiminnanharjoittajan käyttämien konsulttien asiantuntemuksessa on selvästi parantamisen varaa. Valvoja ei ole käyttänyt kaikkia käytettävissä olevia keinojaSelvityksen tekijöiden Riitta Rainon ja Aino Turpeisen mukaan valvoja eli Kainuun ELY-keskus ei ole käyttänyt hyväkseen kaikkia käytettävissä olevia valvontakeinoja, kuten välillistä hallintopakkoa. Valvoja on turvautunut liian kauan pelkkiin huomautuksiin ja kehotuksiin. Vain tiukimmissa tilanteissa on tehty tutkintapyyntö poliisille. Ympäristöministeriön uuden valvontaohjeen katsotaan olevan aikaisempaa tiukempi mm. hallintopakon käytön osalta. Selvityksessä huomautetaan, että valvojalla olisi ollut käytettävissään SYKE:n julkaisema hallintopakkokeinoja koskeva opas, jossa on käyty läpi erilaiset pakkotoimikeinot mallipäätöksineen. Valvontaviranomaisen haluttomuus käyttää hallintopakkoa samoin kuin useat poikkeuksellisia tilanteita koskevat päätökset ovat saattaneet olla omiaan herättämään epäilyksen valvojan toiminnan riippumattomuudesta, selvityksessä todetaan. Useista valvojan tekemistä päätöksistä olla ottamatta käyttöön hallintopakkokeinoja on valitettu, ja asia ratkaistaan hallinto-oikeudessa. Ympäristösuojelulainsäädäntöön esitetään muutoksiaYmpäristöministeriössä on valmisteltavana parhaillaan esitys uudeksi ympäristönsuojelulainsäädännöksi. Selvityshenkilöt ehdottavat muun muassa seuraavia muutoksia huomioitavaksi uudistustyössä. Ympäristölupahakemusten puutteellisuus on lupaviranomaisen kannalta hyvin hankalaa. Siksi ympäristönsuojelulakiin esitetään selvityksessä otettavaksi säännös siitä, että puutteellinen ympäristölupahakemus voidaan joko jättää tutkimatta, jos hakemuksen täydennystä joudutaan useita kertoja pyytämään tai suoraan hylätä, jos hakemus on hyvin puutteellinen. Lisäksi esitetään lupaviranomaiselle oikeutta velvoittaa hakijan täydentämään hakemusta tai hankimaan tarvittava selvitys tai tutkimus uhalla, että lupaviranomainen hankkii sen hakijan kustannuksella. Hallintopakkotoimivallan osalta esitetään, että hallintopakkoviranomaisen tehtävät siirrettäisiin lupaviranomaiselle eli aluehallintovirastolle ja siellä ympäristölupavastuualueelle, jolla on itsenäinen ja riippumaton asema. Talvivaaran tapauksessa on erityisesti vesiongelmien vuoksi jouduttu useaan otteeseen turvautumaan ympäristönsuojelulain poikkeuksellisia tilanteita koskeviin säännöksiin. Siihen kytkeytyvät tulkintaerimielisyydet ja kysymys eri lainkohtien soveltamisesta toiminnan muutostilanteissa tulisi selvittäjien mukaan ratkaista uuden ympäristönsuojelulain säätämisen yhteydessä. Selvityshenkilöt esittävät myös lupa- ja valvontaviranomaisten yhteistyön kehittämistä sekä voimavarojen ja asiantuntemuksen turvaamista. Selvityshenkilöt asetettiin toimikaudelle 12.11.-31.12.2012. Määräaikaa pidennettiin ympäristöministeriön päätöksellä 11.2.2013 saakka. |