Bridgestone on kehittänyt "Large & Narrow" -konseptirenkaan11.04.2013 16.11
Bridgestone Corporation on kehittänyt uuden ”Large & Narrow” -konseptirenkaan. Tämä konseptirengas edustaa uutta rengastyyppiä, joka on kapeampi ja jonka halkaisija on suurempi kuin perinteisissä renkaissa. Renkaan kehittämisen taustalla on pyrkimys luoda uusi ympäristötekniikka, jotta renkaat voivat edistää kestävän yhteiskunnan toteutumista. Large & Narrow -konseptirengastekniikan avulla ajoneuvojen polttoainetehokkuus paranee, jolloin CO2-päästöt vähenevät. Lisäksi näissä renkaissa on suurempi ilmanpaine kuin perinteisissä renkaissa, ja uudet pintakuviotekniikat ja kumiseokset on suunniteltu erityisesti näihin renkaisiin. Large & Narrow -konseptirenkaissa käytettävän uuden innovatiivisen tekniikan ansiosta renkaissa on saavutettu huomattavasti alhaisempi vierintävastus ja merkittävästi parempi märkäpito. Yhtiö jatkaa tekniikan kehittämistä ja suunnitelmissa on ottaa se pian kaupalliseen käyttöön. Mahdollisia sovelluksia on tämän tekniikan käyttö uudessa rengasluokassa, joka liitetään Bridgestonen polttoainetehokkaiden renkaiden ECOPIA-mallistoon. Tämä uusi rengastekniikka voidaan esitellä myös seuraavan sukupolven autojen tai muiden ajoneuvojen ensiasennusrenkaissa. Large & Narrow -konseptirengas esiteltiin kansainvälisessä autonäyttelyssä – Salon de l'auto de Genèvessä – maaliskuun alussa. Bridgestone-konserni on maailman johtava rengasvalmistaja. Se pyrkii sataprosenttiseen kestävien materiaalien käyttöön ja CO2-päästöjen vähennykseen paremman polttoainetehokkuuden kautta. Tämän tekniikan avulla Bridgestone uskoo pystyvänsä tarjoamaan jatkossakin maailmanluokan rengastuotteita, jotka ovat kestäviä sekä liiketoiminnan että ympäristön näkökulmasta. Yhtiö kehittää jatkossakin erilaisia tekniikoita, joilla pyritään edistämään kestävän yhteiskunnan toteutumista. Uuden tekniikan ominaisuudet 1. Ympäristöystävällisyys
Suurentamalla renkaiden halkaisijaa ja nostamalla niiden ilmanpainetta voidaan kosketusalueen, eli maan kanssa kosketuksiin tulevan renkaan alueen, muodonmuutosta rajoittaa huomattavasti. Lisäksi optimoimalla tämän tekniikan avulla kehitettyjen renkaiden rakenne ja käyttämällä parhaiten käyttötarkoitukseen sopivia materiaaleja päästiin vierintävastuskertoimeen, joka on noin 30 prosenttia tavallisimman rengaskoon (175/65R15) vierintävastusta alhaisempi. Renkaiden kaventaminen vähentää myös ilmanvastusta, joka on merkittävä huomioon otettava tekijä, kun polttoainetehokkuutta pyritään parantamaan. Näiden tekijöiden ansiosta uutta tekniikkaa hyödyntävissä renkaissa saavutetaan parempi polttoainetehokkuuden taso kuin nykyisissä jo markkinoilla olevissa Bridgestonen polttoainetehokkaissa renkaissa. 2. Turvallisuus Tämän tekniikan avulla toteutettu kapeampi renkaan koko auttaa vähentämään tiellä olevan veden renkaaseen kohdistamaa painetta sateella tai märissä olosuhteissa. Lisäksi renkaat on suunniteltu niin, että niiden kosketusalue on pitempi ja kosketuspaine suurempi, mikä auttaa ehkäisemään veden kertymistä renkaan ja tien väliin. Näiden ominaisuuksien sekä renkaiden uusien erikoiskuvioiden ja -seosten tuomien hyötyjen ansiosta renkaiden märkäpito on noin 8 prosenttia parempi kuin perinteisissä renkaissa, mikä parantaa turvallisuutta. Taustatiedot
Large & Narrow -konseptirenkaan kehittäminen on yksi aloitteista, joilla Bridgestone pyrkii saavuttamaan konsernin pitkän aikavälin ympäristövisioon kirjatun tavoitteen ”vähentää CO2-päästöjä” ja ”tukea kansainvälisten päästötavoitteiden (CO2-päästöjen vähentäminen 50 prosentilla) saavuttamista”. |