Uusi Volvo FM -kuorma-auto - ajettavuus huippuluokkaa, painopiste kuljetusyrityksen tehokkuudessa ja kustannuksissa02.04.2013 12.11
Uusi Volvo FM –kuorma-auto vie ohjattavuuden ja ajotuntuman kokonaan uudelle tasolle – ja kuljetusten tehokkuuden täysin uuteen ulottuvuuteen. Ajettavuutta parantavia ominaisuuksia ovat esimerkiksi Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä ja lukuisat alustaan tehdyt parannukset. Kuorma-autoon sisältyy myös uutta tekniikkaa ja uusia palveluita, joilla parannetaan kuljetusten tehokkuutta ja käyttökustannuksia. – Kuljettaja voi nauttia erinomaisista ajo-ominaisuuksista, ja kuljetusyritys puolestaan hyötyy huippuluokan käyttöasteesta ja pienentyneestä polttoaineenkulutuksesta, Volvo Trucksin toimitusjohtaja Claes Nilsson kertoo. Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä, entistä parempi etu- ja takajousitus sekä moottorin uudet ripustukset vaikuttavat kaikki uuden Volvo FM -mallin erinomaiseen käyttäytymiseen tiellä. Volvo Trucksin alusta-asiantuntijoiden tavoitteena on ollut myös painon optimointi. – Koska kaikki Volvo FM -versiot ovat nyt selvästi kevyempiä, ne ovat entistä kiinnostavampia painoherkkiä kuljetuksia, kuten säiliö- ja bulkkikuljetuksia, ajaville asiakkaille. He haluavat kuorma-auton, jolla pääsee tasaisesti ja turvallisesti eteenpäin, Claes Nilsson kertoo. Uuden Volvo FM -mallin tuotanto eurooppalaisille asiakkaille alkaa syyskuussa 2013. Katso videot uudesta Volvo FM -kuorma-autosta osoitteessa http://www.youtube.com/user/VolvoTrucks. Ainutlaatuinen ohjausjärjestelmä Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmässä yhdistyvät ohjausvaihteeseen asennettu, elektronisesti ohjattu sähkömoottori ja hydraulinen ohjaustehostin. Tästä on monenlaista hyötyä kuorma-autonkuljettajalle:
Kolme ohjattua akselia Uutena ominaisuutena mukana on myös kolme ohjattua akselia, yksi edessä ja kaksi takana tridem-telillä varustetussa 8x2-alustassa. Kahdella etuakselilla varustetussa 8x2-alustassa ohjattuja akseleita on kaksi edessä ja yksi takana. – Kuorma-auton kääntösäde on pienempi ilman, että renkaiden tarvitsee pureutua tien pintaan. Tämä sopii täydellisesti ahtaisiin paikkoihin, vaikkapa tuotteiden noutamiseen maatiloilta, Volvo Trucksin alusta-asiantuntija Peter Frleta kertoo. Asiakkaiden arvostamaa A-Ride-jousitusjärjestelmää voidaan nyt käyttää sekä levy- että rumpujarruilla varustetuissa ajoneuvoissa. I-See –järjestelmä säästää polttoainetta Volvo Trucks esittelee sekä uutta tekniikka että uusia palveluita, jotka on suunniteltu pienentämään asiakkaiden kuljetuskustannuksia. I-Shift -vaihtamisjärjestelmää täydentävä I-See -tekniikka on saatavana päivitettynä versiona Volvo FM -kuorma-autoon. I-See on kehitetty pääasiassa kaukokuljetustehtävien tarpeisiin. Sen avulla polttoainetta voidaan säästää jopa viisi prosenttia. Kun kuorma-autoa ajetaan, järjestelmä kirjaa tienpinnan vaihtelut muistiin elektronisesti. – Laajennetussa versiossa myös muiden ajoneuvojen tietoja voidaan ladata valmiiksi. Näin I-See -järjestelmästä saadaan täysi hyöty heti reitin ensimmäisellä ajokerralla, I-See -järjestelmän kehitysvastaava Anders Eriksson kertoo. Järjestelmän kirjaamien tai tietokannasta ladattujen tietojen perusteella vaihteiden vaihtaminen, nopeus ja lisäjarrujen käyttö optimoidaan automaattisesti, kun kuorma-autoa ajetaan samalla reitillä. Polttoainetta säästävät palvelut Muita Volvo kuljettajille tarkoitettuja, polttoainetta säästäviä ominaisuuksia ja palveluita ovat muun muassa Dynafleetin Polttoaine ja ympäristö -palvelu, Fuel Advice -palvelu ja Volvo Kuljettajakoulutuksen taloudellisen ajon kurssi. – Kyse on viime kädessä ajotavasta ja ennakoinnista. Kokemukseen katsomatta kuljettajalla on aina varaa kehittyä ja näin parantaa kuljetusyrityksen kannattavuutta, kuljettajakoulutuksesta ja Fuel Advice -palvelusta vastaava Jarkko Aine kertoo. Paras mahdollinen käyttöaste Maailmanluokan laatu on Volvon tunnusmerkki. Uusi Volvo FM -kuorma-auto onkin käynyt läpi järjestelmällisen testaus- ja verifiointiohjelman, jonka olosuhteet vastaavat kuorma-auton todellista työympäristöä. Koska tuotteen laatu on ensiluokkainen ja kuorma-autossa on vakiona tärkeiden kulutusosien kulumista valvova viestintäyksikkö, Volvo Trucks voi tarjota kuorma-auton omistajalle Uuden Gold-huoltosopimuksen ja takuun 100-prosenttisesta käyttöasteesta. – Korjaamo voi valvoa kuorma-auton eri osien todellista kulumista tietokoneen välityksellä. Korjaamo voi näin ottaa yhteyttä kuljetusyritykseen hyvissä ajoin ja sopia huollon yritykselle sopivimpaan ajankohtaan, kuvailee Volvo Trucksin huoltotoimintojen johtaja Christian Gustavsson.
Uuden Volvo FM –kuorma-auton yhteydessä tuodaan markkinoille kattava 11- ja 13-litraisten moottorien valikoima. Kaikki versiot täyttävät Euro 6 -määräykset, jotka tulevat voimaan vuoden 2014 alusta. D13-moottori on saatavana 420–500-hevosvoimaisena ja D11-moottori puolestaan 330–450-hevosvoimaisena. – Olemme kehittäneet SCR (Selective Catalytic Reduction) -tekniikkaa edelleen. Uudet Euro 6 -moottorit ovat paitsi erittäin suorituskykyisiä myös polttoainetaloudellisia, Volvo Trucksin moottorien tuotepäällikkö Astrid Drewsen kertoo. KATSO MYÖS: Uusi Volvo FM - Volvo Trucks -kuorma-automalliston verraton yleisosaaja |