Ari-Pekka Huunonen osti Suomen ensimmäisen hybridikaivinkoneen29.07.2013 10.21 Polttoainetta säästävällä ja huippuvarustellulla Komatsulla kunnostetaan Turun Topinojan kaatopaikkaa.Maanrakennusurakoitsija ja Silkoa Oy:n yrittäjä Ari-Pekka Huunonen Littoisista on hankkinut käyttöönsä Suomen ensimmäisen hybriditeknologiaa hyödyntävän kaivinkoneen. Ekokemin työmaalla Turun Topinojan jätekeskuksessa työskentelevän Huunosen huippuvarusteltu ja ympäristöystävällinen kaivinkone on merkiltään Komatsu HB215LC-1. Myyjänä oli Suomen Rakennuskone Oy. - Vähäiset polttoainekustannukset olivat tärkein syy koneen hankintaan. Kaatopaikan kunnostus on juuri sellaista työtä, jossa hybriditekniikka säästää reilusti polttoainetta. Lisäksi arvostan japanilaista laatua, sanoo Ari-Pekka Huunonen. - Suomen ensimmäinen hybridikaivinkone on periaatteessa aivan tavallinen, perinteinen Komatsu. Erikoisominaisuutena siinä ovat sähköä varaavat kondensaattorit, jotka ottavat voimansa koneen liikkeistä. Kun koneen liikkeitä jarrutellaan ja ylävaunua liikutellaan, siitä vapautuva energia otetaan talteen kondensaattoreihin. Ja kun kone tarvitsee taas voimaa uuteen liikkeeseen, sähköenergia otetaan käyttöön. Polttoainetta säästyy tietyissä liikeradoissa huomattavasti, selvittää koneen myynyt Suomen Rakennuskoneen Lounais-Suomen aluemyyntipäällikkö Pertti Tuomi. - Muualla Euroopassa hybridi-Komatsuja on myyty jo kymmeniä, mutta Suomessa ensimmäiset kaupat tehtiin nyt toukokuun lopulla. Päästöjä vähentävät hybridikaivinkoneet alkavat varmasti yleistyä Suomessakin vauhdilla. Odotuksemme ovat korkealla. Japanissa valmistetun koneen tekniikka on testattu niin huolellisesti, että Komatsu myöntää koneen kondensaattoritekniikalle 10 000 työtunnin takuun, Tuomi kertoo. - Ekokemin tunnuslause on ”Säästämme luonnonvaroja”. Polttoainetta säästävä hybridiratkaisu istuu erittäin hyvin arvoihimme, Jukka Pohjola sanoo. Ari-Pekka Huunosen Komatsu kuluttaa dieseliä noin kolmanneksen vähemmän kuin saman kokoluokan (21,5 tonnia) tavanomainen kaivinkone. - Tämäntapaisessa työskentelyssä polttoainesäästö on suurimmillaan; kaatopaikan maisemoinnissa, jätteen peittämisessä ja suojamaan rakentamisessa kone tekee hyvin paljon ylävaunun kääntöliikettä, jolloin jarruvoimaa saadaan mahdollisimman paljon talteen. Hybridikoneet sopivat erityisen hyvin materiaalinkäsittelyyn, purkuun ja lastaukseen, Pertti Tuomi kertoo. Modernia kaatopaikkarakentamista Ari-Pekka Huunosen hybridikaivinkone on varusteltu muun muassa ylipaineohjaamolla sekä partikkeli- ja aktiivihiilisuodattimilla, jotka pitävät kaatopaikan hajut ja pölyt pois ohjaamosta. Lisäksi koneeseen on asennettu älykäs Scanlaser-paikannusjärjestelmä. Modernin kaatopaikan rakentamisessa käytetään huipputekniikkaa, ja kaivinkoneen ohjaamossa oleva tietokone hyödyntää kaatopaikan profiilin 3D-mallinnusta. Kuljettaja tietää tarkasti, missä milloinkin mennään. - Koneessa on GPS:ään perustuvat 3D-järjestelmät, joihin maastomallit on syötetty. Kaasunkeräyskerroksia, tiiviste- ja kuivatuskerroksia sekä verhoilukerroksia ei mitata yli neljän hehtaarin työmaallamme mittakeppien vaan GPS:n avulla, Ekokemin työmaapäällikkö Jukka Pohjola kertoo. - Kaatopaikkarakentamisessa saattaa pöllähtää ilmoille ikäviä kaasuja. Halusimme, että kuljettajilla on mahdollisimman hyvät ja terveelliset työskentelyolot. Suodattimet estävät myös esimerkiksi kumirouheesta ja polttotuhkasta syntyvien pölyjen pääsyn ohjaamoon, sanoo yli 30 vuotta maanrakennustöitä tehnyt Ari-Pekka Huunonen. |