Terminator-miehet ovat jo varautuneet painonkorotuksiin31.07.2013 Valtioneuvoston päätti kesäkuussa, että raskaiden tavarankuljetusautojen ja ajoneuvoyhdistelmien suurimpia sallittuja mittoja sekä massoja nostetaan lokakuusta lähtien. Ajoneuvon suurin sallittu korkeus nousee 4,2 metristä 4,4 metriin ja massa 60 tonnista 76 tonniin. Viiden vuoden siirtymäaikana sallitaan tämän hetkiselle kalustolle nykyistä suuremmat kuormat. Terminator-pankot on suunniteltu XXL-kokoluokkaan täysin tietoisina siitä, että niiden käyttöaikana Suomen puutavarayhdistelmien kokonaispainoja korotetaan. Tuunasella ja muilla Terminator-pankkoja käyttävillä tilanne on siis hyvä, eikä radikaaleihin kalustomuutoksiin ole tarvetta. Tuunanen ei suosittele radikaaleja muutoksia muillekaan. - Ensin pitää nähdä, että miten milläkin tieosuuksilla voidaan eri painoilla liikkua ja miten kunnat sekä kaupungit omilla tieverkostoillaan rajoittavat toimintoja. Myös yksityisteiden ja hoitokuntien suhtautuminen isoihin autoihin hakee vielä muotoaan. Tuunanen tietää myös sen, että suurimmalla osalla puhtaasti kuljetusyrittämisellä leipänsä tekevillä yrityksillä taloudellinen tilanne on vähintäänkin haastava. - Investointikyky on hyvin rajattu ja uusinvestointien rahoittamisessa on jo nyt yrityksillä ongelmia. Ja näkevätkö yritykset tarpeelliseksi investoida, jos tuottoedellytyksiä ei ole, on sitten rajoitteena teiden kantavuus tai siltojen mataluus. Vähäisintä ei ole myöskään se, että miten asiakas suhtautuu esimerkiksi kuljetusmaksuneuvotteluissa siihen, että pystyykö käyttämään kokonaispainoja. Tuunanen näkee suurimpana ongelmakohtana sen, että kuljetusyrittäjä joutuu ajamaan suurimman osan vuodesta alikuormalla. - Teoreettisen maksimikuorman ja todellisen kuorman erosta tulee olemaan asiakkaiden kanssa mielenkiintoisia keskusteluja. Meidän täytyy ajatella uudella tavalla ja kuljetuspalvelu onkin asiakkaan tuloksen teon väline ja edellytys, ei siis kustannus vaan investointi, toteaa Tuunanen. |