Pian jokainen tie on koulutie
11.08.2013 18.53
Useimmat koulut alkavat 12. tai 13. elokuuta. Samalla sadattuhannet lapset ja nuoret lähtevät koulumatkalle. Aikuiset turvaavat lasten koulumatkat kasvattaen, valistaen ja itse liikennesääntöjä noudattaen. Silti yksinkertaisiakin sääntöjä, kuten liikennevaloja, ei aina noudateta. Liikenneturvan seurannassa joka viides kerta valojen vaihtuessa yksi tai useampi autoilija ajoi päin punaista.
Siinä missä vanhemmat ja koulut tukevat lasten turvallista liikkumista kasvatuksen ja valistuksen keinoin, tiellä liikkujista erityisesti autoilijoilla on oma tärkeä roolinsa liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten noudattamisessa.
Mitä suurempi nopeus, sitä vähemmän aikaa kuljettajalla on havainnoida liikennetilannetta ja reagoida sen mahdollisiin muutoksiin, kuten liikennevaloihin. Punaista päin ajaminen onkin yhä varsin yleistä. Liikenneturvan liikennekäyttäytymisen seurannoissa keväällä 2013 havaittiin yhden tai useamman auton ajavan päin punaista joka viides kerta liikennevalojen vaihtuessa (21 %).
Liikenneturva kampanjoi koulujen alkaessa tänäkin vuonna teemalla ’Jokainen tie on koulutie – noudata nopeusrajoitusta’, korostaen aikuisten vastuullisen liikennekäyttäytymisen tärkeyttä. Jokainen aikuinen voi omalta osaltaan vaikuttaa lasten liikenneturvallisuuteen.
Tarjolla tukea vanhemmille
Myös koulutielle lapsiaan ensimmäistä kertaa opastaville vanhemmille on tarjolla apua. Liikenneturvan verkkosivuilta ilmaiseksi tilattavissa oleva uusi Lapsi liikenteessä -opas on oiva apu itsenäiseen liikkumiseen harjoittelevien lasten vanhemmille, vinkkaa suunnittelija Katariina Rahikainen. Siinä korostuu myös vanhemman esimerkin tärkeys.
Lapsi oppii turvalliseen liikkumiseen vähitellen, seuraamalla vanhempien ja tuttujen aikuisten esimerkkiä. Vastuu lapsen turvallisuudesta liikenteessä on aikuisella – siksi kulkureitit tulisi käydä yhdessä läpi lapsen kanssa etukäteen. Samalla varmistetaan, että lapsi ei yksinään liiku ympäristössä, jota ei hallitse.
Lapsen on usein vaikea hahmottaa esimerkiksi auton äänen suuntaa tai etäisyyttä, tai tarkkaavaisuuden vie liikenteen sijaan kaveri tai leikki. Käsitys liikenteen vaaroista ei ole vielä muotoutunut, ja lapsi usein virheellisesti uskoo, että oikeassa oleminen auttaa selviämään liikenteessä. Lisäksi liikennetermit ja -symbolit ovat usein vaikeita lapselle. Aikuisen kannattaakin keskittyä turvallisten toimintamallien opettamiseen monimutkaisten sääntöjen opettamisen sijaan. Oikean ja vasemman erottaminen liikennetilanteessa ei pienellä lapsella ole vielä tärkeää – tärkeämpää on osata katsoa, ettei kummastakaan suunnasta tule autoa tietä ylittäessä.
Kouluissa moninaista liikennekasvatusta
Kouluissa liikennekasvatus ei ole oma oppiaineensa, vaan se sisällytetään muihin oppiaineisiin. Opetus onkin pitkälti opettajien omasta aktiivisuudesta ja mielenkiinnosta syntyvää ja sen määrä vaihtelee suuresti eri koulujen ja luokka-asteiden välillä.
Liikenneturva tukee opettajia tarjoamalla materiaaleja ja ideoita sekä koulutusta muun muassa syksyllä starttaavalla valtakunnallisella opettajien jatkokoulutuskiertueella, joka tarjoaa ajankohtaisia ja osallistavia liikennekasvatuksen työkaluja eri-ikäisten lasten ja nuorten kanssa toimiville opettajille.
Turvallinen liikennekäyttäytymistä on tuettava elinikäisellä liikennekasvatuksella, tarjoamalla oppilaille säännöllistä ikäryhmälle räätälöityä liikennekasvatusta ja ottamalla liikenneturvallisuus osaksi koulun jokapäiväistä toimintakulttuuria.
- Jokaisesta koulusta tulisi löytyä vähintään yksi liikenneturvallisuuden osaaja, Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen sanoo ja kehottaakin vanhempia ottamaan liikenneturvallisuusasiat puheeksi opettajan kanssa.
Katso myös: Ohjeet koulumatkaan Alakouluikästen liikennevahingot
|