Sparalille tehdasvarusteltu purku-Kobelco28.01.2021 8.00
Suomen ja Pohjoismaiden ensimmäinen tehdasvarsteltu Kobelco SK350DLC-10E purkukone viimeistelyssä Kobelco Centerillä Seinäjoella ennen luovutusta Ab Sparal Oy:lle marraskuussa. Koneessa on täysi purkuvarustus sekä kolmiosainen Separate boom-puomisto. Dehacon lajittelukoura on sävy-sävyyn koneen värin kanssa.
Kobelco Center toimitti Suomen ja Pohjoismaiden ensimmäisen tehdasvarustellun Kobelco (SK350DLC-10E) purkukaivinkoneen vaasalaiselle Ab Sparal Oy:lle. Koneen viimeistely ja loppuvarustelu tehtiin Kobelco Centerin Seinäjoen toimipisteessä. Vaasalainen purkutöiden moniosaaja Ab Sparal Oy on toiminut jo vuodesta 1986. Perheyritys tekee erilaisia purku-, timanttiporaus- ja sahaustöitä ympäri Suomen. Tänä päivänä yritystä johtaa veljekset Mikael ja Thomas Sparf. - Faija perusti purkuyrityksen vuonna 1986, itse olen pyörinyt näissä hommissa kuusitoistavuotiaasta saakka vuodesta 1996 ja töihin firmaan tulin vuonna 2000. Veljeni Thomaksen kanssa otimme ohjat vuonna 2005 ja aloimme satsaamaan entistä vahvemmin raskaaseen purkutyöhön. Olemme tänä päivänä 40 alan ammattilaista vakituisesti työllistävä osaaja, sanoo Ab Sparal Oy:n toimitusjohtaja Mikael Sparf.
Projekti lähes maalissa. Kobelco Centerin Aki Tuominen (vas.), Ab Sparal Oy:n koneenkuljettaja Jan Furu ja toimitusjohtaja Mikael Sparf ovat tyytyväisiä lopputulokseen. Purkualalla on kova kilpailu töistä ja Sparfilla on selkeä visio, millä erottua massasta. - Kilpailemme laadulla. Meillä se tarkoittaa kokonaisuutta työn tilaamisesta loppulaskuun. Alalla on kova kilpailu ja me haluamme erottua laadulla, osaamisella ja oikeanlaisella kalustolla. Tarkoituksenmukainen kalusto ja työntekijöiden viihtyvyys on suuri laatutekijä. Timanttiporaus ja saneerauspuoli on meillä hyvin hanskassa ja raskaalla purkupuolella uusimme koko ajan kalustoamme vastaavaan entistäkin paremmin asiakkaidemme tarpeisiin. Sparal on vahva tekijä varsinkin Pohjanmaalla, mutta maine hyvästä työn laadusta on kirinyt muuallekin. - Vaasa on meidän kotikenttä ja totta kai vahvinta aluetta. Viime aikoina olemme tehneet muun muassa Vaskiluodon satama-alueen purkutöitä, uuden ison Prisman alueen purkua ja juuri valmistuneen Vaasan jäähallin vanhan kaarihallin purun pois uuden rakennuksen tieltä. Vaasan lisäksi meillä on tällä hetkellä töitä muun muassa Järvenpäässä, Vantaalla, Helsingissä ja Turussa, luettelee Sparf. Puomisto on tappikiinnityksellä ja letkut pikaliittimillä, jotka mahdollistavat nopean puomin vaihdon.
Alavaunu ja telastot ovat purkusuojattu ja -vahvistettu. Suomen ensimmäinen tehdasvarusteltu purku-Kobelco Kun uuden purkukaivinkoneen hankinta tuli eteen, oli Sparfilla selkeä visio mitä hän haluaa. Mies on erittäin kiinnostunut purkualasta ja hän seuraa jatkuvasti alan uusia tuulia meillä sekä maailmalla. Päätyminen Kobelcoon oli tarkan tutkinnan tulos. - Halusimme parhaan tehdasvarustellun purkukaivinkoneen mitä markkinoilta löytyy. Kobelco on purkukoneissa markkinajohtaja Japanissa, eikä turhaan. Mietimme tarkkaan mitä haluamme koneiltamme tulevaisuudessa, minkälaisia töitä tulemme tekemään, mikä kone olisi paras töihimme ja säilyttäisi hyvin jälleenmyyntiarvonsa. Kun ynnäsimme ominaisuuksia jäi jäljelle lopulta vain yksi merkki – halusimme Kobelcon. Konekauppaa tehtiin alueen Kobelcomyyjän Aki Tuomisen kanssa, joka antaa suorat kehut Sparfin tietämykselle ja ammattitaidolle. - Mikael Sparf on rautainen purkualan ammattilainen ja hänellä oli heti tarkka tieto minkälaisen koneen hän haluaa. Kävi kyllä nopeasti selväksi, että tällä kertaa asiakkaalla oli myyjää kovempi tietämys kyseisestä koneesta, naurahtaa Tuominen. Tehdasvarusteltu kone kuulostaa nopealta rasti ruutuun -kaupalta, mutta sitä se ei ole. - Tehdasvarustelu on aina iso projekti jossa räätälöidään kone kaikkia yksityiskohtia myöten. Lisäksi kun kyseessä oli ensimmäinen Suomeen toimitettu tehdasvarusteltu purku-Kobelco, niin tämä oli meillekin täysin uutta. Suunnitteluvaiheessa kävimme tarkkaan läpi halutut varustelut ja nyt meillä on täällä Seinäjoella loppuvarustelussa todella tyylikäs Kobelco SK350DLC-10E. Varustelumme tekee viimeistelyt, asentaa muun muassa rasvarit ja työvalot sekä teemme tarvittavat tarkistukset ja huollot, listaa Tuominen.
Kobelco SK350DLC-10E:n hytti kallistuu peräti 30 astetta, joka helpottaa purkutöitä huomattavasti. Hytin suojaus on myös huippuluokkaa. Sparalilla jokaisella koneella on oma kuski: Jan Furu käskee jatkossa Kobelcoa. Aina työturvallisuus edellä Uusi Kobelco SK350DLC-10E on varusteltu Sparalin tarpeisiin viimeistäkin yksityiskohtaa myöten. Kobelcossa on normaalit turvasuojaukset ohjaamon ulkopuolella, alavaunu on suunniteltu purkutöihin, hytti kallistuu 30 astetta joten työskentely on aina ergonomista ja turvallista. Kunnon purkusuojauksella varustetussa hytissä on myös ylipaineistus asbesti ja kaasusuodattimilla, joka pitää kuljettajan työympäristön turvallisena ja virkeystason korkealla kaikissa työskentelyolosuhteissa. - Kuljettajan turvallisuus on meille ykkösasia ja töihimme suunniteltu sekä tehdasvarusteltu Kobelco ROPS- ja FOPS-hyväksytyllä hytillä tarjoaa parasta myös työturvallisuuden osalta. Hytti kestää isommankin onnettomuuden, esimerkiksi romahduksen tai isojen purkuosien putoamisen koneen päälle suojaten kuljettajaa vaurioilta, sanoo Sparf. Purkutöissä työskennellään usein kaupunkiolosuhteissa, joten pölynhallinta pitää olla kunnossa. - Työmailla pölyää paljon ja oikeanlainen sekä toimiva pölynhallinta on tärkeää. Koneessa on oma vesisuihkujärjestelmä, jonka avulla pölyn muodostumista voidaan vähentää oleellisesti purkutöitä tehtäessä. Turvalaitteet ovat myös huippuluokkaa. - Koneessa on oma turvalaitteisto, joka tietää koko ajan puomin asennon, tunnistaa kuorman ja estää konetta kaatumasta. Lisäksi etäseuranta on hyvä ominaisuus, sen avulla voidaan ennakoida huollot ja seurata kulutuksia sekä tuottavuutta, kehuu Sparf. Kobelco varusteltiin Separate boomilla eli kolmiosaisella puomistolla. - Yksi vahvuuksista on, että sen avulla voidaan tehdä purku- ja lajittelutöitä myös alaspäin, puomilla voi työskennellä hyvin lähellä konetta. Puomin asentoa on myös helppo vaihtaa suoraan lennosta ja aina saadaan optimaalinen työskentelyasento. Nopea tappikiinnitys ja pikakiinnike mahdollistavat puomin vaihtamisen vaikka perinteiseen malliin tai vielä pidempään purkupuomistoon noin puolessa tunnissa. Koneen räätälöinti näkyy myös lisälaitteissa, lajittelukouran värit ovat sävy-sävyyn koneen kanssa. - Päädyimme lajittelukouraa valitessamme Terra-Team Oy:n maahantuomaan hollantilaiseen Dehacoon. Kouran pitää olla tehokas ja kestävä – Dehaco on ykkösmerkki lajittelukourissa ja on meidän valintamme. Kaupan ehtona leikkimielisesti oli, että se on samanvärinen kuin kone ja näyttää siltä että ehdot on täytetty, naurahtaa Sparf katsoessaan kun koura nostetaan koneen viereen odottamaan asennusta. Katso video uudesta Kobelcosta purkutöissä Vaasassa:https://www.facebook.com/567100603497567/videos/762894550983955
|