KIVIROCK KOEAJAA: Renault Trucks C520 P8x4*4 - Tehopeli tienhoitoon

08.02.2020 16.30

rellu1.jpg

Renault Trucks on ottanut pitävän jalansijan tienhoitoautojen markkinoilla Suomessa ja vastaa kasvaneeseen kysyntään heti ajoon valmiilla kalustolla. Koeajoimme niistä tuoreimman eli Pajakulma Oy:n päällerakentaman neliakselisen C 520:n.  

Suomen tiestölle on tullut lyhyessä ajassa noin kymmenkunta Renault Trucks tienhoitoautoa. Yhdistävänä tekijänä on se että miltei kaikki autot operoivat jopa meikäläisittäin erittäin vaativista keliolosuhteista tunnetuilla taajama- ja maantieosuuksilla, rannikkoseudulta aina maan rajaseuduille saakka. 

Suomessa on pitkät perinteet tienhoitoautojen varustelusta ja laitevalmistuksesta. Yksi maineikkaimmista varustelijoista on Pajakulma Oy, joka on myös vastannut nyt koeajettavan, Renault Trucks Suomelle valmistuneen esittelyauton varustelusta. 

- Teknisiä tai tuotannollisia ogelmia ei ole liioin esiintynyt ja niinpä olemmekin varsin tyytyväisiä yhteistyöhömme, toteaa Renault Trucks Suomen myyntijohtaja Pasi Gerpe.

rellu3.jpg

(kuva: Renault Trucks C520:n ohjaamo soveltuu erinomaisesti tienhoitokäyttöön ja tilaa on riittävästi tarvittavien lisälaitteiden asennukselle.)

Vaativaan ammattikäyttöön 

Koeajetun, kokonaispainoltaan 35-tonnisen Renault Trucks C 520 tienhoitoauton voimanlähteenä toimii imuilman esilämmityksellä ja Optibrake+ -moottorijarrulla sekä vahvistetulla öljypohjalla ja hiukkassuodattimen automaattisella regeneroinnilla varustettu DTI13-moottori. Tehoa iskutilavuudeltaan 12,8 litran koneesta saadaan parhaimmillaan 382 kW (520 hv) / 1430 - 1800 r/min. 24 venttiilisen rivikuutosen parhaaksi vääntömomentiksi ilmoitetaan 2550 Nm / 1000 - 1430 r/min. 

Koneen jatkeena on vahvistettu 12-vaihteinen, yhdellä ryömin- tävaihteella täydennetty Optidriver Extended ETREM -automaatti. Taaksepäin ajettaessa moottoritehoa annostellaan taka-akselin suuntaan kaikkiaan viiden vaihteen välityksellä, joista yksi on ryömintävaihde.

Näillä suoritusarvoilla auraus sekä tienpinnan ehostuksen pitäisi luonnistua tehokkaasti ja vaivattomasti kelistä tai paikasta riippumatta. 

Myös C-sarjalaisen alusta ja runkorakenne on suunniteltu raskaita tienhoitotehtäviä ja pai- navia kuormia varten. Rungon etupäähän on integroitu tielaitosmallin aurapuskuri, kattavin hydrauliikkaliittimin ja tarvittavin sähköin. Puskuri vahvistaa runkorakennetta ja mahdollistaa raskaiden, runkorakenteita rasittavien aurojen käytön. Kaksiputkisen NUMMI-ryhmäkippilaitteiston voimin kippaava Jorpe -soralava apurunkoineen on sovitettu ammattitaidolla Renaultin rungolle. Autossa on myös automaattikasetoinnin asennusvalmius, jossa tilavaraus myös vetomoottorille sekä mekaaninen lukko etupäähän sisältäen ilmakellon asennusraudan, jolloin lukko on helposti varustettavissa paineilmakäytöllä.

9-tonnin etuakselin jousituksesta vastaa kaksilehtiset, paraboliset etujouset. Ajovakautta parannetaan vahvistetun kallistuksenvakaajatangon sekä tukevien iskunvaimentajien avuin.

Alusta on saanut jo tuotantolinjalla vetävän telin taakse nousevan apuakselin. Tridemin jousitus on toteutettu nykytyyliin korkeussäädettävin ilmajousin ja tukevin vakaajatangoin. Taka-akseliston suurimmaksi kantavuudeksi ilmoitetaan 21 + 9 tonnia. Auton tekninen kokonaismassa on 39 tonnia ja tieliikennemassa 35 tonnia. Vastaavasti yhdistelmämassat ovat: 78 ja 76 tonnia.

C-sarjalaisen jarruosasto rakentuu tehokkaan moottorijarrun lisäksi levyjarruista. Järjestelmään sisältyy myös ABS, ASR sekä tuiki tarpeellinen mäkilähtöavustin, hätäjarrutusavustin ja lukuisia muita turvallisuutta parantavia toimintoja.

rellu6.jpg(kuva: Rungon etupäähän on integroitu tielaitos -mallin aurapuskuri, kattavin hydrauliikkaliittimin ja tarvittavin sähköin.)

Toimiva hydrauliikka

Pajakulman tienhoitoautovarustukseen sisältyvä hydrauliikkajärjestelmä on täysin CAN -väyläohjattu. 12-lohkoinen hydraulijärjestelmä on sovitettu yhdessä 150 litran öljysäiliön kanssa ohjaamon taakse suojaan. Jatkuvatoiminen järjestelmä ottaa käyttövoimansa moottorin jatkeeksi liitetyltä 130 cm3 säätötilavuuspumpulta. 

Kaikkia hydraulijärjestelmän toimia, kippilaite mukaan luettuna, ohjataan hytin puolelta yhdellä monitoimi-joystickilla ja tapahtumia seurataan opastavasta värinäytöstä. Ero on perinteiseen nappula- ja vipuviidakolla varustettuun tienhoitoautoon melkoinen. 

Reaaliaikaisella opastuksella varustetun ja pitkälle automatisoidun järjestelmän käyttö vaikuttaa, ainakin nopean tutustumisen perusteella, johdonmukaiselta ja helposti omaksuttavalta. Joskin parhaimmillaan jopa useita metrejä autosta ulottuvien tienhoitolaitteiden oikeaoppinen käyttö sujuu vain harjaantuneelta kuljettajalta. 

rellu4.jpg

(kuva: Tienhoitovarustusta ohjataan kuljettajan istuimen käsinojaan integroidun joystick -ohjaimen ja näytön avulla. Monitoimiohjaimella hallitaan etuauraa, alusterää sekä kippiä ja käytännössä kaikkea auton hydrauliikkaa. Ohjaimeen on mahdollista lisätä myös sirotinlaitteen ohjaus.)

Liukkaasti liikenteeseen

Koeajettaessa autossa ei ollut tienhoitovarusteita, mutta toki kaikki valmiudet sellaisten asennukseen. Ilman kamppeita Renault Trucks C 520 kulkee pyyteettömän varmaotteisesti, kuten soranuppiauton kuuluukin. Maininnan arvoisena ja lisäarvoa ranskalaismerkille tuova etu on hiljan raskaisiin malleihin tarjolle tuodut ryömintävaihteet. Tosin tässä autossa niitä on vain yksi, mutta sekin mahdollistaa liikkeellelähdöt erittäin haastavissa paikoissa, mistä on erityisesti yhdistelmänä ajettaessa suurta apua.

Pajakulman tienhoitovarustuksessa on etuauran lisäksi valmius mm. jatkettavan alusterän asennukselle, joskaan auton 3,9 metrin akseliväli ei salli kääntyvällä luovutuskulmalla olevan alusterän asennusta. Auton sivulle saa jopa neljän metrin työleveyteen ulottuvan sivuauran. Työkalupuoli on laajennettavissa vieläkin kattavammaksi. Autossa on valmiudet esimerkiksi liuoslevittimen tai harjalaitteen kytkemiseksi.

Automaattikasettivarustuksella ja hydraulisella läpällä varustettu soralava on Jorpen valmistama. Ja tarvittaessa auton perään voi liittää asianmukaisen vetovarustuksen.

rellu2.jpg

(kuva: Jorpe soralavalla varustetun auton neljäs akseli on nouseva. Tridemin jousitus on toteutettu nykytyyliin korkeussäädettävin ilmajousin ja tukevin vakaajatangoin.)

Kestävä ja kustannustehokas

Pajakulman varustelema neliakselinen Renault Trucks C 520 tienhoitoauto on kelpo esimerkki suomalaisesta erikoisajoneuvopuolen päällerakenne- ja varusteluosaamisesta. Esimerkiksi auralaitteiden huollettavuus ja kuluvien osien vaihtamisen helppous on otettu huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Sama vaivattomuus liittyy myös auton omistamiseen ja ylläpitoon. Renault Trucksilla on laajaa osaamista maarakennuspuolen ajoneuvoista, mikä näkyy paitsi korkeana maavarana myös esimerkiksi ohjaamon suunnittelussa; useimmat kolhuille ja nirhaumille alttiit korinosat ovat joko tavallista kestävämpiä tai vähintäänkin vaivattomasti vaihdettavissa. Lisäksi RT-asiakkaat voivat hyödyntää koko maan kattavaa ja ympärivuorokauden tarjolla olevia huolto- ja varaosapalveluita. Renault Trucksin kestävyys ja  matalat omistamiseen liittyvät kustannukset ovat tuoneet valmistajalle useita asiakkuuksia myös kustannusten osalta varsin kriittiseltä kuntasektoripuolelta.

rellu5.jpg

(kuva: Tienhoitohydrauliikan 12-lohkoinen keskusyksikkö ja 150-litrainen öljysäiliö on nostettu ohjaamon taakse suojaan. Pystypakoputkessa on asiankuuluvasti lavalämmitysventtiili. Kippilaite on kotimainen NUMMI-kippi.)

18.04.2020 11.00KATSO TÄSTÄ 17.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - juontajana Helena Riihitupa - MUKANA MAARAKENNUSALAN UUTISKATSAUS!
17.04.2020 11.00Maanteitä päällystetään tänä kesänä yli tuplasti enemmän kuin viime vuonna
16.04.2020 13.45Peter Grönholm Allu Finland Oy:n toimitusjohtajaksi 1.7.2020 lähtien
16.04.2020 11.11Engcon päivittää DC2-ohjausjärjestelmän yhteensopivuuden parantamiseksi
16.04.2020 8.52YIT:lle useita väylärakentamisen urakoita Liettuassa
15.04.2020 16.11Biopohjaisia, keveitä ja kierrätettäviä sovelluksia pakkaus- ja rakennusteollisuuden tarpeisiin
15.04.2020 11.15Rent Cat Now - lunasta myöhemmin
15.04.2020 10.45Tauno Lehtinen on nimitetty DAF-kuorma-automyyjäksi Jyväskylään
15.04.2020 10.44Outokumpu nimittää Heikki Malisen yhtiön toimitusjohtajaksi
15.04.2020 10.22Harjavaltaan nousemassa akkumateriaalien tuotantolaitos
14.04.2020 18.11KH-MASKIN AB Wacker Neusonin jälleenmyyjäksi Ruotsissa
14.04.2020 16.33Mainosvideonne mukaan Hyviä uutisia! lähetykseen...?
14.04.2020 10.30YIT:lle menestystä Uudenmaan työturvallisuuskilpailussa
13.04.2020 11.33Skanska päällystää teitä laajalla alueella Pohjois-Savossa
13.04.2020 10.01KIVIROCK LEHTI TYÖN ALLA - Mainostaja: nyt pitää näkyä ja antaa positiivista signaalia asiakkaille
12.04.2020 13.00Sundström Oy:n uusi asfalttiasema lisää kapasiteettia
11.04.2020 13.00Terrafame toimittanut Kolmisopen esiintymän hyödyntämistä ja kaivospiirin laajentamista koskevan ympäristövaikutusten arviointiohjelman Kainuun ELY-keskukselle
10.04.2020 15.44KATSO TÄSTÄ PÄÄSIÄISVIIKON LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - juontajana Helena Riihitupa - mukana mielenkiintoista maarakennusasiaa!
10.04.2020 10.00Kaivosteollisuus: Koronakriisi korostaa huoltovarmuuden arvoa
09.04.2020 9.00Parhaat käytännöt koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi siivousrobotteja käytettäessä
08.04.2020 11.11Kevätkampanja: Varustele koneesi nyt Novatronin koneohjauksella - maksa myöhemmin!
07.04.2020 10.12RYOBI lanseeraa painepesurimalliston
07.04.2020 9.11Agnico Eagle Finlandin työterveyshuolto, Kittilän kunta ja Lapin sairaanhoitopiiri kartoittavat yhdessä koronaviruksen leviämistä Lapissa
06.04.2020 16.00Julkiset hankinnat pitävät nyt talouden rattaita raksuttamassa
06.04.2020 10.00Kallioinen Rent tarjoaa vienti- tai noutokuljetuksen ilmaiseksi kun vuokraat maanrakennuskoneen ennen 30.4.2020
06.04.2020 9.33Uudisasuntorakentamisen asiakastyytyväisyys edellä muita toimialoja
05.04.2020 12.00Tukes: Kaivosinvestoinnit kasvoivat, malminetsintä väheni
04.04.2020 10.00ALLU sijoittaa tulevaisuuteen
03.04.2020 16.22KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! uutislähetys - juontajana Helena Riihitupa
03.04.2020Tamtron panostaa kansainvälisen menestyksen kiihdyttämiseen - hallitukseen nimitetty KTT Paul Viio
01.04.2020 15.33Kalkkikivikaivoksissa turvataan yhteiskunnan perustoimintoja
01.04.2020 11.14Endomines AB on laskenut liikkeelle 3,4 miljoonan euron velkakirjalainan
30.03.2020 11.00Uusi tela-alustainen Komatsu PC228USLC-11 kaivukone on nopea ja tarkka
29.03.2020 11.00Rakennetun ympäristön vuotuinen hiilijalanjälki on kartoitettu
28.03.2020 11.00Skanskalle asfalttiurakka Lapista Rovaniemeltä
27.03.2020 10.40Kaivosinvestoinnit kasvoivat, malminetsintä väheni
27.03.2020 8.11Rototiltin täysautomaattinen pikakiinnitysjärjestelmä suuri puheenaihe Conexpossa
26.03.2020 17.00Kuorma-autot ja hyötyajoneuvot muuttuviin kuljetustarpeisiin Volvo Truck Rentalista
25.03.2020 11.00Suomen ensimmäisen valtakunnallisen "Liikenne 12" -liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelu etenee
24.03.2020 11.00JCB FINANCE rahoittaa konehankintasi
23.03.2020 15.14Joustavaa palvelua vara- ja kulutusosissa
23.03.2020 11.54Milwaukee esittelee akkukäyttöisen jatkojousikoneen viemäriputkien avaukseen
22.03.2020 10.00Skanska rakentaa Lumo Kodeille vuokra-asuntoja Vantaan Leinelään
21.03.2020 11.00Engcon nosti kaivukoneenkuljettajat korokkeelle Conexpossa - yritys otti mukaansa Las Vegasiin toimialan suurimpia vaikuttajia
20.03.2020 10.24JT Asbesti Oy sulautuu Purkupiha Groupiin
20.03.2020 10.00Matkustuskarenssi uhkaa rakennustyömaita
19.03.2020 12.25Helsingin suurin Onninen Mega Express -myymälä avautuu Pasilaan
17.03.2020 17.00Engcon menestyksekkäästi esillä USA:ssa Conexpo2020 -tapahtumassa
17.03.2020 11.25Pärhä Oy:n Lokotrack-laitos erikoistuu betonisorien laadukkaaseen tuotantoon
15.03.2020 11.00Skanska ja sen allianssikumppanit toteuttamaan OYS:n uutta sairaalaa
14.03.2020 11.00INFRA ry vahvistaa osaamistaan
13.03.2020 13.11Rakennuskustannukset nousivat helmikuussa 0,2 prosenttia vuodentakaisesta
13.03.2020 9.00Tilannepäivitys Metso Mineralsin ja Outotecin yhdistymiselle vaadittavista kilpailuviranomaisten hyväksynnöistä
12.03.2020 9.00Uusi ALLU Crusher murskain esittelyssä parhaillaan Conexpossa
10.03.2020 12.00Mercedes-Benz Vito uudistuu - keskiössä ympäristöystävällisyys ja turvallisuus
09.03.2020 17.33Mielenkiintoisia JCB koneita koeajettavissa Komiat Konepäivillä Seinäjoella 13.-14.3.
09.03.2020 13.25Sandvik esittelee uuden sukupolven laitteita ja palveluja CONEXPO-CON/AGG-messuilla
08.03.2020 12.00Seitsemästoista Komatsu 830-E louheauto luovutettiin Bolidenin Kevitsan kaivokselle
07.03.2020 11.00Konekaupan Villi Länsi Liedossa 20.-21.3. - Rotator mukana villissä menossa
06.03.2020 9.20Kesko laajentaa teknisen tukkukaupan saralla Ruotsissa
04.03.2020 14.22Kehä I:lle avataan kiertoliittymä
04.03.2020 13.00Finnsiirto Oy osti Simeri Oy:n ja Suomen Telakone Oy:n
03.03.2020 9.00Kvartsipölylle altistuneet ilmoitettava ASA-rekisteriin
02.03.2020 15.40Metso perustaa kaivosteollisuuden kulutusosia valmistavan tehtaan Liettuaan
02.03.2020 11.00Engcon panosti työterveyteen onnistuneesti - Team Engcon menestyi tämän vuoden Vaasahiihdossa
02.03.2020 8.43Cramo tuo automaation osaksi työkonevuokrausta
01.03.2020 14.11Novatronin Xsite® -tuoteperheelle myönnetty Avainlippu
29.02.2020 13.11Terrafamen vuoden 2019 liikevaihto oli 310,4 miljoonaa euroa - käyttökate vuoden 2018 tasolla
28.02.2020 15.25Teollisuuden suurtapahtuma Pohjoinen Teollisuus 2020 Oulun Ouluhallissa 6.-7.5.2020.
27.02.2020 14.50Volvo Trucks siirtää vahvimman maansiirtoautonsa tulevaisuuteen uudella Volvo FMX:llä
27.02.2020 14.22Engcon mukana Yhdysvalloissa, maailman suurimmilla konealan Conexpo-messuilla 2020
26.02.2020 14.44Cramo kehittää palveluita ja toimintaa asiakkaan lähtökohdista
26.02.2020 14.00Outokummun vuosikertomus 2019 on julkaistu
26.02.2020 12.00Metson vuosikertomus 2019 julkistettu
25.02.2020 10.11Team Engcon osallistuu Vasaloppet hiihtoon
24.02.2020 13.55Cramo tuo tehokkuutta rakentamiseen - yhdellä silmäyksellä kokonaiskuva työmaasuunnitelmasta
24.02.2020 12.30Nimitysuutisia: Janne Salomäestä Rotator Oy:n markkinointipäällikkö
24.02.2020 8.12Infra-alalla käytetään tulevaisuudessa uutta laskentapalvelua - Väylä kutsuu suunnittelijat mukaan kehitystyöhön
23.02.2020 12.00Kaivosalan ammattitutkinnon perusteiden muutos
22.02.2020TAMKin lehtori Eero Nippala palkittiin maarakennusalan yhteistyön edistäjänä
21.02.2020 11.00Suomalaiset Cobra seulakauhat esillä Conexpossa Las Vegasissa 10.-14.3.2020
20.02.2020 14.00Metso juhlii uuden valimon ensimmäistä valua Vadodarassa Intiassa
19.02.2020 12.42TAVO avasi raskaan kaluston myymälän Jyväskylään
19.02.2020 12.12Milwaukee kasvattaa otsavalovalikoimaansa kahdella uutuudella
18.02.2020 16.10Sandvik OptiMine® -järjestelmä Outokummun Kemin kaivokselle
17.02.2020 16.00Paupek Oy:n Lokotrack-ketju syö asfalttia 200 tonnin tuntivauhdilla
17.02.2020 10.00Rakennusteollisuus RT: Valtion ja kuntien yhteisymmärryksen löytyminen tärkeä askel tunnin junille
16.02.2020 13.33Rakennuskustannukset nousivat tammikuussa 0,6 prosenttia vuodentakaisesta
15.02.2020 14.55Novatronin Xsite-koneohjaus esillä CONEXPOssa Las Vegasissa
14.02.2020 12.30Mika Puustinen aloitti Volvo Truck Center vaihtoautopäällikkönä
14.02.2020 11.41Deleten rakennus- ja purkukoneiden huutokauppa ensi lauantaina Ylöjärvellä
13.02.2020 9.00Porapaalutustyöt Tampereella Pinninkadun alikulkusillalla jatkuvat - Viinikankadulla suljetaan ajokaistoja tulevana viikonloppuna
12.02.2020 13.11Median edustajat tutustuivat kaivosten ja metallinjalostuksen tuotantoketjuun
11.02.2020 14.32Väylä: Maanteiden hoitourakoiden kilpailutuksen tulokset selvinneet - markkinoille uusia urakoitsijoita
11.02.2020 14.12Laikka-uutuuksia Tyrolitilta
11.02.2020 11.33Engcon käynnistää mittavan lähettiläsohjelman - tavoitteena korkeampi asiakastyytyväisyys
11.02.2020 9.50Suomalais-saksalainen ryhmä suunnittelemaan Norjan radioaktiivisen jätteen loppusijoituslaitosta
11.02.2020 8.45Pohjoinen Teollisuus 2020 -suurtapahtuma Oulussa
09.02.2020 15.00SSAB:n Teräspaalupäivä Helsingissä keräsi ennätysyleisön
08.02.2020 16.30KIVIROCK KOEAJAA: Renault Trucks C520 P8x4*4 - Tehopeli tienhoitoon

Näytä lisää »