Koura-autot ja Harri Ojanperä nosteli kivet Ivecon kyydistä Keslalla takaisin paikoilleen Neron portaiden työmaalla
Lisätty: 18 Syyskuu 2011
0 kommenttia
(kansiossa: Urakointia)
Avainsanoja: Neron portaat, Harju, Jyväskylä, Koura-autot, Harri Ojanperä
Neron portaiden alaosan kunnostus Jyväskylän Harjulla. Alkuperäiset liuskekivet numeroitiin ja kuvattiin - remontin jälkeen ne asennetaan tarkasti alkuperäisille paikoilleen
Lisätty: 18 Syyskuu 2011
Kuvaus: Jyväskylässä tehdään Harjun portaiden alaosan kunnostusta. Koska portaiden alaosa on huonossa kunnossa, niitä ei kannata korjata, vaan ne rakennettiin kokonaan uudelleen. Työ valmistuu syyskuun puoliväliin mennessä ja maksaa puoli miljoonaa euroa. Työt muuttavat liikennettä yliopistonkadulla toukokuun alusta lähtien: yksi ajokaista poistetaan käytöstä ja kevyt liikenne ohjataan tuolle kaistalle. Tämän lisäksi portaiden edessä oleva suojatie poistuu käytöstä. Harjun portaiden yläosakin kaipaisi remonttia, mutta sen aikataulu ei ole vielä selvillä.
0 kommenttia
(kansiossa: Urakointia)
Avainsanoja: Neron portaat, Harju, Jyväskylä, Koura-autot, Harri Ojanperä
Jyväskylän keskustassa Harjulla sijaitsevat vuonna 1925 valmistuneet Neron portaat peruskorjattiin 2011 - portaat saivat aikanaan nimensä kaupungininsinöörin Oskar Neron mukaan
Lisätty: 18 Syyskuu 2011
Kuvaus: Yliopiston-, Harju- ja Pitkäkadun ympäröimä Harju on Jyväskylän tunnuskuva, Harjulta avautuu näkymä Jyväskylän keskustan yli Jyväsjärvelle. 1800-luvun lopulta lähtien Harju on ollut kaupunkilaisten virkistys- ja ulkoilualuetta urheilukenttineen, pururatoineen, kesäteattereineen ja vappuperinteineen. Talvisodan aikana Harjun puusto parturoitiin matalaksi ja myös Oskar Toikan 1887 suunnittelema puinen näkötorni purettiin ilmatorjunnan tieltä. 1920-luvulta lähtien suosiota saanut uusi muotopuutarhasuuntaus synnytti Harjulle Gummeruksenkadun päästä kohti Vesilinnaa johtavat "Neron portaat", jotka ovat varmaankin yksi kaupungin valokuvatuimmista kohteista. Portaiden idea oli alkuaan arkkitehti Toivo Salervon ja suunnitelman laati Schaumanin rakennusosaston johtaja Gunnar A. Wahlroos. Portaat rakennettiin työllisyystöinä kaupungininsinööri J.E. Järvilehdon johdolla 1925. Nimensä portaat saivat kuitenkin edellisen kaupungininsinöörin, Oskar Neron mukaan. Kiviainesta porrastyömaalle saatiin samaan aikaan rakennettavalta Harjun Harjun urheilukentän työmaalta. Harjun laella sijaitseva Vesilinna rakennettiin 1953 arkkitehti Olavi Kivimaan suunnitelmien mukaan. Vesilinnan näköalatasanteelta avautuvat komeat maisemat joka puolelle kaupunkia ja kauas ympäristöön. Vesilinnan näköalatasanteelle on vapaa pääsy ravintolan aukioloaikoina. Tornin kello on lahja Jyväskylän ruotsalaiselta ystävyyskaupungilta, Eskilstunalta. Vesilinnasta soitetaan kesäisin touko-syyskuussa klo 20 Aulis Raitalan Laulu synnyinseudulle ja talvella adventista loppiaiseen klo 18 Armas Maasalon Hiljaa, hiljaa joulun kellot kajahtaa. Vesilinnassa toimii myös Keski-Suomen luontomuseo.
0 kommenttia
(kansiossa: Urakointia)
Avainsanoja: Neron portaat, Harju, Jyväskylä, Koura-autot, Harri Ojanperä