Uutiset - News

Logistiikka-ala ja digitalisaatio

Perjantai 5.4.2024 klo 7.33 - Toimitus


logistiikkohalli.jpg

Logistiikka ala elää nykyään jatkuvassa muutostilassa, ja monilla aloilla ympäri maailman joudutaan mukautumaan digitaalisempaan ympäristöön. Siirtyminen paperisista lähetysluetteloista ja manuaalisista puhelintilauksista digitaaliseen seurantaan ja automaattitilauksiin ei välttämättä ole ollut se kaikkein helpoin uudistus.

Vielä toistaiseksi varastointi ja kuljetus suoritetaan ihmisvoimin eikä itsestään ajavat rekat ole vielä täysin arkinen juttu, vaikka logistiikkainsinöörit työskentelevätkin aiheen parissa ahkerasti. On kuitenkin monia asioita, joihin digitalisaatio on jo päässyt vaikuttamaan merkittävästi, ja monet aikaisemmin ihmisen manuaalisesti suorittamista töistä hoituvat automaattisesti.

Vaikka digitalisaatio onkin avannut monella alalla monta uutta ovea, on se myös tuonut matkassaan sellaisia riskejä, joita ei aikaisemmin osattu edes ajatella. Tärkein kysymys ehkä onkin, painavatko digitalisaation tuomat riskit kuitenkin vaakakupissa vähemmän kuin sen tuomat hyödyt.

Kuinka digitalisaatio on muovannut logistiikka-alaa

Monet muistavat vielä varmasti, kuinka paketit lähetettiin matkaan postin tiskiltä ilman sen suurempia lähetystunnuksia tai seurantakoodeja ja toivottiin parasta, että paketti saapuu perille ennen seuraavaa joulua.

Kaupasta tiettyä tuotetta kysyttäessä käytiin fyysisesti tarkastamassa varastolta, ja jos tuotetta ei enää ollut, tilattiin maahantuojalta lisää manuaalisesti. Kolikkopelejä pelattiin vain kivijalkakasinoilla ja uusille asiakkaille annettiin kassalta matkaan etuseteiltä seuraavaa pelikertaa varten tai muutama ylimääräinen pelimerkki rulettipöytään.

Nykyisin kaikki mainitusta ovat siirtyneet digitaaliseen maailmaan: paketit voi lähettää postilokeroiden kautta ilman ihmiskontaktia ja matkaa voi seurata reaaliaikaisesti verkosta, kauppojen vakiotuotteet tilataan automaattisesti digitaalisen seurannan avulla ja kolikkopelit ovat siirtyneet nettikasinoille, joilla etuseteleiden virkaa toimittaa kasinobonukset.

Kaikki näistä ovat tärkeitä logistiikka-alan osa-alueita yhdessä reittioptimoinnin ja menekin ennustamisen kanssa. Näiden avulla toiminnasta saadaan mahdollisimman kustannustehokasta. Se, mihin ihmisellä menee useamman tunnin verran aikaa suunnitella ja suorittaa, tapahtuu tekoälyn avulla muutamassa hetkessä.

Digitalisaatio ei näy yksistään kuluttajalle. Esimerkiksi rekkojen ajopiirturit ovat digitaalisia. Niiden tarkoitus on muun muassa varmistaa, että kuskit pitävät tarpeeksi taukoja työpäivän aikana, ja niistä on jälkikäteen mahdollista tarkastaa onnettomuustilanteen ajonopeudet.

Vaikutus asiakaskokemukseen

Digitalisaation vaikutus asiakaskokemukseen on valtava. Kuten mainitsimme, nykyisin postitettavia paketteja on mahdollista seurata verkossa, mikä lisää asiakkaan luottamusta yritystä kohtaan. Nykyaikaisen kuluttajan oletusarvo on, että verkkokauppa lähettää paketin pikimmiten tilauksen jälkeen, ja sen jokaista vaihetta voi seurata reaaliaikaisesti matkan aikana. Mikäli näitä peruspilareita ei ole olemassa, saattaa asiakas valita jonkun muun verkkokaupan.

Logistiikan kannalta suunnittelua helpottaa reaaliaikaisen seurannan mahdollistamat joustavat toimitusmahdollisuudet. Jos asiakas voi itse päättää paketin toimitusajankohdan, tulee pakettikuskeille huomattavasti vähemmän turhia käyntiä asiakkaiden luona, jotka eivät ole paikan päällä.

Tämä säästää yritykseltä aikaa ja rahaa, mutta parantaa myös asiakaskokemusta, sillä asiakkaan ei tarvitse odotella kotona tietämättömänä, koska oma paketti sattuu saapumaan. Ja mitä paremmin tämä prosessi toimii, sitä todennäköisemmin asiakas tilaa samalta yritykseltä myös myöhemminkin.

Digitalisointi tuo mukanaan myös haasteita

Vaikka digitalisointi onkin pääosin tuonut matkassaan hyviä muutoksia ja on mahdollistanut läpinäkyvämmän toiminnan yrityksen ja asiakkaan välillä, on se tuonut mukanaan myös haasteita.

Mitä suurempi osa toimitusketjusta tapahtuu verkossa, sitä suuremmat ovat myös tietovuotoriskit. Etenkin niissä tapauksissa, joissa asiakkaiden tietoja käsitellään verkon kautta, tulee yrityksen tietoturvallisuuden olla korkealla tasolla.

Toiminnan digitalisointi saattaa myöskin olla pienemmille yrityksille rahallisesti melko suuri investointi, eikä se kaikissa tapauksissa ole edes mahdollista. Tämä saattaa vaikuttaa negatiivisesti yrityksen liiketoimintaan.

Yhteenveto

Digitalisointi on jo nyt muovannut logistiikka-alaa paljon, eikä ole mitään syytä olettaa, etteikö kehitystä tapahtuisi jatkossakin. Kustannustehokkuus ja saumaton asiakaskokemus on monen alan A ja O, johon jokainen valveutunut yritys pyrkii panostamaan.

Tekoälyn käyttäminen hyödyksi logistiikka-alalla on jo tuttua puuhaa toimitusketjun monessa vaiheessa. Digitalisoinnin matkassa tulee kuitenkin omia haasteita, joita ei ole syytä unohtaa. Tästä syystä onkin tärkeä muistaa uusia innovatiivisia ratkaisuja keksiessä miettiä myös ratkaisuja mahdollisiin uusien keksintöjen haittapuoliin.