Lahden eteläisen kehätien Lahden pään allianssikumppaniksi valittiin Skanskan ja Pöyryn konsortio

11.07.2017 9.01

lahtikeha.jpg

Liikennevirasto on valinnut Lahden eteläisen kehätien Lahden pään toteutuksen allianssikumppaniksi Skanskan ja Pöyryn muodostaman konsortion.

Skanska Infra Oy:n ja Pöyry Finland Oy:n VALTARI-tarjoajakonsortio oli yksi neljästä allianssihankinnan neuvottelukierrokseen osallistuneesta konsortiosta. Hankkeen hankintavaihe on kestänyt koko kevään ja alkukesän 2017.

”Uskomme, että monipuolisen ja kattavan hankintaprosessin takia edellytykset allianssin vaatimalle syvälliselle yhteistyölle VALTARIN:n kanssa ovat erinomaiset”, sanoo projektipäällikkö Janne Wikström Liikennevirastosta.

”On ilo tulla valituksi mukaan kehittämään ja toteuttamaan yhtä tämän hetken merkittävimmistä infrahankkeista. Lahden eteläisen kehätien Lahden pään toteutukseen sisältyy useita teknisesti vaativia rakennuskohteita, joissa pääsemme hyödyntämään laajaa osaamistamme ja kokemustamme. Meillä on erittäin hyviä kokemuksia allianssimallista, joten odotuksemme erinomaisen lopputuloksen aikaan saamisesta ovat korkealla”, sanoo toimitusjohtaja Ari Huovila Skanska Infra Oy:stä.

"Pöyryllä olemme innoissamme päästessämme yhdistämään tiesuunnittelu-, tunnelisuunnittelu- ja allianssiosaamistamme yhdessä Liikenneviraston ja Skanskan kanssa tämän merkittävän infrahankkeen parhaaksi", kertoo Pöyry Finland Oy:n infraliiketoiminnan johtaja Mikko Inkala.

Hankkeeseen kuuluva kokonaisuus alkaa Okeroisten eritasoliittymän länsipuolelta ja päättyy hankealueen rajalle Kujalaan. Siihen sisältyvät muun muassa Launeen ja Kujalan sekä mahdollisesti Nikulan eritasoliittymät, valtatien 12 kaksiajoratainen osuus välillä Okeroinen–Kujala sekä valtatien 4 lisäkaistat Joutjärven eritasoliittymään asti. Merkittäviä rakennuskohteita ovat lisäksi Patomäen ja Liipolan tunnelit sekä 12 siltakohdetta.

Kehitysvaiheen allianssisopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 vuorokauden kuluttua 27.6.2017 tehdystä hankintapäätöksestä, ellei päätöksestä tehdä valituksia.

Allianssimalli tarkoittaa tiivistä yhteistyötä hankkeen tilaajan, suunnittelijoiden ja rakentajien välillä

Kumppanuuteen perustuvassa allianssimallissa hankkeen tilaaja osallistuu urakan toteutukseen yhdessä suunnittelijoiden ja rakentajien kanssa. Mallissa tilaajalla ja tuottajilla on yhteinen organisaatio, toimitilat ja tavoitteet sekä yhdessä hyväksytty tavoitekustannus. Kaikkiin kysymyksiin haetaan yksimielinen päätös eri osapuolten kesken. Riskit ja hyödyt jaetaan kaikkien osapuolten kesken ennalta sovitussa suhteessa.

Allianssiurakka koostuu yleisesti kahdesta osakokonaisuudesta: kehitysvaiheesta ja toteutusvaiheesta. Näistä kummastakin laaditaan omat allianssisopimuksensa.

Lahden eteläisen kehätien Lahden pään hankeosan kehitysvaihe on tarkoitus käynnistää heti elokuun 2017 alussa, ja se kestää noin yhden vuoden. Kehitysvaiheen tavoitteena on laatia allianssikumppanien kesken yksityiskohtainen rakennussuunnitelma, jonka pohjalta hanke aikanaan toteutetaan.

”Kehitysvaihe päättyy ja rakentaminen maastossa voidaan aloittaa, kun lopulliset toteutusratkaisut ja yksityiskohtainen rakennussuunnittelu on saatu siihen pisteeseen, että töille voidaan määrittää allianssikumppaneiden kesken yhteinen hankesuunnitelma ja tavoitekustannus”, sanoo Wikström.

Vt12 Lahden eteläinen kehätie -hankkeen tavoitteena on varmistaa sujuvampi ja turvallisempi liikenne valtatiellä 12 sekä edistää maankäytön ja elinkeinoelämän kehittymismahdollisuuksia koko Lahden seudulla. Hankekokonaisuuteen kuuluvat valtatie 12 Lahden eteläisen kehätien rakentaminen ja maantien 167 Lahden eteläisen sisääntulotien parantaminen. Tavoiteaikataulun mukaisesti työt maantiellä 167 alkavat keväällä 2017 ja valtatien 12 osalta vuonna 2018.

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset - mukana Oulun Oikiat Konepäivät kooste
24.04.2024 11.35IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
24.04.2024 10.55Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja

Siirry arkistoon »