4-tiellä Oulujoen ylittäville silloille haetaan uutta toteutusratkaisua

Share |
23.01.2018 9:08

ely_keskus.png

Vuonna 1965 rakennetut Oulujoen sillat saneerattiin vuosina 2005 – 2006 periaatteella, jonka mukaan nykyiset kevyen liikenteen kaistat voidaan muuttaa kolmansiksi ajokaistoiksi. Vuoden 2017 aikana teetetyissä siltojen kantavuustarkasteluissa on havaittu kuitenkin ongelmia.

Vuoden 2013 ajoneuvoasetuksen mukaisia korotettuja kuormia ei voida sallia kaikilla kaistoilla eikä kolmansien kaistojen käyttöönotto ole mahdollista ilman vahvistustoimenpiteitä.

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus ja Liikennevirasto ovat käynnistäneet lisäselvitykset silloista. Selvityksissä tutkitaan siltojen vahvistamista tai niiden uudistamista. Molemmissa tapauksissa käynnissä olevan valtatien 4 parantamishankkeen kustannuksiin ja aikatauluun tulee merkittäviä muutoksia.

Pohjois-Pohjanmaan ELY_keskuksen ylijohtaja Matti Räinän mukaan "Nyt tarvittava lisäaika sekä rakentamisen aikaiset haitat ovat harmillisia, mutta tärkeintä asiassa on, että Suomen tärkein pohjois-etelä -suuntainen tieyhteys ja Pohjois-Suomen vilkkaimmin liikennöidyt sillat saavat kestävän ja pitkäaikaisen ratkaisun".

Sillat ovat turvallisia käyttää

Siltoja voivat käyttää kaikki ajoneuvoasetuksen mukaiset ajoneuvot. Siltojen kunnon varmistamiseksi raskaat ajoneuvot (korkeintaan 76 tonnia) ohjataan oikeanpuoleiselle kaistalle. Vasemmanpuoleiselle kaistalle asetetaan 10 tonnin kokonaispainorajoitus. Yli 76 tonnia painavat erikoiskuljetukset ohjataan kulkemaan muiden Oulujoen ylittävien siltojen kautta. Erikoiskuljetuksille suunnitellaan reitit aina ennakolta painorajoitukset huomioiden.

Painorajoitusta osoittavat merkit asetetaan maastoon lähipäivinä.

"Toimenpiteellä varmistetaan turvallinen liikennöinti sekä vähennetään silloille kohdistuvia rasituksia. Näin sillat saadaan pidettyä liikennöitävänä, kunnes ne on korjattu tai uusittu", kertoo Liikenneviraston taitorakenneyksikön päällikkö Minna Torkkeli.

Oulujoen siltojen jatkotoimenpiteistä ja aikatauluista kerrotaan tarkemmin lisäselvitysten valmistuttua.

20.08.2018 11:11Rakennusteollisuus RT: Seuraavalle hallitukselle on luotava päätöksentekopaikkoja liikennepolitiikassa
19.08.2018 19:01VIELÄ EHDIT ILMOITUKSELLA! Syksyn Metsäalan Ammattilehti valmistumassa - vahvassa lisäjakelussa FinnMetkossa - Ammattilehden Mediarekan löydät osastolta 107
19.08.2018 9:11Tamtronin Varmenna vaakasi -kiertue viikoilla 34-39
18.08.2018 9:11Metkoon menossa? Uusimmat Lännen- ja Lundberg -koneet löydät osastolta numero 52
17.08.2018 9:10Nora Elers: On­nek­si on suo­ma­lai­sia kai­vok­sia
15.08.2018 12:00Normetin kannattavuus ennätyskorkealla
14.08.2018 10:01Rakennusyritysten liikevaihto kasvoi maalis-toukokuussa 3,9 prosenttia vuodentakaisesta
13.08.2018 9:11Kuljetus Suoknuutille Haminaan JCB 403 pyöräkuormaaja
12.08.2018 11:01Power Truck Show oli onnistunut kuljetusalan suurtapahtuma
11.08.2018 10:013D -Win-mallinnuskoulutus järjestetään Pirkkalassa 6.9.2018

Siirry arkistoon »