4-tiellä Oulujoen ylittäville silloille haetaan uutta toteutusratkaisua

Share |
23.01.2018 9:08

ely_keskus.png

Vuonna 1965 rakennetut Oulujoen sillat saneerattiin vuosina 2005 – 2006 periaatteella, jonka mukaan nykyiset kevyen liikenteen kaistat voidaan muuttaa kolmansiksi ajokaistoiksi. Vuoden 2017 aikana teetetyissä siltojen kantavuustarkasteluissa on havaittu kuitenkin ongelmia.

Vuoden 2013 ajoneuvoasetuksen mukaisia korotettuja kuormia ei voida sallia kaikilla kaistoilla eikä kolmansien kaistojen käyttöönotto ole mahdollista ilman vahvistustoimenpiteitä.

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus ja Liikennevirasto ovat käynnistäneet lisäselvitykset silloista. Selvityksissä tutkitaan siltojen vahvistamista tai niiden uudistamista. Molemmissa tapauksissa käynnissä olevan valtatien 4 parantamishankkeen kustannuksiin ja aikatauluun tulee merkittäviä muutoksia.

Pohjois-Pohjanmaan ELY_keskuksen ylijohtaja Matti Räinän mukaan "Nyt tarvittava lisäaika sekä rakentamisen aikaiset haitat ovat harmillisia, mutta tärkeintä asiassa on, että Suomen tärkein pohjois-etelä -suuntainen tieyhteys ja Pohjois-Suomen vilkkaimmin liikennöidyt sillat saavat kestävän ja pitkäaikaisen ratkaisun".

Sillat ovat turvallisia käyttää

Siltoja voivat käyttää kaikki ajoneuvoasetuksen mukaiset ajoneuvot. Siltojen kunnon varmistamiseksi raskaat ajoneuvot (korkeintaan 76 tonnia) ohjataan oikeanpuoleiselle kaistalle. Vasemmanpuoleiselle kaistalle asetetaan 10 tonnin kokonaispainorajoitus. Yli 76 tonnia painavat erikoiskuljetukset ohjataan kulkemaan muiden Oulujoen ylittävien siltojen kautta. Erikoiskuljetuksille suunnitellaan reitit aina ennakolta painorajoitukset huomioiden.

Painorajoitusta osoittavat merkit asetetaan maastoon lähipäivinä.

"Toimenpiteellä varmistetaan turvallinen liikennöinti sekä vähennetään silloille kohdistuvia rasituksia. Näin sillat saadaan pidettyä liikennöitävänä, kunnes ne on korjattu tai uusittu", kertoo Liikenneviraston taitorakenneyksikön päällikkö Minna Torkkeli.

Oulujoen siltojen jatkotoimenpiteistä ja aikatauluista kerrotaan tarkemmin lisäselvitysten valmistuttua.

21.02.2018 10:55Kasvojentunnistus työmaiden turvallisuuden parantajaksi
21.02.2018 10:10Sotkamo Silver tilinpäätöstiedote 2017
20.02.2018 9:00Seinäjoella Rotatorilla onnistuneet konepäivät - katso kuvat!
19.02.2018 9:11Lindroosin Soralle Jämsään JCB JZ 140 D kaivukone
18.02.2018 8:00Kokkola, Kannus ja Kaustinen pistäytyivät opintomatkallaan Terrafamella
18.02.2018 7:22KATSO VIDEO! Fogmaker sammutusjärjestelmä on erittäin tehokas työkoneiden tulipalojen sammuttamiseen
18.02.2018 7:00Rakennuskustannukset nousivat tammikuussa 1,4 prosenttia vuodentakaisesta
17.02.2018 17:22Suomen Rakennuskoneella useita avoimia työpaikkoja
17.02.2018 8:00Volvo CE:n täyssähköisen minikaivukoneen prototyyppi voittanut Intermat-innovaatiopalkinnon
16.02.2018 18:11Ammattilehti käyttää jatkossa koeajoautoissa kotimaassa valmistettua korkealaatuista Yaran Air1 AdBlue -liuosta

Siirry arkistoon »