4-tiellä Oulujoen ylittäville silloille haetaan uutta toteutusratkaisua

Share |
23.01.2018 9:08

ely_keskus.png

Vuonna 1965 rakennetut Oulujoen sillat saneerattiin vuosina 2005 – 2006 periaatteella, jonka mukaan nykyiset kevyen liikenteen kaistat voidaan muuttaa kolmansiksi ajokaistoiksi. Vuoden 2017 aikana teetetyissä siltojen kantavuustarkasteluissa on havaittu kuitenkin ongelmia.

Vuoden 2013 ajoneuvoasetuksen mukaisia korotettuja kuormia ei voida sallia kaikilla kaistoilla eikä kolmansien kaistojen käyttöönotto ole mahdollista ilman vahvistustoimenpiteitä.

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus ja Liikennevirasto ovat käynnistäneet lisäselvitykset silloista. Selvityksissä tutkitaan siltojen vahvistamista tai niiden uudistamista. Molemmissa tapauksissa käynnissä olevan valtatien 4 parantamishankkeen kustannuksiin ja aikatauluun tulee merkittäviä muutoksia.

Pohjois-Pohjanmaan ELY_keskuksen ylijohtaja Matti Räinän mukaan "Nyt tarvittava lisäaika sekä rakentamisen aikaiset haitat ovat harmillisia, mutta tärkeintä asiassa on, että Suomen tärkein pohjois-etelä -suuntainen tieyhteys ja Pohjois-Suomen vilkkaimmin liikennöidyt sillat saavat kestävän ja pitkäaikaisen ratkaisun".

Sillat ovat turvallisia käyttää

Siltoja voivat käyttää kaikki ajoneuvoasetuksen mukaiset ajoneuvot. Siltojen kunnon varmistamiseksi raskaat ajoneuvot (korkeintaan 76 tonnia) ohjataan oikeanpuoleiselle kaistalle. Vasemmanpuoleiselle kaistalle asetetaan 10 tonnin kokonaispainorajoitus. Yli 76 tonnia painavat erikoiskuljetukset ohjataan kulkemaan muiden Oulujoen ylittävien siltojen kautta. Erikoiskuljetuksille suunnitellaan reitit aina ennakolta painorajoitukset huomioiden.

Painorajoitusta osoittavat merkit asetetaan maastoon lähipäivinä.

"Toimenpiteellä varmistetaan turvallinen liikennöinti sekä vähennetään silloille kohdistuvia rasituksia. Näin sillat saadaan pidettyä liikennöitävänä, kunnes ne on korjattu tai uusittu", kertoo Liikenneviraston taitorakenneyksikön päällikkö Minna Torkkeli.

Oulujoen siltojen jatkotoimenpiteistä ja aikatauluista kerrotaan tarkemmin lisäselvitysten valmistuttua.

18.11.2018 21:00Kymmenen miljoonan yksittäisen käynnin raja lähestyy.
18.11.2018 14:01SSAB:n Raahen tehtaan masuuni 2:n välikorjaus vahvistui
18.11.2018 11:44Tuotannon tietomallikoordinaattorikoulutus Pirkkalassa - lähde mukaan!
17.11.2018 10:11Rakennuskustannukset nousivat lokakuussa 2,5 prosenttia vuodentakaisesta
16.11.2018 11:11Tervetuloa Suomen Rakennuskoneen osastolle B-368 FinnMateria 2018 -messuilla
15.11.2018 14:44Destia vahvasti esillä Kaakkois-Suomen ratarakentamisessa
14.11.2018 9:20Endomines AB (Publ) Osavuosikatsaus: kullantuotanto ylittää ennusteen
14.11.2018 4:11KIVIROCK-LEHTI TULEE - VIELÄ EHDIT MUKAAN! Varaa ilmoituspaikkasi seuraavassa yli 250 sivuisessa järkäleessä
13.11.2018 19:10Metso esittelee ennakoivan kunnossapitoratkaisun kaivosteollisuudelle
13.11.2018 13:02Tapojärvi kehittää korkean jalostusarvon RST-uusiokuonatuotteita ja sovelluksia SYMMET-hankkeessa

Siirry arkistoon »