Traktorimääräyksillä vaikutusta myös biotalouden kuljetuksiin

Share |
02.02.2018 15:04

Lannen_8800K.jpg

Koneyrittäjät ry: Eduskunnan käsittelyssä oleva tieliikennelain uudistus on kokonaisuudessaan myönteinen traktoriurakoinnin näkökulmasta. Esitykseen on kuitenkin jäänyt määräys, joka rajaa traktorin ja keskiakseliperäkärryn kokonaispituuden 16,5 metriin. Enimmäispituutta tulee kasvattaa, muutoin pituusmääräys rajoittaa muun muassa biotalouden kuljetusten joustavuutta.

Traktorin ja keskiakseliperävaunun enimmäispituudeksi tulisi sallia 20,75 metriä. Tämä on erityisesti tarpeen hakkeen kuljetuksessa, jossa traktorikuljetukset ovat hyvä vaihtoehto silloin, kun haketus on tehty oloissa, joihin kuorma-autokuljetus ei sovellu. Tällöin vältytään turhalta välivarastoinnilta tai uudelleen lastaukselta ja sen vaatimalta kuormanpurulta.  Kun tavoitellaan joustavia biotalouden kuljetuksia, pituusrajan muutos mahdollistaisi kuorma-autoissakin käytettävän perävaunukaluston käytön laajasti paitsi maataloudessa myös muussa biotalouden urakoinnissa.  

Muutos tasapuolistaisi traktorin ja peräkärryn yhdistelmän hyötykäytön verrattuna kuorma-autokalustoon, jossa esityksen mukaan sallittaisiin vetoauton ohjaamon takaseinistä mitattuna kuormatilalle 15,65 m sisäpituus.

Traktorin on monikäyttöisyydessään erittäin hyödyllinen ajoneuvo, eikä sen monikäyttöisyyttä pidä vaarantaa lainsäädännön uudistuksilla. Monikäyttöisyys tekee traktorista taloudellisesti tehokkaan ajoneuvon hyödynnettäväksi esimerkiksi kunnossapidossa, maansiirrossa ja maataloudessa.

Traktorin maastokelpoisuus mahdollistaa toiminnan heikoissa olosuhteissa ja huonolla tieverkolla. Traktoriin saa liitettyä laajan valikoiman lisälaitteita, joilla kaluston käyttömahdollisuudet laajenevat ja käyttöaste nousee. Traktorilla voidaan siirtää urakoinnissa tarvittavaa konekalustoa, joka huonolla pientieverkolla muuten uhkaa jäädä siirtämättä.

Jatkossakin kaluston hankinnan ja käytön pitää perustua urakoitsijan tarpeisiin, eikä valinnanvaraa tai käyttömahdollisuuksia tule rajoittaa keinotekoisesti lainsäädännöllä.

Nopeat traktorit vaativat perehtyneisyyttä

Yli 60 km/h kulkevat traktorit vaativat käyttäjiltään parempaa perehtyneisyyttä toimintaan. 60 km/h on raja, jonka yli mentäessä tulee miettiä tarkemmin muun muassa liikennelupa-, ammattipätevyys- ja ajokorttivaatimuksia.

Koneyrittäjät osallistuvat Sarka 2018 -messuille, B-hallin osastolla Bb3. Neuvomme osastollamme kävijöitä traktoriurakointiin liittyvissä seikoissa.

20.08.2018 11:11Rakennusteollisuus RT: Seuraavalle hallitukselle on luotava päätöksentekopaikkoja liikennepolitiikassa
19.08.2018 19:01VIELÄ EHDIT ILMOITUKSELLA! Syksyn Metsäalan Ammattilehti valmistumassa - vahvassa lisäjakelussa FinnMetkossa - Ammattilehden Mediarekan löydät osastolta 107
19.08.2018 9:11Tamtronin Varmenna vaakasi -kiertue viikoilla 34-39
18.08.2018 9:11Metkoon menossa? Uusimmat Lännen- ja Lundberg -koneet löydät osastolta numero 52
17.08.2018 9:10Nora Elers: On­nek­si on suo­ma­lai­sia kai­vok­sia
15.08.2018 12:00Normetin kannattavuus ennätyskorkealla
14.08.2018 10:01Rakennusyritysten liikevaihto kasvoi maalis-toukokuussa 3,9 prosenttia vuodentakaisesta
13.08.2018 9:11Kuljetus Suoknuutille Haminaan JCB 403 pyöräkuormaaja
12.08.2018 11:01Power Truck Show oli onnistunut kuljetusalan suurtapahtuma
11.08.2018 10:013D -Win-mallinnuskoulutus järjestetään Pirkkalassa 6.9.2018

Siirry arkistoon »