Traktorimääräyksillä vaikutusta myös biotalouden kuljetuksiin

Share |
02.02.2018 15:04

Lannen_8800K.jpg

Koneyrittäjät ry: Eduskunnan käsittelyssä oleva tieliikennelain uudistus on kokonaisuudessaan myönteinen traktoriurakoinnin näkökulmasta. Esitykseen on kuitenkin jäänyt määräys, joka rajaa traktorin ja keskiakseliperäkärryn kokonaispituuden 16,5 metriin. Enimmäispituutta tulee kasvattaa, muutoin pituusmääräys rajoittaa muun muassa biotalouden kuljetusten joustavuutta.

Traktorin ja keskiakseliperävaunun enimmäispituudeksi tulisi sallia 20,75 metriä. Tämä on erityisesti tarpeen hakkeen kuljetuksessa, jossa traktorikuljetukset ovat hyvä vaihtoehto silloin, kun haketus on tehty oloissa, joihin kuorma-autokuljetus ei sovellu. Tällöin vältytään turhalta välivarastoinnilta tai uudelleen lastaukselta ja sen vaatimalta kuormanpurulta.  Kun tavoitellaan joustavia biotalouden kuljetuksia, pituusrajan muutos mahdollistaisi kuorma-autoissakin käytettävän perävaunukaluston käytön laajasti paitsi maataloudessa myös muussa biotalouden urakoinnissa.  

Muutos tasapuolistaisi traktorin ja peräkärryn yhdistelmän hyötykäytön verrattuna kuorma-autokalustoon, jossa esityksen mukaan sallittaisiin vetoauton ohjaamon takaseinistä mitattuna kuormatilalle 15,65 m sisäpituus.

Traktorin on monikäyttöisyydessään erittäin hyödyllinen ajoneuvo, eikä sen monikäyttöisyyttä pidä vaarantaa lainsäädännön uudistuksilla. Monikäyttöisyys tekee traktorista taloudellisesti tehokkaan ajoneuvon hyödynnettäväksi esimerkiksi kunnossapidossa, maansiirrossa ja maataloudessa.

Traktorin maastokelpoisuus mahdollistaa toiminnan heikoissa olosuhteissa ja huonolla tieverkolla. Traktoriin saa liitettyä laajan valikoiman lisälaitteita, joilla kaluston käyttömahdollisuudet laajenevat ja käyttöaste nousee. Traktorilla voidaan siirtää urakoinnissa tarvittavaa konekalustoa, joka huonolla pientieverkolla muuten uhkaa jäädä siirtämättä.

Jatkossakin kaluston hankinnan ja käytön pitää perustua urakoitsijan tarpeisiin, eikä valinnanvaraa tai käyttömahdollisuuksia tule rajoittaa keinotekoisesti lainsäädännöllä.

Nopeat traktorit vaativat perehtyneisyyttä

Yli 60 km/h kulkevat traktorit vaativat käyttäjiltään parempaa perehtyneisyyttä toimintaan. 60 km/h on raja, jonka yli mentäessä tulee miettiä tarkemmin muun muassa liikennelupa-, ammattipätevyys- ja ajokorttivaatimuksia.

Koneyrittäjät osallistuvat Sarka 2018 -messuille, B-hallin osastolla Bb3. Neuvomme osastollamme kävijöitä traktoriurakointiin liittyvissä seikoissa.

18.11.2018 21:00Kymmenen miljoonan yksittäisen käynnin raja lähestyy.
18.11.2018 14:01SSAB:n Raahen tehtaan masuuni 2:n välikorjaus vahvistui
18.11.2018 11:44Tuotannon tietomallikoordinaattorikoulutus Pirkkalassa - lähde mukaan!
17.11.2018 10:11Rakennuskustannukset nousivat lokakuussa 2,5 prosenttia vuodentakaisesta
16.11.2018 11:11Tervetuloa Suomen Rakennuskoneen osastolle B-368 FinnMateria 2018 -messuilla
15.11.2018 14:44Destia vahvasti esillä Kaakkois-Suomen ratarakentamisessa
14.11.2018 9:20Endomines AB (Publ) Osavuosikatsaus: kullantuotanto ylittää ennusteen
14.11.2018 4:11KIVIROCK-LEHTI TULEE - VIELÄ EHDIT MUKAAN! Varaa ilmoituspaikkasi seuraavassa yli 250 sivuisessa järkäleessä
13.11.2018 19:10Metso esittelee ennakoivan kunnossapitoratkaisun kaivosteollisuudelle
13.11.2018 13:02Tapojärvi kehittää korkean jalostusarvon RST-uusiokuonatuotteita ja sovelluksia SYMMET-hankkeessa

Siirry arkistoon »