Traktorimääräyksillä vaikutusta myös biotalouden kuljetuksiin

Share |
02.02.2018 15:04

Lannen_8800K.jpg

Koneyrittäjät ry: Eduskunnan käsittelyssä oleva tieliikennelain uudistus on kokonaisuudessaan myönteinen traktoriurakoinnin näkökulmasta. Esitykseen on kuitenkin jäänyt määräys, joka rajaa traktorin ja keskiakseliperäkärryn kokonaispituuden 16,5 metriin. Enimmäispituutta tulee kasvattaa, muutoin pituusmääräys rajoittaa muun muassa biotalouden kuljetusten joustavuutta.

Traktorin ja keskiakseliperävaunun enimmäispituudeksi tulisi sallia 20,75 metriä. Tämä on erityisesti tarpeen hakkeen kuljetuksessa, jossa traktorikuljetukset ovat hyvä vaihtoehto silloin, kun haketus on tehty oloissa, joihin kuorma-autokuljetus ei sovellu. Tällöin vältytään turhalta välivarastoinnilta tai uudelleen lastaukselta ja sen vaatimalta kuormanpurulta.  Kun tavoitellaan joustavia biotalouden kuljetuksia, pituusrajan muutos mahdollistaisi kuorma-autoissakin käytettävän perävaunukaluston käytön laajasti paitsi maataloudessa myös muussa biotalouden urakoinnissa.  

Muutos tasapuolistaisi traktorin ja peräkärryn yhdistelmän hyötykäytön verrattuna kuorma-autokalustoon, jossa esityksen mukaan sallittaisiin vetoauton ohjaamon takaseinistä mitattuna kuormatilalle 15,65 m sisäpituus.

Traktorin on monikäyttöisyydessään erittäin hyödyllinen ajoneuvo, eikä sen monikäyttöisyyttä pidä vaarantaa lainsäädännön uudistuksilla. Monikäyttöisyys tekee traktorista taloudellisesti tehokkaan ajoneuvon hyödynnettäväksi esimerkiksi kunnossapidossa, maansiirrossa ja maataloudessa.

Traktorin maastokelpoisuus mahdollistaa toiminnan heikoissa olosuhteissa ja huonolla tieverkolla. Traktoriin saa liitettyä laajan valikoiman lisälaitteita, joilla kaluston käyttömahdollisuudet laajenevat ja käyttöaste nousee. Traktorilla voidaan siirtää urakoinnissa tarvittavaa konekalustoa, joka huonolla pientieverkolla muuten uhkaa jäädä siirtämättä.

Jatkossakin kaluston hankinnan ja käytön pitää perustua urakoitsijan tarpeisiin, eikä valinnanvaraa tai käyttömahdollisuuksia tule rajoittaa keinotekoisesti lainsäädännöllä.

Nopeat traktorit vaativat perehtyneisyyttä

Yli 60 km/h kulkevat traktorit vaativat käyttäjiltään parempaa perehtyneisyyttä toimintaan. 60 km/h on raja, jonka yli mentäessä tulee miettiä tarkemmin muun muassa liikennelupa-, ammattipätevyys- ja ajokorttivaatimuksia.

Koneyrittäjät osallistuvat Sarka 2018 -messuille, B-hallin osastolla Bb3. Neuvomme osastollamme kävijöitä traktoriurakointiin liittyvissä seikoissa.

21.02.2019 22:01Virén-Yhtiöillä hyvä pöhinä päällä
21.02.2019 11:11Baumassa esiteltävä uudistettu Lokotrack LT200HP-kartiomurskainlaitos tuo lisää tehoa ja taloudellisuutta
21.02.2019 8:11Luke: Arktisen kaivostoiminnan hyödyt, haitat ja riskit pitäisi arvioida kokonaisvaltaisemmin
20.02.2019 17:00Pyhäjärvellä monipuoliset mahdollisuudet kiertotalouskentässä
20.02.2019 14:12Timo Räikkönen nimitetty johtajaksi Destiaan
19.02.2019 19:11Yrjö Raunisto: Miten tehdä Suomesta jälleen maanrakennuskoneiden valmistuksen kärkimaa?
19.02.2019 10:01Tukes: Lujuuslajitellussa rakennepuutavarassa puutteita
18.02.2019 20:00Kehittynyttä mittausteknologiaa louhinta- ja kaivoskäyttöön
17.02.2019 18:55Maanrakennus Seppo Formisto Oy:n Kobelco SK270SRLC-5: Tyylikäs viimeistä piirtoa myöten
17.02.2019 15:33Konepäivät Matekon uudessa Oulun toimipisteessä ensi lauantaina 23.2.

Siirry arkistoon »