Nelostiellä Oulujoen ylittävät sillat uusitaan

05.04.2018 8.52

oulunjoen_siltatyo.jpg

Siltojen rakennustyöt ovat merkittävä osa Vt 4 parantamistöitä Oulun kohdalla. Urakkaan sisältyy toimenpiteitä 50:llä sillalla, joista 19 kpl on kokonaan uusia siltoja.  Kuvassa on Oulujoen ylittävä kevyen liikenteen silta, joka valmistuu kesällä 2018(kuva,Liikennevirasto).

Oulujoen siltojen kantavuustarkasteluissa havaittiin ongelmia alkuvuodesta. Kevään aikana on tehty vaihtoehtotarkastelu, jossa selvitettiin vaihtoehtoja siltojen vahventamisen ja uusimisen väliltä.<

Vuonna 1965 rakennetut Oulujoen sillat saneerattiin vuosina 2005-2006 periaatteella, jonka mukaan nykyiset kevyen liikenteen kaistat voidaan muuttaa kolmansiksi ajokaistoiksi. Vuoden 2017 aikana teetetyissä siltojen kantavuustarkasteluissa havaittiin kuitenkin ongelmia, joiden vuoksi silloille asetettiin painorajoitukset tammikuussa 2018. Vuoden 2013 ajoneuvoasetuksen mukaisia korotettuja kuormia ei voida sallia kaikilla kaistoilla eikä kolmansien kaistojen käyttöönotto ole mahdollista ilman vahvistustoimenpiteitä.

Alkuvuoden aikana laaditussa vaihtoehtotarkastelussa on tutkittu siltojen vahventamista ja siltojen uusimista kokonaan. Selvityksen lopputuloksena on, että siltojen uusiminen kokonaan myös välitukien osalta on kokonaistaloudellisesti edullisin ratkaisu elinkaarikustannukset huomioiden. Tällä vaihtoehdolla varmistetaan myös moottoritien jatkokehittäminen. Ratkaisun kustannusarvio on n. 15 miljoonaa euroa.

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen ylijohtaja Matti Räinän mukaan nyt valitulla vaihtoehdolla Suomen tärkeimmälle pohjois-eteläsuuntaiselle tieyhteydelle taataan pitkäaikainen ja kestävä ratkaisu. Muut vaihtoehdot olisivat johtaneet osittain väliaikaisiin ratkaisuihin ja siltaa olisi pitänyt vahvistaa myöhemmin, mikä olisi aiheuttanut myöhemmin merkittäviä lisäkustannuksia ja haittoja liikenteelle.

Toteutusaikataulu tarkentuu suunnittelun edetessä

Siltojen uusimisen edellyttämät tutkimukset, suunnittelu ja vesilupaprosessi käynnistetään välittömästi. Siltojen uusiminen on vilkkaalla Oulujoen ylityksen kohdalla haastava prosessi. Siinä joudutaan yhteen sovittamaan työaikaisen liikenteen järjestäminen, vanhojen siltojen purkaminen ja uusien siltojen rakentaminen. Toteutuksen aikana liikenteen käytössä on aina 2+2 kaistaa molempiin suuntiin. Työaikaisen liikenteen järjestämistapa ratkeaa jatkosuunnittelussa. Samoin lopullinen toteutusaikataulu tarkentuu jatkosuunnittelussa.

 
24.04.2024 11.35IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
24.04.2024 10.55Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän

Siirry arkistoon »