Nelostiellä Oulujoen ylittävät sillat uusitaan

Share |
05.04.2018 8:52

oulunjoen_siltatyo.jpg

Siltojen rakennustyöt ovat merkittävä osa Vt 4 parantamistöitä Oulun kohdalla. Urakkaan sisältyy toimenpiteitä 50:llä sillalla, joista 19 kpl on kokonaan uusia siltoja.  Kuvassa on Oulujoen ylittävä kevyen liikenteen silta, joka valmistuu kesällä 2018(kuva,Liikennevirasto).

Oulujoen siltojen kantavuustarkasteluissa havaittiin ongelmia alkuvuodesta. Kevään aikana on tehty vaihtoehtotarkastelu, jossa selvitettiin vaihtoehtoja siltojen vahventamisen ja uusimisen väliltä.<

Vuonna 1965 rakennetut Oulujoen sillat saneerattiin vuosina 2005-2006 periaatteella, jonka mukaan nykyiset kevyen liikenteen kaistat voidaan muuttaa kolmansiksi ajokaistoiksi. Vuoden 2017 aikana teetetyissä siltojen kantavuustarkasteluissa havaittiin kuitenkin ongelmia, joiden vuoksi silloille asetettiin painorajoitukset tammikuussa 2018. Vuoden 2013 ajoneuvoasetuksen mukaisia korotettuja kuormia ei voida sallia kaikilla kaistoilla eikä kolmansien kaistojen käyttöönotto ole mahdollista ilman vahvistustoimenpiteitä.

Alkuvuoden aikana laaditussa vaihtoehtotarkastelussa on tutkittu siltojen vahventamista ja siltojen uusimista kokonaan. Selvityksen lopputuloksena on, että siltojen uusiminen kokonaan myös välitukien osalta on kokonaistaloudellisesti edullisin ratkaisu elinkaarikustannukset huomioiden. Tällä vaihtoehdolla varmistetaan myös moottoritien jatkokehittäminen. Ratkaisun kustannusarvio on n. 15 miljoonaa euroa.

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen ylijohtaja Matti Räinän mukaan nyt valitulla vaihtoehdolla Suomen tärkeimmälle pohjois-eteläsuuntaiselle tieyhteydelle taataan pitkäaikainen ja kestävä ratkaisu. Muut vaihtoehdot olisivat johtaneet osittain väliaikaisiin ratkaisuihin ja siltaa olisi pitänyt vahvistaa myöhemmin, mikä olisi aiheuttanut myöhemmin merkittäviä lisäkustannuksia ja haittoja liikenteelle.

Toteutusaikataulu tarkentuu suunnittelun edetessä

Siltojen uusimisen edellyttämät tutkimukset, suunnittelu ja vesilupaprosessi käynnistetään välittömästi. Siltojen uusiminen on vilkkaalla Oulujoen ylityksen kohdalla haastava prosessi. Siinä joudutaan yhteen sovittamaan työaikaisen liikenteen järjestäminen, vanhojen siltojen purkaminen ja uusien siltojen rakentaminen. Toteutuksen aikana liikenteen käytössä on aina 2+2 kaistaa molempiin suuntiin. Työaikaisen liikenteen järjestämistapa ratkeaa jatkosuunnittelussa. Samoin lopullinen toteutusaikataulu tarkentuu jatkosuunnittelussa.

 
22.07.2018 10:01Uusi Cat 950 GC pyöräkuormaaja - tuottavuutta työmaalle
21.07.2018 12:01Kansantalouden tuotanto kasvoi toukokuussa
20.07.2018 9:01Novatron esittelee koneohjauksen uusimmat innovaatiot FinnMetkossa
19.07.2018 8:01NCC rakentaa 162 asuntoa Tampereen Hatanpäälle
18.07.2018 18:01Mid Finland Truckmeeting lauantaina Viitasaarella - Koura-Autojen osastolla paljon nähtävää - jakelussa myös Ammattilehdet
18.07.2018 11:01INFRA ry: Lupaukset väylärahoituksen uudistamisesta on pidettävä
17.07.2018 9:01NCC rakentaa 162 asuntoa Tampereen Hatanpäälle
16.07.2018 9:55Henri Pesonen Deleten Kierrätyspalvelu-liiketoiminnan liiketoimintajohtajaksi
16.07.2018 8:01Novatronin etätuki -asiakkaan oikeana kätenä jo yli 10 vuotta
15.07.2018 11:01YIT ja Boliden allekirjoittivat sopimuksen vesialtaan laajentamisesta kuparikaivoksessa Pohjois-Ruotsin Jällivaarassa

Siirry arkistoon »