Louhintahiekka Oy:n Doosan DX530LC-5: "Tehoa ja ergonomiaa"

24.02.2019 10.11

doosis1.jpg

Vaativien maarakennusurakoiden toteuttamisesta yli 40 vuoden kokemuksen omaavan Louhintahiekka Oy:n kalusto on tuttu näky rakennustyömailla varsinkin Etelä-Suomen alueella. Yli 50 tonnin kokoluokkaan yritys hankki vuoden 2018 alussa uuden Doosan DX530LC-5 kaivukoneen. 

(kuva yllä: Louhintahiekka Oy:n Doosax DX530LC-5 lastaamassa kiveä Tuusulan tietyömaalla.)

Vuonna 1974 perustettu Louhintahiekka Oy tarjoaa kaikki maarakennukseen liittyvät palvelut ja ratkaisut luotettavasti ja tehokkaasti. Ammattitaitoinen ja kokenut henkilöstö sekä nykyaikainen kalusto palvelee maarakennukseen liittyvissä hankkeissa, kuten teiden ja katujen rakentaminen, louhinta ja murskaus, kunnallistekniikka, paikallavalurakenteet, kaivantojen tuenta, pohjaveden alentaminen, teräs- ja tb-paalutukset, katukivetykset ja vihertyöt. Yrityksen erikoisosaamista ovat muun muassa moottoriteiden ja lentokenttien rakentaminen, kallion irrottaminen kemiallisesti tai hydraulisesti kiilaamalla, vaativat rakennuspohjien kaivuut, louhinta- ja tuentatyöt sekä perustusten lujitus ja vahvistus vanhoissa rakennuksissa. Yrityksen koneet onkin tuttu näky useilla työmailla kuten muun muassa Olympiastadionilla, Tampereen Raitiotievarikolla,  Helsinki-Vantaan lentoasemalla, Länsimetrossa ja useissa eri tiehankkeissa kuten E18 tiellä Hamina-Vaalimaa -tiellä.

Louhintahiekan oma laatujärjestelmän ansiosta asiakkaat voivat varmistua palvelun laadusta. Infra ry:n jäsenyrityksellä on RALA-pätevyys ja sertiointi sekä lisäksi se kuluu Luotettava Kumppani –verkostoon. 

doosis3.jpg

(kuva: Pienet huoltotoimenpiteet onnnistuu kuljettaja Matti Simolalta vankalla ammattitaidolla.)

Ergonominen Doosan DX530LC-5

Louhintahiekka Oy on tunnettu nykyaikaisesta ja tyylikkäästä kalustosta sekä osaavasta ja ammattitaitoisesta henkilökunnasta. Kokemusta ja osaamista talossa edustaa uutta Doosan  DX530LC-5 kuljettava Matti Simola.

- Louhintahiekka Oy on mukava perheyritys, jossa pidetään työntekijöistä hyvää huolta. Itse tulin taloon vuonna 1980 eli takana on 38 vuotta maarakennustöitä samassa yrityksessä, sanoo Simola.

Matti on nähnyt alan muutokset ja koneiden kehitykset aitiopaikalta. 

- Kyllä koneet ja lisälaitteet ovat menneet huikein harppauksin eteenpäin vuosikymmenten aikana. Työturvallisuuteen ja kuljettajan viihtyvyyteen satsataan paljon, nykykoneiden ohjaamot ovat erittäin viihtyistä työympäristö.

Uusi Doosan saapui Simolan käyttöön tammikuussa 2018 ja joulukuun alkuun mennessä mittariin on kertynyt yli 2000 tuntia. Alkuun koneella kaivettiin Inkoossa kaasuputkilinjaa ja loppuvuodesta rakennettiin Koskenmäentien kiertoliittymää  Tuusulassa. Ensimmäinen Doosan ei DX530LC-5 Simolalle ole. 

- On tullut uran aikana ajettua hyvin monella eri merkillä, myös Doosanilla. Ennen tätä 530:stä ajoin muutaman kuukauden 420:llä ja sitä ennen Caterpillar 349:llä. Tämä uusi Doosan tuntui heti kättelyssä hyvältä koneelta ja on sitä myös ollut. 

Uudessa DX530LC-5:ssä on kiinnitetty erityistä huomiota kuljettajan ergonomiaan ja tilavuuteen. 

- Hallintalaitteet on sijoitettu järkevästi ja ne ovat riittävän herkät eli tottelevat nopeasti käskyjä eikä tarvi runtata menemään. Ohjaamosta on hyvä näkyvyys ja siellä on riittävästi tilaa työskennellä.

doosis4.jpg

(kuva: Matti Simolalla on pitkä kokemus maarakennusalasta - mies aloitti työt Louhintahiekka Oy:ssä 38 vuotta sitten vuonna 1980.)

Tehoa ja varustelua

Tuusulassa koneella on tehty teiden levennyksiä ja asuinalueen äänivalleja sekä lastattu maa-aineksia kuljetettavaksi eteenpäin.

- Tehoa koneessa riittää kaikenlaisiin töihin, siitä ei jää koskaan kiinni. Isoilla kauhoilla autojen lastaaminen sujuu nopeasti ja vaivattomasti. Doosan on tukeva isokokoinen kone, joka on korkea ja leveä eikä lastatessa kallistele mihinkään suuntaan raskaitakaan kuormia nosteltaessa. Kone on varustettu hydraulisella pikaliittimellä, jonka avulla työskentely ahtaissakin olosuhteissa onnistuu helpommin, sanoo Simola.

Doosan on varusteltu useilla tärkeillä lisälaitteilla. doosis6.jpg

- Kamerajärjestelmä on koneessa hyvä – niitä löytyy niin puomista, koneen sivuilta ja takaa. Ohjaamosta näkee kameroiden ja peilien avulla joka suuntaan erinomaisesti. Puomin kameralla näkee lastattaessa myös suoraan lavalle ja sivukameroista voi seurata missä kohtaa telat menevät.

Eniten työtä helpottava lisälaite on Novatronin 3D-koneohjausjärjestelmä. 

- Mittalaitteet ovat eniten kehittyneet viime vuosina. 3D-laitteet helpottavat työntekoa huomattavasti eikä koneesta tarvitse koko ajan hyppiä pois tai työmaapäällikön olla koko ajan ohjaamassa mistä kaivetaan. Pilvipalvelun avulla saamme kartat ja mallinokset suoraan koneen mittalaitteeseen, jonka perusteella kaivetaan heti oikeasta paikkaa ja oikeaan syvyyteen. Myös jälkiseuranta onnistuu laitteiden avulla hienosti.

Huoltosopimus helpottaa huoltoja

Louhintahiekka Oy:llä suurimmassa osassa koneitaan huoltosopimus, kuten on myös Doosanista koneita maahantuovan RealMachinery Oy:n kanssa. Huoltopuoli on pelannut hyvin.

- Tässä koneessa on Scanian dieselmoottori, johon vain Doosanin maahantuojan huoltomiehillä on suora pääsy. RealMachineryn täysin varusteltu huoltoauto saapuu paikalle aina kun niin sovitaan. Huoltosopimus on hyvä ja helppo ratkaisu – huoltotoimenpiteet ajoitetaan hyvissä ajoin etukäteen sellaisiin rakoihin, jotka sopivat parhaiten meidän aikatauluihin, päättää Simola.

doosis5.jpg

(kuva: Doosan DX530LC-5 on tukeva ja jämäkkä kone isompienkin kivien lastaamiseen - kun tehoa ja tarkkuutta löytyy niin autot täyttyvät nopeasti.)

24.04.2024 11.35IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
24.04.2024 10.55Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän

Siirry arkistoon »