Louhintahiekka Oy:n Doosan DX530LC-5: "Tehoa ja ergonomiaa"

Share |
24.02.2019 10:11

doosis1.jpg

Vaativien maarakennusurakoiden toteuttamisesta yli 40 vuoden kokemuksen omaavan Louhintahiekka Oy:n kalusto on tuttu näky rakennustyömailla varsinkin Etelä-Suomen alueella. Yli 50 tonnin kokoluokkaan yritys hankki vuoden 2018 alussa uuden Doosan DX530LC-5 kaivukoneen. 

(kuva yllä: Louhintahiekka Oy:n Doosax DX530LC-5 lastaamassa kiveä Tuusulan tietyömaalla.)

Vuonna 1974 perustettu Louhintahiekka Oy tarjoaa kaikki maarakennukseen liittyvät palvelut ja ratkaisut luotettavasti ja tehokkaasti. Ammattitaitoinen ja kokenut henkilöstö sekä nykyaikainen kalusto palvelee maarakennukseen liittyvissä hankkeissa, kuten teiden ja katujen rakentaminen, louhinta ja murskaus, kunnallistekniikka, paikallavalurakenteet, kaivantojen tuenta, pohjaveden alentaminen, teräs- ja tb-paalutukset, katukivetykset ja vihertyöt. Yrityksen erikoisosaamista ovat muun muassa moottoriteiden ja lentokenttien rakentaminen, kallion irrottaminen kemiallisesti tai hydraulisesti kiilaamalla, vaativat rakennuspohjien kaivuut, louhinta- ja tuentatyöt sekä perustusten lujitus ja vahvistus vanhoissa rakennuksissa. Yrityksen koneet onkin tuttu näky useilla työmailla kuten muun muassa Olympiastadionilla, Tampereen Raitiotievarikolla,  Helsinki-Vantaan lentoasemalla, Länsimetrossa ja useissa eri tiehankkeissa kuten E18 tiellä Hamina-Vaalimaa -tiellä.

Louhintahiekan oma laatujärjestelmän ansiosta asiakkaat voivat varmistua palvelun laadusta. Infra ry:n jäsenyrityksellä on RALA-pätevyys ja sertiointi sekä lisäksi se kuluu Luotettava Kumppani –verkostoon. 

doosis3.jpg

(kuva: Pienet huoltotoimenpiteet onnnistuu kuljettaja Matti Simolalta vankalla ammattitaidolla.)

Ergonominen Doosan DX530LC-5

Louhintahiekka Oy on tunnettu nykyaikaisesta ja tyylikkäästä kalustosta sekä osaavasta ja ammattitaitoisesta henkilökunnasta. Kokemusta ja osaamista talossa edustaa uutta Doosan  DX530LC-5 kuljettava Matti Simola.

- Louhintahiekka Oy on mukava perheyritys, jossa pidetään työntekijöistä hyvää huolta. Itse tulin taloon vuonna 1980 eli takana on 38 vuotta maarakennustöitä samassa yrityksessä, sanoo Simola.

Matti on nähnyt alan muutokset ja koneiden kehitykset aitiopaikalta. 

- Kyllä koneet ja lisälaitteet ovat menneet huikein harppauksin eteenpäin vuosikymmenten aikana. Työturvallisuuteen ja kuljettajan viihtyvyyteen satsataan paljon, nykykoneiden ohjaamot ovat erittäin viihtyistä työympäristö.

Uusi Doosan saapui Simolan käyttöön tammikuussa 2018 ja joulukuun alkuun mennessä mittariin on kertynyt yli 2000 tuntia. Alkuun koneella kaivettiin Inkoossa kaasuputkilinjaa ja loppuvuodesta rakennettiin Koskenmäentien kiertoliittymää  Tuusulassa. Ensimmäinen Doosan ei DX530LC-5 Simolalle ole. 

- On tullut uran aikana ajettua hyvin monella eri merkillä, myös Doosanilla. Ennen tätä 530:stä ajoin muutaman kuukauden 420:llä ja sitä ennen Caterpillar 349:llä. Tämä uusi Doosan tuntui heti kättelyssä hyvältä koneelta ja on sitä myös ollut. 

Uudessa DX530LC-5:ssä on kiinnitetty erityistä huomiota kuljettajan ergonomiaan ja tilavuuteen. 

- Hallintalaitteet on sijoitettu järkevästi ja ne ovat riittävän herkät eli tottelevat nopeasti käskyjä eikä tarvi runtata menemään. Ohjaamosta on hyvä näkyvyys ja siellä on riittävästi tilaa työskennellä.

doosis4.jpg

(kuva: Matti Simolalla on pitkä kokemus maarakennusalasta - mies aloitti työt Louhintahiekka Oy:ssä 38 vuotta sitten vuonna 1980.)

Tehoa ja varustelua

Tuusulassa koneella on tehty teiden levennyksiä ja asuinalueen äänivalleja sekä lastattu maa-aineksia kuljetettavaksi eteenpäin.

- Tehoa koneessa riittää kaikenlaisiin töihin, siitä ei jää koskaan kiinni. Isoilla kauhoilla autojen lastaaminen sujuu nopeasti ja vaivattomasti. Doosan on tukeva isokokoinen kone, joka on korkea ja leveä eikä lastatessa kallistele mihinkään suuntaan raskaitakaan kuormia nosteltaessa. Kone on varustettu hydraulisella pikaliittimellä, jonka avulla työskentely ahtaissakin olosuhteissa onnistuu helpommin, sanoo Simola.

Doosan on varusteltu useilla tärkeillä lisälaitteilla. doosis6.jpg

- Kamerajärjestelmä on koneessa hyvä – niitä löytyy niin puomista, koneen sivuilta ja takaa. Ohjaamosta näkee kameroiden ja peilien avulla joka suuntaan erinomaisesti. Puomin kameralla näkee lastattaessa myös suoraan lavalle ja sivukameroista voi seurata missä kohtaa telat menevät.

Eniten työtä helpottava lisälaite on Novatronin 3D-koneohjausjärjestelmä. 

- Mittalaitteet ovat eniten kehittyneet viime vuosina. 3D-laitteet helpottavat työntekoa huomattavasti eikä koneesta tarvitse koko ajan hyppiä pois tai työmaapäällikön olla koko ajan ohjaamassa mistä kaivetaan. Pilvipalvelun avulla saamme kartat ja mallinokset suoraan koneen mittalaitteeseen, jonka perusteella kaivetaan heti oikeasta paikkaa ja oikeaan syvyyteen. Myös jälkiseuranta onnistuu laitteiden avulla hienosti.

Huoltosopimus helpottaa huoltoja

Louhintahiekka Oy:llä suurimmassa osassa koneitaan huoltosopimus, kuten on myös Doosanista koneita maahantuovan RealMachinery Oy:n kanssa. Huoltopuoli on pelannut hyvin.

- Tässä koneessa on Scanian dieselmoottori, johon vain Doosanin maahantuojan huoltomiehillä on suora pääsy. RealMachineryn täysin varusteltu huoltoauto saapuu paikalle aina kun niin sovitaan. Huoltosopimus on hyvä ja helppo ratkaisu – huoltotoimenpiteet ajoitetaan hyvissä ajoin etukäteen sellaisiin rakoihin, jotka sopivat parhaiten meidän aikatauluihin, päättää Simola.

doosis5.jpg

(kuva: Doosan DX530LC-5 on tukeva ja jämäkkä kone isompienkin kivien lastaamiseen - kun tehoa ja tarkkuutta löytyy niin autot täyttyvät nopeasti.)

20.05.2019 9:11NCC rakentaa Lahden Taloille kaksi A-luokan kerrostaloa Lahden keskustaan
19.05.2019 10:11Volvo CE:n myynti kasvoi 15 prosenttia ensimmäisellä neljänneksellä
18.05.2019 13:33Rakennuskustannukset nousivat huhtikuussa 1,7 prosenttia vuodentakaisesta
17.05.2019 15:45Saattoautojen käyttö vakiintumassa päällystystyömaiden turvallisessa ohittamisessa
16.05.2019 18:01Metallinjalostajat ry:n toimitusjohtaja Kimmo Järvinen: Päästökauppakompensaatio tärkeä viennille ja ilmastolle
16.05.2019 10:42INFRA ry: Yötyö on työturvallisuusriski asfalttitöissäkin
15.05.2019 9:23DAF johtaja PACCAR:in pääjohtajaksi
14.05.2019 12:22Mählers tuo markkinoille tehokkaan harjatelan kuorma-autoihin ja pyöräkuormaajiin
13.05.2019 14:10Kainuun Soran Lokotrack-päivitys toi lisää tehoa ja toimintavarmuutta
12.05.2019 12:11Uutta näyttöteknologiaa koneohjaukseen Novatronilta

Siirry arkistoon »