Lisää kierrätystä ja miljardiluokan bisnestä akkualalle

Share |
01.03.2019 10:12

NiMH-akkujätettä ja harvinaisten maametallien talteen ottamiseen käytettyjä kemikaaleja. Kuva: Glen Forde, Aalto-yliopisto

Business Finland on myöntänyt BATCircle (Finland-based Circular Ecosystem of Battery Metals) -konsortiolle noin 10 miljoonan euron rahoituksen.

Aallon johtama konsortio parantaa kaivosteollisuuden, metallinjalostuksen ja akkukemikaalien tuotantoprosesseja ja lisää litiumioniakkujen kierrätystä. Se haluaa vahvistaa yhteistyötä yritysten ja tutkimusorganisaatioiden välillä sekä löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

EU:n mukaan Euroopan akkumarkkinoiden arvo voi nousta 250 miljardiin euroon vuoteen 2025 mennessä. BATCircle-konsortion tavoitteena on, että ainakin viiden miljardin markkinat luodaan Suomessa. Erityisen paljon hyödyntämätöntä potentiaalia löytyy akkujen kierrätyksessä.

Litiumioniakkuja käytetään etenkin kulutuselektroniikassa, ja niiden käyttö kasvaa voimakkaasti muun muassa sähköautojen määrän lisääntyessä. Tällä hetkellä litiumioniakuista päätyy kiertoon vain noin viisi prosenttia, kun kierrätystavoitteen pitäisi olla ainakin 95 prosenttia.

Aalto-yliopiston apulaisprofessorin ja BATCircle-konsortion johtajan Mari Lundströmin mukaan on tärkeää, että akkujen kierrätyksen ongelmiin löydetään ratkaisuja lähitulevaisuudessa.

”Meillä on Suomessa merkittävää alan tutkimusta ja osaamista, ja kun BATCircle tuo nämä yhteen, ratkaisujen löytymiseen on todella hyvät mahdollisuudet”, Lundström sanoo.

Aalto-yliopisto panostaa projektissa erityisesti akkujen kierrätyksen tutkimiseen. Aallon tutkijoilla on paljon kokemusta ja osaamista akkumetallien mekaanisista sekä pyro- ja hydrometallurgisista prosesseista. Pyrometallurgia tarkoittaa korkealämpötilan sulatusprosesseja, hydrometallurgia metallien liuotusta esimerkiksi happoihin ja liuenneiden metallien talteenottoa. Lisäksi tutkijat keskittyvät litiumioniakkumetallien rakenteisiin ja sähkökemiallisen suorituskyvyn arviointiin.

”Aalto-yliopiston vahvuutena on myös monitieteisyys: teknisen tutkimuksen ohella voimme samanaikaisesti perehtyä akkuliiketoiminnan ekosysteemeihin, joita professori Risto Rajalan tutkimustyhmä tutkii”, Lundström toteaa.

Akkuteollisuuden painopiste Aasiasta Eurooppaan

Sekä Euroopan unioni että Suomen hallitus ovat havahtuneet akkumetallien ja niiden arvoketjujen strategiseen merkitykseen ja valtavaan liiketaloudelliseen potentiaaliin. Akkuteollisuutta hallitsevat kuitenkin tällä hetkellä aasialaiset yritykset. Niinpä Eurooppa on vaarassa menettää uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja tulla samanaikaisesti yhä riippuvaisemmaksi tuonnista niin raaka-aineiden kuin lopputuotteidenkin osalta.

BATCircle on osa EU:n Strategista Energiateknologiaohjelmaa (SET Plan), jossa Suomi Aalto-yliopiston ja Outotecin johdolla koordinoi akkualaan liittyvän kierrätyksen tutkimusta. Kansallisessa BATCircle-konsortiossa on mukana kaikkiaan 22 yritystä, neljä yliopistoa, kaksi tutkimuslaitosta sekä kaksi kaupunkia. Projekti on kaksivuotinen, ja sen kokonaisbudjetti on yli 20 miljoonaa euroa. Hanke kytkeytyy suoraan Business Finlandin  -kokonaisuuteen.

BATCircle-konsortion muodostavat:

Aalto-yliopisto
Oulun yliopisto
Itä-Suomen yliopisto
LUT-yliopisto
Geologian tutkimuskeskus GTK
Teknologian tutkimuskeskus VTT
Boliden Harjavalta Oy
Boliden Kokkola Oy
Suomen Malmijalostus Oy
Fortum Power and Heat Oyj 
Fortum Waste Solutions Oy 
Freeport Cobalt Oy
Outotec Oyj
Norilsk Nickel Harjavalta Oy
AkkuSer Oy
CrisolteQ Oy
Oy Fennoscandian Resources Ab
Ima Engineering Ltd Oy
Keliber Oy
Latitude 66 Cobalt Oy
Magsort Oy
Mawson Oy
Mine On-Line Service Oy
Mondo Minerals B.V.
Suhanko Arctic Platinum Oy
Teraloop Oy
Tracegrow Oy
Vulcan Hautalampi Oy (FinnCobalt)
Harjavallan kaupunki 
Porin kaupunki

20.05.2019 9:11NCC rakentaa Lahden Taloille kaksi A-luokan kerrostaloa Lahden keskustaan
19.05.2019 10:11Volvo CE:n myynti kasvoi 15 prosenttia ensimmäisellä neljänneksellä
18.05.2019 13:33Rakennuskustannukset nousivat huhtikuussa 1,7 prosenttia vuodentakaisesta
17.05.2019 15:45Saattoautojen käyttö vakiintumassa päällystystyömaiden turvallisessa ohittamisessa
16.05.2019 18:01Metallinjalostajat ry:n toimitusjohtaja Kimmo Järvinen: Päästökauppakompensaatio tärkeä viennille ja ilmastolle
16.05.2019 10:42INFRA ry: Yötyö on työturvallisuusriski asfalttitöissäkin
15.05.2019 9:23DAF johtaja PACCAR:in pääjohtajaksi
14.05.2019 12:22Mählers tuo markkinoille tehokkaan harjatelan kuorma-autoihin ja pyöräkuormaajiin
13.05.2019 14:10Kainuun Soran Lokotrack-päivitys toi lisää tehoa ja toimintavarmuutta
12.05.2019 12:11Uutta näyttöteknologiaa koneohjaukseen Novatronilta

Siirry arkistoon »