Lujabetonille haastava valmisbetonitoimitus Kaitaan metroasemaan

Share |
29.04.2019 9:00

kaitaan-metroasema-havainne.jpg

Lujabetoni on solminut sopimuksen mittavasta sekä erityisen haastavasta valmisbetonitoimituksesta, kun se toimittaa valmisbetonit Länsimetron Kaitaan metroasemaan. Kohteen rakentaa YIT Suomi Oy:n ja ARE Oy:n muodostama työyhteenliittymä RU22. Yhteensä kohteen rakenteisiin mm. tekniikkatiloihin ja -kuiluihin, pystykuiluihin, asemalaitureihin ja sisäänmenoihin toimitetaan betonia vuoden aikana jopa 10.000 kuutiota. 

Kaitaan metroasema on yksi Länsimetron kakkosvaiheen uusista asemista metron laajentuessa Matinkylästä länteen. Muut neljä metroasemaa ovat Finnoo, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Yhdessä asemat nivovat yhteen seitsemän kilometriä pitkän uuden ratalinjan. 

Kaitaan metroaseman betonityöt käynnistyivät loppuvuodesta 2018 ja jatkuvat nyt kiihtyvällä vauhdilla kohti kesää kesäajan ollessa kiireisintä rakentamisen aikaa. Alkuvuonna on rakennettu aseman maanalaisia osia ja niiden valmistuttua siirrytään rakentamaan metroaseman maanpäällisiä tiloja sekä Kaitaan ja Iivisniemen sisäänmenoja.

Metroaseman päivävaluvauhti on 10-300 kuutiota betonia per päivä, mikä tarkoittaa kahdesta neljäänkymmeneen betonirekkaa liikennöimässä työmaa-alueella. Vilkkaan työmaaliikenteen lisäksi työmaalla toimii useampi betonirakenneurakoitsija samanaikaisesti ja jokainen operoi omassa lohkossaan. Tästä johtuen päivän aikana on toisistaan hyvinkin poikkeavia betonivaluja esim. holvi- seinä tai anturavaluja.

– Tärkeintä metroasemarakentamisessa on logistiikan tarkka hallinta, sillä töitä tehdään kiivaalla aikataululla ja osittain syvällä tunnelitiloissa, missä seinää ja kattoa on vastassa joka suunnassa, kertoo vastaava työnjohtaja Jari Kanerva YIT Suomi Oy:stä. Oleellista on myös valita kuhunkin valuun oikean kokoiset betonipumput, jotta ne ovat juuri kyseisiin tiloihin sopivat, Kanerva jatkaa.

– Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä YIT:n ja Länsimetron kanssa ja mm. betonireseptit on valittu tukemaan rakentamisen tiukkaa aikataulua. Vaikka yleisestikin rakentaminen on kiivaimmillaan, olemme pystyneet palvelemaan Kaitaan työmaata hyvin ja toimitukset ovat sujuneet suunnitelmien mukaan, sanoo Lujabetonin pk-seudun tehtaiden tehdaspäällikkö Miro Harjumäki.

18.05.2019 13:33Rakennuskustannukset nousivat huhtikuussa 1,7 prosenttia vuodentakaisesta
17.05.2019 15:45Saattoautojen käyttö vakiintumassa päällystystyömaiden turvallisessa ohittamisessa
16.05.2019 18:01Metallinjalostajat ry:n toimitusjohtaja Kimmo Järvinen: Päästökauppakompensaatio tärkeä viennille ja ilmastolle
16.05.2019 10:42INFRA ry: Yötyö on työturvallisuusriski asfalttitöissäkin
15.05.2019 9:23DAF johtaja PACCAR:in pääjohtajaksi
14.05.2019 12:22Mählers tuo markkinoille tehokkaan harjatelan kuorma-autoihin ja pyöräkuormaajiin
13.05.2019 14:10Kainuun Soran Lokotrack-päivitys toi lisää tehoa ja toimintavarmuutta
12.05.2019 12:11Uutta näyttöteknologiaa koneohjaukseen Novatronilta
11.05.2019 17:11Kuljetus-Logistiikka 2019 -tapahtumassa vieraili yhteensä 15 474 kävijää
10.05.2019 11:11Volvo CE ja Trimble kehittävät 3D-päivityksen kaivukoneen Dig Assist -ohjausjärjestelmään

Siirry arkistoon »