Lujabetonille haastava valmisbetonitoimitus Kaitaan metroasemaan

29.04.2019 9.00

kaitaan-metroasema-havainne.jpg

Lujabetoni on solminut sopimuksen mittavasta sekä erityisen haastavasta valmisbetonitoimituksesta, kun se toimittaa valmisbetonit Länsimetron Kaitaan metroasemaan. Kohteen rakentaa YIT Suomi Oy:n ja ARE Oy:n muodostama työyhteenliittymä RU22. Yhteensä kohteen rakenteisiin mm. tekniikkatiloihin ja -kuiluihin, pystykuiluihin, asemalaitureihin ja sisäänmenoihin toimitetaan betonia vuoden aikana jopa 10.000 kuutiota. 

Kaitaan metroasema on yksi Länsimetron kakkosvaiheen uusista asemista metron laajentuessa Matinkylästä länteen. Muut neljä metroasemaa ovat Finnoo, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Yhdessä asemat nivovat yhteen seitsemän kilometriä pitkän uuden ratalinjan. 

Kaitaan metroaseman betonityöt käynnistyivät loppuvuodesta 2018 ja jatkuvat nyt kiihtyvällä vauhdilla kohti kesää kesäajan ollessa kiireisintä rakentamisen aikaa. Alkuvuonna on rakennettu aseman maanalaisia osia ja niiden valmistuttua siirrytään rakentamaan metroaseman maanpäällisiä tiloja sekä Kaitaan ja Iivisniemen sisäänmenoja.

Metroaseman päivävaluvauhti on 10-300 kuutiota betonia per päivä, mikä tarkoittaa kahdesta neljäänkymmeneen betonirekkaa liikennöimässä työmaa-alueella. Vilkkaan työmaaliikenteen lisäksi työmaalla toimii useampi betonirakenneurakoitsija samanaikaisesti ja jokainen operoi omassa lohkossaan. Tästä johtuen päivän aikana on toisistaan hyvinkin poikkeavia betonivaluja esim. holvi- seinä tai anturavaluja.

– Tärkeintä metroasemarakentamisessa on logistiikan tarkka hallinta, sillä töitä tehdään kiivaalla aikataululla ja osittain syvällä tunnelitiloissa, missä seinää ja kattoa on vastassa joka suunnassa, kertoo vastaava työnjohtaja Jari Kanerva YIT Suomi Oy:stä. Oleellista on myös valita kuhunkin valuun oikean kokoiset betonipumput, jotta ne ovat juuri kyseisiin tiloihin sopivat, Kanerva jatkaa.

– Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä YIT:n ja Länsimetron kanssa ja mm. betonireseptit on valittu tukemaan rakentamisen tiukkaa aikataulua. Vaikka yleisestikin rakentaminen on kiivaimmillaan, olemme pystyneet palvelemaan Kaitaan työmaata hyvin ja toimitukset ovat sujuneet suunnitelmien mukaan, sanoo Lujabetonin pk-seudun tehtaiden tehdaspäällikkö Miro Harjumäki.

24.04.2024 11.35IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
24.04.2024 10.55Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän

Siirry arkistoon »