Raide-Jokerin rakentaminen alkaa kesäkuun alussa

Share |
30.04.2019 8:23

Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi Raide-Jokeri-pikaraitiotien uuden kustannusarvion maanantaina 29. huhtikuuta. Pikaraitiotie toteutetaan allianssimallilla, jonka kehitysvaiheen tuloksena saatu kustannusarvio pikaraitiotien raitiotieinfran toteuttamiselle on 386 miljoonaa euroa marraskuun 2018 hintatasossa.

Lisäksi allianssi toteuttaa varikon ja mahdollisesti muita liittyviä hankkeita. Helsingin osuus kustannuksista on 268 ja Espoon 118 miljoonaa euroa. Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi kustannusarvion jo aiemmin, 13. maaliskuuta pidetyssä kokouksessaan.

Raide-Jokerin rakentamisen valmistelussa tähdätään siihen, että allianssiosapuolet allekirjoittavat toukokuussa sopimuksen pikaraitiotien toteuttamisesta, jolloin rakentaminen voisi alkaa heti kesäkuun alussa. Rakentaminen on tarkoitus aloittaa useassa kohteessa sekä Helsingissä että Espoossa. Ensimmäisiä työvaiheita ovat työnaikaisten liikennejärjestelyjen rakentaminen, maaleikkaukset ja johtosiirrot. Rakentamisen tarkemmista aikatauluista ja vaikutuksista kerrotaan toukokuun aikana tarkemmin muun muassa Raide-Jokerin verkkosivuilla. Pikaraitiotien liikennöinti alkaa tämänhetkisen aikataulun mukaan kesäkuussa 2024.

Raide-Jokeri-allianssissa tilaajia ovat Helsingin ja Espoon kaupungit. Palveluntuottajia ovat urakoitsijat YIT Suomi Oy ja NRC Group Finland Oy (entinen VR Track Oy) sekä suunnitteluorganisaatiot Sitowise Oy, Ramboll Finland Oy ja NRC Group Finland Oy.

”Allianssin osapuolilla on erinomaista osaamista vastaavista vaativista raidehankkeista. On hienoa päästä rakentamaan entistä toimivampia ja ekologisesti kestäviä raideliikenneyhteyksiä pääkaupunkiseudulle”, YIT:n Väylärakentaminen-divisioonan johtaja Jarkko Salmenoja sanoo. 

”Raide-Jokeri on kaupungeille kannattava hanke erityisesti uuden raideyhteyden tuomien maankäyttöhyötyjen ansiosta. Pikaraitiotie lisää alueiden vetovoimaa asumisen ja yritystoiminnan sijoittumisalueena ja mahdollistaa kaupunkirakenteen tiivistämisen kestävien kulkuyhteyksien varrelle. Raide-Jokeri toteuttaa Helsingin ja Espoon strategisia tavoitteita raideliikenteen verkostokaupungista ja hiilineutraaliudesta, sekä tietysti vastaa 550-runkolinjan jo nyt akuuttiin kapasiteettiongelmaan”, toteaa Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska.

23.07.2019 10:32Maarakennusalan kustannukset nousussa
22.07.2019 17:11Kivirockin Facebookissa jo 2800 tykkääjää - lähde mukaan seuraamaan alan hyviä uutisia
22.07.2019 14:55Uusi Lundberg 50 -mallisto Suomen ensiesittelyssä Lepaalla 15.-17.8.2019
22.07.2019 8:52BK-Hydrometa - orsi- ja valumavesien ammattilainen
21.07.2019 11:11Lisääntynyt maarakennuskoneiden käyttöaika Volvo ACTIVE CARE -palvelun ansiosta
20.07.2019 12:01Skanska rakentaa Technopolis Kuopion Microkadun kampukselle uuden toimisto- ja koulurakennuksen
19.07.2019 12:00Donges Group ostaa Ruukki Building Systemsin
18.07.2019 8:21Miten kuumuudessa jaksaa työskennellä? Asfalttityöntekijä kertoo
17.07.2019 13:33Terrafame Oy:n tammi-kesäkuun 2019 tulos julkaistaan 26.7.2019
16.07.2019 18:01Skanska rakentaa Posivalle käytetyn ydinpolttoaineen kapselointilaitoksen Olkiluotoon

Siirry arkistoon »