Saattoautojen käyttö vakiintumassa päällystystyömaiden turvallisessa ohittamisessa

17.05.2019 15:45

saattoauto_uusi.jpg

Maanteiden päällystystyöt pyritään ajoittamaan niin, että niistä aiheutuisi liikenteelle mahdollisimman vähän haittaa, mutta täysin häiriöttä niitä ei pystytä tekemään. Koska töiden tekeminen liikenteen seassa lisää onnettomuusriskejä, tietyömaiden turvallisempaan ohittamiseen käytetään paikoitellen saattoautoja.

Tulevana kesänä saattoautoa käytetään monilla yksiajorataisilla vilkasliikenteisillä päällystyskohteilla ympäri Suomen. Saattoauton avulla työmaan ohittaminen on turvallisempaa, selkeämpää ja nopeusrajoitustakin on helpompi noudattaa. 

"Vaikka tienkäyttäjä ei tulisi asiaa ajatelleeksi, jokainen meistä on osallinen turvallisen päällystystyön toteutukseen. Päällystystyön kohdalla on erityisen tärkeää olla tarkkaavainen, varovainen ja noudattaa alennettuja nopeusrajoituksia työntekijöiden ja liikenteen turvallisuuden varmistamiseksi", sanoo ylitarkastaja Risto Lappalainen Väylästä. 

Joskus näyttää siltä, että päällystystyö on valmis, mutta kohteella on vielä tietyömaasta varoittavia liikennemerkkejä ja alennettu nopeusrajoitus. Mistä on kysymys?

"Alennettua nopeusrajoitusta ja varoitusmerkkiä käytetään liikenneturvallisuuden takia siihen asti, kunnes kaikki työvaiheet ovat valmistuneet mukaan lukien tiemerkintä- ja reunantäyttötyöt. Esimerkiksi tiemerkintätyöt täristävine jyrsintöineen valmistuvat 2-3 viikon kuluttua päällystystyön jälkeen", sanoo teiden kunnossapidon asiantuntija Ossi Saarinen Väylästä.

23.01.2020 9:34Kesätöhin Outokummun Tornion tehtaille tai Kemin kaivokselle?
22.01.2020 14:10RealMachinery ja Wetteri Power sopimukseen Pohjois-Suomen jälkimarkkinointipalveluista
22.01.2020 9:21Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä nousi marraskuussa
22.01.2020 9:10MX-murskain Lokotrackissa tuo RKJ Rahikaisen kulutusosamenoihin lähes puolet säästöä
21.01.2020 15:20Engconin Dig Smart. Dig Safe -turvallisuuskampanja asettaa nollatoleranssin tavoitteeksi työtapaturmien vastaisessa kamppailussa
21.01.2020 11:23Suomalainen liikennemerkkitoimittaja panostaa älyliikenteeseen ja telematiikkaan
20.01.2020 11:09Terrafame alkaa hyödyntää vetylaitosten hukkaenergiaa - teknologiaa käytetään uudella tavalla
19.01.2020 11:30Komatsu viitoittaa työkonehybridien kehityssuunnan
18.01.2020 12:00Edullisempi iskuvasara voi olla myös laadukas
17.01.2020 11:00Rakennuskustannukset nousivat joulukuussa 0,2 prosenttia vuodentakaisesta

Siirry arkistoon »