Volvo FMX -sarja täyttää 10 vuotta

02.06.2020 14:36

FMXProX_.jpg

Volvo Trucks FMX kuorma-auto tuotiin markkinoille 2010. Malli kehitettiin erityisen vaativaan maansiirtoajoon. Vuosien mittaan FMX:n suorituskykyä on parannettu uusilla innovatiivisilla ominaisuuksilla. Volvo FMX on vakiinnuttanut asemaansa yhtenä markkinoiden vahvimmista maasiirtoautoista. 

Ennen Volvo FMX:n lanseerausta maansiirtotehtävissä käytettiin erilaisia ​​Volvo FM:n ja Volvo FH:n versioita. Useita vuosia kestäneen asiakasyhteistyön sekä asiakaspalautteiden perusteella kehiteltiin raskaisiin maansiirtotöihin soveltuva uusi Volvo FMX kuorma-auto.

“Volvo FMX muutti markkinaa. Mallista tuli pian lanseerauksen jälkeen hyvin suosittu, sekä kuljetusyritysten että kuljettajien keskuudessa. Kymmenen vuoden aikana Suomeen on pian myyty yhteensä 1000 kpl FMX kuorma-autoa,” Volvo Trucksin Suomen myyntijohtaja Reino Manninen kertoo. 

Suunniteltu vaativiin olosuhteisiin

Ensimmäisen Volvo FMX moderni ulkomuoto houkutteli alusta asti ja uusi FMX muistutti myös yhteydestä Volvo CE maansiirtokoneisiin. Volvo FMX:n toiminnallisuuteen kuului mm. vahva keulan vetopiste, ajovalojen suojat, uudet pitävät askelmat ja kätevät tikkaat. Kolmiosainen teräspuskuri, 3 mm paksusta teräksestä valmistetut puskurinkulmat, vankka öljypohjan suojalevy ja järeä puskuri tekevät Volvo FMX:stä vahvan maansiirtäjän.

Vahvasta vahvempi jo kolmen vuoden jälkeen

Kolme vuotta Volvo FMX: n ensi-esittelyn jälkeen Volvo Trucks julkaisi FMX:n uudistetun version. Ohjaamoa muokattiin ja kaikki eturakenteen komponentit suunniteltiin uudelleen. Uusi ilmajousitus lisäsi maavaran jopa 300 mm. Keulan hinauspiste kestää jopa 32 tonnin vedon.

”Volvo FMX: n nopea menestys rohkaisi meitä tuomaan uuden mallipäivityksen markkinoille jo vuonna 2013. Päivitetty FMX oli entistäkin vankempi ratkaisu haastaviin maansiirtotehtäviin”, Reino Manninen Volvo Trucksilta sanoo.

Volvo Dynamic Steering - vaivatonta ja tarkkaa ajoa

Vuonna 2013 esiteltiin myös Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä, jonka ansiosta kuorma-auton ajamisesta tuli entistäkin vaivattomampaa. Volvo Dynamic Steering 

-ohjaus yhdistää tavanomaisen hydraulisen ohjaustehostimen ja ohjausvaihteeseen asennetun sähkömoottorin.

”Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä sopii täydellisesti juuri maansiirtoautoille. Pienillä nopeuksilla se tekee ohjauksesta todella vaivatonta ja tarkkaa, mikä poistaa kuljettajan käsivarsien ja hartioiden rasitusta. Tämä parantaa turvallisuutta vähentäen työtapaturmariskiä ”, Reino Manninen Volvo Truckilta painottaa.

I-Shift vaihteisto raskaille kuormille 

Volvo I-Shift -vaihteiston maansiirtoautoversion avulla Volvo FMX pärjää vaativissa ja mäkisissä maastoissa hyvin. Tuottavuus ja ajomukavuus ovat erinomaiset. Vuonna 2016 Volvo Trucks esitteli I-Shiftin ryömintävaihteistolla, jonka avulla kuorma-auto saadaan liikkeelle pysähdyksestä jopa 325 tonnin kuormilla. Ryömintätoiminnon avulla kuorma-autolla voi ajaa jopa 0,5 km / h nopeudella, mikä on tärkeää erityistä tarkkuutta vaativassa ajossa. 

”Volvon uniikit ominaisuudet mm. ryömintävaihteisto sekä Volvo Dynamic Steering -ohjaus löytyvät lähes jokaisesta maansiirtokäytössä olevasta FMX autosta. Suomen suurilla painoilla ja vaikeissa olosuhteissa Volvon ominaisuudet nousevat erittäin isoon rooliin. Harva kuljettaja joka on ajanut VDS-ohjauksella ja ryömintävaihteistolla varustettua autoa, suostuu enää siirtymään auton rattiin josta näitä ominaisuuksia ei löydy,” Volvo Trucksin tuotepäällikkö Mikko Aules kertoo.

Myös Suomessa pitkälti räätälöidyt Volvon ilmajousituksen painonsiirtotoiminnot ovat saaneet paljon kiitosta asiakkaiden keskuudessa. ”Volvo RALIM20 painonsiirtojen avulla auton käsiteltävyys saadaan optimoitua lähes jokaiseen tilanteeseen sopivaksi, oli sitten kyse jyrkän ja jäisen mäen noususta tai tiukasta kääntöpaikasta”, Aules jatkaa.

10.07.2020 23:33KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - mukana paljon maarakennusalan asiaa!
14.07.2020 8:45LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
12.07.2020 11:11Skanska toteuttaa Kruunuasunnoille vuokra-asuntoja Espooseen
10.07.2020 10:33YIT on allekirjoittanut urakkasopimuksen Koskelan sairaala-alueelle toteutettavasta asuinrakennushankkeen pääurakasta Helsingissä
09.07.2020 8:45Valtatie 3:n remonttiin kolmeksi vuodeksi Hämeenkyrössä
08.07.2020 14:20Harjavallan kuonarikastamo kasvattaa jauhatuskapasiteettia
07.07.2020 15:45Lakan Betoni Oy keskittää toimintojaan Lopelle sekä Varkauteen - Forssan tehdas myyty Kiilto Oy:lle
06.07.2020 10:30Bridgestone laajentaa kaivosalan asiakkaille tarjottavaa ratkaisuvalikoimaa
05.07.2020 13:33Terrafamen kestävän kehityksen katsaus julkaistu
04.07.2020 14:11VIELÄ EHDIT MUKAAN! 3D-Win -perusohjelma- ja maastomallikoulutus Helsingissä 1.-2.9.2020

Siirry arkistoon »