Turun tunnin juna -hanke vauhtiin

03.06.2020 16.02

tunnin_juna.png

Hallitus päätti eilen lisätalousarvioneuvotteluissa Espoon kaupunkiradan rakentamisesta ja osallistumisesta Turun ratapiha -hankkeeseen. Tunnin juna -hankkeen käynnistäminen on merkittävä kasvu- ja ilmastoinvestointi ja kaupungit olivat valmiita osoittamaan ratainvestoinnin käynnistämiseen poikkeuksellisen suuren taloudellisen panoksen.

Espoon kaupunkirata ja Turun ratapihahanke ovat ensimmäiset vaiheet uuden nopean raideyhteyden rakentamiseksi Helsingin ja Turun välille.

- Espoon kaupunkiradan käynnistäminen vauhdittaa maamme talouden kasvua ja työllisyyttä tulevina vuosina, mitä koronakriisistä toipuva Suomi nyt kipeästi kaipaa. Tulevaisuudessa Tunnin juna synnyttää eteläiseen suomeen 1,5 miljoonan ihmisen työmarkkina-alueen. Espoon kaupunkirata sysää liikkeelle 25 000 asunnon rakentamisen, mikä mahdollistaa osaltaan Espoon kestävää kasvua, sanoo Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

- Tunnin juna -hanke käynnistyy nyt sekä Helsingin että Turun päässä, kun Turun ratapihan suunnitelmat laitetaan toteen. Uuden nopean raideyhteyden rakentaminen on osa ilmastoratkaisua. Yhä useamman on mahdollista matkustaa ilmastoystävällisesti, sillä uusi nopea raideyhteys tuplaa matkustajamäärän Helsingin ja Turun välillä, sanoo Turun kaupunginjohtaja Minna Arve.

Espoon ja Turun kaupunginjohtajat toivovat hallituksen vievän myös muita nopeaan ratayhteyteen liittyviä hankkeita määrätietoisesti eteenpäin.

- Helsingin ja Turun välinen ratayhteys on valtion rataverkkoon sisältyvä kaukoliikenneyhteys, jonka investointikustannukset kuuluvat valtion vastuulle, kaupunginjohtajat muistuttavat.

Lähes 3 miljoonaa matkaa vuodessa, kymmeniä tuhansia uusia asuntoja

Valmistuessaan nopea ratayhteys Helsingin ja Turun välillä luo yhtenäisen 1,5 miljoonan ihmisen työssäkäyntialueen. Väyläviraston kysyntäennusteen mukaan Tunnin junalla tehtäisiin noin 2,7 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa vuodessa ja esimerkiksi Helsinki-Lohja -lähiliikenteessä jopa 7 miljoonaa matkaa vuodessa.

Turun Tunnin juna kasvattaa talouden tuottavuutta parantamalla työvoiman liikkuvuutta sekä vahvistamalla yritysten ja tiedeyhteisöjen välisiä yhteyksiä. Arvioiden mukaan hanke sysää liikkeelle kymmenien miljardien lisäinvestoinnit, kuten kymmenien tuhansien uusien asuntojen rakentamisen. Myös yksityinen sektori tulee investoimaan mittavasti radan varren uusien asukkaiden palveluihin.

Hankkeen rakentaminen jaksottuu useille vuosille ja aikaan, jolloin Suomi on siirtymässä väestön ikääntymisen myötä hitaamman kasvun aikaan. Julkiset investoinnit rohkaisevat yrityksiä investoimaan koronakriisin jälkeen.

Tunnin juna -hankeyhtiössä mukana olevat kaupungit Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi sekä Varsinais-Suomen ja Uudenmaan liitot edellyttävät, että hallitus jatkaa määrätietoisesti Espoo-Salo-Turku -välien ratasuunnittelua, jotta nopean ratahankkeen jatkopäätökset voidaan tehdä lähivuosina.

15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.03.2024 3.00Kubotan maataloustraktorit Matekon tuotevalikoimaan
12.03.2024 11.00Rakennuskustannukset pysyivät ennallaan vuoden 2024 helmikuussa vuodentakaisesta
10.03.2024 14.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.03.2024 13.30Kubotan maataloustraktorit Matekon tuotevalikoimaan
04.03.2024 8.00Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.02.2024 12.22Matekon Seinäjoen toimipisteessä tapahtuu - uutta voimaa myyntiin ja Konepäivät tulossa!
28.02.2024 8.00Maarakennusalan kustannukset nousivat vuoden 2024 tammikuussa 1,0 % vuodentakaisesta

Siirry arkistoon »