Sleipner lanseerasi kaksi uutta simulaattoria parantaakseen työturvallisuutta kaivoksilla ja louhoksilla - samalla koulutuskulut alenivat peräti 66 %

25.04.2022 15:33

Sleipner_simulator_-_Caption_3.jpg

Sleipner Finland Oy kehitti ja toi markkinoille sekä kannettavan että kiinteän simulaattorin E-sarjan siirtopyörästöjen käyttökoulutukseen. Tavoitteena on parantaa kaivoksilla ja louhoksilla työskentelevien kaivinkoneiden käyttäjien työturvallisuutta, tarjota ketterästi koulutusmahdollisuuksia ajasta ja paikasta riippumatta sekä tehostaa koulutusta myös kustannusmielessä. 

Kahdella näytöllä varustettu Sleipner-simulaattori on kevyt ja helposti liikuteltava, kun taas kiinteä harjoitusasema asennetaan suoraan työmaalle. Simulaattoreiden avulla voidaan kouluttaa sekä uusia kuljettajia käyttämään E-sarjan siirtopyörästöjä että uudelleenkouluttaa kokeneempia ylläpitämään tiettyä laatu- ja turvatasoa siirtopyörästöillä operoidessa. Simulaattorit mahdollistavat täysin etäopetuksen, jolle on nyt kysyntää maailman muututtua etätyöskentelyä suosivaksi. 

Sleipner on tähän mennessä testannut simulaattoria kahdella kaivoksella Suomessa, yhteensä noin 20 siirtopyörästön operaattorin ja kaivinkoneen kuljettajan kanssa. Käyttäjäpalaute oli erittäin hyvää. 

– Koulutimme esimerkiksi kaivinkonekuljettajia Boliden Kevitsan kaivoksella. Monilla osallistujilla oli vaihteleva työkokemus kaivinkoneista. Uusi simulaattori säästi lähes kaksi täyttä päivää arvokasta tuotantoaikaa asiakkaalta. Huomasin myös, että sekä kokeneemmat käyttäjät että nuoremmat ”PlayStation-sukupolven” operaattorit oppivat simulaattorin käytön todella nopeasti”, kertoo Sleipnerin tuotepäällikkö Teijo Höylä

Simulaattorilla harjoittelemalla koulutuskustannukset voivat pienentyä jopa 66 % verrattuna perinteiseen, paikan päällä tapahtuvaan koulutukseen. Säästöä syntyy mm. polttoaine-, huolto- ja henkilöstökuluissa kun koneet pysyvät tuotannossa. 

– Kaivoksen esimiehet olivat iloisia, ettemme poistaneet koneita tuotannosta. Simulaattorin ansiosta tuotannosta ei ollut pitkää aikaa pois myöskään luokkahuoneellinen käyttäjiä odottamassa harjoitusvuoroaan, kuten aiemmin”, sanoo Karl Marlow, Sleipnerin koulutuspäällikkö ja tuotetuki. 

"Aiemmin kävimme ensin teoriaosuuden läpi noin 5–10 henkilön kanssa, jotka jäivät odottamaan siirtopyörästön vapautumista harjoituskäyttöön kaivoksen tuotannosta. Nyt voimme lähettää operaattoreita takaisin töihin heidän simulaattori-vuoroonsa asti. Aikaa säästyy näin huomattavasti, sillä yksi harjoitus voi kestää tunninkin per operaattori”, Marlow kuvailee. 

Simulaattorikoulutuksen hyödyt voidaan jakaa neljään ryhmään: työturvallisuus, kasvanut koulutustehokkuus, lisääntynyt tuottavuus sekä pienemmät ylläpito- ja koulutuskustannukset. 

"Asiakas hyötyy simulaattorista muun muassa tuotannon tappioiden pienenemisenä, kun kahta konetta ei tarvitse varata koulutuskäyttöön. Simulaattorilla harjoitellessa myös tapaturmien ja vaaratilanteiden riski poistuu, kun koulutus tapahtuu luokkahuoneessa kaivosalueen sijaan – erityisesti kokemattomien operaattoreiden kohdalla, jotka voivat harjoitella näin enemmän ja turvallisesti aiheuttamatta riskiä kaivoksella tai louhoksella. Merkittävä hyöty on myös ajansäästö. Operaattoreita ei enää ole tarpeen istuttaa toimettomina odottamassa. Yhdellä simulaattorilla voi harjoitella sekä pienten että suurempien kaivinkoneiden siirtämistä. Kaikki teoriassa ja käytännössä harjoiteltavat tehtävät löytyvät ja on mahdollista harjoitella myös simulaattorilla. Jos sinulla on kysyttävää tai olet kiinnostunut Sleipner-simulaattorista, älä epäröi ottaa yhteyttä paikalliseen jälleenmyyjään tai myyntiimme”, Marlow sanoo. 

“Sleipnerilla on siinä oikeasti hyvä ajotuntuma” 

Suomen Lapissa sijaitsevassa Boliden Kevitsa Mining Oy:ssä on jo saatu ensikokemukset Sleipner-simulaattorilla suoritetusta käyttäjien koulutuksesta. Koulutukseen osallistuivat syksyllä Bolidenille hankittujen Sleipner E190 -siirtopyörästöjen käyttäjät ja teoriaosuuteen myös kaivosautojen kuljettajia. Bolidenin kouluttaja Joni Ylinampa pitää simulaattoria hyödyllisenä erityisesti turvallisuus- ja kustannusmielessä. 

“Sleipner pystyi tarjoamaan koulutuksen omissa tiloissamme helposti siirrettävällä kahden näytön simulaattorillaan. Tilaajalle on aina helpompi, kun koulutus tulee kuljettajien luokse kuin että kuljettajat lähetettäisiin jonnekin. Simulaattorilla koulutettiin ensimmäiset kaksi viiden käyttäjän ryhmää viime syksynä, kun maassa oli jo lunta. Sleipnerilta oli kokenut käyttökouluttaja Karl Marlow paikalla koko koulutuksen ajan ja he tarjosivat joustavat järjestelyt. Palvelu oli tässä suhteessa erinomaista”, Ylinampa sanoo. 

Simulaattorin etuna: voidaan harjoitella turvallisuusasioita turvallisesti 

Simulaattorilla saadaan ilman riskejä ensikosketus koulutettavaan laitteeseen. Kun on hyvin koulutettu, niin tapaturmien ja myös kalustovaurioiden riski putoaa merkittävästi. 

“Ensimmäisissä kentällä suoritettavissa koulutuksissa ne vahingot yleensä sattuvat, joista seuraa luonnollisesti sekä tuotannollista että rahallista tappiota – kaikkihan tällä alalla on suurta, myös kulut. Jos vaikka kaivosauton jarruja käytetään huonosti ja kone seisoo niiden vuoksi, se maksaa hetkessä kymmeniä tuhansia euroja, samoin maksaa vaikkapa yksi rengas. Niiden käyttöiän kasvattaminen on siis oleellista. Puhumattakaan siitä, että ilman simulaattoria pystyttäisiin oikeasti harjoittelemaan hätätilanteita ja hallinnan menetyksiä. Simulaattorilla pystytään harjoittelemaan myös mahdollisia poikkeustilanteita ja harjoittelemaan, mitä niissä tilanteissa olisi tehtävissä, Ylinampa kuvailee. 

Ajotuntuma löytyi nopeasti 

Vaikka simulaattorin käyttö vaati hetken aikaa totuttelua eikä simulaattori koskaan täysin vastaa todellisuutta, ajotuntuma löytyi Ylinamman mukaan kuljettajilla kuitenkin nopeasti. 

“Sleipnerin simulaattori sopii alkupään koulutukseen erinomaisesti, erityisesti jos siirtopyörästöistä ei ole aiempaa kokemusta. Tämä on toiminnallisesti aika lailla sellainen, mihin nykytekniikalla on mahdollista päästä. Sleipnerilla on siinä oikeasti hyvä ajotuntuma, ohjelma ja fysiikat. Laitteet käyttäytyvät melkein kuin tosielämässä, eivät sen paremmat voisi olla. Esimerkiksi siirtopyörät heiluvat kaivinkoneen kauhassa, juuri niin kuin ne heiluvat oikeastikin. Se on hyvin realistinen”, Ylinampa sanoo.

Jatkokehitystä Bolidenin koulutukseen osallistuneet toivoivat harjoitusohjelman pituuteen liittyen, jotta ei tarvitsisi aloittaa alusta, kun on tarve korjata tekemistä, vaan samasta kohdasta voisi jatkaa saman tien. Asiakaspalaute on jo huomioitu Sleipnerilla ja korjattu seuraavissa ohjelmistopäivityksissä. 

“Varsinkin viimeinen harjoitus oli aika haastava, se oli mutkikas rata. Siinä joutui todella ajattelemaan ja tekemään juuri niin kuin pitää tehdä. Kaikki pääsivät kuitenkin läpi.” 

Koulutus on tuottanut tulosta 

Sleipner E190 -siirtoalustan käyttö simulointikoulutuksen jälkeen on sujunut Bolidenilla hyvin. Laitteella siirretään Komatsu PC2000 -kaivinkonetta. 

“Ei ole ollut mitään ongelmia missään vaiheessa. Saatiin harjoiteltua perustaidot siirtopyörien käyttämiseksi ja kokeilemaan rajoja turvallisesti, minkä sisällä pitää pysyä, että homma toimii. Simulaattorissa oli erilaiset mittarit kuvaamassa esimerkiksi koneen kulmia, joten siinä näki hyvin, mitä tapahtuu liian kovassa vauhdissa tai ylikääntämistilanteessa”, Ylinampa sanoo. 

Ylinampa laskee, että ajansäästöä tuli simulaattorin ansiosta paljonkin. Koulutus sujuu aiempaa nopeammin, kun kuljettaja saadaan vaihdettua siltä istumalta. Etuna on sekin, ettei tarvitse olla tuotannon haittana liikenteessä koulutustilanteissa. 

“Totta kai se haittaa muuta tuotantoa, kun sinne lähdetään harjoittelemaan. Ainakin päivä-kaksi vähemmän ollaan kentällä tällaisella porukalla kuin nyt oli koulutettavana, verrattuna siihen, että kaikki olisi suoritettu kentällä. Myös alueen järjestäminen koulutukseen soveltuvaksi, jossa olisi esimerkiksi tiukkoja mutkia, on haastavaa. Kentällä harjoittelu on huomattavasti nopeampaa, kun simuloinnin ansiosta on jo peruskäsitys laitteen toiminnoista”, Ylinampa tiivistää.

23.05.2022 11:00Maarakennusalan kustannukset nousivat vuoden 2022 huhtikuussa 15,5 % vuodentakaisesta
20.05.2022 22:00KATSO TÄSTÄ VIIKON 20/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa maarakennus-, kuljetus- ja metsäalan kuulumiset
19.05.2022 10:01Väitös: Urakkamuoto, soveltuvuusvaatimukset ja sopimisvaiheen epävarmuudet vaikuttavat keskisuurten talonrakennusliikkeiden pääurakointimahdollisuuksiin
18.05.2022 18:00Rotator aloittaa uuden trukkimerkin myynnin ja maahantuonnin
16.05.2022 14:12Nimitysuutisia Avesco Caterpillar Liedon organisaatiossa
14.05.2022 10:00Rototilt lisää vauhtia - päivittää suurimman rototilttinsä
13.05.2022 22:00KATSO TÄSTÄ VIIKON 19/2022 LÄHETYS - Ammattilehden ja Kivirockin Hyviä uutisia! tarjoaa maarakennus-, kuljetus- ja metsäalan kuulumiset
12.05.2022 10:00Sleipnerin uutta DB-tuoteperhettä on jo toimitettu Suomen lisäksi Afrikkaan, ennen kuin lavetteja ehdittiin edes julkaista
11.05.2022 10:33Steelwrist laajentaa pikakiinnike- ja kauhanpyörittäjämallistoaan
10.05.2022 10:00Niclas Grönholm CE Dealer Teamin tallikuljettajaksi

Siirry arkistoon »