S-Kuljetuksen kippipari

03.02.2023 8.00

S-Kuljetus_FM460_-8.jpg

Helsinkiläiselle S-Kuljetus Oy:lle hiljattain toimitetut identtiset Volvo FM 460 nosturi-vaihtolava-autot ovat osoitus suomalaisen päällerakenneosaamisen innovatiivisuudesta ja tekemisen korkeasta laadusta. 

Euroopassa kunta-alan toimijoiden yleisesti hyväksymä ja laajalti käyttämä kolmikaatokippi on kohtuullisen harvinainen näky suomalaisessa kuorma-autossa. Ajat ja asiakastarpeet muuttuvat ripeässä tahdissa. Ja siksi innovatiivisuudesta ja korkeasta laadusta tunnettu Pajakulma Oy on uudistanut suosittua PK-vaijerilaitemallistoa, mitä tarjotaan kaikissa nostokykyluokissa myös kolmeen suuntaan kippaavana varianttina. Matalan, mallista riippuen vain 210 - 230 mm asennuskorkeuden ja tukevan rakenteen ansiosta monipuolisesti työtehtävän mukaan muunneltavissa oleva PK-vaijerilaite on saavuttanut hyvän maineen kuljetusyrittäjien ja kuljettajien puolella. Pajakulman PK-sarjan vaijerilaitteet ovat löytäneet tiensä myös S-Kuljetus Oy:n uunituoreisiin neliakselisiin ja täysilmajousitettuihin uusimman sukupolven Volvo FM 460 kuorma-autoihin. Sekä taakse että auton vasemmalle sivulle kippaavan PK-25 vaijerilaitteen lisäksi molempiin autoihin on sovitettu heti ohjaamon taakse ympäripyörivät Fassi F425 nosturit, niin ikään Fassin valmistamilla L 213 jibeillä täydennettyinä. 
- Volvot tilattiin suoraan valmistajalta vahvistetulla eli ns. tuplarungolla, mikä nopeuttaa ja helpottaa merkittävästi Fassi-nosturin asennusta. Autossa olevan tuplarungon lisäksi auto on meillä lisävahvistettu kaikkien tukijalkojen väliltä. Nämä isommat nosturit lisäjalkoineen vaati tämän vahvistuksen, jotta auton kiertojäykkyys on riittävä ja nosturista voidaan hyödyntää koko nostokapasiteetti. Molemmissa autoissa on nosturien omien laajoilla säätövaroilla ja tasausautomatiikalla varustettujen tukijalkojen lisäksi tukijalat myös taka-akselin takapuolella. Lisäksi keulassa on omaa suunnittelua ja valmistustamme edustava ja tukevilla vetolenkeillä täydennetty tukijalkamoduuli, mikä asennetaan runkoaisoihin kätevästi pulttaamalla. Kaikki nosturin ja tukijalkojen toiminnot sujuvat joko autosta tai radio-ohjaimesta käsin, kertoo ajoneuvojen teknisestä suunnittelusta ja toteutuksesta vastannut Matias Marjakangas Pajakulma Oy:stä.
S-Kuljetus_FM460_-26.jpg25 tonnin nostovoiman omaava PK-25 vaijerilaite kippaa ylärungon optio-osien ansiosta tarvittaessa myös auton sivulle.  Kippinä on kotimainen yksiputkinen NUMMI-Kippi.
Perheyritys S-Kuljetus Oy on palvellut vuosikymmenten ajan Helsingissä ja muualla pääkaupunkiseudulla ensin monipuolisena kuljetuspalvelutarjoajana, ja sittemmin myös maarakennusurakoinnin puolella. Yrittäjä Mikko Smalen sanoo kesän kynnyksellä valmistuneiden ja saman tien tositoimiin valjastettujen Volvojen vahvistavan entistäkin parempien nosto- ja ulottuvuusominaisuuksien myötä  noin 30 kuljetus- ja maarakennusalan ammattilaista työllistävän yrityksen palvelutarjontaa. 
- Meillä on pitkät perinteet kuljetusalalta. Isoisän isä aloitti lumen kuljetuksen hevosella viime vuosisadan alkupuoliskolla ja siitä asti ollaan oltu jollain tapaa mukana alalla. S-Kuljetus Oy on toiminut vuodesta 1976 lähtien, Smalen summaa.
Tänään S-Kuljetus Oy palvelee monipuolisesti muun muassa pääkaupunkiseudun kuntia erilaisissa vesihuollon hankkeissa ja urakoissa. Asiakkaina Staran lisäksi Helsingin seudun ympäristöpalvelut eli HSY ja Nurmijärven Vesi. Vesihuollon tiimoilla olemme myös nyt tutustumassa Helsingin Oulunkylässä kuorma-autonkuljettaja Mikko Järveläisen uuteen ”kuittiautoon”, mikä on jälkimmäinen kahdesta S-Kuljetuksen uudesta Volvosta.
- Tosi tyytyväinen olen. Uuden mallisarjan myötä ohjaamossa on nyt reilusti aikaisempaa enemmän tilaa. Automyyjän mukaan jopa 900 litraa, eli kokolailla tuntuvasti. Edeltävä auto oli rautajousin ja tässä on ilmapussit joka akselilla, mikä helpottaa auton kuormausta ja nosturin käyttöä työmailla. Lisäksi viimeinen akseli on ohjaava ja nouseva eli ketteryyttäkin löytyy tarvittessa, Järveläinen kertoo.
S-Kuljetus_FM460_-17.jpg
S-kuljetus Oy luottaa kotimaiseen Vahva-Kahmariin. Pikaliittimen ansiosta kouran kytkentä työhydrauliikan piiriin vie kuljettaja Mikko Järveläiseltä vain minuutin verran. 
Kuormaa ei kyytiin tällä kertaa nosteta, vaan luvassa on betonisten vesikaivojen ja alitusputkien siirto muutaman metrin päässä kesken olevan Raide-Jokeri-työmaan tieltä sivummalle. Tässä työssä Volvon ajoneuvohydrauliikka ja tehokas sekä hyvän ulottuvuuden omaava Fassi-nosturi pääsevät oikeuksiinsa.
- Meillä on monen kokoisia nosturiautoja eri työtehtäviin. Kehityssuunta tosin vaikuttaisi olevan näihin raskaampiin nosturiautohin päin, ainakin tällä hetkellä. Näissä töissä kamppeisiin pitää pystyä luottamaan sataprosenttisesti ja siinä Pajakulma on tehnyt tuttuun tapaan hyvää työtä. Auto ja nosturi ovat sellaisia kuin tilattiin. 
Mikko Järveläisen siirrellessä raskaita ”ojarumpuja” on hyvä tarkastella Fassi F425:n ulottuvuutta ja nostovoimavaroja.
Kuten aikaisemmin mainittiin Volvo FM 460:n on varustettu yhdellä etu- kahdella takatukijalalla, mikä yhdessä nosturin tukijalkojen kanssa estää tehokkaasti mahdollisen auton keinahtelun 38,3 tonnimetrin Fassi-nosturia käytettäessä. Yhteensä kuudella jatkeella toteutetun F425;n paras ulottuvuus vaakasuunnassa ilman jibiä on 16,75 metriä, missä nosturi jaksaa nostaa Pajakulman Marjakankaan mukaan 1675 kg taakan. Kolmella jatkeella toteutettua Fassi L 213 jibiä käyttämällä nosturin ulottuvuus kasvaa 24,85 metriin, missä nostovoimaa on tarjolla kunnioitettavat 620 kg. 
- Ympäripyörivyys ja reipas ulottuvuus runsaalla nostoteholla mahdollistavat tehokkaan työskentelyn taajama-alueilla. Usein nostokohteet sijaitsevat aidan tai kaiteen takana, sellaisissa paikoissa mihin ei sivusta nostavalla nosturilla yllä, Järveläinen lisää ja jatkaa, huomaat varmaan että tämä(Volvo) on käyntiääniltään melko maltillinen. Siinäkin on tultu merkittävästi eteen päin. Ei niin harmita jalankulkijoita tai asukkaita tämä meidän työskentely. 
Osansa kiitoksesta matalaa käyntiääntä kohti ohjautuu paitsi auton ja nosturin valmistajan myös ajoneuvohydrauliikan komponenttivalmistajien suuntaan. Voimalinjan uumeniin on sovitettu saksalaisen HAWE Hydraulikin tehokas ja taloudellinen säätötilavuuspumppu. Hydrauliikan ohjausventtiilit ovat puolestaan Danfossin kattavasta tuotemallistosta. 
- Lisäksi tässä on erillinen vesipumppuhydrauliikka, joka mahdollistaa vaikkapa vesikaivon tyhjennyksen uppopumpulla, Järveläinen lisää.
S-Kuljetus_FM460_-11.jpgAsianmukaisten tukijalkojen ansiosta painavien betoniputkien nostelu sujuu osaavan ammattilaisen toimesta turvallisesti ja millintarkasti.

Kippi ylös tai sivuun

Yksiputkinen NUMMI-kippisylinteri on sijoitettu likimain lavan keskikohtaan, mikä mahdollistaa PK-vaijerilaitelavan kippauksen. Toki kuljettajan tulee ennen käyttöä avata lavan kaadon mahdollistavat käsin käytettävät lukot vaijerilaitteen etu- ja takakulmista. 
- Sivukipin tarve on satunnaista, mutta kun tarvetta löytyy, niin on se vaan kätevä ja työtä helpottava apu, sanoo Järveläinen.
Marjakankaan mukaan yksi Pajakulman vahvoista kilpailueduista vaijerilaitemarkkinassa löytyy PK-vaijerilaitteen optimoidusta mitoituksesta.
- Meidän ratkaisussa kaatoakseli on takarulliin nähden edempänä, joka tarkoittaa sitä että kaatoakseli saadaan lähelle auton taka-akselia, mikä tarkoittaa parempaa kippausvakavuutta ja työturvallisuutta.
S-Kuljetus_FM460_-16.jpgNosturin ja vaihtolavalaitteen sovittaminen monimutkaisilla pakokaasujen pelkistyslaitteilla varustettuun kuorma-auton alustaan ei ole mikään läpihuutojuttu. Kaikki ylimääräinen tila on hyötykäytössä.

Homma toimii!

Palataan hetkeksi takaisin S-Kuljetus Oy:n ja Pajakulma Oy:n yhteistyöhön, joka on sekä yrittäjä Mikko Smalenin että Matias Marjakankaan mielestä ollut molemmille hedelmällistä.
- Pajakulmalla tiedetään millaisissa olosuhteissa työskentelemme ja millaiset ovat kalustoon liittyvät tarpeemme. Kun puhutaan niin sanotusti samaa kieltä löytyvät ratkaisut yleensä vaivattomasti, ilman kiertelyä ja kaartelua, myös siinä vaiheessa, kun tulee mahdollinen tarve muutoksille. Pitkät asiakassuhteet ja toiminnan läpinäkyvyys ovat tae että homma toimii, S-Kuljetus Oy:n yrittäjä Mikko Smalen toteaa. 
 
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 9.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.04.2024 11.00Metso ja Almalyk MMC allekirjoittivat raamisopimuksen suuren kuparisulaton toimittamisesta Uzbekistaniin
02.04.2024 7.00Seppo Voutilainen nimitetty Terrafamen toimitusjohtajaksi
29.03.2024 20.11KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.03.2024 15.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
28.03.2024 8.30Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
26.03.2024 9.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi

Siirry arkistoon »